Cabeza de wikingo |
26 mei 2005 12:07 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry
Een beetje flauw argument, want ik merk op mijn werk vele Engelstaligen die Nederlands en/of Frans leren, naargelang hun woonplaats. Engelstaligen en zeker Amerkianen zijn redelijk snel bereid een andere taal te leren als ze ergens gaan wonen.
Voor diplomaten of EU-volk ligt het misschien iets anders omdat ze in hun eigen kleine bubbel wonen en werken.
Franstaligen zijn ook niet de rapsten om zich aan het Engels aan te passen. Een taal die nochthans veel meer gesproken word en economischer een stuk sterker staat.
Zoals je deze week in een stuk van prof. Joop van der Horst kon lezen is het kenmerkend (en eigenlijk alleen) voor Franstaligen dat ze moeite hebben met andere talen. Ze misprijzen eender welke andere taal wel een beetje.
|
Lees dit eens over Strombeek-Bever
Je moet als Vlaming maar eens wonen in Strombeek-Bever. Ik heb er 3 jaar gewoond. De onverdraagzaamheid en het racisme van de Franstaligen is gewoonweg on-voor-stel-baar.
Vindt U dit normaal: in een ééntalig Nederlandstalige gemeente wonen er daar 50-60 % Franstaligen. Moesten ze geïntegreerd zijn, dan kun je er nog mee leven. Maar 95 % van die Franstaligen zijn absoluut niet geïntegreerd; meer nog ze willen gewoonweg niet van integratie weten. Die Franstaligen leven echt in een enclave, ze blijven Frans praten, ze gaan enkel uit met Franstaligen (ik ken cafés in Vlaams-Brabant waar je als Vlaming niet eens binnen moet komen).
Het beste bewijs dat Franstaligen zich niet willen integreren is het cultureel centrum van Strombeek-Bever. Zelf ben ik daar al ettelijke keren binnen geweest om een film of om een opvoering te zien. Weet je hoeveel Franstaligen ik daar al heb gezien? Welgeteld 3 (drie!).
U vindt waarschijnlijk, dit is weer een reactie van een hersenloze, navelstarende Vlaming zonder opvoeding en opleiding. Toevallig ben ik van opleiding vertaler Engels-Frans-Duits, werk ik voor een internationaal departement en is mijn vrouw van Peruviaanse origine. Kunt U mij eens uitleggen hoe mijn vrouw - vanaf het moment dat wij elkaar leerden kennen -cursussen Nederlands heeft gevolgd terwijl er heel wat Franstaligen zijn die zelfs na 50 jaar geen woord Nederlands kunnen spreken?
Nog iets, Franstaligen vinden Vlaams-Brabant blijkbaar hun "Lebensraum". Wilt U mij eens vertellen in welk land men zo'n zaken vindt? Stel: ik vestig mij in Ijsland, moet ik het daar ook vertikken om Ijslands te spreken en mij perfect te integreren? Moet ik daar pertinent weigeren deel te nemen aan het culturele leven in dat land? Moet ik mij ook vestigen in een Ijslandse gemeente als Vlaming en na 50 jaar eisen dat mijn kinderen en kleinkinderen in het Nederlands worden aangesproken en dat op termijn die gemeente dan bij Vlaanderen kan worden gevoegd? De arrogantie van Franstaligen is echt onvoorstelbaar. Ik heb dit aan den lijve ondervonden.[edit]
[size=1] Edit:[/size] [size=1]After edit by Cabeza de wikingo on 26-05-2005 at 13:13
Reason:
--------------------------------
Citaat:
Een beetje flauw argument, want ik merk op mijn werk vele Engelstaligen die Nederlands en/of Frans leren, naargelang hun woonplaats. Engelstaligen en zeker Amerkianen zijn redelijk snel bereid een andere taal te leren als ze ergens gaan wonen.
Voor diplomaten of EU-volk ligt het misschien iets anders omdat ze in hun eigen kleine bubbel wonen en werken.
Franstaligen zijn ook niet de rapsten om zich aan het Engels aan te passen. Een taal die nochthans veel meer gesproken word en economischer een stuk sterker staat.
Zoals je deze week in een stuk van prof. Joop van der Horst kon lezen is het kenmerkend (en eigenlijk alleen) voor Franstaligen dat ze moeite hebben met andere talen. Ze misprijzen eender welke andere taal wel een beetje.
|
Je moet als Vlaming maar eens wonen in Strombeek-Bever. Ik heb er 3 jaar gewoond. De onverdraagzaamheid en het racisme van de Franstaligen is gewoonweg on-voor-stel-baar.
Vindt U dit normaal: in een ééntalig Nederlandstalige gemeente wonen er daar 50-60 % Franstaligen. Moesten ze geïntegreerd zijn, dan kun je er nog mee leven. Maar 95 % van die Franstaligen zijn absoluut niet geïntegreerd; meer nog ze willen gewoonweg niet van integratie weten. Die Franstaligen leven echt in een enclave, ze blijven Frans praten, ze gaan enkel uit met Franstaligen (ik ken cafés in Vlaams-Brabant waar je als Vlaming niet eens binnen moet komen).
Het beste bewijs dat Franstaligen zich niet willen integreren is het cultureel centrum van Strombeek-Bever. Zelf ben ik daar al ettelijke keren binnen geweest om een film of om een opvoering te zien. Weet je hoeveel Franstaligen ik daar al heb gezien? Welgeteld 3 (drie!).
U vindt waarschijnlijk, dit is weer een reactie van een hersenloze, navelstarende Vlaming zonder opvoeding en opleiding. Toevallig ben ik van opleiding vertaler Engels-Frans-Duits, werk ik voor een internationaal departement en is mijn vrouw van Peruviaanse origine. Kunt U mij eens uitleggen hoe mijn vrouw - vanaf het moment dat wij elkaar leerden kennen -cursussen Nederlands heeft gevolgd terwijl er heel wat Franstaligen zijn die zelfs na 50 jaar geen woord Nederlands kunnen spreken?
Nog iets, Franstaligen vinden Vlaams-Brabant blijkbaar hun "Lebensraum". Wilt U mij eens vertellen in welk land men zo'n zaken vindt? Stel: ik vestig mij in Ijsland, moet ik het daar ook vertikken om Ijslands te spreken en mij perfect te integreren? Moet ik daar pertinent weigeren deel te nemen aan het culturele leven in dat land? Moet ik mij ook vestigen in een Ijslandse gemeente als Vlaming en na 50 jaar eisen dat mijn kinderen en kleinkinderen in het Nederlands worden aangesproken en dat op termijn die gemeente dan bij Vlaanderen kan worden gevoegd? De arrogantie van Franstaligen is echt onvoorstelbaar. Ik heb dit aan den lijve ondervonden.[/size] |
[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------
Citaat:
|
Nog iets, Franstaligen vinden Vlaams-Brabant blijkbaar hun "Lebensraum". Wilt U mij eens vertellen in welk land men zo'n zaken vindt? Stel: ik vestig mij in Ijsland, moet ik het daar ook vertikken om Ijslands te spreken en mij perfect te integreren? Moet ik daar pertinent weigeren deel te nemen aan het culturele leven in dat land? Moet ik mij ook vestigen in een Ijslandse gemeente als Vlaming en na 50 jaar eisen dat mijn kinderen en kleinkinderen in het Nederlands worden aangesproken en dat op termijn die gemeente dan bij Vlaanderen kan worden gevoegd? De arrogantie van Franstaligen is echt onvoorstelbaar. Ik heb dit aan de lijve ondervinden.[/size] |
[/edit]
|