![]() |
NVA links of recht?
Waar catalogeert u de N-VA in het links-rechts spectrum?
Persoonlijk vind ik dat de N-VA eerder centrum gericht is, hoewel de partij vaak de naam heeft erg rechts te zijn. Wanneer je het manifest leest, zie je inderdaad zowel rechtse als linkse programmapunten. Dat onderscheidt ons onder andere van het Vlaams Belang, dat een eenzijdige koers voert. Ik zie de N-VA dus als dé partij van het gezond verstand, het beste uitkiezend van wat links en rechts te bieden hebben. Wat denken jullie? |
Ik heb centrum gestemd, maar eigenlijk bestaat dat niet meer. Een GOEDE partij moet zowel een mix hebben van progressieve als conservatieve als liberale standpunten. Vooral op progressief vlak moeten we nog iets meer aan profilering, kwestie van minder radicale progressieven die Vlaamsgezind zijn, naar de N-VA te kunnen halen.
|
Wel economisch is N-VA alleszins rechts (liberaal), maar ethisch eerder centrum. Maar ik denk toch dat de meerderheid binnen N-VA eerder katholiek/conservatief (zoals dhr. Storme) is, alhoewel de partij zich niet zo profileert. Dus ik zou zeggen centrum-rechts.
|
Flamingant
|
Is dat links en rechts-gedoe eigenlijk nog wel relevant tegenwoordig?
|
Citaat:
[size=1]Edit:[/size]
|
Ach ja, de 'links-rechts' onderverdeling is er nu éénmaal, een overblijfsel van vroeger.
|
Hun kernpunt(=Vlaamse onafhankelijkheid) is niet links of rechts te noemen.
De rest van hun programma is eerder een mix van links en rechts. Economisch centrum-rechts(vrije markt) gekoppeld aan de een grote aandacht voor ontwikkelingssamenwerking. Ethisch-conservatief tov. euthanasie, ethisch-Progressief tov. Holebi's. Ik kies dus maar voor centrum. |
Citaat:
|
Citaat:
Maar wel iets minder progressief dan de huidige wetgeving. Volgens hun standpunt is euthansie enkel bespreekbaar bij terminaal lijden, terwijl dit in de huidige wetgeving geen vereiste is. |
Citaat:
|
Citaat:
Aan beide kanten zitten er figuren die vooruitstrevend zijn en anderen die eerder behoudsgezind zijn. Zo worden de groenen ingedeeld in het progressieve kamp. Maar eigenlijk willen zij alles behouden, zoals het vroeger was. In zekere zin zijn zij conservatief dus. In de nabije toekomst zal de politiek zich afspelen langs andere krachtlijnen. De 'progressieven' zullen degenen worden die hoogtechnologische vooruitgang bepleiten. De 'conservatieven' zullen de aarde proberen te behouden en levensstijlen ontwikkelen die dat mogelijk maken'. Zonder een directe voorkeur uit te spreken, denk ik wel dat dat de waarheid is. een deel van de mensen zal in vooruitgang blijven geloven, misschien ook uit liefde voor de techniek en alle mogelijkheden die ze brengt. De anderen zullen die vooruitgang als een achteruitgang beschouwen, als een dwaalspoor, en terug naar de natuur verlangen, een natuur die hen vreemd is, maar die ze willen herontdekken. Andere ideeën, die werkelijk links zijn, zullen voorlopig nog niet verdwijnen. Alleen zullen ze zich vertalen in nieuwe bewegingen met een nieuwe dynamiek en niet meer in de pas blijven lopen bij de 'conservatieve' communisten, die nog fel vasthangen aan het industriële tijdperk. Dat tijdperk komt nu stilaan ten einde, hier in west-europa toch. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:20. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be