Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   De EU moet zich aanpassen aan de vrije markt! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=35606)

eno2 11 juni 2005 14:26

De EU moet zich aanpassen aan de vrije markt!

Dat wil zeggen: ze moet leren produceren zoals China, met maandwedddes in de textielfabrieken van 70 euro, en arbeiders die door de staat gratis voorzien worden in levensbehoeften zoals woonst en vervoer.

Alleen zo kunnen we met het gele gevaar concurreren.

Wie dat niet begrijpt, is tegen de vrije markt en een oen.

Ook mag in de toekomst bij ons niet meer zo streng de hand gehouden worden aan de mensenrechten, meer bepaald in het productieproces, kwestie van een level playing field te realiseren.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by eno2 on 11-06-2005 at 15:26
Reason:
--------------------------------

Dat wil zeggen: ze moet leren produceren zoals China, met maandwedddes in de textielfabrieken van 70 euro, en arbeiders die door de staat gratis voorzien worden in levensbehoeften zoals woonst en vervoer.

Ook mag in de toekomst bij ons niet meer zo streng de hand gehouden worden aan de mensenrechten, meer bepaald in het productieproces, kwestie van een level playing field te realiseren.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Dat wil zeggen: ze moet leren produceren zolas China, met maandwedddes in de textielfabrieken van 70 euro, en arbeiders die door de staat gratis voorzien worden in levensbehoeften zoals woonst en vervoer.

Ook mag in de toekomst bij ons niet meer zo streng de hand gehouden worden aan de mensenrechten, meer bepaald in het productieproces, kwestie van een level playing field te realiseren.[/size]
[/edit]

parcifal 11 juni 2005 15:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2

Ook mag in de toekomst bij ons niet meer zo streng de hand gehouden worden aan de mensenrechten, meer bepaald in het productieproces, kwestie van een level playing field te realiseren.

Awel t'is goed.
Gij moogt voor mij beginnen werken voor 70 Euro per
maand en koffie a volonté.

Is it a deal? 8)

Grellig 11 juni 2005 15:40

Ik ben het gedeeltelijk met u eens,wat de EU nu doet is gewoonweg niet eerlijk.Het aan banden leggen van de importartikelen van China is geen voorbeeld van vrije markt.En het rare is dat ze het alleen met textiel doen.Auto's die van ginder komen laten ze allemaal binnen,maar daar kan de fiscus nog een pak aan verdienen hé.Aan een t-shirt en een broek kan de consument alleen een voordeel mee doen en dat vinden ze natuurlijk niet goed!

De EU moet uitdokteren hoe we onze artikelen goedkoper kunnen krijgen,vooral hier in Belgie.Ik heb vandeweek een TV gekocht van 50.000bfr,hier 20km verder in Valkenswaard(NL) staat dezelfde TV en die is daar 12.000bfr goedkoper!!Een regelrechte schande is dat.
Maar ik heb mijn TV uit nationalistische overwegingen toch maar in mijn eigen dorp gekocht.Als iedereen de grens overtrekt om inkopen te doen kunnen ze hier alles sluiten,en dat is ook niet de bedoeling.

Grellig 11 juni 2005 15:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door parcifal
Awel t'is goed.
Gij moogt voor mij beginnen werken voor 70 Euro per
maand en koffie a volonté.

Is it a deal? 8)

Het is wel wat drastisch wat de topic-opener bedoeld,maar hij heeft ergens wel gelijk.Wat ze nu doen is gewoonweg niet eerlijk.

1handclapping 11 juni 2005 15:56

Als iedereen 1,55 Euro per maand zou verdienen worden de Rolls-Royces vanzelfsprekend veel goedkoper, allen vermoed ik dat de markt voor die producten ook wel wat zou verkleinen...

Zulke redeneringen zijn zinloos : één element uit de economie lichten en daar beschouwingen over geven bewijst niets... het loonniveau is alleen van belang voor zeer arbeidsintensieve productieprocessen zoals inderdaad konfektie vermits de handenarbeid nl. het aaneenstikken van stoffen heel arbeidintensief is. Er zijn industrieën die helemaal niet arbeidintensief maar bv; een gemakkelijke aan- en afvoer van grondstoffen en afgewerkte produkten behoeven enz...

Voorts is op een bepaald moment in de ontwikkeling een belangrijke "thuismarkt" van
ovewegend belang... hier zit china ongetwijfeld gebeiteld, omdat het eerst na de ontwikkeling van een voldoende thuismarkt is dat men een economie heeft die "van alle markten thuis is". Hier kondigt zich trouwens een economisch systeem aan dat zijn gelijke nog niet gezien heeft - het maatschappelijk systeem in China kan men nl. absoluut niet als "communistisch " of "kapitalistisch" omschrijven...

Noot : Er worden in europa geen Chinese auto's ingevoerd, mede door het feit dat de Chinezen voor hun binnenlands verbruik op grote schaal de modellen van de oa. europese industrie op een schaamteloze wijze copieëren.

parcifal 11 juni 2005 15:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Grellig
Het is wel wat drastisch wat de topic-opener bedoeld,maar hij heeft ergens wel gelijk.Wat ze nu doen is gewoonweg niet eerlijk.

Eno was sarcastisch bezig vaneigens.
Als je dat niet ziet.... tja dan heb je een probleem. :oops:

En over die vrije markt : dat is allemaal goed en wel
als utopie.
Als je morgen de markt met China volledig
opengooit zitten we hier binnen 5 jaar terug in een landbouweconomie.

kelt 11 juni 2005 16:00

Ik wens er aan te herinneren dat er in de EU ook geen enkel "kapitalistisch" land is.....

kapitalisme en communisme werken vermoedelijk enkel in overzichtelijke laboratoriumomstandigheden... :?

Grellig 11 juni 2005 16:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping

Noot : Er worden in europa geen Chinese auto's ingevoerd, mede door het feit dat de Chinezen voor hun binnenlands verbruik op grote schaal de modellen van de oa. europese industrie op een schaamteloze wijze copieëren.

Misschien hebt u gelijk ja.Laten we zeggen Japanse auto's dan.Is er trouwens zoveel verschil tussen de Japanse produktiemethoden tov van China?Zijn die methoden niet fel op elkaar afgestemd?Ik ben eigenlijk maar een leek op dat gebied,maar ik vind het toch wel een drastische maatregel om Chinees textiel aan banden te leggen.Nu kan de Scapino en dergelijke wel snel leeglopen denk ik.

Trouwens,dat voorbeeld van mijn tv,die in Nederland 12.000bfr goedkoper is,dat kan toch niet wel?Je moet eens kijken hoeveel Belgen de grens hier over trekken om inkopen te doen.Dit is toch nefast voor "onze" inkomsten niet?

Grellig 11 juni 2005 16:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door parcifal
Eno was sarcastisch bezig vaneigens.
Als je dat niet ziet.... tja dan heb je een probleem. :oops:

En over die vrije markt : dat is allemaal goed en wel
als utopie.
Als je morgen de markt met China volledig
opengooit zitten we hier binnen 5 jaar terug in een landbouweconomie.

Waarom heb ik dan een probleem?Ik ben gisteren naar een bruiloft geweest en het bier heeft weer rijkelijk gevloeid,vandaar dat ik misschien een probleem heb.;-)

1handclapping 11 juni 2005 16:30

Beste Grellig,

Japan, Taiwan, Singapore, Thailand.. zijn landen met een "Westerse" levensstandaard -Japanse auto's worden niet geproduceerd met maandlonen
die beduidend onder de onze liggen...

De prijsverschillen binnen de EU zouden door de mogelijkheid de prijzen rechtstreeks te vergelijken (allemaal in euro's) moeten verdwijnen, vermits het hier over zuiver marktverstoorde zaken gaat... Regelmatig kan je bij testaankoop e.d. studies aantreffen ivm prijsverschillen binnen de EU .. concurrentie doet prijzen dalen (maar niet altijd)..

slegie 11 juni 2005 19:58

vrije handel en eerlijke concurrentie kan enkel werken wanneer de lonen overal ter wereld hetzelfde zijn voor de beroepen alsook de sociale zekerheden en nog zoveel meer.

Wat betreft china weet iedereen hier wel dat china nu niet echt een land is dat echt kijkt naar het welzijn van zijn bevolking.
En het feit dat we zoveel handel drijven met china is een schande.
We zijn van dit onmenselijk china een economische grootmacht aan het maken en op militair gebeid waren ze het al dus niets zal hun tegenhouden om op termijn de fakkel van de amerikanen over te nemen en ik heb zo'n vermoeden dat ze niet dezelfde doelstemmingen hebben als amerika.

We hebben voordelen dankzij china en dit in de vorm van goedkopere producten maar als we denken dat het enkel zal blijven bij deze producten dan hebben we het mis.china zal op termijn ook andere sectoren onder de voet blijven lopen met zeer goedkopere arbeid en gaan we dan ook nog het principe hanteren van vrije handel als onze fabrieken kunnen sluiten wegens niet meer competatief met china???
het zijn misschien maar een paar duizenden mensen in de textiel industrie in ons land maar het feit dat zij hun job kunnen verliezen door die oneerlijke concurrentie vind ik schandelijk.Maar zolang het jouw sector maar niet is is alles goed hé?!!!!
ik vind dus dat de EU zijn markt mag beschermen tegen dit land en het zou nog beter zijn als we volledig zouden stoppen met handel te drijven met dit land en ook amerika zou moeten ermee stoppen.
Pas wanneer china democratisch word en er nationale vakbonden komen met cao's en dergelijke en er een geheel nieuwe sociaal systeem word gebouwd op menselijkheid.en ook de lonen moeten realistischer worden ten opzichte van de landen waarmee men handel drijft.
Trouwens concurrentie wil niet zeggen dat men moet snoeien in het personeel of de kosten er van maar concurrentie zou moeten zijn met het ontwerpen van betere en goedkopere producten zonder aan de personeels uitgaven te moeten komen.
ook mag men niet vergeten dat de chinese regering miljoenen euro's pompt in hun binnenlandse bedrijven om zo hen een bevoorrechte positie op de wzereldmarkt te bezorgen doordat ze dan zeer goedkope producten kunnen op de markt brengen

ik vind handel met china pas gerechtvaardig indien er zekerheid is dat de chinese bevolking er ook beter van word en dat er geen angst beleid meer is alsook enige vorm van censuur zoals het verwijderen van bepaalde internetsite bij de chinese internet gebruikers

genehunter 11 juni 2005 21:34

Citaat:

Mijn gedacht? Dat je geen appelen met citroenen moet vergelijken!

Da's ook een oneliner

boer_bavo 11 juni 2005 21:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door slegie
vrije handel en eerlijke concurrentie kan enkel werken wanneer de lonen overal ter wereld hetzelfde zijn voor de beroepen alsook de sociale zekerheden en nog zoveel meer.

Neen, dat is niet nodig voor vrijhandel.

Voor eerlijke concurrentie ook niet. Want je vergeet dan dat bvb de zon een oneerlijke concurrent is voor de kaarsenmakers.

Meer to the point: zelfs al zijn de lonen/... totaal anders, toch worden beide partners beter van handel. Anders zou er geen handel zijn. Ik ruil geen appel voor een peer met mijn buurman als we dat niet alletwee een goed idee vinden.

Joriske 11 juni 2005 21:47

Citaat:

Ook mag in de toekomst bij ons niet meer zo streng de hand gehouden worden aan de mensenrechten, meer bepaald in het productieproces, kwestie van een level playing field te realiseren.

Misschien is het beter het China van Mao eventjes te vergelijken met het China van de o-zo-slechte vrije markt? Eens eventjes aan de Chinezen vragen aan welk systeem zij de voorkeur geven?

Het gaat er niet om te concurreren met de Chinezen (die een volledig andere economische structuur hebben), het gaat erom te kunnen concurreren met andere hoogontwikkelde, spitstechnologische economieën, zoals Japan, en de VS. In het huidige West-Europese luilekkerland zal dat niet mogelijk zijn.

West-Europa, met name Frankrijk, Duitsland, Italië en wat ertussen ligt hebben nood aan een nieuwe Margaret Thatcher. Als de Britse economie vandaag zo dynamisch groeit (en zo de sociale situatie van de Britten er steeds op vooruit gaat) is dat mede door de inspanningen van de Iron Lady, vooral het temmen van de vakbonden onder haar bewind.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Joriske on 11-06-2005 at 22:51
Reason:

Citaat:

Misschien is het beter het China van Mao eventjes te vergelijken met het China van de o-zo-slechte vrije markt? Eens eventjes aan de Chinezen vragen aan welk systeem zij de voorkeur geven?

Het gaat er niet om te concurreren met de Chinezen (die een volledig andere economische structuur hebben), het gaat erom te kunnen concurreren met andere hoogontwikkelde, spitstechnologische economieën, zoals Japan, en de VS. In het huidige West-Europese luilekkerland zal dat niet mogelijk zijn.

West-Europa, met name Frankrijk, Duitsland, Italië en wat ertussen ligt hebben nood aan een nieuwe Margaret Thatcher. Als de Britse economie vandaag zo dynamisch groeit (en zo de sociale situatie van de Britten er steeds op vooruit gaat) is dat mede door de inspanningen van de Iron Lady, vooral het temmen van de vakbonden onder haar bewind.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:

Het gaat er niet om te concurreren met de Chinezen (die een volledig andere economische structuur hebben), het gaat erom te kunnen concurreren met andere hoogontwikkelde, spitstechnologische economieën, zoals Japan, en de VS. In het huidige West-Europese luilekkerland zal dat niet mogelijk zijn.[/size]
[/edit]

boer_bavo 11 juni 2005 21:54

Citaat:

china zal op termijn ook andere sectoren onder de voet blijven lopen met zeer goedkopere arbeid en gaan we dan ook nog het principe hanteren van vrije handel als onze fabrieken kunnen sluiten wegens niet meer competatief met china???

Of fabrieken hier sluiten heeft niks te maken met handel. Ze sluiten enkel als ze niet kunnen concurreren met binnenlandse lonen.

Zelfs al ben je slechter in het produceren van alles dan een ander land, dan nog wordt je beter van handel.

Het is het relatief kostenvoordeel dat telt, niet het absoluut kostenvoordeel.

Produceert een belg voor hetzelfde loon 20 staalplaten of 200 tshirts, en een chinees voor dat bedrag 200 staalplaten en 4000 tshirts?

Dan moet België meer staalplaten produceren en ruilen voor Tshirts. Zowel China als België worden er beter van.

http://www.netmba.com/econ/micro/comparative-advantage/

Joriske 11 juni 2005 21:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Of fabrieken hier sluiten heeft niks te maken met handel. Ze sluiten enkel als ze niet kunnen concurreren met binnenlandse lonen.

Zelfs al ben je slechter in het produceren van alles dan een ander land, dan nog wordt je beter van handel.

Het is het relatief kostenvoordeel dat telt, niet het absoluut kostenvoordeel.

Produceert een belg voor hetzelfde loon 20 staalplaten of 200 tshirts, en een chinees voor dat bedrag 200 staalplaten en 4000 tshirts?

Dan moet België meer staalplaten produceren en ruilen voor Tshirts. Zowel China als België worden er beter van.

http://www.netmba.com/econ/micro/comparative-advantage/

Absoluut. De mensen verkijken zich op de zogezegd lagere lonen wanneer ze het hebben over de vrije handel, maar ze houden geen rekening met het feit dat vrije handel ook de prijzen naar beneden druk, wat de koopkracht van de mensen verhoogt.

De meeste derde-wereldlanden met een open, vrije economie zijn trouwens juist ook die landen die de laatste jaren het spectaculairst zijn gegroeid en waar de lonen ook het meeste stijgen. Mensen die tegen globalisatie zijn kijken niet verder dan hun neus lang is.

oliepiek 11 juni 2005 22:01

Eno, groot gelijk. Ik vind ook dat bedrijven hier bij ons veel meer vrijheid moeten krijgen, zoals in China. Het is bijvoorbeeld wraakroepend dat onze bedrijven hier niet zomaar chemische rommel in de grond of in onze rivieren mogen lozen. Hier moeten ze voortdurend op het milieu letten. Al die regels zijn verschrikkelijk voor onze bedrijven.
Bovendien vind ik dat de kinderarbeid ook terug moet ingevoerd worden, en dat seniele bejaarden werk moet worden aangeboden (bijvoorbeeld aan de lopende band staan - die hebben toch niet door wat er gebeurt).
Dan zult ge Europa nog eens concurrentieel zien worden zie.

maarte 11 juni 2005 22:06

Citaat:

Dit is toch wel larie, wat u nu zegt is dat twee landen hetzelfde welvaartsniveau nodig hebben om met mekaar eerlijk te kunnen concureren. Waarom concureren onze bedrijven dan noch met de amerikaanse? En als je niet concureerd hoe kan je de kloof dan goed maken. Laten we dit nu toespitsen op de micro-economie, volgens u kan er dan geen eerlijke concurrentie zijn tussen pakweg janssens pharma. en innogenetics om dan het ene bedrijf meer kapitaal heeft en zijn medewerkers meer loon kan geven. dit is natuurlijk klinklare onzin.
De lonen kunnen alleen maar hoog zijn als er een hoge arbeidsproductiviteit is en deze stijgt vooral door concurentie.

boer_bavo 11 juni 2005 22:15

Vergissen jullie zich trouwens niet van vijand?
Er zijn wellicht wel een paar jobs verloren gegaan aan China, maar -laat ons eerlijk zijn- zoveel zijn het er niet.

De werkelijke vijand is wel de tractor. Die heeft al véél meer jobs gekost. Het is werkelijk oneerlijke concurrentie. Sinds de uitvinding van de tractor werken er minder en minder mensen in de landbouw! Allemaal jobs die verloren zijn gegaan! Oneerlijke concurrentie!

Joriske 11 juni 2005 22:42

Weg met tractoren!!! (Maar niet zagen als levensmiddelen dan in prijs verdubbelen, he.....!)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be