Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   onafhankelijkheid/confederalisme (https://forum.politics.be/showthread.php?t=33620)

Ambiorix 6 mei 2005 20:07

onafhankelijkheid/confederalisme

België kan maar een confederatie worden met instemming van Wallonië. Om onafhankelijk te worden is een Waals ja niet nodig. Het zelfbeschikkingsrecht laat toe die stap te zetten met een meerderheid in het Vlaams Parlement.

Wat zeggen de confederalisten?

Rudy Van Nespen 6 mei 2005 20:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwart & Geel
België kan maar een confederatie worden met instemming van Wallonië. Om onafhankelijk te worden is een Waals ja niet nodig. Het zelfbeschikkingsrecht laat toe die stap te zetten met een meerderheid in het Vlaams Parlement.

Hier is het antwoord van een Unitarist:

Om onafhankelijk te worden heb je de steun van de bevolking nodig.
Volgens de laatste peilingen heeft U de steun van ongeveer 9% van de bevolking.

Wat is uw droompje nu nog waard?

Egidius 6 mei 2005 20:22

Citaat:

Zo maar voor het vuistje weg: ik zou niet teveel grootse dingen doen. België heeft ons helemaal niet nodig om in gruizelementen uiteen te vallen, het kan dat helemaal alleen. En bij elke stap die we zelf zetten, stellen we ons kwetsbaar op tegenover de Walen én tegenover de internationale gemeenschap.
Neen, rustig blijven en elke dag opnieuw vriendelijk en zonder verpinken de verdere federalisering van de bekende materies op de agenda zetten: dat lijkt me de weg die ons het meest zal opbrengen en het minst zal kosten. Elke dag een beetje meer zal blijken dat de Belgische constructie incompatibel is met de democratie. En misschien lopen onze vrienden wel zelf weg, zodat we België gewoon kunnen overnemen?

Egidius

Egidius 6 mei 2005 20:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Van Nespen
Om onafhankelijk te worden heb je de steun van de bevolking nodig. Volgens de laatste peilingen heeft U de steun van ongeveer 9% van de bevolking.

Weinig naties zijn onafhankelijk geworden op basis van een opiniepeiling. ook het Belgische separatisme heeft alvast geen opiniepeiling gehouden (de steun van een vijandige mogendheid volstond).

Egidius

Rudy Van Nespen 6 mei 2005 20:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Weinig naties zijn onafhankelijk geworden op basis van een opiniepeiling. ook het Belgische separatisme heeft alvast geen opiniepeiling gehouden (de steun van een vijandige mogendheid volstond).

Egidius

Ik dacht dat U zo'n voorstander was van een democratische meerderheid voor een splitsing?

Zoniet, heeft U een burgeroorlog in het verschiet!

Egidius 6 mei 2005 21:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Van Nespen
Ik dacht dat U zo'n voorstander was van een democratische meerderheid voor een splitsing?

Ola, wie zegt dat ik dat niet ben?

Citaat:

Zoniet, heeft U een burgeroorlog in het verschiet!
Daar geloof ik niets van. Een paar 100-en betaalde proletariërs en een bende zatte Franse soldaten zoals in 1830, zullen niet meer volstaan.

Egidius

Jozef Ostyn 7 mei 2005 01:46

Citaat:

Het is een illusie te denken dat de onafhankelijkheid uitroepen zo éénvoudig is. Er is ook zoiets als de boedelscheiding (nationale schuld; reserves Nationale Bank; NMBS en andere federale overheidsbedrijven; legermateriaal; enz.) Daarover zou toch met de Walen moeten onderhandeld worden.

luc broes 7 mei 2005 14:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Zo maar voor het vuistje weg: ik zou niet teveel grootse dingen doen. België heeft ons helemaal niet nodig om in gruizelementen uiteen te vallen, het kan dat helemaal alleen. En bij elke stap die we zelf zetten, stellen we ons kwetsbaar op tegenover de Walen én tegenover de internationale gemeenschap.
Neen, rustig blijven en elke dag opnieuw vriendelijk en zonder verpinken de verdere federalisering van de bekende materies op de agenda zetten: dat lijkt me de weg die ons het meest zal opbrengen en het minst zal kosten. Elke dag een beetje meer zal blijken dat de Belgische constructie incompatibel is met democratie. En misschien lopen onze vrienden wel zelf weg, zodat we België gewoon kunnen overnemen?
Egidius

Ja, zolang elke stap ons niet meer bindt door nieuwe grendels of door verlies van grondgebied.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be