Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   VEN, afschaffen of doorvoeren (https://forum.politics.be/showthread.php?t=3497)

Celebfin 23 mei 2003 16:03

Het Vlaams ecologisch netwerk wat is hierover jullie mening?
Ik ben hiervoor een groot voorstander van. Eindelijk eens een plan da de natuur een niewe adem geeft. want meer natuur vooor iedereen is zeer belangrijk. Het zal ons eindelijk is afbrengen van die laatste Europese plaats ivm natuurbescherming.
Ik ben ook van mening dat boeren hun beroep en vissers hun hobby moeten blijven kunnen uitoefenen, maar hierover zijn reeds de nodige aanpassingen gebeurt. Dus die betogingen tegenhet VEN zijn echt een verzameling van leugens en anti-groen fundamentalisme.

numarx 23 mei 2003 16:03

De poll gaat weer niet, maar: ja.

Antoon 23 mei 2003 16:10

De poll gaat inderdaad niet. Mijn antwoord : NEE!

Genoeg van dat gegroenerij allemaal. Wat een onzin.

De Groenen zijn afgestraft, en geen beetje. Ze zijn gewoon van het toneel verdwenen, weggevaagd.

Ik begrijp niet dat men nog gaat proberen om hun gekloot verder te zetten. Het is toch duidelijk dat de bevolking dat niet wenst!

Tantist 23 mei 2003 16:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Celebfin

Oei, jij voor iets waar VlaemSSch in staat? Wat krijgen we straks? Vlaanderen72 die de Brabanconne zingt? :twisted:

Paulus de Boskabouter 23 mei 2003 16:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Citaat:

Oei, jij voor iets waar VlaemSSch in staat? Wat krijgen we straks? Vlaanderen72 die de Brabanconne zingt? :twisted:

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Die moet ik op cd hebben...
Alhoewel.. downloaden zal ook goe zijn.

Celebfin 23 mei 2003 16:18

Ik ontken ni da vlaanderen bestaat, maar ik erken ze niet als staat.

Antoon 23 mei 2003 16:22

Citaat:

Je erkent vlaanderen als ouaardevolle economische vetpot voor de luie oualen.

Tantist 23 mei 2003 16:25

Citaat:

Oei, dat is ook nieuw... Wedden dat je straks toch weer eens post met een verwijzing naar het oude graafschap? :twisted:

hincapie 23 mei 2003 16:34

Antoon,
Hebt gij eigenlijk een idee van wat het VEN is?
Agalev'er of niet, een mens met gezond verstand kan daar niet tegen zijn!

hincapie 23 mei 2003 16:35

Oh ja, en dat Agalev is afgestraft, heeft niets te maken met het VEN hoor, of denkt gij dat er mensen zijn die in '99 op Agalev hebben gestemd en geen groen willen?

vlaanderen72 23 mei 2003 16:35

Citaat:

Citaat:

Das meer iets voor jou want in de andere topic staat dat jij toch niet fier bent vlaming te zijn. :twisted:
En waarom verbaast me dat nu niet. :roll:

Antoon 23 mei 2003 16:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hincapie
Antoon,

Waarover gaat het?

Citaat:

De Vlaamse regering besloot op 19 juli 2002 om de eerste selectie van gebieden voor het Vlaams Ecologisch Netwerk (VEN) voorlopig vast te stellen. Van 23 september tot 21 november 2002 werden de geselecteerde gebieden in een openbaar onderzoek aan de bevolking voorgelegd.

VEN-gebieden vormen tesamen een netwerk van waardevolle natuurgebieden in Vlaanderen. Voorbeelden van dergelijke netwerken zijn ondermeer bepaalde riviervalleien of bijzondere landschappen. De selectiekaart van de VEN-gebieden duidt deze netwerken van waardevolle natuur aan. In deze gebieden krijgt de natuur een bijkomende bescherming en worden er instrumenten ingezet zodat eigenaars en beheerders mogelijkheden en middelen krijgen voor de instandhouding van die natuur zodat in de toekomst iedereen in Vlaanderen nog kan beschikken over voldoende bos en natuur om in te recreëren, te leven en te werken.
Op zich een mooi project, zou iedereen zeggen.

Het probleem is echter dat de Groenen weer in hun alombekende extreme ijver een aantal problemen over het hoofd zien.

Eén enkele voorbeeld is de Steurkweek. Volgens kwekers van steur zou de steurkweek op termijn moeten verdwijnen uit Vlaanderen :

Citaat:

De ondernemingen in kwestie vragen een uitbreiding van hun visvijvers naar de wijk Krabbels in Zandhoven. Ze stellen dat de steur uit Vlaanderen moet verdwijnen omdat de visvijvers in het VEN (Vlaams Ecologisch Netwerk) liggen.

Eén van de bedrijven in de regio vraagt toestemming voor de bouw van 5 tappunten (betonnen constructies om de steurvissen industrieel te voederen) en een lozingsconstructie op de Bollaak/Molenbeek. Het bedrijf heeft ook strekdammen nodig uit slib.

Om de afbakening van het VEN op 19 juli 2002 mogelijk te maken werd hieromtrent ongunstig geadviseerd .

Volgens het advies van het Netebekken dient de onderneming voor deze soort werken (bouwen tappunten en aanleggen strekdammen) te beschikken over een milieuvergunning klasse 2. Het betreft hier immers het lozen van bedrijfsafvalwater. Vlaams minister van Leefmilieu Vera Dua weigerde omwille van het openbaar onderzoek omtrent de afbakening van het VEN te finalizeren.

Momenteel buigt de MINA-raad zich over het VEN-afbakeningsvoorstel van de Vlaamse Regering. De minister wees er op dat het uitzetten van vis binnen VEN-gebieden niet kan.
Dat soort zaken is schering en inslag.

Het VEN op zich is een project dat moet worden bekeken, maar de Groenen stellen zich reeds op voorhand zo onbuigzaam op, dat niemand er nog mee wilt werken.

Contra-productief, als je het mij vraagt.

Vandaar de afstraffing bij de laatste verkiezingen.

boer_bavo 23 mei 2003 18:18

Even het belang van het VEN wat relativeren:
- alle gebieden in het VEN zijn nú al aangeduid als natuurgebied (in de gewestplannen) (er komen dus geen nieuwe afbakeningen bij)
- de onderhandelaars van de jagers, de vissers en de boeren hebben het akkoord mee goedgekeurd

Als een bedrijf in zo'n natuurgebied ligt kan het inderdaad zijn dat het op termijn moet verdwijnen. Maar dat is waarschijnlijk ook het geval als het VEN niet goedgekeurd wordt, tenzij het gewestplan gewijzigd wordt.

vlaanderen72 23 mei 2003 18:25

[quote="boer_bavo"]- de onderhandelaars van de jagers, de vissers en de boeren hebben het akkoord mee goedgekeurd

quote]

Vergeet dat maar dik!

Renaud 23 mei 2003 18:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlaanderen72
Citaat:

Citaat:

Das meer iets voor jou want in de andere topic staat dat jij toch niet fier bent vlaming te zijn. :twisted:

Gaat het hier over ecologie of is dit een communautaire discussie?

boer_bavo 23 mei 2003 22:08

[quote="vlaanderen72"]
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
- de onderhandelaars van de jagers, de vissers en de boeren hebben het akkoord mee goedgekeurd

quote]

Vergeet dat maar dik!

Tja, ik neem aan dat jij NIET in de Mina-raad zit. Anders wist je wel beter (provincie Antwerpen).

Bobke 23 mei 2003 23:56

Hincapie schreef:
Citaat:

Verlicht ons.

Patriot! 24 mei 2003 00:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Le p'tit Belge
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlaanderen72
Citaat:

Citaat:

Gaat het hier over ecologie of is dit een communautaire discussie?

Zoals alle discussies op dit forum, een discussie over ecologie vermengd met communautaire zever.

Patriot! 24 mei 2003 00:05

BEN klinkt trouwens beter

boer_bavo 24 mei 2003 20:39

Voor Vlaanderen72 of hoe die vent ook heet:

Citaat:

Negen verzwegen waarheden over het Vlaams Ecologisch Netwerk
Geen bijkomend natuurgebied
Het Vlaams Ecologisch Netwerk (VEN) wordt enkel afgebakend in groengebieden. Er komt dus geen vierkante meter natuurgebied bij. Het VEN is een instrument om wat sinds lang groen is ingekleurd ook effectief een groene(re) bestemming te geven.

Te weinig afgebakend ?
Bij de Groene Hoofdstructuur was het de bedoeling om 335.000 ha af te bakenen. In 1997 is dat met het natuurdecreet teruggebracht tot 125.000 ha. Daarvan wordt nu amper 87.000 ha gerealiseerd.

.. en te laat
De natuurbeweging heeft nog meer redenen om ongelukkig te zijn: in 1997 heeft het parlement beslist dat 125.000 ha VEN en nog eens 150.000 ha verwevingsgebieden moesten afgebakend zijn tegen uiterlijk januari 2003. Die termijn is intussen vier maanden verstreken.

Meer uitzonderingen dan regels
De helft van de artikels van het zgn. maatregelenbesluit van het VEN gaat over subsidies en steunmaatregelen. Bij de verboden zijn er meer uitzonderingen dan regels: de verbodsbepalingen zijn bijvoorbeeld niet van toepassing op huizen en tuinen, boerderijen en huiskavels. Het verbod op het gebruik van pesticiden is algemeen, maar geldt niet voor landbouwers. Er mag geen wild uitgezet worden, maar dat is nu ook al overal verboden volgens het jachtdecreet. Enz.

Uitzetten van vis blijft mogelijk
Er is veel heibel ontstaan over het niet meer mogen uitzetten van vis. Dat is inderdaad een weinig zinvolle maatregel. Natuurpunt steunde daarom de vraag van de vissers om dit verbod te schrappen. Ook de Vlaamse milieu- en natuurraad (MINA-raad) heeft in dezelfde zin geadviseerd. De minister heeft toegezegd dat het besluit zal worden aangepast.

Vergoedingen voor iedereen
Landbouwers en bosbouwers in het VEN krijgen een vergoeding. Natuurverenigingen kunnen daar niet van genieten. Er is ook een drastische vermindering van de successierechten en de roerende voorheffing voor eigendommen in het VEN.

Beperkt aantal bezwaren
Bij het openbaar onderzoek zijn in totaal ongeveer 9000 bezwaarschriften ingediend voor 37 afbakeningskaarten. Daar zijn 3000 handtekeningen en 1000 positieve bezwaarschriften bijgeteld. Per afbakeningsplan zijn dat gemiddeld 250 bezwaarschriften. Ter vergelijking: dat is veel minder dat de 4000 bezwaarschriften bij de recente ruimtelijke afbakening van het stedelijk gebied Aalst.

Niet alle partners blijken even betrouwbaar
In de MINA-raad is met alle belangengroepen overleg gepleegd over de afbakening en de maatregelen in het VEN. Uiteindelijk is het advies goedgekeurd, ook door jagers, de bosbouwers en de vissers (de vertegenwoordiger van de vissers in de MINA-raad is de voorzitter van het Platform Buitengebied). Desondanks wordt opgeroepen voor een betoging tegen het VEN.

Manifestaties vóór natuur
Deze maand brengt Natuurpunt tienduizenden mensen naar de natuur tijdens 1001 geleide wandelingen, beheerswerken en educatieve activiteiten. Dat zijn allemaal stille manifestaties vóór natuur. Hopelijk worden die ook meegeteld.
Opmerking: ik geef toe: de onderhandelaars van de boerenbond hebben wel enkele vezwaren gesteld. Maar niet in de provincie Antwerpen.

http://www.natuur.nl/article1647.html
http://www.natuurpunt.be/default.asp?ID=697

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be