Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Brussel-Halle-Vilvoorde (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=100)
-   -   Vlaamse regering in de problemen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=33819)

lomeanor 10 mei 2005 10:27

Vlaamse regering in de problemen

DS 10 mei 2005

Citaat:

BRUSSEL - Als het compromis over B-H-V zoals dat zich gisteren aftekende, werkelijkheid wordt, dan staat de Vlaamse regering aan de rand van de crisis. Wat gisteren uitlekte, is het flagrant afschieten van het Vlaams regeerakkoord, klinkt het bij de N-VA. Ook bij CD&V gaan de knipperlichtjes branden.
Vind u dat het kartel CD&V-NVA uit de Vlaamse regering hoort te stappen wanneer er teveel toegevingen aan de franstaligen worden gedaan voor de splitsing van BHV?

Patriot! 10 mei 2005 10:28

Vlaamse regering.... BARST! :twisted:

lomeanor 10 mei 2005 10:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Vlaamse regering.... BARST! :twisted:

Komt die redenering uit haat ten opzichte van het bestaan van een Vlaamse regering of omdat u denkt dat de paarse oplossing over bhv het vlaamse regeerakkoord schendt?

lomeanor 10 mei 2005 10:33

Persoonlijk vind ik dat het vertrouwen in het regeerakkoord ernstig geschonden wordt door deze compensaties. In het vlaams regeerakkoord staat immers dat de splitsing onverwijld en ZONDER PRIJS moest gebeuren. Ik geef toe dat de splitsing geen vlaamse bevoegdheid is, maar toch staat het in het vlaamse regeerakkoord. Wanneer de paarse partijen dit deel van het akkoord laten vallen, is het niet meer normaal dat de rest van het akkoord ook op de helling komt te staan. En bij zo een vertrouwensbreuk kan deze regering niet meer functioneren. Ik weet echter wel dat de Vlaamse regering in principe niet kan vallen, dus nieuwe vlaamse verkiezingen zijn een illusie. Weet iemand wat er wel zou gebeuren indien deze regering niet meer zou werken? Zou er een officieuze nieuwe coalitie gevormd worden of zo?

Tantist 10 mei 2005 10:33

Ik moet zeggen dat ik hier toch wel een breekpunt van maak. Ik heb altijd sympathie gehad voor N-VA, maar als ze de eer niet aan zichzelf laat, zal ik er nooit meer op stemmen... Afwachten tot het softenonkonijn...

Hans1 10 mei 2005 10:40

Gisteren eindelijk op VRT ook eens unitaristen gezien. Nu weten we zelfs dat de CDenV-burgemeester van Bever een unitarist is en dat niemand in die gemeente een probleem ziet in het samenleven van Franstaligen en Nederlandstaligen (zowat de helft is franstalig). Zowaar een zware schop tegen de schenen van de flaminganten in hun ivoren toen ! Het volk zal deze strijd tegen de nazi-collaborateurs opnieuw winnen !

muys 10 mei 2005 10:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Gisteren eindelijk op VRT ook eens unitaristen gezien. Nu weten we zelfs dat de CDenV-burgemeester van Bever een unitarist is en dat niemand in die gemeente een probleem ziet in het samenleven van Franstaligen en Nederlandstaligen (zowat de helft is franstalig). Zowaar een zware schop tegen de schenen van de flaminganten in hun ivoren toen ! Het volk zal deze strijd tegen de nazi-collaborateurs opnieuw winnen !

dat die burgemeester zijn voeten veegt aan de taalwetten is zeker voor u geen enkel probleem? en ik die dacht dat de bub een partij is die de taalwetten wenst te behouden en het respect ervoor af te dwingen

blijkt dat ik verkeerd was

Geertje 10 mei 2005 10:44

Nee, het is veel eenvoudiger. De SP.a en het slaafje van de SP.a (=VLD) moeten uit de regering gekieperd worden en vervangen worden door een meer standvastige partij.

Hans1 10 mei 2005 10:47

In welke zin overtrad die burgemeester de taalwetten?

lomeanor 10 mei 2005 10:47

Citaat:

We weten al veel langer dan vandaag dat de VRT een hoer is van de franstaligen. Ze zoeken de gebieden op in BHV waar vrijwel tweetaligheid heerst. Wat ze echter nooit vermelden is dat BHV zich ook uitstrekt over gemeenten als Gooik, Oetingen, Lennik, en vele andere gemeenten die voor 99,9% nederlandstalig zijn.

muys 10 mei 2005 10:48

Citaat:

In welke zin overtrad die burgemeester de taalwetten?

hij hield in zijn hoedanigheid van burgemeester een toespraak die voor de helft in het frans was, hij overtrad dus de taalwet

daiwa 10 mei 2005 10:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door muys
hij hield in zijn hoedanigheid van burgemeester een toespraak die voor de helft in het frans was, hij overtrad dus de taalwet

Dat zal toegelaten voor de bubbers hé.
Maar owee als het andersom moest zijn.

Egidius 10 mei 2005 10:54

Citaat:

Zowaar een zware schop tegen de schenen van de flaminganten in hun ivoren toen ! Het volk zal deze strijd tegen de nazi-collaborateurs opnieuw winnen !

Uw frustratie zit deze morgen al weer hoog, zie ik. :-)

Tja jongetje, het is duidelijk dat niet jullie de agenda bepalen hé.

Egidius

Egidius 10 mei 2005 10:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor
Vind u dat het kartel CD&V-NVA uit de Vlaamse regering hoort te stappen wanneer er teveel toegevingen aan de franstaligen worden gedaan voor de splitsing van BHV?

Neen, ik vind dat CD&V, NVA, Spirit en Vlaams Belang samen de alarmbel moeten trekken.

Egidius

muys 10 mei 2005 10:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Neen, ik vind dat CD&V, NVA, Spirit en Vlaams Belang samen de alarmbel moeten trekken.

Egidius

dat kan niet

Hans1 10 mei 2005 10:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door muys

Er staat nergens in de taalwet dat de burgemeester niet in het Frans mag spreken. Hij sprak trouwens ook in het Nederlands. Bovendien past hij zich gewoon aan aan de taal van de meerderheid van zijn onderhorigen. Als democraat zie ik daarin geen probleem.

Hans1 10 mei 2005 10:57

Citaat:

Uw frustratie zit deze morgen al weer hoog, zie ik. :-)

Tja jongetje, het is duidelijk dat niet jullie de agenda bepalen hé.

Egidius

Nog niet.

muys 10 mei 2005 10:58

Citaat:

Er staat nergens in de taalwet dat de burgemeester niet in het Frans mag spreken. Hij sprak trouwens ook in het Nederlands. Bovendien past hij zich gewoon aan aan de taal van de meerderheid van zijn onderhorigen. Als democraat zie ik daarin geen probleem.

natuurlijk mag een burgemeester in het frans spreken, prive dan wel, niet wanneer hij zijn ambt als burgemeester uitoefent.

als democraat ziet u dus geen probleem in de overtreding van democratisch gestemde taalwetten?

leuke democraat ben jij

lomeanor 10 mei 2005 10:59

Citaat:

Nog niet.

Nog steeds in de illusie dat dat ooit wel zal gebeuren?

Hoewel ik overtuigd Vlaams Nationalist ben, heb ik niet veel hoop dat ik ooit nog de Vlaamse onafhankelijkheid zal meemaken, dat geef ik eerlijk toe.
Maar Vlaanderen zal 10 keer onafhankelijk worden vooraleer de BUB een partij wordt om rekening mee te houden! :-)

lomeanor 10 mei 2005 11:00

Citaat:

Egidius

Kunnen niet-coalitiepartners aan de alarmbel trekken? (spirit buiten beschouwing gelaten, want dat is idd een coalitiepartner)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be