Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Wie is een autoriteit (https://forum.politics.be/showthread.php?t=3495)

Paulus de Boskabouter 23 mei 2003 13:36

Meer dan genoeg komen mensen hier aandraven met argumenten die geschreven zijn door een of andere prof.
De tegenpartij komt dan ook aandraven met tegenargumenten geschreven door een andere prof.
Zo is er voor elk wat wils natuurlijk.
De vraag is nu; wie is een autoriteit op dat bepaalde vlak en wat maakt die man/vrouw daartoe?

TomB 23 mei 2003 14:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Paulus de Boskabouter
Meer dan genoeg komen mensen hier aandraven met argumenten die geschreven zijn door een of andere prof.
De tegenpartij komt dan ook aandraven met tegenargumenten geschreven door een andere prof.
Zo is er voor elk wat wils natuurlijk.
De vraag is nu; wie is een authoriteit op dat bepaalde vlak en wat maakt die man/vrouw daartoe?

Economie modern: Otmar Issing, Allan Greenspan, William H. Greene, Wolfgang Hardle, Jef Dorfman

Economie historisch: Irving Fisher, Keynes, Ricardo, Smith, Malthus [size=2]en Marx[/size]

Dat zijn ze zowat, je kan zelf die mannen hun referenties gemakkelijk natrekken. Voor mij zijn dit de 'groten' dezer dagen. Wimmeke Duysenburg van de ECB staat er bewust niet bij omdat die mens volgens mij niet weet wat waarmee hij bezig is.

Vlaanderen Boven 24 mei 2003 10:30

Authoriteit.

Supe®Staaf 24 mei 2003 10:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven
Authoriteit.

Nope.

Paulus de Boskabouter 24 mei 2003 10:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven
Authoriteit.

dacht ik ook eerst en dus;

[size=2]Laatst aangepast door Paulus de Boskabouter op Za Mei 24, 2003 7:56 am, in totaal 1 keer bewerkt[/size]

Vlaanderen Boven 24 mei 2003 15:28

Superstaaf heeft gelijk; autoriteit. Sorry. :oops:

TomB 25 mei 2003 15:24

Bij deze is Superstaaf een autorit heit :)

michr.oscoop 27 mei 2003 15:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Economie modern: Otmar Issing, Allan Greenspan, William H. Greene, Wolfgang Hardle, Jef Dorfman

Economie historisch: Irving Fisher, Keynes, Ricardo, Smith, Malthus [size=2]en Marx[/size]

Dat zijn ze zowat

Hm. Allemaal Amerikanen(behalve[size=1][/size]marx[size=3][/size]).
Is het omdat Fransen, Russen, Duitsers allemaal dommekloten zijn of is het gewoon een selectie naar de taal waarin de lezer(in casu Tomb) het meest beslagen is?

De enige echte autoriteit zou een computer moeten zijn die in alle impartialiteit zijn afwegingen en besluiten maakt. Maar die bestaat niet.
Vroeger was je een autoriteit als je vertelde dat de aarde plat was, en nu zijn er zelfs nog "godsdienst"-en andere onzin autoriteiten.

Kotsmos 27 mei 2003 16:52

wat is je punt, dat autoriteiten niet bestaan? Dat we allemaal op gelijke schaal dom zijn en de wereld er over een paar jaar toch weer helemaal anders uitziet?

TomB 27 mei 2003 17:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door michr.oscoop
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TomB

Dat zijn ze zowat

Hm. Allemaal Amerikanen(behalve[size=1][/size]marx[size=3][/size]).
Is het omdat Fransen, Russen, Duitsers allemaal dommekloten zijn of is het gewoon een selectie naar de taal waarin de lezer(in casu Tomb) het meest beslagen is?

De enige echte autoriteit zou een computer moeten zijn die in alle impartialiteit zijn afwegingen en besluiten maakt. Maar die bestaat niet.
Vroeger was je een autoriteit als je vertelde dat de aarde plat was, en nu zijn er zelfs nog "godsdienst"-en andere onzin autoriteiten.

Ja amai, als dat allemaal Amerikanen zijn ben ik een communist.

Dies 28 mei 2003 15:01

Otmar Issing:Duits
Allan Greenspan:Amerikaan
William H. Greene: Amerikaan
Wolfgang Hardle:Duits
Jef Dorfman: Chileen

Irving Fisher:Amerikaan
Keynes: Brit
Ricardo:Brit
Smith: Brit
Malthus:Brit
Marx:Duits

Inderdaad allemaal Amerikanen :? (en u bent zeker niet bekrompen, bevooroordeeld, snel van oordeel en onwetend?

Van mij mag J. Tinbergen (en Nederlander trouwens) er ook nog wel bij.
En de Belg Paul-Henri Spaak er ook wel bij (al heeft die niets met economie te zien) Hij lag toch ten slotte mede aan de basis van zowel de NAVO, de VN en de EU

michr.oscoop 28 mei 2003 18:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Inderdaad allemaal Amerikanen :? (en u bent zeker niet bekrompen, bevooroordeeld, snel van oordeel en onwetend?

En de Belg Paul-Henri Spaak er ook wel bij (al heeft die niets met economie te zien) Hij lag toch ten slotte mede aan de basis van zowel de NAVO, de VN en de EU

Britten en Amerikanen, dat is hetzelfde.
De Navo, de EU en de VN zijn stuk voor stuk schadelijk of mislukt, dus zo'n grote denker was Spaak niet.

michr.oscoop 28 mei 2003 18:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kotsmos
wat is je punt, dat autoriteiten niet bestaan? Dat we allemaal op gelijke schaal dom zijn en de wereld er over een paar jaar toch weer helemaal anders uitziet?

Zo is het.

Paulus de Boskabouter 28 mei 2003 18:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kotsmos

dat alles relatief is.
De relativiteitstheorie van Paulus.

De Vliegende Hollander 28 mei 2003 19:06

Citaat:

Otmar Issing:Duits
Allan Greenspan:Amerikaan
William H. Greene: Amerikaan
Wolfgang Hardle:Duits
Jef Dorfman: Chileen

Irving Fisher:Amerikaan
Keynes: Brit
Ricardo:Brit
Smith: Brit
Malthus:Brit
Marx:Duits

Bijna goed --> David Ricardo was een Italiaan...

Echter in mijn studie Economie en Geografie, kom ik wel degelijk meer Duitsers tegen dan Amerikaanse geleerden...Vooral op het gebied van Economische geografie zijn de Duitsers Scandinaviërs en ook Nederlands goed op dreef...Enkele voorbeelden:

Christaller,
Von Thünen
Weber
Heckscher
Ohlin
von Hayek
Myrdal
Granovetter
Schumpeter
Rutten
Keuning

De meeste van jullie zullen deze namen ook niet echt kennen. Toch zijn deze mannen en vrouwen voor een groot deel verantwoordelijk voor het nu gevoerde ruimtelijk (economische beleid)...Als voorbeeld kan ik geven dat de inrichting van Flevoland in Nederland sterk gebaseerd is op de theorie van Christaller...

Darwin 28 mei 2003 20:43

Ik heb het niet zo begrepen op 'authoriteiten'.

Ik ga het allemaal liever zelf eens uitzoeken.

Dies 28 mei 2003 22:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Vliegende Hollander
Bijna goed --> David Ricardo was een Italiaan....

Verdorie kwist dat onmogelijk was dat ik dat nog allemaal wist :P
De overige die u aanhaalt hebben zeker hun waarde, maar toch in veel mindere mate.

De Vliegende Hollander 29 mei 2003 01:21

Citaat:

Citaat:

De overige die u aanhaalt hebben zeker hun waarde, maar toch in veel mindere mate.

Nou mag ik ten eerste zeggen dat je de rest wel goed had allemaal en dat vond ik al heel wat !!!

Tja, afgelopen maandag had ik tentamen over dit onderwerp en moest maar liefst 48 namen van professoren in me hoofd stampen met al hun bijbehorende theorieën :evil: *zucht* ...

Groeten

Kotsmos 29 mei 2003 08:45

Citaat:

Citaat:

Citaat:

Nou mag ik ten eerste zeggen dat je de rest wel goed had allemaal en dat vond ik al heel wat !!!

Tja, afgelopen maandag had ik tentamen over dit onderwerp en moest maar liefst 48 namen van professoren in me hoofd stampen met al hun bijbehorende theorieën :evil: *zucht* ...

Groeten

48? Zijt is content zoon. Voor Historische Kritiek gisteren waren dat er ver over de 100 (alleen de theorie) bij mij.

Paulus de Boskabouter 12 juni 2003 11:25

Deze topic heeft dus totaal z'n doel gemist.

:(

Kijk eens naar de topics over het revisionisme, misschien helpt dat de discussie een beetje op gang te trekken en uiteindelijk een oplossing voor de vraag te bekomen.

:idea:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be