Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Waar zit er nog geld om de begroting in evenwicht te houden ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=35813)

Geertje 16 juni 2005 09:24

Waar zit er nog geld om de begroting in evenwicht te houden ?

Door de slabakkende economie is er terug geldnood voor onze Belgische regering.

Welke heilige huisjes (afhankelijk per partij) dienen bij voorkeur aangepakt te worden om nog geld te vinden ?

Bitweiser 16 juni 2005 09:27

Simpel, er zijn de vrije beroepen en de "betere" middeklasse. De vrije beroepen zijn collega's van onze beleidsmensen dus die worden uitgesloten. Blijft de middenklasse. Met andere woorden, behoor je tot deze groep, verwacht je dan maar aan forste belastingsverhogingen of hoe ze het ook mogen gaan heten.

Den Bal 16 juni 2005 09:36

Je vergeet de verhoging van de energietaksen. De energieprijs is bijna niet gewijzigd, ondanks de vrijmaking van de markt. Dit door bijkomende en verhogingen van energietaksen.

Geertje 16 juni 2005 09:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Bal
Je vergeet de verhoging van de energietaksen. De energieprijs is bijna niet gewijzigd, ondanks de vrijmaking van de markt. Dit door bijkomende en verhogingen van energietaksen.

Mijn lijstje was slechts een greep uit de vele mogelijkheden.

VlaamseBelg 16 juni 2005 10:20

We nemen onze oude kolonie terug in! We verkopen onze know-how aan Iran.

Gijzelingen brengen naar 't schijnt ook goed op.

Firestone 16 juni 2005 10:25

Wat betekent "perikwatie ontmantelen"?

Kim 16 juni 2005 10:30

Ik heb er nog wel een paar andere:

- Afschaffen immense partijsubsidies (politieke partijen kunnen de campagne financieren met de lidgelden en schenkingen)
- Afschaffen van loopbaanonderbreking voor mensen die jonger zijn dan 45. Ik vind het niet gepast dat een man/vrouw van 24 beslist om loopbaanonderbreking te nemen om uitgebreid de tijd te nemen voor hun kinderen of om aan kinderen te beginnen.
- Grotere controle op de uitkeringen die richting allochtonen gaan. Als het OCMW het normaal vind dat een allochtoon een uitkering komt halen terwijl zijn laatste nieuwe Mercedes staat te ronken achter de hoek...:? Sorry, maar dat vind ik niet kunnen! En vooraleer men mij verwijt racist te zijn omdat ik enkel over de allochtonen spreek: ga eens naar een willekeurig stempellokaal. U zal zien dat ik niet overdrijf. Iedereen heeft recht op een uitkering, maar het mag geen "doodnormale zaak" worden.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Kim on 16-06-2005 at 11:30
Reason:
--------------------------------

- Afschaffen immense partijsubsidies (politieke partijen kunnen de campagne financieren met de lidgelden en schenkingen)
- Afschaffen van loopbaanonderbreking voor mensen die jonger zijn dan 45. Ik vind het niet gepast dat een man/vrouw van 24 beslist om loopbaanonderbreking te nemen om uitgebreid de tijd te nemen voor hun kinderen of om aan kinderen te beginnen.
- Grotere controle op de uitkeringen die richting allochtonen gaan. Als het OCMW het normaal vind dat een allochtoon een uitkering komt halen terwijl zijn laatste nieuwe Mercedes staat te ronken achter de hoek...:? Sorry, maar dat vind ik niet kunnen! En vooraleer men mij verwijt racist te zijn omdat ik enkel over de allochtonen spreek: ga eens naar een willekeurig stempellokaal. U zal zien dat ik niet overdrijf. Iedereen heeft recht op een uitkering, maar het mag geen "doodnormale zaak" worden.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

- Afschaffen immense partijsubsidies (grote partijen kunnen de campagne financieren met de lidgelden en schenkingen)
- Grotere controle op de uitkeringen die richting allochtonen gaan. Als het OCMW het normaal vind dat een allochtoon een uitkering komt halen terwijl zijn laatste nieuwe Mercedes staat te ronken achter de hoek...:? Sorry, maar dat vind ik niet kunnen! En vooraleer men mij verwijt racist te zijn omdat ik enkel over de allochtonen spreek: ga eens naar een willekeurig stempellokaal. U zal zien dat ik niet overdrijf. Iedereen heeft recht op een uitkering, maar het mag geen "doodnormale zaak" worden.[/size]
[/edit]

Tavek 16 juni 2005 10:32

Ontvetten overheid => minder ambtenaren.

Geertje 16 juni 2005 10:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Firestone
Wat betekent "perikwatie ontmantelen"?

Ik ben idd. hierin nogal onduidelijk geweest.

Momenteel krijgen ambtenaren die een volledige loopbaan hebben na hun pensioensgerechtigde leeftijd hun loon gewoon verder betaald. (= perikwatie)

Dit valt eigenlijk ook een beetje onder maximumpensioen.

Dit is vooral een probleem voor steden. Ik dacht dat het loonbudget van stad Antwerpen meer dan 50% gaat naar de niet-actieven en het kleinere deel naar de werkenden van 't Stad.

Firestone 16 juni 2005 20:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
Ik ben idd. hierin nogal onduidelijk geweest.

Momenteel krijgen ambtenaren die een volledige loopbaan hebben na hun pensioensgerechtigde leeftijd hun loon gewoon verder betaald. (= perikwatie)

Dit valt eigenlijk ook een beetje onder maximumpensioen.

Dit is vooral een probleem voor steden. Ik dacht dat het loonbudget van stad Antwerpen meer dan 50% gaat naar de niet-actieven en het kleinere deel naar de werkenden van 't Stad.

Zo zit dat dus.

In eerste instantie ben ik dan geneigd te zeggen, "weg met deze perikwatie".

Het probleem in dit soort discussies is echter dat men moeilijk over één maatregel een ja/neen antwoord kan geven, zonder met andere variabelen rekening te houden.
Misschien is deze "perikwatie" wel ingecalculeerd in de netto-lonen, zodat je ze moeilijk kan afschaffen zonder de lonen te verhogen.
Maar goed, ik zal dan maar in "eer en geweten" mijn keuze aanduiden.

Waar je niet aan gedacht hebt is een forse belasting op roklengte!

predator 16 juni 2005 20:54

Geertje schreef :

Citaat:

Sorry Geertje, maar dat is - spijtig genoeg - niet waar.

Met een volledige loopbaan bekom je :

- 75% van het gemiddelde loon van de laatste 5 jaar;
- vermits praktisch elke ambtenaar dan al 5 jaar aan zijn "maxima" zit, komt dit dus néér op 75% van zijn laatste loon. Vermits hij nu minder ontvangt ... betaalt hij minder belastingen ... én kan dit % oplopen tot circa 80% alhoewel dat laatste al lang niet meer wettelijk is, maar ... o.a. die allerlaatste bevordering en loonsverhoging juist 5 jaar vóór de ambtenaar op pensioen gaat ...
- perikwatie wil eigenlijk zeggen : wanneer de lonen van de werkenden in de openbare Sector stijgen, stijgen ook de pensioen, maar wel wat later (loonsverhoging op pensioenen !) .

Vooral den ACOD probeert dit systeem eigenlijk al circa 12 jaar af te bouwen.
Résultat ? Hoe schrijft men "nul" in 't frans ... Ik hoop dat je me begrijpt !

Ik kan me uiteraard vergissen ...

Beste Groeten !

Sergei 16 juni 2005 20:57

Predator: juist

mulder7 16 juni 2005 20:59

- Ontvetten overheid, niet in het minst in Wallonië, waar 40% van de zogenaamd actieve bevolking in overheidsdienst werkt.
- Besparen gezondheidszorg, niet in het minst in Wallonië en Brussel, waar een duidelijke overconsumptie door de ziekenhuizen is aangetoond, waar ook de inwoners doorgaans veel "zieker" zijn dan de doorsnee Vlaming.
- Minder werkloosheidsuitkeringen, niet in het minst in Wallonië, waar veel meer dan in Vlaanderen van wordt geprofiteerd, bijv. de talrijke magouilleurs in de Borinage.
- Zo kan men nog een tijdje doorgaan...
- Tenslotte natuurlijk als kers op de taart: afschaffen van de ontwikkelingshulp aan Wallonië, die nog nooit iets heeft opgeleverd en zal opleveren met die bepaalde partij aan de macht.
En zie, wonder boven wonder, het begrotingstekort verandert prompt in een enorm begrotingsoverschot 8O !

Kim 17 juni 2005 07:07

Tuurlijk, laat ons dan ook meteen de ontwikkelingshulp in Vlaanderen afschaffen (West-Vlaanderen, Limburg, Antwerpen)... :roll:

Laat ons ook de immense partijsubsidies aan het Vlaamse Belang en andere Vlaamse partijen stopzetten.

Laat ons ook even de misbruiken in Vlaanderen nagaan en dat sanctioneren (bouwovertredingen, VISA-schandaal), ook de tandartsen in Vlaanderen kunnen best wel wat minder vragen voor een consultatie.

Geertje 17 juni 2005 07:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door predator
Geertje schreef :

Sorry Geertje, maar dat is - spijtig genoeg - niet waar.

Met een volledige loopbaan bekom je :

- 75% van het gemiddelde loon van de laatste 5 jaar;
- vermits praktisch elke ambtenaar dan al 5 jaar aan zijn "maxima" zit, komt dit dus néér op 75% van zijn laatste loon. Vermits hij nu minder ontvangt ... betaalt hij minder belastingen ... én kan dit % oplopen tot circa 80% alhoewel dat laatste al lang niet meer wettelijk is, maar ... o.a. die allerlaatste bevordering en loonsverhoging juist 5 jaar vóór de ambtenaar op pensioen gaat ...
- perikwatie wil eigenlijk zeggen : wanneer de lonen van de werkenden in de openbare Sector stijgen, stijgen ook de pensioen, maar wel wat later (loonsverhoging op pensioenen !) .

Vooral den ACOD probeert dit systeem eigenlijk al circa 12 jaar af te bouwen.
Résultat ? Hoe schrijft men "nul" in 't frans ... Ik hoop dat je me begrijpt !

Ik kan me uiteraard vergissen ...

Beste Groeten !

Er is de laatste jaren wat aan gesleuteld maar het feit blijft dat een ambtenaar verder (wel maar 75%) loon blijft ontvangen ipv een pensioen zoals iedere modale burger. Wat maakt een ambtenaar meer dat hij van dit recht kan blijven genieten ?

ancapa 17 juni 2005 07:22

Citaat:

Er is de laatste jaren wat aan gesleuteld maar het feit blijft dat een ambtenaar verder (wel maar 75%) loon blijft ontvangen ipv een pensioen zoals iedere modale burger. Wat maakt een ambtenaar meer dat hij van dit recht kan blijven genieten ?

1. omdat een ambtenaar zijn leven lang voor de staat heeft gewerkt
2. omdat hij veel minder heeft verdiend dan iemand uit de privé
3. omdat hij altijd veel heeft bijgedragen op zijn loon
4. dat staat zo in de statuten

Geertje 17 juni 2005 07:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ancapa
1. omdat een ambtenaar zijn leven lang voor de staat heeft gewerkt
2. omdat hij veel minder heeft verdiend dan iemand uit de privé
3. omdat hij altijd veel heeft bijgedragen op zijn loon
4. dat staat zo in de statuten

1. wat is dat voor onzin
2. is totaal voorbijgestreefd, dit was vroeger zo maar nu niet meer
3. een gewone bediende moet evenveel afdragen maar heeft minder voordelen
4. jaja, verworven rechten hé

Als je eigenlijk alles bijeen telt zou een ambtenaar eigenlijk minder pensioen moeten krijgen.

1. Geen meerwaarde voor de economie
2. Laag rendement
3. Vele voordelen
4. Dit is voor de toekomst van onze kinderen, of moet iedereen altijd maar meer belastingen betalen om jullie hoge pensioenen verder te kunnen betalen ? Vb. leraar : 22 urenweek (+-), maanden verlof, pensioen +- 3200 euro/maand : waarom in hemelsnaam ??????? Terwijl iemand uit de privé +- 1200 euro krijgt. :evil:

Den Bal 17 juni 2005 08:35

Citaat:

1. wat is dat voor onzin

Als je eigenlijk alles bijeen telt zou een ambtenaar eigenlijk minder pensioen moeten krijgen.

2. Laag rendement
3. Vele voordelen
4. Dit is voor de toekomst van onze kinderen, of moet iedereen altijd maar meer belastingen betalen om jullie hoge pensioenen verder te kunnen betalen ? Vb. leraar : 22 urenweek (+-), maanden verlof, pensioen +- 3200 euro/maand : waarom in hemelsnaam ??????? Terwijl iemand uit de privé +- 1200 euro krijgt. :evil:

[font=Verdana]Geert ik denk toch dat ge uw visie moet herzien. Zoals je, mogelijk al weet, heb ik een goeie vriend die ambtenaar is. Die man verdient tussen de 32.500 en 32.700 Bfr. (36,75 uren/week 6 jaar anciënniteit.) Extra legale voordelen? Bij mijn weten enkel een iets goedkopere hospitalisatie die hij kan afsluiten. Het is eveneens een publiek geheim dat veel werknemers bij hun werkgever een aantal uren in het "zwart" werken. Dat loon hebben ze netto in de hand. Een ambtenaar kan bij zijn werkgever niet in het "zwart" werken. Het laag rendement laat ik aan ieders verbeelding toe. Feit is dat de staat zijn diensten niet moderniseert. Ik weet dat hij zijn werk naar behoren wenst te doen maar hij moet daar dan ook het nodige ondersteuning krijgen. Als voorbeeld: In zijn dienst is er welgeteld één computer per vier ambtenaren. Zo zijn er nog veel van deze zaken.[/font][edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Den Bal on 17-06-2005 at 09:36
Reason:

Citaat:

1. wat is dat voor onzin

2. Laag rendement
3. Vele voordelen

[font=Verdana]Geert ik denk toch dat ge uw visie moet herzien. Zoals je, mogelijk al weet, heb ik een goeie vriend die ambtenaar is. Die man verdient tussen de 32.500 en 32.700 Bfr. (36,75 uren/week 6 jaar anciënniteit.) Extra legale voordelen? Bij mijn weten enkel een iets goedkopere hospitalisatie die hij kan afsluiten. Het is eveneens een publiek geheim dat veel werknemers bij hun werkgever een aantal uren in het "zwart" werken. Dat loon hebben ze netto in de hand. Een ambtenaar kan bij zijn werkgever niet in het "zwart" werken. Het laag rendement laat ik aan ieders verbeelding toe. Feit is dat de staat zijn diensten niet moderniseert. Ik weet dat hij zijn werk naar behoren wenst te doen maar hij moet daar dan ook het nodige ondersteuning krijgen. Als voorbeeld: In zijn dienst is er welgeteld één computer per vier ambtenaren. Zo zijn er nog veel van deze zaken.[/font][/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:

1. wat is dat voor onzin

2. Laag rendement
3. Vele voordelen

Geert ik denk toch dat ge uw visie moet herzien. Zoals je, mogelijk al weet, heb ik een goeie vriend die ambtenaar is. Die man verdient tussen de 32.500 en 32.700 Bfr. (36,75 uren/week 6 jaar anciëniteit.) Extra legale voordelen? Bij mijn weten enkel een iets goedkopere hospitalisatie die hij kan afsluiten. Het is eveneens een publiek geheim dat veel werknemers bij hun werkgever een aantal uren in het "zwart" werken. Dat loon hebben ze netto in de hand. Een ambtenaar kan bij zijn werkgever niet in het "zwart" werken. Het laag rendement laat ik aan ieders verbeelding toe. Feit is dat de staat zijn diensten niet moderniseerd. Ik weet dat hij zijn werk naar behoren wenst te doen maar hij moet daar dan ook het nodige ondersteuning krijgen. Als voorbeeld: In zijn dienst is er welgeteld één computer per vier ambtenaren. Zo zijn er nog veel van deze zaken.[/size]
[/edit]

Geertje 17 juni 2005 08:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Bal
[font=Verdana]Geert ik denk toch dat ge uw visie moet herzien. Zoals je, mogelijk al weet, heb ik een goeie vriend die ambtenaar is. Die man verdient tussen de 32.500 en 32.700 Bfr. (36,75 uren/week 6 jaar anciënniteit.) Extra legale voordelen? Bij mijn weten enkel een iets goedkopere hospitalisatie die hij kan afsluiten. Het is eveneens een publiek geheim dat veel werknemers bij hun werkgever een aantal uren in het "zwart" werken. Dat loon hebben ze netto in de hand. Een ambtenaar kan bij zijn werkgever niet in het "zwart" werken. Het laag rendement laat ik aan ieders verbeelding toe. Feit is dat de staat zijn diensten niet moderniseert. Ik weet dat hij zijn werk naar behoren wenst te doen maar hij moet daar dan ook het nodige ondersteuning krijgen. Als voorbeeld: In zijn dienst is er welgeteld één computer per vier ambtenaren. Zo zijn er nog veel van deze zaken.[/font]

De eerste 10-15 jaren worden ambtenaren minder goed betaald. Dat is juist. Maar daarna halen ze snel hun schade in. De voordelen dan bedoel ik hierbij dingen die in de privé veel minder vanzelfsprekend zjin dan je denkt : bvb. loopbaanonderbreking, gratis treinabonnement, ouderschapsverlof, dag verlof als de koning verjaart, glijdende uren, ...

Dat van dat rendement heeft idd. veel met de omstandigheden te maken, maar het blijft ook een feit als je vastbenoemnd bent, of je nu hard werkt of geen bal uitsteekt dat het geen verschil op je loonbriefje maakt.

rookie 17 juni 2005 09:01

Citaat:

De eerste 10-15 jaren worden ambtenaren minder goed betaald. Dat is juist. Maar daarna halen ze snel hun schade in. De voordelen dan bedoel ik hierbij dingen die in de privé veel minder vanzelfsprekend zjin dan je denkt : bvb. loopbaanonderbreking, gratis treinabonnement, ouderschapsverlof, dag verlof als de koning verjaart, glijdende uren, ...

Dat van dat rendement heeft idd. veel met de omstandigheden te maken, maar het blijft ook een feit als je vastbenoemnd bent, of je nu hard werkt of geen bal uitsteekt dat het geen verschil op je loonbriefje maakt.

Kan je me die dienst zeggen ? Ik werk al dertig jaar voor vadertje staat en zou graag ook eens een WERKELIJKE loonsverhoging hebben :roll: Niet van die 2 jaarlijkse opslagen van 14,5 € PER JAAR

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be