Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   be.politics (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=77)
-   -   auto's op plantaardige olie (https://forum.politics.be/showthread.php?t=35346)

Koen Godderis 5 juni 2005 11:55

auto's op plantaardige olie
 
Wat gaan de oliesjeiks hiervan zeggen? Opeens de olie aan dumpprijzen als we
straks hen niet meer nodig hebben?

Of gaat onze konijnetand daar opeens 45 miljard aan meer accijnzen halen?
Zal lang duren zeker eer daar ook accijnzen op komen.

http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...cleID=GRUFCV5Q



huby 5 juni 2005 12:05

Re: auto's op plantaardige olie
 

"Koen Godderis" <[email protected]> schreef in bericht
news:[email protected]...
> Wat gaan de oliesjeiks hiervan zeggen? Opeens de olie aan dumpprijzen als

we
> straks hen niet meer nodig hebben?
>
> Of gaat onze konijnetand daar opeens 45 miljard aan meer accijnzen halen?
> Zal lang duren zeker eer daar ook accijnzen op komen.
>
> http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...cleID=GRUFCV5Q
>

-------------------------------------------
auto's op koolzaad??
ze zullen toch eerst boeren moeten vinden die dat willen planten
Nu is de productie in Belgie genoeg voor drie grasmachienes.
In een dagblad staat tegenwoordig 30% reclame en 30% zever
Is het nu al komkommertijd? ? ? ? ? ?



Ghingis Khan 5 juni 2005 12:25

Re: auto's op plantaardige olie
 

"huby" <[email protected]> schreef in bericht
news:[email protected]...
>
> "Koen Godderis" <[email protected]> schreef in bericht
> news:[email protected]...
>> Wat gaan de oliesjeiks hiervan zeggen? Opeens de olie aan dumpprijzen als

> we
>> straks hen niet meer nodig hebben?
>>
>> Of gaat onze konijnetand daar opeens 45 miljard aan meer accijnzen halen?
>> Zal lang duren zeker eer daar ook accijnzen op komen.
>>
>> http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...cleID=GRUFCV5Q
>>

> -------------------------------------------
> auto's op koolzaad??
> ze zullen toch eerst boeren moeten vinden die dat willen planten
> Nu is de productie in Belgie genoeg voor drie grasmachienes.
> In een dagblad staat tegenwoordig 30% reclame en 30% zever
> Is het nu al komkommertijd? ? ? ? ? ?
>



Eerst iederen lokken met *gratis*, daarna 1.5 euro accijnzen invoeren
per liter.

Hebben jullie de lessen dan nog niet geleerd ?

Hoeveel dommer kan een volk nog zijn ?

--
Ghingis Khan
http://www.lotuschild.org/
http://www.khadag.org/
http://www.snowleopard.org/



Tom De Moor 5 juni 2005 12:35

Re: auto's op plantaardige olie
 
In article <[email protected]>, [email protected]
says...
> Wat gaan de oliesjeiks hiervan zeggen? Opeens de olie aan dumpprijzen als we
> straks hen niet meer nodig hebben?
>


Neen: benevens dat het stokoud nieuws is, gaan ze schateren van het lachen.

Biodiesel heeft als *fabricatieprijs* 80 tot 100 Euro-cent per liter.

Fossiele diesel heeft nu als fabricatieprijs (oliesjeiks, transport en
raffinage inbegrepen) een prijs van 12 tot 13 Eurocent (gerekend aan 50 US$ per
barrel).

Oliesjeiks (OPEC) zijn al zeer tevreden met een barrel-prijs van 30US$ waardoor
fossiele olie ex factory 7 Eurcent gaat kosten.


> Of gaat onze konijnetand daar opeens 45 miljard aan meer accijnzen halen?


Lijkt me stug: als biodiesel hetzelfde aan de Staat moet opbrengen, zal de
pompprijs ongeveer 2 Eur moeten bedragen.

We laten maar de investering voor het aanmaken van die plantaardige olie in de
vereiste capaciteit buiten beschouwing.


> Zal lang duren zeker eer daar ook accijnzen op komen.


Het rijden met biodiesel, lampolie etc is tot heden verboden tenzij een
speciale licentie ervoor bekomen wordt.

Het is trouwens zonder meer mogelijk te rijden met plantaardige of dierlijke
olieen met (oudere) diesels die lijnpompen hebben. In diesel zitten een aantal
oplossingsproducten die het parafiniseren (het stollen van parafine-deeltjes in
diesel) bij lage temperatuur voorkomen.

Die zelfde oplossers houden ook plantaardige oliëen vloeibaar en verpompbaar.

Een benzinemotor kan draaien op een benzine-alcohol mengsel met 20% alcohol,
een dieselmotor met lijnpomp kan draaien op een diesel-frietvet-mengsel met 40%
frietvet en als het frietvet op >90 graden verwarmd wordt kan de motor �* 100%
op frietvet draaien.

Er is wel een kleine hik: de energie-inhoud van plantaardige olieën is minder
dan van minerale. Daaruit volgt minder vermogen en groter verbruik.

O ja: kap geen frietvet in een moderne Common-rail dieselmotor. Het zou je duur
kunenn kosten.

>
> http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...cleID=GRUFCV5Q
>


De inhoud van dat artikel is al minimaal 40 jaar oud. Denk je werkelijk dat
plantaardige oliëen als brandstof nieuw is? Zelfs het Belgisch Leger heeft de
befaamde Polycar 6T al 15 jaar uit dienst...

Nog maar één die het wiel uitvindt, straks is de windmolen nog maar eens de
grote oplossing.


Tom De Moor

deekodiver 5 juni 2005 13:25

Re: auto's op plantaardige olie
 

"Tom De Moor" <[email protected]> schreef in bericht news:[email protected]...
> In article <[email protected]>, [email protected]
> says...
> > Wat gaan de oliesjeiks hiervan zeggen? Opeens de olie aan dumpprijzen als we
> > straks hen niet meer nodig hebben?
> >

>
> Neen: benevens dat het stokoud nieuws is, gaan ze schateren van het lachen.
>
> Biodiesel heeft als *fabricatieprijs* 80 tot 100 Euro-cent per liter.
>
> Fossiele diesel heeft nu als fabricatieprijs (oliesjeiks, transport en
> raffinage inbegrepen) een prijs van 12 tot 13 Eurocent (gerekend aan 50 US$ per
> barrel).
>
> Oliesjeiks (OPEC) zijn al zeer tevreden met een barrel-prijs van 30US$ waardoor
> fossiele olie ex factory 7 Eurcent gaat kosten.
>
>
> > Of gaat onze konijnetand daar opeens 45 miljard aan meer accijnzen halen?

>
> Lijkt me stug: als biodiesel hetzelfde aan de Staat moet opbrengen, zal de
> pompprijs ongeveer 2 Eur moeten bedragen.
>
> We laten maar de investering voor het aanmaken van die plantaardige olie in de
> vereiste capaciteit buiten beschouwing.
>
>
> > Zal lang duren zeker eer daar ook accijnzen op komen.

>
> Het rijden met biodiesel, lampolie etc is tot heden verboden tenzij een
> speciale licentie ervoor bekomen wordt.
>
> Het is trouwens zonder meer mogelijk te rijden met plantaardige of dierlijke
> olieen met (oudere) diesels die lijnpompen hebben. In diesel zitten een aantal
> oplossingsproducten die het parafiniseren (het stollen van parafine-deeltjes in
> diesel) bij lage temperatuur voorkomen.
>
> Die zelfde oplossers houden ook plantaardige oliëen vloeibaar en verpompbaar.
>
> Een benzinemotor kan draaien op een benzine-alcohol mengsel met 20% alcohol,
> een dieselmotor met lijnpomp kan draaien op een diesel-frietvet-mengsel met 40%
> frietvet en als het frietvet op >90 graden verwarmd wordt kan de motor �* 100%
> op frietvet draaien.
>
> Er is wel een kleine hik: de energie-inhoud van plantaardige olieën is minder
> dan van minerale. Daaruit volgt minder vermogen en groter verbruik.
>
> O ja: kap geen frietvet in een moderne Common-rail dieselmotor. Het zou je duur
> kunenn kosten.
>
> >
> > http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...cleID=GRUFCV5Q
> >

>
> De inhoud van dat artikel is al minimaal 40 jaar oud. Denk je werkelijk dat
> plantaardige oliëen als brandstof nieuw is? Zelfs het Belgisch Leger heeft de
> befaamde Polycar 6T al 15 jaar uit dienst...
>
> Nog maar één die het wiel uitvindt, straks is de windmolen nog maar eens de
> grote oplossing.
>
>
> Tom De Moor


-ooit gehoord van een auto die rijdt op een omgebouwde halfautomatische laspost werkend op alumium ( het meest voorkomende metaal in
de wereld !), het is een soort ingebouwde waterstofgenerator ( on demand)
-ooit gehoord van een auto die rijdt op lucht ?

deekodiver





Dennis VG / WarlocK 5 juni 2005 15:25

Re: auto's op plantaardige olie
 
On Sun, 5 Jun 2005 12:48:25 +0200, Koen Godderis wrote:

> Wat gaan de oliesjeiks hiervan zeggen? Opeens de olie aan dumpprijzen als we
> straks hen niet meer nodig hebben?
>
> Of gaat onze konijnetand daar opeens 45 miljard aan meer accijnzen halen?
> Zal lang duren zeker eer daar ook accijnzen op komen.
>
> http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...cleID=GRUFCV5Q


Ik hoorde iets in het nieuws dat men nu genoeg biodiesel heeft om 8 bussen
te laten rijden, maar men wil alle bussen op biodiesel laten rijden....
Hoeveel land heeft men dan nodig om dit te kunnen verbouwen :)

(Als men daar de nodige oppervlakte bijneemt die nodig zijn voor de
windmolens, dan is België iets te klein :p )



--
"als je geen God hebt, ben je een beest! " R.Wereldsman 25/12/2004

http://users.pandora.be/dvg

Wisenose 5 juni 2005 16:05

Re: auto's op plantaardige olie
 


"deekodiver" <[email protected]> schreef in bericht
news:[email protected]...
>
> "Tom De Moor" <[email protected]> schreef in bericht

news:[email protected]...
> > In article <[email protected]>,

[email protected]
> > says...
> > > Wat gaan de oliesjeiks hiervan zeggen? Opeens de olie aan dumpprijzen

als we
> > > straks hen niet meer nodig hebben?
> > >

> >
> > Neen: benevens dat het stokoud nieuws is, gaan ze schateren van het

lachen.
> >
> > Biodiesel heeft als *fabricatieprijs* 80 tot 100 Euro-cent per liter.
> >
> > Fossiele diesel heeft nu als fabricatieprijs (oliesjeiks, transport en
> > raffinage inbegrepen) een prijs van 12 tot 13 Eurocent (gerekend aan 50

US$ per
> > barrel).
> >
> > Oliesjeiks (OPEC) zijn al zeer tevreden met een barrel-prijs van 30US$

waardoor
> > fossiele olie ex factory 7 Eurcent gaat kosten.
> >
> >
> > > Of gaat onze konijnetand daar opeens 45 miljard aan meer accijnzen

halen?
> >
> > Lijkt me stug: als biodiesel hetzelfde aan de Staat moet opbrengen, zal

de
> > pompprijs ongeveer 2 Eur moeten bedragen.
> >
> > We laten maar de investering voor het aanmaken van die plantaardige olie

in de
> > vereiste capaciteit buiten beschouwing.
> >
> >
> > > Zal lang duren zeker eer daar ook accijnzen op komen.

> >
> > Het rijden met biodiesel, lampolie etc is tot heden verboden tenzij een
> > speciale licentie ervoor bekomen wordt.
> >
> > Het is trouwens zonder meer mogelijk te rijden met plantaardige of

dierlijke
> > olieen met (oudere) diesels die lijnpompen hebben. In diesel zitten een

aantal
> > oplossingsproducten die het parafiniseren (het stollen van

parafine-deeltjes in
> > diesel) bij lage temperatuur voorkomen.
> >
> > Die zelfde oplossers houden ook plantaardige oliëen vloeibaar en

verpompbaar.
> >
> > Een benzinemotor kan draaien op een benzine-alcohol mengsel met 20%

alcohol,
> > een dieselmotor met lijnpomp kan draaien op een diesel-frietvet-mengsel

met 40%
> > frietvet en als het frietvet op >90 graden verwarmd wordt kan de motor �*

100%
> > op frietvet draaien.
> >
> > Er is wel een kleine hik: de energie-inhoud van plantaardige olieën is

minder
> > dan van minerale. Daaruit volgt minder vermogen en groter verbruik.
> >
> > O ja: kap geen frietvet in een moderne Common-rail dieselmotor. Het zou

je duur
> > kunenn kosten.
> >
> > >
> > > http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...cleID=GRUFCV5Q
> > >

> >
> > De inhoud van dat artikel is al minimaal 40 jaar oud. Denk je werkelijk

dat
> > plantaardige oliëen als brandstof nieuw is? Zelfs het Belgisch Leger

heeft de
> > befaamde Polycar 6T al 15 jaar uit dienst...
> >
> > Nog maar één die het wiel uitvindt, straks is de windmolen nog maar eens

de
> > grote oplossing.
> >
> >
> > Tom De Moor

>
> -ooit gehoord van een auto die rijdt op een omgebouwde halfautomatische

laspost werkend op alumium ( het meest voorkomende metaal in
> de wereld !), het is een soort ingebouwde waterstofgenerator ( on demand)
> -ooit gehoord van een auto die rijdt op lucht ?
>


Ja, bergaf haalt die een behoorlijke snelheid !

> deekodiver
>


WN.



Tom De Moor 5 juni 2005 19:15

Re: auto's op plantaardige olie
 
In article <[email protected]>,
[email protected]lid says...
>
>
> -ooit gehoord van een auto die rijdt op een omgebouwde halfautomatische laspost werkend op alumium ( het meest voorkomende metaal in
> de wereld !), het is een soort ingebouwde waterstofgenerator ( on demand)
> -ooit gehoord van een auto die rijdt op lucht ?
>
>
>

Aluminium is NIET het meest voorkomende metaal ter wereld.

AluminiumOXIDES zijn het meest voorkomend metaaloxides ter wereld.


Om Al te bekomen is een hoog energetisch proces nodig, het is een schreeuwende
stommiteit om aluminium weer te laten oxideren en daarmee H2 op te genereren.
Daar heb je namelijk 2 keer een rendementsverlies mee.

Je Aluminium-stelling is dezelfde als de claim dat je op water (H2O) kan
rijden. H2O is het afvalproduct van de oxidatie of verbranding van H2 en O2.
H20 is één van meest voorkomende stoffen op aarde omdat het laagenergetisch en
dus stabiel is.

Anders gezegd: om H20 of Al2O3 als brandstof te gebruiken moeten je er eest
pakken energie aan toevoegen. In theorie krijg je de toegevoegde energie weer
terug, in paktijk krijg je minder terug.

Het is een utopie te geloven dat er zoiets bestaat als een free ride.


De wagen rijden op lucht is nog zoiets.

Waar komt het op neer? Comprimeer lucht en sla het op in een tank. Laat de
gecomprimeerde lucht dan een motor aandrijven (expansie levert arbeid).

Werkt het? Natuurlijk werkt het: alle pneumatische apparaten werken zo.
Rendeert het? Natuurlijk niet: er is een rendementsfactir bij compressie, een
rendementsfactor bij stockage en een rendementsfactor bij expansie.

Pneumatische "power-tools" (schuurschijven, slagmoersleutels etc) worden daarom
waar mogelijk vervangen door electrische apparaten.


Je beide opmerkingen hebben een hoog Roger De Vlaminck-gehalte (die ex-
wielrenner met zijn Poolse houtfabriek en later reality-show).

Ik heb ooit een stukje van een aflevering gezien waar die fier electriciteit
aan het maken was door een benzine-motor (van een auto) een alternator laten
aan te drijven en de electriciteit af te nemen.

Het werkt : zeker dat. Het is ook de rechtste weg naar het faillissement, wat
dan ook gebeurde.


Tom - met meer dan normale belangstelling in motoren, rendementen etc - De Moor


deekodiver 5 juni 2005 19:45

Re: auto's op plantaardige olie
 

"Tom De Moor" <[email protected]> schreef in bericht news:[email protected]...
> In article <[email protected]>,
> [email protected]lid says...
> >
> >
> > -ooit gehoord van een auto die rijdt op een omgebouwde halfautomatische laspost werkend op alumium ( het meest voorkomende

metaal in
> > de wereld !), het is een soort ingebouwde waterstofgenerator ( on demand)
> > -ooit gehoord van een auto die rijdt op lucht ?
> >
> >
> >

> Aluminium is NIET het meest voorkomende metaal ter wereld.
>
> AluminiumOXIDES zijn het meest voorkomend metaaloxides ter wereld.
>
>
> Om Al te bekomen is een hoog energetisch proces nodig, het is een schreeuwende
> stommiteit om aluminium weer te laten oxideren en daarmee H2 op te genereren.
> Daar heb je namelijk 2 keer een rendementsverlies mee.
>
> Je Aluminium-stelling is dezelfde als de claim dat je op water (H2O) kan
> rijden. H2O is het afvalproduct van de oxidatie of verbranding van H2 en O2.
> H20 is één van meest voorkomende stoffen op aarde omdat het laagenergetisch en
> dus stabiel is.
>
> Anders gezegd: om H20 of Al2O3 als brandstof te gebruiken moeten je er eest
> pakken energie aan toevoegen. In theorie krijg je de toegevoegde energie weer
> terug, in paktijk krijg je minder terug.
>
> Het is een utopie te geloven dat er zoiets bestaat als een free ride.
>
>
> De wagen rijden op lucht is nog zoiets.
>
> Waar komt het op neer? Comprimeer lucht en sla het op in een tank. Laat de
> gecomprimeerde lucht dan een motor aandrijven (expansie levert arbeid).
>
> Werkt het? Natuurlijk werkt het: alle pneumatische apparaten werken zo.
> Rendeert het? Natuurlijk niet: er is een rendementsfactir bij compressie, een
> rendementsfactor bij stockage en een rendementsfactor bij expansie.
>
> Pneumatische "power-tools" (schuurschijven, slagmoersleutels etc) worden daarom
> waar mogelijk vervangen door electrische apparaten.
>
>
> Je beide opmerkingen hebben een hoog Roger De Vlaminck-gehalte (die ex-
> wielrenner met zijn Poolse houtfabriek en later reality-show).
>
> Ik heb ooit een stukje van een aflevering gezien waar die fier electriciteit
> aan het maken was door een benzine-motor (van een auto) een alternator laten
> aan te drijven en de electriciteit af te nemen.
>
> Het werkt : zeker dat. Het is ook de rechtste weg naar het faillissement, wat
> dan ook gebeurde.
>
>
> Tom - met meer dan normale belangstelling in motoren, rendementen etc - De Moor
>

"cars that run on water and aluminium, producing hydrogen on demand" : als je iets van lasautomaten kent zal dit je wel interesseren
: http://members.tripod.com/~anon99/wa...ne/index2.html

na een beetje bezinning , geef ik je dan de link naar de beruchte luchtmotoren...
Ze worden trouwens al geproduceerd en op de markt gebracht, vaneerstekeer met een een nagelnieuw automerk errond ( =Frans product).

deekodiver - gespecialiseerd in niet conventionele verbrandingsmotoren. -
http://deekodiver.skynetblogs.be



Tom De Moor 5 juni 2005 20:35

Re: auto's op plantaardige olie
 
In article <[email protected]>,
[email protected]lid says...
>
> "cars that run on water and aluminium, producing hydrogen on demand" : als je iets van lasautomaten kent zal dit je wel interesseren
> : http://members.tripod.com/~anon99/wa...ne/index2.html
>

Damned ! Is dat nu zo moeilijk?

"On average, around the world, it takes some 15.7 kWh of electricity to produce
one kilogram of aluminium from alumina."

http://www.world-aluminium.org/produ...ing/index.html

Google op "Hall-Héroult Process", " Energiebehoud van gesloten systemen"



> na een beetje bezinning , geef ik je dan de link naar de beruchte luchtmotoren...
> Ze worden trouwens al geproduceerd en op de markt gebracht, vaneerstekeer met een een nagelnieuw automerk errond ( =Frans product).
>
>

Hoog perpetuum mobile-gehalte en bovendien Frans... Need I to say more?

Tom De Moor







Karel \de Jazz\ Jansens 5 juni 2005 21:05

Re: auto's op plantaardige olie
 
Tom De Moor wrote:

> Je beide opmerkingen hebben een hoog Roger De Vlaminck-gehalte (die ex-
> wielrenner met zijn Poolse houtfabriek en later reality-show).


Eddy Panckaert, Tom.

(niet dat ik de show gevolgd heb, maar ik heb altijd al een fascinatie
gehad voor idioten)

(En ik heb ooit ook eens voor een Poolse houtfabriek gestaan,
halverwege de jaren negentig, toen Polen werd uitverkocht. Maar in
tegenstelling tot "den Eddy" had ik mijn rekenmachientje wel bij)

--
Karel "de Jazz" Jansens

"Ceterum censeo Belgicam delendam."
(Cato, 'Pro Gerolphe')

Karel \de Jazz\ Jansens 5 juni 2005 21:05

Re: auto's op plantaardige olie
 
Tom De Moor wrote:

> In article <[email protected]>,
> [email protected]lid says...
>
>>"cars that run on water and aluminium, producing hydrogen on demand" : als je iets van lasautomaten kent zal dit je wel interesseren
>>: http://members.tripod.com/~anon99/wa...ne/index2.html
>>

>
> Damned ! Is dat nu zo moeilijk?
>
> "On average, around the world, it takes some 15.7 kWh of electricity to produce
> one kilogram of aluminium from alumina."
>
> http://www.world-aluminium.org/produ...ing/index.html
>
> Google op "Hall-Héroult Process", " Energiebehoud van gesloten systemen"


Het is wél een handige en compacte manier om electriciteit op te slaan.

Hoeveel KWh zit er eigenlijk in 60 liter diesel?

En de stelling in het artikel, dat ge H2 gewoon in de carburator kunt
spuiten, lijkt mij 'a sure recipe for disaster': waterstof is te
hoogenergetisch voor de standaard-compressie en moet volgens mij
onvermijdelijk pingelen opleveren.

--
Karel "de Jazz" Jansens

"Ceterum censeo Belgicam delendam."
(Cato, 'Pro Gerolphe')

deekodiver 5 juni 2005 21:35

Re: auto's op plantaardige olie
 

"Tom De Moor" <[email protected]> schreef in bericht news:[email protected]...
> In article <[email protected]>,
> [email protected]lid says...
> >
> > "cars that run on water and aluminium, producing hydrogen on demand" : als je iets van lasautomaten kent zal dit je wel

interesseren
> > : http://members.tripod.com/~anon99/wa...ne/index2.html
> >

> Damned ! Is dat nu zo moeilijk?
>
> "On average, around the world, it takes some 15.7 kWh of electricity to produce
> one kilogram of aluminium from alumina."
>
> http://www.world-aluminium.org/produ...ing/index.html
>
> Google op "Hall-Héroult Process", " Energiebehoud van gesloten systemen"
>
>
>
> > na een beetje bezinning , geef ik je dan de link naar de beruchte luchtmotoren...
> > Ze worden trouwens al geproduceerd en op de markt gebracht, vaneerstekeer met een een nagelnieuw automerk errond ( =Frans

product).
> >
> >

> Hoog perpetuum mobile-gehalte en bovendien Frans... Need I to say more?
>
> Tom De Moor
>
>
>
>
>
>

jij kent blijkbaar niets van lassen.

Door de enorme hitte van de lasboog wordt de aluminiumoxydehuid van de lasdraad verwijderd en ontstaat een chemische reactie AL+H2O
naar pure H2 + Aloxyde. Blijkbaar is het debiet aan geproduceerde waterstof voldoende om die BWM-motor te doen draaien. De
vlamboogspanning wordt gegenereerd uit een 12V-batterij op het principe van de vroegere delco's en vis-platinés.
Van Aloxyde naar aluminium is een gekende techniek en vele malen goedkoper dan vertrekkende uit bauxiet (dit laatste is jouw
15.7kw) . Aan u om dat uit te googelen.
Verder is er ook nog thermolyse van water, waarbij watermoleculen door de extreem hoge temperatuur uiteenvallen in waterstof en
zuurstof.
Wij hebben dit principe met een TIG-automaat getest en wees gerust : er wordt waterstof geproduceerd. De energie aan waterstof die
vrijkwam was inderdaad groter dan de Kilowattage die van het net werd afgenomen..

de luchtmotor is blijkbaar voor u te hoog gegrepen.

wist je dat ik zelfs een dieselmotor zonder krukas en drijfstangen in mijn bezit had, en nee het werkt niet volgens één of andere
wankelprincipe : hij werd uitgevonden door een Belg ( Marcel Geirnaert) wonende in Ternat, en de patenten zijn terug te vinden op
internet.
Het Waals Gewest had dit mooi staaltje van techniek doen belanden in een gerechtelijk moeras van subsidies, smeergeld, schijnfirma's
en eigendomsrechten.
Ik heb er nog een pak onderdelen van liggen.
1400cc, 90 DIN pk, 75 kg....verbruik 5l/h

deekodiver







Lesj 5 juni 2005 21:35

Re: auto's op plantaardige olie
 
Karel "de Jazz" Jansens gebruikte zijn klavier om te schrijven :
> Tom De Moor wrote:
>
>> Je beide opmerkingen hebben een hoog Roger De Vlaminck-gehalte (die ex-
>> wielrenner met zijn Poolse houtfabriek en later reality-show).

>
> Eddy Panckaert, Tom.
>
> (niet dat ik de show gevolgd heb, maar ik heb altijd al een fascinatie gehad
> voor idioten)
>
> (En ik heb ooit ook eens voor een Poolse houtfabriek gestaan, halverwege de
> jaren negentig, toen Polen werd uitverkocht. Maar in tegenstelling tot "den
> Eddy" had ik mijn rekenmachientje wel bij)


Litouwse houtfabriek waar men parket fabriceerde dacht ik dat den Eddy
dacht te hebben
Den eddy zen rekenmachien werkte ook, hij onderschatte alleen wat
belangrijke nevenfactoren

--
Lesj,
De Grellige

Lang leve politiek correct!


Tom De Moor 5 juni 2005 22:45

Re: auto's op plantaardige olie
 
In article <[email protected]>,
[email protected]lid says...
>
> "Tom De Moor" <[email protected]> schreef in bericht news:[email protected]...
> > In article <[email protected]>,
> > [email protected]lid says...
> > >
> > > "cars that run on water and aluminium, producing hydrogen on demand" : als je iets van lasautomaten kent zal dit je wel

> interesseren
> > > : http://members.tripod.com/~anon99/wa...ne/index2.html
> > >

> > Damned ! Is dat nu zo moeilijk?
> >
> > "On average, around the world, it takes some 15.7 kWh of electricity to produce
> > one kilogram of aluminium from alumina."
> >
> > http://www.world-aluminium.org/produ...ing/index.html
> >
> > Google op "Hall-Héroult Process", " Energiebehoud van gesloten systemen"
> >
> >
> >
> > > na een beetje bezinning , geef ik je dan de link naar de beruchte luchtmotoren...
> > > Ze worden trouwens al geproduceerd en op de markt gebracht, vaneerstekeer met een een nagelnieuw automerk errond ( =Frans

> product).
> > >
> > >

> > Hoog perpetuum mobile-gehalte en bovendien Frans... Need I to say more?
> >
> > Tom De Moor
> >
> >
> >
> >
> >
> >

> jij kent blijkbaar niets van lassen.
>


Op zo'n statement ga ik niet eens antwoorden. Je hieronder staand stukje
spreekt dien-aangaande boekdelen.




> Door de enorme hitte van de lasboog wordt de aluminiumoxydehuid van de lasdraad verwijderd en ontstaat een chemische reactie AL+H2O
> naar pure H2 + Aloxyde. Blijkbaar is het debiet aan geproduceerde waterstof voldoende om die BWM-motor te doen draaien. De
> vlamboogspanning wordt gegenereerd uit een 12V-batterij op het principe van de vroegere delco's en vis-platinés.
> Van Aloxyde naar aluminium is een gekende techniek en vele malen goedkoper dan vertrekkende uit bauxiet (dit laatste is jouw
> 15.7kw) . Aan u om dat uit te googelen.
> Verder is er ook nog thermolyse van water, waarbij watermoleculen door de extreem hoge temperatuur uiteenvallen in waterstof en
> zuurstof.
> Wij hebben dit principe met een TIG-automaat getest en wees gerust : er wordt waterstof geproduceerd. De energie aan waterstof die
> vrijkwam was inderdaad groter dan de Kilowattage die van het net werd afgenomen..
>



Moet ik uit je zeer gefundeerde reply opmaken dat het feit dat er meer energie
vrijkwam dan je erin stopte een verrassing was?

Al -> AL2O3 is een proces waarbij energie VRIJKOMT en die energie gaat
watermolecule splitsen naar H2 en O2.

Een dergelijk proces heet exotherm, de vlamboog is nodig om de start-energie
van het proces te leveren. De gemeten surplus energie is de oxidatie-warmte van
Aluminium.


Wet van behoud van energie?




> de luchtmotor is blijkbaar voor u te hoog gegrepen.
>


Tuurlijk.

> wist je dat ik zelfs een dieselmotor zonder krukas en drijfstangen in mijn bezit had, en nee het werkt niet volgens één of andere
> wankelprincipe : hij werd uitgevonden door een Belg ( Marcel Geirnaert) wonende in Ternat, en de patenten zijn terug te vinden op
> internet.


De "wobble-motor" van Marcel Geirnaert is door ondergetekende getest in de
labo's van het IHB (Industriële Hogeschool Brussel) in 1988.

Projectleider toendertijd: Professor Dooms, hoofd Mechanica (Dooms woonde in
Ternat en was er schepen van Sport. Hij gaf toestemming om die motor te testen
omdat Geirnaert er hem bleef mee lastig vallen. If memory serves ne rightly dan
was Geirnaert van Wambeek niet van Ternat.)

Van diezelfde hogeschool zal op het einde van deze maand een ingenieur
afstuderen die als eindwerk heeft "het tunen van een 5 liter V8 motor"
uitgevoerd in onze ateliers.

Het huidig hoofd van de afdeling Mechanica is Vercammen, ik zie hem op de
verdediging van het eindwerk van onze student. Kan ik direct navragen wat er
van de wobble-motor na mijn tijd is gekomen.

Verder "weet" ik in niets van motoren noch van lastechnieken, ik heb er alleen
mijn boterham mee verdiend.

> Het Waals Gewest had dit mooi staaltje van techniek doen belanden in een gerechtelijk moeras van subsidies, smeergeld, schijnfirma's
> en eigendomsrechten.
> Ik heb er nog een pak onderdelen van liggen.
> 1400cc, 90 DIN pk, 75 kg....verbruik 5l/h
>


Ik herinner me een motor met 2 cilinderbanken met pistons in oppositie. Compact
prototype (door 1 man te dragen) gemaakt met onderdelen uit luchtgekoelde
Citroen-motoren. Veel lawaai, rook en weinig vermogen.

Ik kan me vergissen maar bij 95% zeker was dat geen diesel maar een
ontploffingsmotor met 1 bougie per bank en een centrale carburator.

Geirnaert beweerde wat jij hierboven stelt, we kregen de motor niet deftig
draaiend om een reële vermogensmeting te doen. De student die er zijn eindwerk
over deed - naam ontglipt mij maar het is de zoon van een notaris uit Dilbeek-
haalde er nipt een voldoende mee. Zijn eindwerk resumeerde zich tot het maken
van een motorsteun.

Nochtans was ik zeer ge-interesseerd wegens op zoek naar een lichte, liefst
goedkope motor met veel vermogen. Voor zover ik mij Geirnaert herinner, was hij
een prototype van de begeesterde uitvinder, blind en doof voor enige
argumentatie.

Je reply kon infeite van hem komen: elke critische opmerking was een aanval op
zijn persoonlijke eer. Uitschelden van een docent in een hogeschool omdat hij
sceptisch was, leek mij toen al geen goede basis maar wie ben ik...

We zijn verder gegaan: de racewagentjes, gebouwd tussen 1990 en 1995, werden
gemotoriseerd met 2 pk-motoren. Vanaf 1995 gebruiken we 600 cc-motoren van
Japanse motorfietsen.

Ik heb de naam Geirnaert nog een paar keer in de pers geweten, meestal wanneer
hij een of andere journalist met fantasie-verhalen op hol kon jagen. Verder
niets meer van gehoord.

Verder ben en blijf ik interesse hebben voor die motor al was het maar dat ik
een boontje voor de eenzame begeesterde zonderling heb die tegen oppermachtige
fabrieken vecht. Been there, won my little battle, lost the war...

Ik nodig mijzelf bij deze uit om die onderdelen eens te bekijken, je mag me dan
de principes van het lassen en de luchtmotor pogen diets te maken, ik betaal
met Kriek van Dujardin of andere keuze uit de Zenne-vallei.

Tom De Moor

Wisenose 5 juni 2005 23:05

Re: auto's op plantaardige olie
 

"deekodiver" <[email protected]> schreef in bericht
news:[email protected]...
>
>
> de luchtmotor is blijkbaar voor u te hoog gegrepen.
>

Hete lucht motor ?
= stirlingmotor

http://www.fischertechnikclub.nl/n31.html

WN.



deekodiver 5 juni 2005 23:25

Re: auto's op plantaardige olie
 

"Tom De Moor" <[email protected]> schreef in bericht news:[email protected]...
> In article <[email protected]>,
> [email protected]lid says...
> >
> > "Tom De Moor" <[email protected]> schreef in bericht news:[email protected]...
> > > In article <[email protected]>,
> > > [email protected]lid says...
> > > >
> > > > "cars that run on water and aluminium, producing hydrogen on demand" : als je iets van lasautomaten kent zal dit je wel

> > interesseren
> > > > : http://members.tripod.com/~anon99/wa...ne/index2.html
> > > >
> > > Damned ! Is dat nu zo moeilijk?
> > >
> > > "On average, around the world, it takes some 15.7 kWh of electricity to produce
> > > one kilogram of aluminium from alumina."
> > >
> > > http://www.world-aluminium.org/produ...ing/index.html
> > >
> > > Google op "Hall-Héroult Process", " Energiebehoud van gesloten systemen"
> > >
> > >
> > >
> > > > na een beetje bezinning , geef ik je dan de link naar de beruchte luchtmotoren...
> > > > Ze worden trouwens al geproduceerd en op de markt gebracht, vaneerstekeer met een een nagelnieuw automerk errond ( =Frans

> > product).
> > > >
> > > >
> > > Hoog perpetuum mobile-gehalte en bovendien Frans... Need I to say more?
> > >
> > > Tom De Moor
> > >
> > >
> > >
> > >
> > >
> > >

> > jij kent blijkbaar niets van lassen.
> >

>
> Op zo'n statement ga ik niet eens antwoorden. Je hieronder staand stukje
> spreekt dien-aangaande boekdelen.
>
>
>
>
> > Door de enorme hitte van de lasboog wordt de aluminiumoxydehuid van de lasdraad verwijderd en ontstaat een chemische reactie

AL+H2O
> > naar pure H2 + Aloxyde. Blijkbaar is het debiet aan geproduceerde waterstof voldoende om die BWM-motor te doen draaien. De
> > vlamboogspanning wordt gegenereerd uit een 12V-batterij op het principe van de vroegere delco's en vis-platinés.
> > Van Aloxyde naar aluminium is een gekende techniek en vele malen goedkoper dan vertrekkende uit bauxiet (dit laatste is jouw
> > 15.7kw) . Aan u om dat uit te googelen.
> > Verder is er ook nog thermolyse van water, waarbij watermoleculen door de extreem hoge temperatuur uiteenvallen in waterstof en
> > zuurstof.
> > Wij hebben dit principe met een TIG-automaat getest en wees gerust : er wordt waterstof geproduceerd. De energie aan waterstof

die
> > vrijkwam was inderdaad groter dan de Kilowattage die van het net werd afgenomen..
> >

>
>
> Moet ik uit je zeer gefundeerde reply opmaken dat het feit dat er meer energie
> vrijkwam dan je erin stopte een verrassing was?
>
> Al -> AL2O3 is een proces waarbij energie VRIJKOMT en die energie gaat
> watermolecule splitsen naar H2 en O2.
>
> Een dergelijk proces heet exotherm, de vlamboog is nodig om de start-energie
> van het proces te leveren. De gemeten surplus energie is de oxidatie-warmte van
> Aluminium.
>
>
> Wet van behoud van energie?
>
>
>
>
> > de luchtmotor is blijkbaar voor u te hoog gegrepen.
> >

>
> Tuurlijk.
>
> > wist je dat ik zelfs een dieselmotor zonder krukas en drijfstangen in mijn bezit had, en nee het werkt niet volgens één of

andere
> > wankelprincipe : hij werd uitgevonden door een Belg ( Marcel Geirnaert) wonende in Ternat, en de patenten zijn terug te vinden

op
> > internet.

>
> De "wobble-motor" van Marcel Geirnaert is door ondergetekende getest in de
> labo's van het IHB (Industriële Hogeschool Brussel) in 1988.
>
> Projectleider toendertijd: Professor Dooms, hoofd Mechanica (Dooms woonde in
> Ternat en was er schepen van Sport. Hij gaf toestemming om die motor te testen
> omdat Geirnaert er hem bleef mee lastig vallen. If memory serves ne rightly dan
> was Geirnaert van Wambeek niet van Ternat.)
>
> Van diezelfde hogeschool zal op het einde van deze maand een ingenieur
> afstuderen die als eindwerk heeft "het tunen van een 5 liter V8 motor"
> uitgevoerd in onze ateliers.
>
> Het huidig hoofd van de afdeling Mechanica is Vercammen, ik zie hem op de
> verdediging van het eindwerk van onze student. Kan ik direct navragen wat er
> van de wobble-motor na mijn tijd is gekomen.
>
> Verder "weet" ik in niets van motoren noch van lastechnieken, ik heb er alleen
> mijn boterham mee verdiend.
>
> > Het Waals Gewest had dit mooi staaltje van techniek doen belanden in een gerechtelijk moeras van subsidies, smeergeld,

schijnfirma's
> > en eigendomsrechten.
> > Ik heb er nog een pak onderdelen van liggen.
> > 1400cc, 90 DIN pk, 75 kg....verbruik 5l/h
> >

>
> Ik herinner me een motor met 2 cilinderbanken met pistons in oppositie. Compact
> prototype (door 1 man te dragen) gemaakt met onderdelen uit luchtgekoelde
> Citroen-motoren. Veel lawaai, rook en weinig vermogen.
>
> Ik kan me vergissen maar bij 95% zeker was dat geen diesel maar een
> ontploffingsmotor met 1 bougie per bank en een centrale carburator.
>
> Geirnaert beweerde wat jij hierboven stelt, we kregen de motor niet deftig
> draaiend om een reële vermogensmeting te doen. De student die er zijn eindwerk
> over deed - naam ontglipt mij maar het is de zoon van een notaris uit Dilbeek-
> haalde er nipt een voldoende mee. Zijn eindwerk resumeerde zich tot het maken
> van een motorsteun.
>
> Nochtans was ik zeer ge-interesseerd wegens op zoek naar een lichte, liefst
> goedkope motor met veel vermogen. Voor zover ik mij Geirnaert herinner, was hij
> een prototype van de begeesterde uitvinder, blind en doof voor enige
> argumentatie.
>
> Je reply kon infeite van hem komen: elke critische opmerking was een aanval op
> zijn persoonlijke eer. Uitschelden van een docent in een hogeschool omdat hij
> sceptisch was, leek mij toen al geen goede basis maar wie ben ik...
>
> We zijn verder gegaan: de racewagentjes, gebouwd tussen 1990 en 1995, werden
> gemotoriseerd met 2 pk-motoren. Vanaf 1995 gebruiken we 600 cc-motoren van
> Japanse motorfietsen.
>
> Ik heb de naam Geirnaert nog een paar keer in de pers geweten, meestal wanneer
> hij een of andere journalist met fantasie-verhalen op hol kon jagen. Verder
> niets meer van gehoord.
>
> Verder ben en blijf ik interesse hebben voor die motor al was het maar dat ik
> een boontje voor de eenzame begeesterde zonderling heb die tegen oppermachtige
> fabrieken vecht. Been there, won my little battle, lost the war...
>
> Ik nodig mijzelf bij deze uit om die onderdelen eens te bekijken, je mag me dan
> de principes van het lassen en de luchtmotor pogen diets te maken, ik betaal
> met Kriek van Dujardin of andere keuze uit de Zenne-vallei.
>
> Tom De Moor


Tom,

Die motor waarvan sprake heb ik zelf uitgetest in 1984-1985.
Ik zat toen in BME te Gent en heb er toen een eindwerk over gemaakt. De testbank zelf stond in het CTL te Gent. Mijn thesis ligt nog
in het archief van deze hogeschool.
Marcel Geirnaert , wel degelijk uit Ternat, had 2 motoren, een diesel van 1400cc en een benzinemotor. ( cilinderinhoud weet ik niet
meer, maar ik heb hem ook zien draaien). Ik heb er nog massa's foto's van liggen, met mijzelf er ook op. God, wat waren we toen nog
jong...
Het werkt inderdaad volgens het swahing-plate principe ( zoals bv een axiale hydraulische plunjerpomp). Er bevinden op de centrale
aandrijfas, twee swashingplates die elk 1,2,3 of 4 zuigers heen en weer doen bewegen.
Er bevinden dus in iedere cilinderkamer 2 zuigers die naar elkaar toe bewegen.
De diesel was een "propere" tweetakt, met aparte smering.
Het blijft een principe die tal van voordelen heeft.
Marcel zelf had zich een loer laten draaien door ene Kenny, een Canadese luchtvaartmaatschappijuitbater, die brood zag in lichte,
zuinige dieselmotoren voor in sportvliegtuigen. Deze Kenny had Marcels patenten gekopieerd ( beiden zijn te vinden in het Belgische
patentenbureau, Kenny's van een latere datum, -eigenaardig niet?) en het Waals Gewest opgelicht voor ettelijke miljoenen.

Jij blijkt meer op de hoogte te zijn dan ik vermoedde..

luchtmotor : http://www.ode.nl/article.php?aID=1672 , http://www.theaircar.com/inventor.html : uitvinder Guy Nègre

deekodiver




deekodiver 5 juni 2005 23:25

Re: auto's op plantaardige olie
 

"Wisenose" <[email protected]> schreef in bericht news:[email protected]...
>
> "deekodiver" <[email protected]> schreef in bericht
> news:[email protected]...
> >
> >
> > de luchtmotor is blijkbaar voor u te hoog gegrepen.
> >

> Hete lucht motor ?
> = stirlingmotor
>
> http://www.fischertechnikclub.nl/n31.html
>
> WN.
>
>

nee, niet die, zie posting hierboven

deekodiver



Wisenose 6 juni 2005 17:55

Re: auto's op plantaardige olie
 

"Dennis VG / WarlocK" <[email protected]> schreef in bericht
news:[email protected]...
> On Sun, 5 Jun 2005 12:48:25 +0200, Koen Godderis wrote:
>
> > Wat gaan de oliesjeiks hiervan zeggen? Opeens de olie aan dumpprijzen

als we
> > straks hen niet meer nodig hebben?
> >
> > Of gaat onze konijnetand daar opeens 45 miljard aan meer accijnzen

halen?
> > Zal lang duren zeker eer daar ook accijnzen op komen.
> >
> > http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...cleID=GRUFCV5Q

>
> Ik hoorde iets in het nieuws dat men nu genoeg biodiesel heeft om 8 bussen
> te laten rijden, maar men wil alle bussen op biodiesel laten rijden....
> Hoeveel land heeft men dan nodig om dit te kunnen verbouwen :)
>
> (Als men daar de nodige oppervlakte bijneemt die nodig zijn voor de
> windmolens, dan is België iets te klein :p )
>

Dit is de oplossing: gas omvormen in diesel !
http://sasolchevron.com/products.htm

WN.



Nostradamus 6 juni 2005 21:15

Re: auto's op plantaardige olie
 


"Tom De Moor" <[email protected]> wrote in message
news:[email protected]...
> In article <[email protected]>,

[email protected]
> says...
> > Wat gaan de oliesjeiks hiervan zeggen? Opeens de olie aan dumpprijzen

als we
> > straks hen niet meer nodig hebben?
> >

>
> Neen: benevens dat het stokoud nieuws is, gaan ze schateren van het

lachen.
>
> Biodiesel heeft als *fabricatieprijs* 80 tot 100 Euro-cent per liter.
>
> Fossiele diesel heeft nu als fabricatieprijs (oliesjeiks, transport en
> raffinage inbegrepen) een prijs van 12 tot 13 Eurocent (gerekend aan 50

US$ per
> barrel).
>
> Oliesjeiks (OPEC) zijn al zeer tevreden met een barrel-prijs van 30US$

waardoor
> fossiele olie ex factory 7 Eurcent gaat kosten.
>
>
> > Of gaat onze konijnetand daar opeens 45 miljard aan meer accijnzen

halen?
>
> Lijkt me stug: als biodiesel hetzelfde aan de Staat moet opbrengen, zal de
> pompprijs ongeveer 2 Eur moeten bedragen.
>
> We laten maar de investering voor het aanmaken van die plantaardige olie

in de
> vereiste capaciteit buiten beschouwing.
>
>
> > Zal lang duren zeker eer daar ook accijnzen op komen.

>
> Het rijden met biodiesel, lampolie etc is tot heden verboden tenzij een
> speciale licentie ervoor bekomen wordt.
>
> Het is trouwens zonder meer mogelijk te rijden met plantaardige of

dierlijke
> olieen met (oudere) diesels die lijnpompen hebben. In diesel zitten een

aantal
> oplossingsproducten die het parafiniseren (het stollen van

parafine-deeltjes in
> diesel) bij lage temperatuur voorkomen.
>
> Die zelfde oplossers houden ook plantaardige oliëen vloeibaar en

verpompbaar.
>
> Een benzinemotor kan draaien op een benzine-alcohol mengsel met 20%

alcohol,
> een dieselmotor met lijnpomp kan draaien op een diesel-frietvet-mengsel

met 40%
> frietvet en als het frietvet op >90 graden verwarmd wordt kan de motor �*

100%
> op frietvet draaien.
>
> Er is wel een kleine hik: de energie-inhoud van plantaardige olieën is

minder
> dan van minerale. Daaruit volgt minder vermogen en groter verbruik.
>
> O ja: kap geen frietvet in een moderne Common-rail dieselmotor. Het zou je

duur
> kunenn kosten.
>
> >
> > http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...cleID=GRUFCV5Q
> >

>
> De inhoud van dat artikel is al minimaal 40 jaar oud. Denk je werkelijk

dat
> plantaardige oliëen als brandstof nieuw is? Zelfs het Belgisch Leger heeft

de
> befaamde Polycar 6T al 15 jaar uit dienst...
>
> Nog maar één die het wiel uitvindt, straks is de windmolen nog maar eens

de
> grote oplossing.
>
>
> Tom De Moor


Kunnen we geen olie maken uit de oogst van al die opgerolde
canabisplantages????





Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be