![]() |
Concultureel versus multicultureel
Eén van de meest typische kenmerken van Europa is dat het een lange traditie opgebouwd heeft van zogenaamde "con-culturaliteit".
Gebieden, die naast elkaar gelegen zijn, en een gemeenschappelijk cultureel erfgoed delen, en tegelijkertijd elk ook hun eigen typische culturele eigenschappen en eigen-aardig-heden kennen. Zo zijn er de vele verschillende taalgebieden in Europa. In ons eigen land is dit gegeven momenteel zelfs zeer aktueel. Maar ook binnen kleinere gehelen zoals Vlaanderen is er dat verschil tussen kleinere regio's met elk hun eigen mentaliteit, denkwijze, taalgebruik etc. Het is net dat concultureel gegeven dat zo typisch is voor Europa. Ga je elders wonen dan wordt je geleidelijk opgenomen door de andere cultuur en neem je vanzelf de plaatselijke gewoonten ervan over. Zo zal iemand in Europa die zich elders voor langere tijd of definitief gaat vestigen meestal spontaan de taal van de streek gaan leren, nog voor die er woont. Taalcursussen zijn in Europa dan ook een zeer populaire vorm van onderwijs en vrijetijdsbesteding. Vanaf de jaren zestig heeft een bepaald gedeelte van de Europese bevolking echter gemeend dat deze conculturele rijkdom van Europa moest afgedaan worden als oubollig, (extreem)rechts, en uiteraard : nationalistisch of zelfs : nazistisch en fascistisch. De conculturele verscheidenheid in Europese eenheid moest volgens hen plaats maken voor een "multi-cultureel" maatschappijmodel, waarbij iedere burger zich in zijn eigen straat voortaan als een ontheemde vreemde zou moeten voelen. Culturen zouden niet meer ruimtelijk bepaald zijn, maar elke woning zou in dit model een eigen cultuur huisvesten. Normen en waarden zouden absoluut relatief worden. In de grote steden van West-Europa is men reeds zeer goed geslaagd in het realiseren van dit "multi-cultureel ideaal". De gevolgen zijn er dan ook naar: nooit gekende criminaliteit, racisme beantwoord door tegenracisme, segregatie, onveiligheidsgevoel en rechtse partijen die overal in Europa de wind in de zeilen hebben. Een grote confrontatie lijkt er dichter bij dan ooit. En wie kan verhuist naar buiten de stad. Kan deze beweging nog omgekeerd worden? Is de trend van concultureel naar multicultureel een evolutie die van onderuit komt? Of komt die van bovenaf? Of van buitenaf? En hoe kan deze beweging nog gekeerd worden? |
Vooraleer dat ik kan antwoorden moet ge mij eens uitleggen:
de ontdekkingsreizen, waren die ook concurreel? de ontwikkeling van de haven van Antwerpen, vanaf de tijd dat er dure specerijen werden aangevoerd, tot over de tijd van de Kongo-boten en het kolonialisme, en dus het handel drijven (ahum) met verre landen, is dat ook concu-dinges ? De verfransing van Frans-Vlaanderen, was dat ook cocu ? Het feit dat we nu, sedert de woII, de langste periode van vrede ofte niet-oorlog beleven in Europa, is dat ook één van de meest typische kenmerken van onze kultuur? Ge moet het mij niet kwalijk nemen, maar als een tekst begint met iets in de stijl van "een van de meest typische kenmerken ...", of "iedereen weet dat ..." .... dan krijg ik het op mijn heupen. Want meestal volgt dan een tekstje uit een humaniora-opstelleke. En schrijvers die ouder zijn dan humaniora-studentjes, die toch zo blijven schrijven, zijn meestal erg middelmatig van intelligentie en bovendien zeer eigenwijs en arrogant. |
Pfff... De zoveelste tendentieuze en zogenaamd "neutrale" poll van Wreker.
|
Wat een kut poll!!! Zijn jullie nu volwassene mensen of hoe zit dat? Ik begin hier toch dik mijn twijfels te krijgen....
|
Te weinig keuzes om aan mee te doen.
|
Citaat:
|
Citaat:
Helemaal niet kut dus. |
Citaat:
NB Het gaat hier wel over samen existeren van verschillende culturen, niet over iets anders. |
''Ik ben voorstander van een multicultureel Europa waar iedereen zich thuis in eigen straat voelt''
|
Citaat:
Je kan niet én het één én het ander hebben. Anders zou een partij als VB en PF, GW niet zo succesvol zijn. Naarmate Turken en Marokkanen de oorspronkelijke bevolking verdrijven uit hun eigen straten, zullen de Turken er zich meer en meer thuis voelen. Dat zal je uit eigen ervaring moeten toegeven. Voor de oorspronkelijke bewoners geldt echter het omgekeerde, die voelen zich hoe langer hoe minder thuis in hun eigen straat, sommigen worden zelfs onder het toekijkend oog van de overheid weggepest uit hun eigen straat. |
Citaat:
Rotterdam is sinsdien veiliger geworden en het wordt ook steeds veiliger. Wat het punt is dat er toen geen haat was tegenover ''de allochtoon'', maar tegenover een grote groep criminele allochtonen. Nu zijn er pogingen om die haat tegen criminelen omtezetten in haat tegen ''de allochtoon''. Angst is een bekende middel hierbij*. (*Kijk ze gaan ons land overnemen enz.) Citaat:
|
Tendentieuze en vooringenomen poll .
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Als ik bvb zou willen emigreren naar Griekenland zal ik me niet gaan terugtrekken in één of ander getto voor Vlamingen of Nederlanders, maar zou ik me de streektaal en de gewoonten trachten eigen te maken. Uit respect voor de plaatselijke bevolking en cultuur. Grieken, Italianen etc. die zeg maar naar Vlaanderen komen om er een groot deel van leven te spenderen dienen dan ook "Vlaming" te worden onder de Vlamingen op een gelijkaardige manier. |
Citaat:
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:04. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be