Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   School mag hoofddoek verbieden, zegt hof van beroep (https://forum.politics.be/showthread.php?t=35725)

ancapa 14 juni 2005 18:57

School mag hoofddoek verbieden, zegt hof van beroep

[size=4]School mag hoofddoek verbieden, zegt hof van beroep[/size]

Het hof van beroep in Antwerpen heeft dinsdag de eis van zes moslimmeisjes uit de Provinciale Handelsschool in Hasselt afgewezen. Ze verzetten zich tegen het verbod op het dragen van een hoofddoek in de klas en hadden het hof gevraagd om een dwangsom van 500 euro op te leggen per keer dat ze niet met een hoofddoek de klas in mochten. Het hof oordeelde dat het verbod op hoofddeksels gerechtvaardigd was.

De hoofddoekenpolemiek had eind 2003 tot ernstige ordeverstoringen geleid in de school. "Het verbod heeft tot doel de vreedzame samenleving van verschillende culturen en geloofsovertuigingen in de school te vrijwaren", luidde het arrest.

Aangezien het verbod op hoofddeksels algemeen is, kan er van enige discriminatie ook geen sprake zijn. De leerlingen vingen in oktober vorig jaar al bot bij de Hasseltse kortgedingrechter. (dwm)

Nu nog al de andere scholen... :-D

skaldis 14 juni 2005 19:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ancapa
[size=4][/size]Nu nog al de andere scholen... :-D

En daarna alle openbare rusthuizen. (in elk rusthuis zijn nog wel enkele gekapte nonnetjes te vinden)

Raven 14 juni 2005 21:58

De Vlamingen laten hun repressieve aard voor het eerst zien. De vlamingen tonen zich als vijanden van islam, vijanden van moslims. De hoofddoek is essentieel in onze cultuur. Men ontneemt moslimah's het recht op kleding, het recht op respect.

King of beggars and fleas 15 juni 2005 08:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raven
Men ontneemt moslimah's het recht op kleding, het recht op respect.

Voor mij draagt iedereen de kleding die hij of zij wil maar het blijft maar kleding he. Een god die daar een probleem van maakt is mi een macho en dus geen echte god. Een "gelovige" die daar een onoverkomelijk probleem van maakt is mi geen echte gelovige.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by King of beggars and fleas on 15-06-2005 at 09:12
Reason:
--------------------------------

Citaat:

Voor mij draagt iedereen de kleding die hij of zij wil maar het blijft maar kleding he. Een god die daar een probleem van maakt is mi een macho en dus geen echte god. Een "gelovige" die daar een onoverkomelijk probleem van maakt is mi geen echte gelovige.[/size]

[size=1]After edit by King of beggars and fleas on 15-06-2005 at 09:07
Reason:

Citaat:

Voor mij draagt iedereen de kleding die hij of zij wil maar het blijft maar kleding he. Een god die daar een probleem van maakt is mi een macho en dus geen echte god. Een "gelovige" die daar een probleem van maakt is mi geen echte gelovige.[/size]

[size=1]After edit by King of beggars and fleas on 15-06-2005 at 09:06
Reason:

Citaat:

Voor mij draagt iedereen de kleding die hij of zij wil maar het blijft maar kleding he. Een god die daar een probleem van maakt is een macho en dus geen echte god. Een "gelovige" die daar een probleem van maakt is geen echte gelovige.[/size]

[size=1]After edit by King of beggars and fleas on 15-06-2005 at 09:05
Reason:

Citaat:

Voor mij draagt iedereen de kleding die hij of zij wil maar het blijft maar kleding he. Een god die daar een probleem van maakt is een macho en dus geen echte god. Een "gelovige" die daar een probleem van maakt is geen echt gelovige.[/size]

[size=1]After edit by King of beggars and fleas on 15-06-2005 at 09:05
Reason:

Citaat:

Voor mij draagt iedereen de kleding die hij of zij wil maar het blijft maar kleding he. Een god die daar een probleem van maakt is een vuile macho en dus geen echte god. Een "gelovige" die daar een probleem van maakt is geen echt gelovige.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:

Voor mij draagt iedereen de kleding die hij of zij wil maar het blijft maar kleding he. Een god die daar een probleem van maakt is een vuile macho.[/size]
[/edit]

eno2 15 juni 2005 17:46

En de zwartrokken, mogen die nog zwartrokken dragen, of zijn die uit de mode geraakt ondertussen?
Wie weet wat ze daaronder allemaal wel en niet dragen, de zwartrokken...

la_Principessa 15 juni 2005 19:38

Citaat:

De Vlamingen laten hun repressieve aard voor het eerst zien. De vlamingen tonen zich als vijanden van islam, vijanden van moslims. De hoofddoek is essentieel in ONZE cultuur. Men ontneemt moslimah's het recht op kleding, het recht op respect.

tuuuuuurlijk, iedereen weet wat een overtuigde 'moslim' jij bent :roll:
Waar is je zelfrespect? stop nu is met da spelleke, het is afgezaagd hoor.

la_Principessa 15 juni 2005 19:39

Op mijn school zijn er nooit problemen rond geweest. Als ze een hoofddoek droegen deden ze dat op de speelplaats en buiten de school. In de klas mocht niet en daar hielden ze zich wel aan.

genehunter 15 juni 2005 19:57

Citaat:

onze cultuur
Wel, in onze cultuur niet, en voor zover ik weet leven we waar? Waar?

Bobke 15 juni 2005 19:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door skaldis
En daarna alle openbare rusthuizen. (in elk rusthuis zijn nog wel enkele gekapte nonnetjes te vinden)

Voor zover ik weet zaten er nooit gekapte nonnetjes op de schoolbanken.

Bobke 15 juni 2005 19:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door la_Principessa
Op mijn school zijn er nooit problemen rond geweest. Als ze een hoofddoek droegen deden ze dat op de speelplaats en buiten de school. In de klas mocht niet en daar hielden ze zich wel aan.

Het leven kan inderdaad eenvoudig zijn. ;-)

stephen- 15 juni 2005 20:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door la_Principessa

De Provinciale Handelsschool is dan ook niet zomaar een school hé. Wat er daar allemaal al gebeurd is... ;-)

Mustapha 15 juni 2005 21:45

Nog maar eens een reden om een Islamitisch onderwijsnet op te richten.

Raven 15 juni 2005 21:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas
Voor mij draagt iedereen de kleding die hij of zij wil maar het blijft maar kleding he. Een god die daar een probleem van maakt is mi een macho en dus geen echte god. Een "gelovige" die daar een onoverkomelijk probleem van maakt is mi geen echte gelovige.

Hijaab is voor de bescherming van vrouwen. Een gesluierde vrouw heeft veel meer kans op een goede echtgenoot die voor haar zal zorgen.. Een vrouw die ongesluierd is, in Islam, laat kennen een prostitué te zijn, en zal niemand vinden die met haar wilt trouwen. Vandaar dat ook moslimah's zou genegen zijn voor een sluier. Sluier = kuis & bescheiden = zeer gegeerd voor te huwen

Mambo 15 juni 2005 21:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mustapha

In allochtonia ja!

Chipie 15 juni 2005 22:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo
In allochtonia ja!

:lol:

woffer 15 juni 2005 22:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mustapha

Zou dit volgens u de integratie bevorderen ? Of wat zou ge met dit onderwijsnet willen bereiken ?

Rene Artois 15 juni 2005 22:21

Citaat:

Hijaab is voor de bescherming van vrouwen. Een gesluierde vrouw heeft veel meer kans op een goede echtgenoot die voor haar zal zorgen.. Een vrouw die ongesluierd is, in Islam, laat kennen een prostitué te zijn, en zal niemand vinden die met haar wilt trouwen. Vandaar dat ook moslimah's zou genegen zijn voor een sluier. Sluier = kuis & bescheiden = zeer gegeerd voor te huwen

Als vrouwen in de islamitische wereld een hoofddoek nodig hebben om zich veilig te weten moet besloten worden dat er een zwaar probleem is met het mannelijk deel van hun bevolking. Misschien moeten de islamieten dat probleem eens bij de horens vatten.

genehunter 15 juni 2005 22:34

Citaat:

Ik ga mij haasten om te zeggen dat ik dit een ziekelijke redenering vind, voor mijn recht op vrije meningsuiting nog afgeschaft wordt. Dus vrouwen moeten alles correct doen om een goede echtgenote te zijn? Een vrouw zonder man is dus een slechte vrouw en elke vlaamse ongesluierde vrouw is volgens de Islam een hoer? Enfin soit, elk zijn idioom hoor, ik heb dan wel een lekker trouw 'personal' hoertje als vriendin volgens de Islam.

Naar het schijnt staat trouwens niet in de Koran dat vrouwen een hoofddoek moeten dragen, maar dat ze niet mogen 'opvallen'? Klopt dat?

Dan is wat de moslims in België doen toch wel een beetje tegen hun eigen geloofs geschriften hé, een vrouw mét hoofddoek valt immers meer op in het straatbeeld dan één zonder.[edit]
[size=1]After edit by genehunter on 15-06-2005 at 23:38
Reason:

Citaat:

Ik ga mij haasten om te zeggen dat ik dit een ziekelijke redenering vind, voor mijn recht op vrije meningsuiting nog afgeschaft wordt. Dus vrouwen moeten alles correct doen om een goede echtgenote te zijn? Een vrouw zonder man is dus een slechte vrouw en elke vlaamse ongesluierde vrouw is volgens de Islam een hoer? Enfin soit, elk zijn idioom hoor, ik heb dan wel een lekker trouw 'personal' hoertje als vriendin volgens de Islam.

Naar het schijnt staat trouwens niet in de Koran dat vrouwen een hoofddoek moeten dragen, maar dat ze niet mogen 'opvallen'? Klopt dat?

Dan is wat de moslims in België doen toch wel een beetje tegen hun eigen geloofs geschriften hé, een vrouw mét hoofddoek valt immers meer op in het straatbeeld dan één zonder.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:

Ik ga mij haasten om te zeggen dat ik dit een ziekelijke redenering vind, voor mijn recht op vrije meningsuiting nog afgeschaft wordt. Dus vrouwen moeten alles correct doen om een goede echtgenote te zijn? Een vrouw zonder man is dus een slechte vrouw? Enfin soit, elk zijn idioom hoor.

Dan is wat de moslims in België doen toch wel een beetje tegen hun eigen geloofs geschriften hé, een vrouw mét hoofddoek valt immers meer op in het straatbeeld dan één zonder.[/size]
[/edit]

Groentje-18 15 juni 2005 22:42

Citaat:

Mij stoort het niet dat er mensen zijn die een hoofddoek dragen op school.
Maar ik weet wel dat op mijn middelbare school in het reglement stond dat hoofddeksels verboden waren. Dat is er gekomen nadat het 'in' werd om petten te dragen, dit gebeurde ook in de klas. Men vond dit dan onrespectvol, en de jongeren in kwestie waren blijkbaar bendes. In het schoolreglement staat geloof ik vrij letterlijk "Het dragen van hoofddeksels in de gebouwen is niet toegestaan, dit wordt gezien als bendevorming." ofzoiets toch. :-s
Maar ik begrijp jullie wel. Als ik in een ander land zou gaan wonen zou ik graag mijn eigen cultuur willen behouden, en zeker mijn geloof ... aangezien daar je hele 'beleving van de wereld' aan vast hangt en je identiteit enzovoort.

Wat ik wel niet goed begrijp eigenlijk is dat ik verschillende Moslimmeisjes ken die geen hoofddoek dragen. Hoe komt dit eigenlijk? (Ik vraag dit jou omdat ik uit jouw reactie afleid dat je een Moslimmeisje bent).
Of zij zijn misschien al langer in België? (ik bedoel: zij zijn mss kinderen van de tweede of derde generatie die hier zijn?).
En nog iets, een rare vraag misschien. Zouden jullie het erg vinden als niet-Moslim vrouwen een hoofddoek zouden dragen, als het bv. ooit een trend zou worden?

Raven 15 juni 2005 23:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18

Wat ik wel niet goed begrijp eigenlijk is dat ik verschillende Moslimmeisjes ken die geen hoofddoek dragen. Hoe komt dit eigenlijk? (Ik vraag dit jou omdat ik uit jouw reactie afleid dat je een Moslimmeisje bent).
Of zij zijn misschien al langer in België? (ik bedoel: zij zijn mss kinderen van de tweede of derde generatie die hier zijn?).

Bij turken is het niet de gewoonte om te besluieren. Of althans, niet uit religieuze motivatie. Ze kennen dan wel hoofddoekjes, die eerder estetische motivaties hebben(zoals ook in de Westerse kledingstijl), maar zeer zeker niet religieus. Zelfs niet in Turkije, waar de hoofddoek eerder iets is voor oude vrouwen op het platteland. Ik vermoed dat het hier gaat om turkse meisjes.

Bij arabieren/berbers is de sluier de onbetwistbare norm. Maar uitzonderingen bevestigen de regel hé. Ik ken ook Vlaamse vrouwen, getrouwd met een moslim, die de hijaab opgenomen hebben.

Citaat:

En nog iets, een rare vraag misschien. Zouden jullie het erg vinden als niet-Moslim vrouwen een hoofddoek zouden dragen, als het bv. ooit een trend zou worden?
Al lopen niet-moslims rond met een palmblad, ik voel mij niet geroepen, noch in een positie om er mij afkeurend over uit te spreken. U uw cultuur, ik mijn cultuur. Wat is er meer multicultureel dan dat?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be