Vanavond 31 juli 2003 op Canvas TV in Histories om 21u00 andermaal een herhaling die de moeite waard is :!: :
[size=5]
'Charlie Chaplin versus Hitler'[/size]
Vanavond op Canvaskan je de documentaire bekijken over
the making of... van Charlie Chaplins beroemde film
The Great Dictator
Info Canvas:
http://195.0.110.55/canvas_master/pr...eek/index.html
Deze documentaire vertrekt van de film "The Great Dictator" - Chaplins genadeloze parodie op de Führer. Chaplin situeert het verhaal in de periode van de eerste wereldoorlog. De confrontatie tussen de twee hoofdpersonages - dictator Hynkel en de joods kapper wordt ook een confrontatie tussen Hitler en Chaplin die - ondanks hun fundamenteel verschil in levensvisie- toch meer gemeen hadden dan een snorretje.
Een tijd geleden werden unieke kleurbeelden teruggevonden waarin te zien is hoe Charlie Chaplin werkt aan zijn anti-nazistische film The Great Dictator opgenomen in
1940. De bijzondere filmbeelden, opgenomen door de broer van Charlie
Sydney Chaplin, laten zien hoe Chaplin komt tot zijn onvergetelijke en rake imitaties van Hitler en Mussolini. In deze dokumentaire wordt ook duidelijk dat Chaplin in Hollywood veel tegenwind kreeg tijdens het draaien van de film en verder zien we hoe er in Duitsland gereageerd werd op het onverwachte succes van de film.
Recentelijk doken unieke kleurenopnames op van de beroemde film ‘The Great Dictator’, Chaplins satire op het nazi-regime van Adolf Hitler. De vondst inspireerde tot het maken van een documentaire. Waarom en hoe maakte Chaplin zijn film? En wat was de relatie tussen het filmgenie en de grote dictator?
De documentaire ‘Charlie Chaplin versus Hitler’ belicht de relatie tussen twee van de beroemdste mannen van de 20ste eew. Hoewel het filmgenie en de tiran een hekel aan elkaar hadden en elkaar nooit zouden ontmoeten, bleven ze onlosmakelijk met elkaar verbonden door Chaplins meesterwerk ‘The Great Dictator’.
Chaplin raakte in de loop van de jaren ’30 gefascineerd door het buitengewone acteertalent van Hitler – een gave waarover hij zelf ook beschikte. Maar Chaplin onderkende ook dat de dictator dit talent misbruikte om mensen aan te zetten tot haat en geweld. Dit overtuigde hem van de noodzaak om ‘The Great Dictator’ te maken, een film waarin hij Hitler bestreed met het meest dodelijke wapen ter wereld: humor.
Regisseurs en historici beschrijven in de documentaire hoe de grote Hollywoodstudio’s ervoor terugdeinsden om Chaplins film te financieren. Ze vonden dat het project een te grote politieke lading had. Chaplin maakte de film daarom geheel met eigen middelen. Het stelde hem in staat zijn grote perfectionisme volledig uit te leven.
Een Duitse diplomaat die werkte voor Hitlers regering, vertelt dat Hitler een groot fan van Amerikaanse films was en dat hij ‘The Great Dictator’ ongetwijfeld gezien heeft. De diplomaat is ervan overtuigd dat de ‘Führer’ heeft moeten lachen om scènes uit de film. Scènes zoals die waarin Hitler en Mussolini, gezeten in een kapperssalon, elkaar de loef af proberen te steken door om beurten hun stoelen steeds hoger op te schroeven. ‘Die humor kon hij in privé-sfeer zeker waarderen’, zegt de diplomaat, ‘Hitler was geen saaie man’. Met die uitspraak zou Charlie Chaplin het zeker eens geweest zijn.
Producent: Kevin Brownlow en Michael Kloft
Eindredactie AVRO: Marijke Rawie
.

.
Charlie speelt in die film
Adenoid Hynkel, de dictator van Tomania, en ook een joodse haarkapper.
Onder McCarthy die een communistenjacht opende zal Charlie Chaplin in 1952 moegetergd de Verenigde Staten verlaten en naar Zwitserland verhuizen. Pas 20 jaar later keerde hij er weer om een oscar in ontvangst te nemen voor zijn ganse oeuvre.
.
