![]() |
waterstof als energie. Wat houdt ons tegen?
wie en wat houden ons tegen? De geopolitieke belangen, lobby's en overheden!
http://www.autogids.nl/site/autogids..._waterstof.htm Echt werk maken van waterstofenergie zit er trouwens niet in. Wie gaat er anders bij Shell, Texas, Q8, en FINA tanken? |
Waterstof is een energiedrager, geen energiebron. Waar halen we de energie vandaan om die waterstof te maken?
Fossiele brandstof dus niet, want daar draait het nu net rond. Kernergie ook niet, da's des duivels. Alternatieve energie ook niet, te kleinschalig, te onregelmatig en bovenal, veel te duur per kilowatt. wat nu? |
NATUURLIJK !!! Gewoonweg schandalig dat men niet meer investeert in deze nieuwe technologiën....
Al dat lobby-werk: de politiek kan niet zonder, maar het blijft een louche zaak. Men zou lobbying veel duidelijker moeten regelementeren, hoewel dit niet zo simpel is.... Woffer[edit] [size=1]Edit:[/size]
|
De olielobby is nog steeds te sterk.
Shell renewables is wel bezig met alternatieve energiën omdat nu eenmaal duidelijk is dat hun hoofdactiviteit stillaan zijn eind zal gaan bereiken. Nou ja, dat gaat nog tientallen jaren duren natuurlijk. Wat Maddox daar aanhaalt is korrekt.[edit] [size=1]Edit:[/size]
|
Citaat:
zegt wie? zie naar het artikeltje over Domme Gennez dat ik juist heb gepost;-) |
Citaat:
men kan "tanken" met methanol, dat kan waterstof genereren door verdamping. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Trouwens, het idee bestaat al lang, de werking van puur waterstof is al lang gekend, de brandstofcel is ook al enkele decennia gekend. Maar ekolpgisch gezien het beste kiezen en dat in grote hoeveelheden maken is nog niet uitgeklaart. het is duidelijk dat we van kernenergie moeten afstappen maar daarop een datum plakken is voorbarig. |
methanol is plantaardig .. hoezo niet ecologisch?
|
Citaat:
|
Methanol is dan makkelijker direct te verbranden in een klassieke verbrandingsmotor. Kost minder moeite en minder belasting voor het milieu.
De infrastructuur bestaat volledig daarvoor, en het kost minder aan grondstoffen. Een brandstofcel is duurder in materiaal en technologie. |
Citaat:
Ik snap de hele waterstofhype niet. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
En waarom waterstof een hype is: Via de brandstofcel krijg je dan elektriciteit, warmte (warm genoeg voor centrale verwarming e.d) en als restproduct.....water. Trouwens het is geen hype, de techniek is er maar de zuivere waterstof problematiek is nog niet opgelost. Citaat:
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]Edit:[/size]
|
Citaat:
Dat is geen sinecure en heel erg duur om al die stappen te ondergaan. Er zou dus vandaag de dag geen markt voor zijn. Tenminste vandaag de dag, tijd zal raad brengen. Zo nu weet je het. + dat je een andere auto zou moeten kopen of anders met een wankel moet rijden die snel kan omgeschakeld worden.[edit] [size=1]Edit:[/size]
|
Citaat:
Citaat:
Geef me eens 1 reden waarom waterstof beter zou zijn dan methanol? |
Er is hier nog niet gesproken over kernfusie. Ik heb ooit eens gelezen dat dit de oplossing zou zijn. Hoe ver staat de ontwikkeling hiervan trouwens.
|
Methanol is alcohol, dat brand vrij "koel" in vergelijking met benzine. Het ontsteekt misschien iets makkelijker, maar het verschil met benzine is minimaal. Men kan dezelfde infrastructuur gebruiken die men nu gebruikt. Zo gevaarlijk is het uiteindelijk niet, of ontploft er dan zo regelmatig een fondue of raclette set?
Waterstof heeft meer nadelen. Methanol is puur plantaardig, gistcellen maken dat samen met alcohol tot een 10% in een voedingsbodem(zolang er maar suiker genoeg inzit) en dan verder gedistileerd. En word dus niet uit gas gemaakt. We zullen wel enorme hoeveelheden plantaardig materiaal moeten bijverzinnen, maar hier op het forum is zelfs al geopperd dat we de zee zouden kunnen gebruiken, algen en zeewier. Maar uiteindelijk, samen met Biodiesel de makkelijke oplossing voor de menselijke energiehonger op mobiel vlak.Geen enorme infrastruktuuraanpassingen, en geen technologie die meer energie verslind tijdens het maken ervan. Waterstof word op industriëele wijze uit methaan of aardgas gehaald, door middel van stoomrefractie. Puud, de enige manier waarop we nu een positief energiesaldo uit een waterstof fusiereactie kunnen krijgen is met een waterstofbom. De tokamac fusie test reactoren die we tot nu toe zeer beperkt gebruikt hebben vergen gigawatts om op te starten en halen misschien een paar kilowatt aan bruikbaar vermogen. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:47. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be