![]() |
Volkswagen Vorst: 700 banen op de tocht
Volkswagen (VW) dringt er op aan dat de vestiging in Vorst het aantal ploegen zou verminderen. Dat zou tot gevolg hebben dat de Brusselse VW-vestiging 700 werknemers teveel telt.
Directie en vakbonden doen er echter alles aan om dit te vermijden, aldus ACV-hoofdafgevaardigde William Van Erdeghem. VW Vorst telt momenteel 17,5 ploegen (ochtend, dag, nacht en weekend) per week, het hoogste aantal binnen Volkswagen in Europa. Vanuit Duitsland dringt men er op aan om dit te verlagen tot 15. Dit zou het makkelijkst kunnen door de weekendploeg af te schaffen. Dat betekent een probleem voor 550 werknemers. Tel daar de 150 werknemers bij die door het verdwijnen van de Lupo overbodig worden, en VW Vorst telt 700 mensen teveel. Dat staat los van de zowat 400 die naar het toeleveringspark verhuizen. Van Erdeghem: "De uitdaging is hoe die 700 mensen op te vangen". Volgens de vakbondsman hebben directie en vakbonden wel een grote kans op slagen. "Dit gaat lukken". Voor zowel directie als vakbonden in Vorst is het afschaffen van de weekendploeg geen optie. "De weekendploeg afschaffen zou een blunder van formaat zijn. Het is ons flexibiliteitsinstrument bij uitstek". Directie en vakbonden proberen nu andere opties te vinden. Er wordt onder meer gedacht aan een andere arbeidsorganisatie, waarbij alle vier de shifts (ochtend, dag, nacht en weekend) hun steentje zouden bijdragen. Een mogelijkheid is arbeidsduurvermindering. Bonden en directie zaten woensdag samen voor CAO-overleg. Hier is het de bedoeling de 4,3 % loonsverhoging afgesproken in het sectoroverleg te neutraliseren. Dit staat los van de discussie over het verminderen van de ploegen. Bij Volkswagen Vorst werken zowat 5.550 mensen. Goed bezig ... |
Nog twee jaar en we zitten met 1 miljoen werlozen.
|
We zijn niet ver meer van een noodlanding verwijderd vrees ik.
Het lijkt de limbo wel: how low can we go? |
Tof, binnenkort goedkopere volkswagens.
|
Citaat:
|
Citaat:
Vorst is binnen VW een pilootlijn/opstartlijn/buffer-fabriek (met een eigen perserij die andere vestigingen bevoorraad dacht ik),dus zie ik dat niet zo snel verdwijnen.... De Vorst-fabriek is niet zo groot dat de prijs van VW's daar bepaald wordt.Wie een VW koopt heeft (behalve in en om Belgie) een betrekkelijk geringe kans dat het toestel in Vorst samengeschoten is.... Een autofabriek heeft echter behoefte aan flexible kleinere "plants",en Vorst speelt die rol |
Citaat:
Als ze weg gaan is het omdat ze elders goedkoper kunnen produceren, of dat ze helemaal geen markt meer hebben voor dat product, en de fabriek dichtgooien om te besparen. Beiden leiden tot goedkopere volkswagens. |
Citaat:
Voor zover mij bekend zijn Renaults niet echt goedkoper geworden omdat er geen meer in belgie gemaakt worden...... 8) |
tof.
hoe meer ontslagen hoe liever. weer een stapje dichter bij de totale chaos. |
Citaat:
china heeft ondertussen alle productie technologieën in handen via de joint ventures met westerse bedrijven. de semi fascistische staatsbedrijven richten nu zelf auto-assemblage lijnen op gestoeld op het gekende chinese recept: copie ! ze wijzigen minieme details aan de oorspronkelijke wagens en starten met het exporteren van die dingen onder een nieuw merk: bv ipv volkswagen ... cdrc ( car of the democratic republic of china ( sic ) ). Binnenkort rijdt iedereen rond in een cdrc, tegen een serieuze korting uiteraard. Het is juist alsof je met je passat rondtoert, maar het is wel een cdrc passat ... En nu wakker worden allen :) Same shit is going on in the US. Ook daar verdwijnen goed betalende manufacturing jobs richting het grootste slavenkamp te wereld. |
DIe autos moeten ingevoerd worden, en dit is weer werkgelegenheid in de havens.
Het is het een of ander he.... |
Citaat:
|
Citaat:
Of moeten er nu protectionistische maatregelen genomen worden ? |
Citaat:
[size=1]Edit:[/size]
|
Citaat:
Indien jullie het over de mensenrechten in China hebben, een zeer serieuze zaak uiteraard, wat is dan de conclusie ? Dat de mensenrechten er niet verbeterd zijn sinds de herinvoering van kapitalisme ? |
Citaat:
Ik wens geen van jullie ooit de totale chaos mee te maken.. |
Ik denk dat de arbeiders krijgen wat ze gevraagd hebben. Weinig fabrieken in België stonden zo onder invloed van de syndicaten dan VW in Vorst. Er moest maar iemand een stofje in zijn oog krijgen en de fabriek lag bij wijze van spreken plat. Spijtig genoeg leren de mensen hier niet van, het is immers gemakkelijker te kappen op de werkgevers.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:25. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be