![]() |
Compromis tussen belgicisten en flaminganten
Het compromis tussen belgicisten en flaminganten is een staat van de Verenigde Nederlanden. En met belgicisten bedoel ik de weinige echte belgicisten, niet die fransdolle apen die stiekem de verfransing van Vlaanderen betrachten, maar die Vlamingen en Walen in 1 staat willen laten leven.
Dit zou kunnen in een federatie van provincies, die al dan niet fuseren zoals zij dat willen. Een vereniging van de Benelux zou ook ons bij de G8 brengen. En de Vlamingen-Nederlanders zijn eindelijk de politieke meerderheid in dit land (dat was in Belgie ook zo demografisch, maar helemaal niet politiek). Wat denkt u van een herenigd Nederland? ![]() |
Dan liever een aanhechting van Vlaanderen met Nederland en van Franstalige België (Brussel + Wallonië) met Frankrijk. Maar ja, dat is volgens mij pure science-fiction en ik ben zelf niet voorstander van mijn voorstel omdat ik weet dat het nooit zal gebeuren; een beetje realist blijven. De uwe nog minder : met uw voorstel zouden we nog altijd in een tweetalige land zijn. In mijn voorstel spreekt men dan van eentalige landen. Eentalige landen, dus geen communautaire problemen meer. Maar ja, zoals ik het zei, het is pure science-fiction. Neem die voorstellen niet serieus.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
ja, beter als België.
|
Citaat:
Anderzijds zal men in Nederland ook niet staan te trappelen om te herenigen, tenzij met de absolute garantie dat Nederland niet opdraait voor de Waalse schulden en de belabberde economische situatie. Nederland heeft aan de Antillen de handen meer dan vol. Indien die garantie gegeven kan worden, is zo'n hereniging natuurlijk wel interessant, gezien de toeristische mogelijkheden van de Ardennen. (Kan Wallonië niet in tweeën gedeeld worden: de Ardennen alleen zijn een stuk aantrekkelijker nl. ;-)). Maar ik denk dat die garantie het juist weer onbespreekbaar maakt voor Wallonië zelf. Daar denkt men immers dat een staat gefundeerd moet zijn op financiële solidariteit... Afijn, het lijkt me niet erg realistisch. |
Ik ben er een voorstander van. Meer zelfs, een supporter van. Op 1 voorwaarde, dat men dan het nieuwe Nederland indeelt op basis van provincies. Er mogen natuurlijk fusies gebeuren (West + Oost + Zeeuws Vlaanderen, de Limburgen, enz enz) want en te verspreid lappendeken, daar heeft niemand iets aan.
Deze Belgicist is dus pro. Waarom ? Daarom. Ik woon in nederland en merk het idiote van de splitsing eigenlijk ook.....maar ik onderschrijf ook de 175 jaar Belgie, wat ik Belangrijk vind om zomaar kapot te maken. |
Citaat:
NOOT: Brussel hoort trouwens bij tweetalig belgie, niet bij franstalig belgie. |
Vlaanderen <> Nederland (voor de niet-verstaanders: ongelijk)
Je komt dan in een situatie te zitten, waar Vlaanderen (net als Wallonië dan, maar ik moet nog de eerste waal tegenkomen die die onnozeliteit ziet zitten) het kleine broertje moet zijn, net zoals Wallonië dat nu in België is. Ik zie niet in waarom wij na een scheiding van 175j, opnieuw samengevoegd moeten worden. Als het niet nodig was geweest, hadden ze die eerste jaren wel teruggekeerd. Daarbij, onze geschiedenis, onze gedachten rond veel dingen, onze godsdienst ed verschillen in grote mate. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Is je kerngedachte dan niet, dat Walen te veel verschillen van het Nederlandstalige volk?
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Meer, de Nederlanders hebben zelfs een vorstenhuis die vloeiend onze taal spreekt...
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Kunnen we gewoon geen komaf maken met het verleden en voor een onafhankelijk Vlaanderen kiezen? Een Heel-Nederland (wat een idee!) lijkt me in de huidige tijd nòg tegennatuurlijker dan België. GEEN overheersing, van de Vlamingen noch van de Walen. Gewoon onze eigen landen, waarom altijd die machtswellust? We moeten niet worden waar we zolang tegen gestreden hebben. En wat komt Luxemburg erbij doen? Denk je dat die dat gaan willen? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:14. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be