![]() |
Even een nieuwe topic van gemaakt
wel te vroeg afgeknipt, maar ik weet helaas niet hoe dat ongedaan te maken. Jules Citaat:
[size=1]Edit:[/size]
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Groen! is intern verdeeld over de grondwet. Bart Staes (het Groen! europarlementslid) steunt de grondwet echter en zijn standpunten zijn te vinden op www.bartstaes.be |
Citaat:
Op dezelfde site van Staes zie ik overigens dat de EU zich tot doel stelt de politieke en handelsbetrekkingen met een dictatuur als de USA te verbeteren, terwijl deze evenmin de elementairste regels van het Internationaal Recht respecteren. In het eerste artikel van de Grondwet staat overigens ook al dat de EU zich tot doel stelt het technowetenschappelijk onderzoek te stimuleren. En dat komt uiteraard weer neer op het volgende: de biotech-bedrijven carte blanche geven om GGO's, kloning van embryo's en experimenten allerhande toe te staan waar de gewone mensen zeker niet beter van worden. Groen! maakt zich alleen maar illusies als het denkt dat de bio-ethische comité's die geraadpleegd worden door de Europese Commissie niet voortdurend bewerkt worden door lobbyisten van deze bedrijven. Hun pietluttig pluralisme heeft er in 1998 al voor gezorgd dat morele principes moesten wijken voor het grote geld. http://www.platformgentechnologie.nl...t_nadelen.html |
Citaat:
|
Citaat:
Zelf had ik ook gedurende enkele jaren nog vertrouwen in de doelstellingen van Groen!, maar sinds de laatste verkiezingscampagne is dat vertrouwen wel tot het absolute nulpunt gedaald, en als je ziet hoe zij schipperen en nu zelfs voor de Grondwet zijn, dan heb ik er geen enkele spijt van dat ik ben overgestapt naar Sta Op, ook al is dat niet echt een partij. |
Enkele standpunten van Nederlands Groen-Links :
Het Europees parlement oefent samen met de Raad de wetgevingstaak en de begrotingstaak uit. Het oefent onder de bij de Grondwet bepaalde voorwaarden politieke controle en adviserende taken uit. Het kiest de voorzitter van de Commissie Kathalijne Buitenweg (GroenLinks): "Het huidige Europa is in mijn ogen vaak ondemocratisch. Bij Justitie besluiten 25 ministers achter gesloten deuren over bijvoorbeeld gezinshereniging, een onderwerp dat burgers heel direct raakt. De grondwet zorgt ervoor dat ze voortaan in alle openbaarheid moeten vergaderen en het Europees Parlement krijgt medezeggenschap. De huidige situatie is voor Groen Links onacceptabel. Daarbij wordt er in achterkamertjes echt belangrijke wetgeving gemaakt. In de toekomst zou dat dan in het openbaar zijn met de invloed van de volksvertegenwoordiging. Zowel het Europees parlement maar ook de nationale parlementen hebben dan meer zeggenschap over die wetgeving. Een belangrijke vooruitgang dus." De volkeren van Europa hebben besloten een op gemeenschappelijke waarden gegrondveste vreedzame toekomst te delen door onderling een steeds hechter verbond tot stand te brengen Kathalijne Buitenweg (Groen Links): "Het is goed dat nu ook echt de grondrechten van alle burgers verankerd zijn. Nu kan Europa geen maatregelen nemen die afbreuk doen aan de sociale zekerheid. Verder zijn rechten opgenomen die direct afdwingbaar zijn, zoals de gelijkheid van mannen en vrouwen, het verbod op discriminatie en het recht op goed bestuur. Dat is nu duidelijk en voor Groen Links is dit een belangrijk onderdeel Een lidstaat kan overeenkomstig zijn grondwettelijke bepalingen besluiten zich uit de Unie terug te trekken. Kathalijne Buitenweg (GroenLinks): "Ik denk dat daardoor veel echte eurosceptici voor de grondwet moeten zijn. Eruit kunnen stappen is een goed iets. We zijn niet de Sovjet Unie! Lidstaten kunnen de Europese Unie verlaten als ze denken dat dat in hun belang is." Artikel I-28 De minister van Buitenlandse Zaken van de Unie voert het gemeenschappelijk buitenlands en veiligheidsbeleid van de Unie (…). Kathalijne Buitenweg (GroenLinks): "Groen Links is voor een echt Europees Buitenlands en Veiligheidsbeleid omdat we de wereld niet alleen maar aan de Amerikanen willen overlaten. In de discussie over Irak hebben we gezien dat Europa soms beschamend verdeeld is. Deze Europese minister van Buitenlandse Zaken moet er voor zorgen dat lidstaten hun eigen posities meer op elkaar zullen afstellen." De grondwet legt daarenboven een aantal zaken vast rond bescherming van democratische waarden, anti-discriminatie etc. De tekst is niet perfect, maar scoort bij een meer dan voldoende om Pro te zijn ! |
Citaat:
Mogelijk hebben de overblijvers het te druk met de partij zelf (gezien de huidige problemen) maar ik zou een discussie tussen achterban en partij alleszins ook wel kunnen appreciëren. Citaat:
|
Citaat:
Er blijven bovendien nog té veel zaken over die onverteerbaar zijn. Het gaat niet zomaar om één of ander compromis maar om een 'grondwet' waar we het 10-tallen jaren mee zullen moeten doen. |
Citaat:
Over welke gemeenschappelijke waarden hebben we het eigenlijk ? Indien men in het Verenigd Koninkrijk menselijke embryo's mag klonen en in Duitsland niet ? Gaat het in de discussie rond gemeenschappelijke waarden dan NIET om bio-ethische en biotechnologische thema's dan ?[edit] [size=1]Edit:[/size]
|
Citaat:
Zelfs Attac Vlaanderen ligt in verdeeldheid en kan niet op dezelfde manier als in het buitenland de eigen positie bepalen. Het schijnt dat Vera Dua zich lid gemaakt heeft van Attac om nu overal te gaan vertellen dat ze lid is van Attac en VOOR de Grondwet. Op die manier wordt één van de weinige verenigingen in ons land die nog in staat zijn een fatsoenlijke economische analyse op tafel te leggen monddood gemaakt en in verdeeldheid gebracht. DANK U, VERA DUA, voor het zaaien van zoveel verwarring. :twisted: |
Citaat:
Alle schuld voor wat fout loopt binnen GROEN! op Vera Dua schuiven, ga ik niet doen maar dat het niet goed gaat met GROEN! mag wel duidelijk zijn. Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
In ieder geval
Tiens, mijn posting is afgebroken. Dacht al dat er iets in de soep gelopen was.
In ieder geval doen er allerlei geruchten de ronde, en ik denk ook dat de linkerzijde tot immobiliteit wordt gebracht door dit soort manoeuvres. Maar soit, we zullen eens kijken wat de Europese Groenen en Cohn Bendit zullen ondernemen om van hun JA een kritisch JA te maken. In ieder geval is de situatie nu toch wel omgeslagen door de NEEN-stemmers in Frankrijk en in Nederland. De kans dat andere potentiële neen-stemmers (nu ook in België) moed zullen vatten in de idee dat zij niet alleen staan met hun Euroscepticisme en hun zorgen in het dagelijks bestaan. De mensen maken zich zo naar het schijnt vooral zorgen over de werkgelegenheid en hun inkomen, over hun sociale rechten en vrijheden. |
Citaat:
|
Citaat:
Ik vermoed immers, vooral nu Frankrijk en Nederland een duidelijk NJET hebben laten horen, dat er een aantal alternatieve scenario's worden uitgewerkt om toch te proberen ons die grondwet in de maag te splitsen. Hoe ze dat gaan doen is moeilijk te voorspellen, maar er staat enorm veel op het spel voor de rijken, en dan zullen ze proberen er alles aan te doen om zich deze kans niet te laten ontglippen. WAAKZAAMHEID TEGEN DIT NEOLIBERALE OFFENSIEF IS GEBODEN !!! WE HEBBEN EEN SLAG OF TWEE GEWONNEN, MAAR NOG NIET DE OORLOG !!! |
Citaat:
|
Citaat:
We moeten vooral waakzaam blijven dat als de grondwet herschreven zou worden, dat ze dan wel op de juiste manier herschreven wordt. Er zou ook een initiatief komen van Georges Debunne en Jef Sleeckx en nog iemand, morgen weet ik daar meer over. Indien men dat document herschrijft, dient er in opgenomen te worden dat het stakingsrecht geëerbiedigd moet worden, dat burgerlijke rechtbanken zich hiermee niet mogen moeien, dat elke werknemer het recht heeft op een doeltreffende sociale bescherming, een pensioen dat hem een fatsoenlijk leven garandeert, een bestaansminimum, recht op toegang tot de gezondheidszorg, recht op fatsoenlijke huisvesting, enz... |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:13. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be