Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Brussel-Halle-Vilvoorde (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=100)
-   -   Grenzen van Brussel (https://forum.politics.be/showthread.php?t=34155)

Wreker 14 mei 2005 14:03

Grenzen van Brussel

Ik zou het eigelijk goed vinden als voor de grenzen van Brussel een duidelijk herkenbaar element in het landschap gekozen zou worden zodat discussie erover niet meer mogelijk is.

En dan lijkt het me voor de hand liggend om de Ring rond Brussel als officiële grens aan te nemen.

De splitsing van België in drie delen zal dan veel vlotter kunnen verlopen.

Jan van den Berghe 14 mei 2005 14:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wreker
Ik zou het eigelijk goed vinden als voor de grenzen van Brussel een duidelijk herkenbaar element in het landschap gekozen zou worden zodat discussie erover niet meer mogelijk is.

En dan lijkt het me voor de hand liggend om de Ring rond Brussel als officiële grens aan te nemen.

Dit kan een redelijk voorstel zijn, maar wat gaat u dan doen met het westelijk deel van Anderlecht dat toch ook sterk verstedelijk is en over de Ring ligt? Kraainem wordt dan een deel van Brussel...

Hoe ziet u dat echter voor de zuidergrens van Brussel?

Leo 14 mei 2005 14:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Dit kan een redelijk voorstel zijn, maar wat gaat u dan doen met het westelijk deel van Anderlecht dat toch ook sterk verstedelijk is en over de Ring ligt? Kraainem wordt dan een deel van Brussel...

Alleen als je de pentagoon bedoelt...

Wreker 14 mei 2005 14:42

Citaat:

Je moet ergens de lijn trekken natuurlijk. En in dit geval letterlijk. Perfectie is onhaalbaar.

Voor het Zuiden heb je grosso modo twee mogelijkheden : een oplossing met en een oplossing zonder corridor.

In het geval van de oplossing met corridor kan je kiezen tussen de brede corridor gevormd door de Ring die langs de Leeuw van Waterloo loopt en dan weer terug. De grens Wallonië - Brussel zou dan ook verschoven worden naar die Ring. De verbinding tussen de streek van Hoeilaart en Halle zou dan tevens via de Ring kunnen gebeuren.

Bij de "Light-versie" van de corridor zou dan de westelijke grens van Brussel gevormd worden door het verlengde van de Ring vanaf de bocht van Vorst tot aan de Engelandstraat en dan vanaf de St-Jobsteenweg naar het zuiden verder lopen langs de spoorlijn naar Nijvel.

Bij de optie zonder corridor naar Wallonië zou de grens vanaf de bocht van Vorst hetzelfde tracé volgen, tot ergens aan de Hollebeekstraat. De zuidgrens van Brussel zou dan gevormd worden door de Castonierlaan, de St-Hubertuslaan en de Duboislaan, van de spoorweg Brussel-Nijvel tot aan de oostelijke Ring.

Supe®Staaf 14 mei 2005 14:42

Is de binnenring dan Brussel, en de buitenring Vlaanderen?
Komt er prikkeldraad i.p.v. vangrails?
Wachttorens?

Jan van den Berghe 14 mei 2005 14:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Wachttorens?

Natuurlijk. En ook landmijnen, valkuilen, prikkeldraad met hoogspanning, enzovoort.

Nog meer onnozelheid, Superstaaf?! Je lijkt me vandaag niet echt discussievaardig. Wel veel gezever en gelul.

Jan van den Berghe 14 mei 2005 14:46

Citaat:

Kraainem wordt dan een deel van Brussel...

Denkt u dat de inwoners van Diegem, Zaventem en Sint-Stevens-Woluwe te springen staan om bij Brussel te worden aangehecht? Ongetwijfeld zal dat geen probleem zijn voor Kraainem, maar wat met die eerst genoemde gemeenten?

Wreker 14 mei 2005 14:46

Citaat:

Wachttorens?

Alles wat BINNEN de Ring ligt zou Brussel zijn, de Ring zelf, binnen en buiten, Vlaams of Waals.

Wreker 14 mei 2005 14:48

Citaat:

Denkt u dat de inwoners van Diegem, Zaventem en Sint-Stevens-Woluwe te springen staan om bij Brussel te worden aangehecht? Ongetwijfeld zal dat geen probleem zijn voor Kraainem, maar wat met die eerst genoemde gemeenten?

En Grimbergen (Strombeek) niet vergeten. Ja, het is geen simpele opgave. Maar om de olievlek definitief te stoppen moeten we toch offers leveren vind ik.

Jan van den Berghe 14 mei 2005 14:51

Citaat:

En Grimbergen (Strombeek) niet vergeten. Ja, het is geen simpele opgave. Maar om de olievlek definitief te stoppen moeten we toch offers leveren vind ik.

Dat vind ik niet: dat zijn teveel gemeenten prijsgeven voor te weinig. In ruil krijgen we de puinhoop van westelijke Anderlecht... Dat lijkt me geen redelijke handelsovereenkomst.

Wreker 14 mei 2005 15:03

Citaat:

Dat vind ik niet: dat zijn teveel gemeenten prijsgeven voor te weinig. In ruil krijgen we de puinhoop van westelijke Anderlecht... Dat lijkt me geen redelijke handelsovereenkomst.

In het scenario zonder corridor ligt Brussel volledig in Vlaanderen... geeft toch perspectieven naar de toekomst toe, meen ik.

Maar first things first zou ik zeggen. Brussel vervlaamsen is een werk van zeer lange adem. Laat ons maar eerst de rand redden.

Dimitri 14 mei 2005 16:28

Citaat:

De splitsing van België in drie delen zal dan veel vlotter kunnen verlopen.

Waarom zou je de volstrekt willekeurige ligging van een snelweg als grens van een stedelijk gebied nemen? Ik kan me voorstellen dat die snelweg dwars door gemeenten, misschien zelfs dwars door dorpen heen gaat.

Als je toch bereid bent om te onderhandelen, kun je het beter meteen goed aanpakken. Ik stel voor de vier meest verfranste gemeenten (Linkebeek, Drogenbos, Kraainem en Wezembeek-Oppem) naar Brussel laten gaan in ruil voor afschaffing van alle faciliteiten in gemeenten langs de Nederlands-Franse taalgrens, de splitsing van de kieskring en het gerechtelijk arrondissement BHV en vastlegging en strikte naleving (dus zonder allerlei hoffelijkheidsonzin) van de tweetaligheid in Brussel. In Oost-België wordt eveneens een tweetalig gewest opgericht bestaande uit de DG en de faciliteitengemeenten (Malmédy, Waimes, Plombières, Welkenraedt, Baelen), zij het dat hier in de gemeenten een voorkeurstaal geldt. Ook dat gewest krijgt een eigen kieskring en gerechtelijk arrondissement.
Dit zou misschien een definitieve oplossing kunnen zijn van alle taalproblemen. De vraag is alleen of zoiets nog mogelijk is binnen België.

Jan van den Berghe 14 mei 2005 16:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Waarom zou je de volstrekt willekeurige ligging van een snelweg als grens van een stedelijk gebied nemen? Ik kan me voorstellen dat die snelweg dwars door gemeenten, misschien zelfs dwars door dorpen heen gaat.

Nu moet wel gezegd worden dat de ring om Brussel de stedelijke gebieden en de dorpen tamelijk ontziet.

Dimitri 14 mei 2005 16:39

Citaat:

Nu moet wel gezegd worden dat de ring om Brussel de stedelijke gebieden en de dorpen tamelijk ontziet.

Je schreef hierboven nog, en dat is ook op de kaart te zien, dat Anderlecht deels ten westen van de ring ligt. Ook aan de oostkant lijkt de snelweg dwars door bebouwd gebied te lopen.

Jan van den Berghe 14 mei 2005 16:42

Citaat:

Je schreef hierboven nog, en dat is ook op de kaart te zien, dat Anderlecht deels ten westen van de ring ligt. Ook aan de oostkant lijkt de snelweg dwars door bebouwd gebied te lopen.

"Tamelijk ontzien..."

Natuurlijk is het maar al te waar dat de snelweg zich een aantal keren door stedelijk gebied boort, maar het had veel erger gekund. In ieder geval, is het voorstel niet redelijk als men daarvoor Vlaamse gemeenten als Diegem, Sint-Stevens-Woluwe bijvoorbeeld moet opgeven. Ook is dan niet duidelijk wat men met het westelijk deel van Anderlecht gaat aanvangen.

Dimitri 14 mei 2005 16:51

Citaat:

"Tamelijk ontzien..."

Natuurlijk is het maar al te waar dat de snelweg zich een aantal keren door stedelijk gebied boort, maar het had veel erger gekund. In ieder geval, is het voorstel niet redelijk als men daarvoor Vlaamse gemeenten als Diegem, Sint-Stevens-Woluwe bijvoorbeeld moet opgeven. Ook is dan niet duidelijk wat men met het westelijk deel van Anderlecht gaat aanvangen.

Volgens mij kan die snelweg per definitie grens vormen, omdat de ligging ervan nu eenmaal volstrekt willekeurig is. In Parijs ligt de rondweg op de plaats van de vroegere stadsmuren, daar valt nog wat voor te zeggen als grens, maar in Brussel is dat totaal niet zo. Een ringweg dient m.i. dan alleen als verkeersgrens en nergens anders voor.

Supe®Staaf 14 mei 2005 17:02

Citaat:

Nog meer onnozelheid, Superstaaf?! Je lijkt me vandaag niet echt discussievaardig. Wel veel gezever en gelul.

Het niveau van het onderwerp is daar niet vreemd aan.

Jan van den Berghe 14 mei 2005 17:23

Citaat:

Het niveau van het onderwerp is daar niet vreemd aan.

Merkwaardig toch wel dat ik een gelijkaardige stijl vandaag in heel wat "draden" merk...

bk232214 14 mei 2005 17:32

Citaat:

Als je toch bereid bent om te onderhandelen, kun je het beter meteen goed aanpakken. Ik stel voor de vier meest verfranste gemeenten (Linkebeek, Drogenbos, Kraainem en Wezembeek-Oppem) naar Brussel laten gaan in ruil voor afschaffing van alle faciliteiten in gemeenten langs de Nederlands-Franse taalgrens, de splitsing van de kieskring en het gerechtelijk arrondissement BHV en vastlegging en strikte naleving (dus zonder allerlei hoffelijkheidsonzin) van de tweetaligheid in Brussel. In Oost-België wordt eveneens een tweetalig gewest opgericht bestaande uit de DG en de faciliteitengemeenten (Malmédy, Waimes, Plombières, Welkenraedt, Baelen), zij het dat hier in de gemeenten een voorkeurstaal geldt. Ook dat gewest krijgt een eigen kieskring en gerechtelijk arrondissement.
Dit zou misschien een definitieve oplossing kunnen zijn van alle taalproblemen. De vraag is alleen of zoiets nog mogelijk is binnen België.

Nils daarvan poten af van vlaams grondgebied en splitsen nu

bk232214 14 mei 2005 17:37

Citaat:

Het kan toch niet dat wij onze eigen grondgebied terug moeten kopen

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be