Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Rand problematiek en BUB (https://forum.politics.be/showthread.php?t=35377)

lomeanor 5 juni 2005 17:31

Rand problematiek en BUB
 
Eventjes een inhoudelijke draad naar het programma van de BUB.
Wat zullen zij doen aan de verfransingsproblematiek in de Vlaamse Rand?
Wat doen ze aan gemeentes die in Vlaanderen liggen, waar 90% van de inwoners nederlandstalig is, maar franstaligen hun mening door proberen te drukken?
Wat doen ze aan vandalisme van franstaligen, aan arrogantie en weigering om nederlands te spreken? Wat doen ze aan handelaars (in nederlandstalig gebied!) die zeggen "C'est un magasin français ici...", die weigeren om hun klanten in het Nederlands te bedienen en ronduit zeggen dat Frans de enige taal is die in belgië hoort gesproken te worden?

Zolang deze problematiek bestaat is een werkend belgië één grote illusie. Zonder respect voor het taalgebied van de andere ontstaat er chaos, onverdraagzaamheid en haat.

Dus mijn vraag: hoe pakt de BUB dit aan?

Patriot! 5 juni 2005 17:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor
Eventjes een inhoudelijke draad naar het programma van de BUB.
Wat zullen zij doen aan de verfransingsproblematiek in de Vlaamse Rand?
Wat doen ze aan gemeentes die in Vlaanderen liggen, waar 90% van de inwoners nederlandstalig is, maar franstaligen hun mening door proberen te drukken?

Deze gemeenten blijven uiteraard Nederlandstalig grondgebied, een anschluss bij Brussel kommt nicht in Frage. Goed Nederlandstalig en tweetalig onderwijs zal georganiseerd worden in Brussel en in de Rand, waar iedereen welkom is, Vlamingen en Franstaligen. Zo zal de grote meerderheid van de Franstaligen in Brussel en de rand in een mum van tijd tweetalig zijn. Ook Vlamingen kunnen hun kennis van het Frans bijschaven. Niet omdat dit strikt genomen noodzakelijk, maar omdat respect van beide kanten moet komen. Ik heb wel de indruk dat de meeste Vlamingen goed Frans spreken, dit zal geen probleem opleveren. Ook de meeste Franstaligen willen Nederlands kunnen spreken, maar het aanbod Vlaamse scholen is zó klein dat dit echt onmogelijk wordt. Hoewel massa's Franstaligen elk jaar probleem hun kind op een Vlaamse school te doen inschrijven, lukt dat zeker niet iedereen. Daarom: méér Vlaamse en tweetalige scholen, dat komt iedereen ten goede: de Vlamingen, die niet meer geconfronteerd worden met eentalige Franstaligen, en de Franstaligen die zo meer kansen krijgen op de arbeidsmarkt.

Wat doen ze aan vandalisme van franstaligen, aan arrogantie en weigering om nederlands te spreken? Wat doen ze aan handelaars (in nederlandstalig gebied!) die zeggen "C'est un magasin français ici...", die weigeren om hun klanten in het Nederlands te bedienen en ronduit zeggen dat Frans de enige taal is die in belgië hoort gesproken te worden?

Niemand kan iemand verbieden een taal te spreken, wanneer die niet in overheidsdienst werkt. Daar kan dus niemand iets aan veranderen. Handelaars mogen Frans, Swahili of Mandarijns spreken naar believen. Wel geloof ik dat andere maatregelen ivm individuele tweetaligheidspolitiek (cfr supra) al heel veel zullen helpen.


Dus mijn vraag: hoe pakt de BUB dit aan?

Graag gedaan.

Jan van den Berghe 5 juni 2005 17:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
... maar het aanbod Vlaamse scholen is zó klein dat dit echt onmogelijk wordt.

Bubbel Bob Vangeel mag bovenstaande bewering eens aantonen. Kan hij mij dus vertellen wat de Vlaamse scholen allemaal aanbieden en wat er dus tekort is?

Ik denk immers niet dat hij op de hoogte is van de toestand en bijgevolg hier maar wat uit z'n nek aan het kletsen is.

lomeanor 5 juni 2005 18:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Hoewel massa's Franstaligen elk jaar probleem hun kind op een Vlaamse school te doen inschrijven, lukt dat zeker niet iedereen.

Franstaligen sturen hun kinderen naar nederlandstalige scholen omdat het niveau daar veel hoger is dan in het franstalig onderwijs. Die ouders zijn bekommerd om de opleiding van hun kind, niet om de tweetaligheid. Integendeel, op de speelplaatsen van die scholen wordt er vaak enkel frans gesproken, en de slechte kwaliteit van het nederlands van die franstalige kinderen haalt het niveau van het nederlandstalig onderwijs in Brussel naar beneden. Daardoor ontvluchten nederlandstaligen het onderwijs in Brussel en gaan ze school in de rand, waardoor het niveau van de Brusselse scholen nog verder daalt. Meer Vlaamse scholen zijn niet nodig, wél een betere uitwerking van nederlandse taallessen in het lessenpakket van het franstalig onderwijs.

Jan van den Berghe 5 juni 2005 18:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor
Franstaligen sturen hun kinderen naar nederlandstalige scholen omdat het niveau daar veel hoger is dan in het franstalig onderwijs.

Dit verschijnsel doet zich voor in Brussel; niet in de Vlaamse Rand. Bubbel Bob Vangeel zit dus verkeerd.

lomeanor 5 juni 2005 18:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Dit verschijnsel doet zich voor in Brussel; niet in de Vlaamse Rand. Bubbel Bob Vangeel zit dus verkeerd.

Natuurlijk. Franstaligen in de Vlaamse Rand sturen hun kinderen dan ook naar Brusselse Vlaamse scholen.
Ze laten hun bloedjes van kinderen toch niet naar dezelfde scholen gaan als die van "vlaamse boerkes?"

Hans1 6 juni 2005 09:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Dit verschijnsel doet zich voor in Brussel; niet in de Vlaamse Rand. Bubbel Bob Vangeel zit dus verkeerd.

Totaal onjuist. Het doet zich in héél BHV voor. Ook de Ned. scholen in de rand krijgen veel Franstalige leerlingen. En dat is heel goed.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Hans1 on 06-06-2005 at 10:00
Reason:
--------------------------------

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Dit verschijnsel doet zich voor in Brussel; niet in de Vlaamse Rand. Bubbel Bob Vangeel zit dus verkeerd.

Totaal onjuist. Het doet zich in héél BHV voor. Ook de Ned. scholen in de rand krijgen veel Franstalige leerlingen. En dat is heel goed.[/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Dit verschijnsel doet zich voor in Brussel; niet in de Vlaamse Rand. Bubbel Bob Vangeel zit dus verkeerd.

Totaal onjuist. Het doet zich in héél BHV voor. Ook de Ned. scholen in de rand krijgen veel Franstaligen leerlingen. En dat is heel goed.[/size]
[/edit]

Patriot! 6 juni 2005 09:01

Inderdaad. Hoe kan je nu tegen individuele tweetaligheid zijn, en dan klagen dat de Franstaligen u niet verstaan??[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Patriot! on 06-06-2005 at 10:02
Reason:
--------------------------------

Inderdaad. Hoe kan je nu tegen individuele tweetaligheid zijn, en dan klagen dat de Franstaligen u niet verstaan??[/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Inderdaad. Hoe ka[/size]
[/edit]

lomeanor 6 juni 2005 09:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Totaal onjuist. Het doet zich in héél BHV voor. Ook de Ned. scholen in de rand krijgen veel Franstalige leerlingen. En dat is heel goed.

1. U lult uit uw bek. Nederlandstalige scholen in BHV krijgen helemaal niet veel franstalige leerlingen. Dat beperkt zich tot de faciliteitengemeenten.

2. Dat is helemaal niet goed. Het niveau van het nederlandstalig onderwijs daalt erdoor, waardoor nederlandstaligen niet meer naar die scholen gaan. Het is het franstalig onderwijs dat haar leerlingen nederlands moet leren.

lomeanor 6 juni 2005 09:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Inderdaad. Hoe kan je nu tegen individuele tweetaligheid zijn, en dan klagen dat de Franstaligen u niet verstaan??

Ik ben helemaal niet tegen individuele tweetaligheid. Integendeel, ik ben perfect drietalig.
Maar op het territorium van de andere taalgroep moet je voor hen respect opbrengen. NEderlandstaligen doen dat, franstaligen niet.
Maar dat is geen wonder, la belgique draait toch alleen maar voor wie frans spreekt.

muys 6 juni 2005 09:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Totaal onjuist. Het doet zich in héél BHV voor. Ook de Ned. scholen in de rand krijgen veel Franstalige leerlingen. En dat is heel goed.

om uw tweetaligheid te bereiken kan dat inderdaad goed zijn, de vraag is echter of het niveau van de andere leerstof niet naar beneden wordt getrokken. ik geloof dat er laatst een studie is gemaakt naar het effect van engelstalige cursussen op de kennis van het gestudeerde materiaal, het resultaat was dat zelfs quasi perfect engelstalige studenten significant lager scoorden op kennis dan studenten die dezelfde cursus in het nederlans hadden gekregen.

onderwijs in uw moedertaal lijkt me dus toch nog steeds belangrijk, tenzij u uw fetish van tweetaligheid wilt bereiken ten koste van de andere leerstof

panzer 6 juni 2005 10:44

Amen!

Hans1 6 juni 2005 10:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door muys
om uw tweetaligheid te bereiken kan dat inderdaad goed zijn, de vraag is echter of het niveau van de andere leerstof niet naar beneden wordt getrokken. ik geloof dat er laatst een studie is gemaakt naar het effect van engelstalige cursussen op de kennis van het gestudeerde materiaal, het resultaat was dat zelfs quasi perfect engelstalige studenten significant lager scoorden op kennis dan studenten die dezelfde cursus in het nederlans hadden gekregen.

onderwijs in uw moedertaal lijkt me dus toch nog steeds belangrijk, tenzij u uw fetish van tweetaligheid wilt bereiken ten koste van de andere leerstof

Je kan niet alles tegelijkertijd leren, dat is juist, maar ander onderzoek heeft uitgewezen dat kinderen die meerdere talen kennen op termijn intelligenter worden dan andere. Dat is ook mooi meegenomen.

muys 6 juni 2005 11:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Je kan niet alles tegelijkertijd leren, dat is juist, maar ander onderzoek heeft uitgewezen dat kinderen die meerdere talen kennen op termijn intelligenter worden dan andere. Dat is ook mooi meegenomen.

er zijn meerdere manieren om meertaligheid te bereiken, zo kunnen de taalvakken eventueel uitgebreid worden zonder dat daarom andere vakken in een andere taal dan de moedertaal moeten worden gegeven.

stel bijvoorbeeld dat een nederlandstalige leerling aardrijkskunde in het frans krijgt, die zal daarvoor hoogst waarschijnlijk zeer veel nieuwe vocabulair moeten leren ookal spreekt hij het frans vloeiend. en dan nadien moet er een tweevoudige vraag worden gesteld : zal hij nadien evenveel weten van aardrijkskunde dan iemand die het vak in zijn moedertaal heeft gekregen en zal hij later aan die zeer vakspecifieke vocabulaire iets hebben.en dat geldt niet alleen voor aardrijkskunde meer voor veel andere vakken.

lomeanor 6 juni 2005 11:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Je kan niet alles tegelijkertijd leren, dat is juist, maar ander onderzoek heeft uitgewezen dat kinderen die meerdere talen kennen op termijn intelligenter worden dan andere. Dat is ook mooi meegenomen.

Het is het franstalig onderwijs dat meer nederlands moet aanleren aan haar leerlingen. DAt is niet de taak van het nederlandstalig onderwijs. Franstalige scholen zouden verpicht moeten worden om ook de andere landstaal aan te leren, net zoals het nederlandstalig onderwijs dat doet.

Hans1 6 juni 2005 11:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door muys
er zijn meerdere manieren om meertaligheid te bereiken, zo kunnen de taalvakken eventueel uitgebreid worden zonder dat daarom andere vakken in een andere taal dan de moedertaal moeten worden gegeven.

stel bijvoorbeeld dat een nederlandstalige leerling aardrijkskunde in het frans krijgt, die zal daarvoor hoogst waarschijnlijk zeer veel nieuwe vocabulair moeten leren ookal spreekt hij het frans vloeiend. en dan nadien moet er een tweevoudige vraag worden gesteld : zal hij nadien evenveel weten van aardrijkskunde dan iemand die het vak in zijn moedertaal heeft gekregen en zal hij later aan die zeer vakspecifieke vocabulaire iets hebben.en dat geldt niet alleen voor aardrijkskunde meer voor veel andere vakken.

Dat is een alternatief. Wij zeggen ook niet dat alle scholen tweetalig moeten zijn, maar wel een redelijk percentage van pakweg 20% over het hele land en vooral in Brabant.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Hans1 on 06-06-2005 at 12:14
Reason:
--------------------------------

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door muys
er zijn meerdere manieren om meertaligheid te bereiken, zo kunnen de taalvakken eventueel uitgebreid worden zonder dat daarom andere vakken in een andere taal dan de moedertaal moeten worden gegeven.

stel bijvoorbeeld dat een nederlandstalige leerling aardrijkskunde in het frans krijgt, die zal daarvoor hoogst waarschijnlijk zeer veel nieuwe vocabulair moeten leren ookal spreekt hij het frans vloeiend. en dan nadien moet er een tweevoudige vraag worden gesteld : zal hij nadien evenveel weten van aardrijkskunde dan iemand die het vak in zijn moedertaal heeft gekregen en zal hij later aan die zeer vakspecifieke vocabulaire iets hebben.en dat geldt niet alleen voor aardrijkskunde meer voor veel andere vakken.

Dat is een alternatief. Wij zeggen ook niet dat alle scholen tweetalig moeten zijn, maar wel een redelijk percentage van pakweg 20% over het hele land en vooral in Brabant.[/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door muys
er zijn meerdere manieren om meertaligheid te bereiken, zo kunnen de taalvakken eventueel uitgebreid worden zonder dat daarom andere vakken in een andere taal dan de moedertaal moeten worden gegeven.

stel bijvoorbeeld dat een nederlandstalige leerling aardrijkskunde in het frans krijgt, die zal daarvoor hoogst waarschijnlijk zeer veel nieuwe vocabulair moeten leren ookal spreekt hij het frans vloeiend. en dan nadien moet er een tweevoudige vraag worden gesteld : zal hij nadien evenveel weten van aardrijkskunde dan iemand die het vak in zijn moedertaal heeft gekregen en zal hij later aan die zeer vakspecifieke vocabulaire iets hebben.en dat geldt niet alleen voor aardrijkskunde meer voor veel andere vakken.

Dat is een alternatief. Wij zeggen ook niet dat alle scholen moeten tweetalig zijn, maar wel een redelijk percentage van pakweg 20% over het hele land en vooral in Brabant.[/size]
[/edit]

lomeanor 6 juni 2005 11:16

Waarom vooral in Brabant als ik vragen mag? Brabant is even Vlaams als pakweg Limburg of West-Vlaanderen. Wilt u soms van Brabant één groot Brussel maken of zo? Verdere verfransingsproblematiek doorvoeren? De scholen in Vlaams-Brabant zijn VLAAMS, niet twee-talig.

Hans1 6 juni 2005 11:19

Tweetaligheid is gewoon belangrijker in Brabant dan in Antwerpen. Kijk eens op de kaart van België en u zal begrijpen wat ik bedoel.

Hoewel, met die avatar van u begin ik te twijfelen aan uw intellectuele capaciteiten en vooral uw gezichtsvermogen!:-D[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Hans1 on 06-06-2005 at 12:19
Reason:
--------------------------------

Tweetaligheid is gewoon belangrijker in Brabant dan in Antwerpen. Kijk eens op de kaart van België en u zal begrijpen wat ik bedoel.

Hoewel, met die avatar van u begin ik te twijfelen aan uw intellectuele capaciteiten en vooral uw gezichtsvermogen!:-D[/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Tweetaligheid is gewoon belangrijker in Brabant dan in Antwerpen. Kijk eens op de kaart van België en u zal begrijpen wat ik bedoel.

Hoewel, met die avatar van u begin ik te twijfelen aan uw intellectuele capaciteiten.:-D[/size]
[/edit]

muys 6 juni 2005 11:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Dat is een alternatief. Wij zeggen ook niet dat alle scholen tweetalig moeten zijn, maar wel een redelijk percentage van pakweg 20% over het hele land en vooral in Brabant.

ik zou dan eerder streven naar ééntalige scholen met een meer uitgebreid pakket wat taallessen betreft. op die manier zullen meer mensen meertalig zijn zonder dat men schrik moet hebben voor een niveaudaling van de andere leerstof.

en dan stelt zich ook nog de vraag of het werkelijk de scholen zijn die een bepaalde taal aanleren, mijn idee krijgt men grotendeels een theoretische basis mee die zich al dan niet in de praktijk gaat manifesteren wanneer men die taal prive of professioneel op geregelde tijdstippen gaat gebruiken.

iemand die op zijn 18 jaar een goede kennis van het frans had maar ze de volgende 20 jaar niet of nauwelijks gebruikt zal hoogst waarschijnlijk al zeer veel verleerd zijn. een taal leert men door ze te spreken, op school krijgt je enkel een passieve basis mee

lomeanor 6 juni 2005 11:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Tweetaligheid is gewoon belangrijker in Brabant dan in Antwerpen. Kijk eens op de kaart van België en u zal begrijpen wat ik bedoel.

Hoewel, met die avatar van u begin ik te twijfelen aan uw intellectuele capaciteiten en vooral uw gezichtsvermogen!:-D

Een beetje kalm, hé.
Tweetaligheid is belangrijk in Brussel, niet in Brabant. Brabant ligt in VLAANDEREN. Als u daaraan twijfelt, kijkt u dan maar eens op de landkaart. Trouwens, ik bén perfect drietalig. Maar tweetalige scholen zijn helemaal niet nodig, integendeel. Ze halen enkel het niveau van de andere stof naar beneden.

Wat er wél nodig is, is een goed nederlands project in franstalige scholen en een goed frans project in nederlandstalige scholen.
Dát, mijn beste HanSS, is haalbaar, wat u verkondigd zou de voorsprong van het Vlaamse onderwijssysteem helemaal ongedaan maken.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be