![]() |
Hoe kan dit?
Ik ben eens een kijkje aan het nemen bij de uitslagen van de verkiezingen van het Waals Parlement, in het arrondissement Verviers.
Wat lees ik daar: CDH 36.439 stemmen VS 38.419 voor MR. Maar wat betreft de zetels: CDH 2 en MR 1. Hoe kan dat nu? |
En voeg Ecolo er nog maar bij ook, want met 13.238 stemmen halen die 1 zetel... ????
|
Oh die zetels worden op voorhand verdeeld joh! :)
|
Citaat:
Hetzelfde doet zich voor in Neufchateau-Virton: CDH: 17.733, 1 zetel MR: 19.771, 0 zetels |
En in Thuin haalt de PS maar 40% van de stemmen, maar haal wel 3/3 zetels binnen.
|
Dit ziet er mij toch niet normaal uit...
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Den SS heeft nog gezegd dat 1+1 meer is dan 2. Nu dat je het zegt. |
Citaat:
|
Kijk , aan vlaamse kant schort er ook wat..zie uitsluiting van vlaams belang maar inderdaad, aan waalse kant kunnen ze gewoon niet rekenen.
|
Citaat:
De sossenrekenkunde is ontcijferd.[edit] [size=1]Edit:[/size]
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Heeft misschien te maken met apperentering.
|
omda die partijen, net als hier verbintenissen aangaan.
In Wallonië is dat nu CDH & PS. Hoe groter een partij is, hoe groter de verdeelsleutel. Dus een partij van 20% krijgt een verhouding zetels 1:1 Een een partij van 60% krijgt een verhouding zetels (groter dan 1):1 Dat gebeurd in Vlaanderen ook zo met VLD&SP-A T'is heus niet zo van dat het aantal stemmen meteen het aantal zetels vertegenwoordigt. Dus hoe meer stemmen, hoe beter je scoort voor zetels, dus wat doen 2 partijen dan, awel, ze gaan samen hé, en tellen eventjes voor 1 partij, en nekken ze de oppositie. Uiteraard, men zit dan wel met het probleem om die zetels onderling te moeten verdelen. |
ps: de truk om dit mathematische te laten uitkomen is om partijen met minder dan 5% kiezers geen zetels te geven
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:06. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be