Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   primaat van de economie verzwakt ons volk (https://forum.politics.be/showthread.php?t=35904)

Mitgard 17 juni 2005 19:48

primaat van de economie verzwakt ons volk

Vlaamse baby's hebben veel cadmium in bloed

Vlaamse pasgeborenen hebben cadmiumwaarden in het bloed die hoger liggen dan in de buurlanden. Dat blijkt uit metingen die het Steuntpunt Milieu en Gezondheid heeft uitgevoerd bij navelstrengbloed van ongeveer 1.200 baby's.
Cadmium is een zwaar metaal. Verder werd ook een hoog gehalte aan chloorverbindingen, zoals pcb's en dioxines, teruggevonden in het navelstrengbloed.

In opdracht van de Vlaamse gemeenschap werden sinds 2002 moeilijk afbreekbare stoffen gemeten in het navelstrengbloed dat werd opgevangen bij de geboorte. De metingen zijn een indicator voor de blootstelling van de moeder aan milieuvervuiling en de milieubelasting die de baby meekreeg bij zijn geboorte. Het onderzoek werd uitgevoerd in de stedelijke gebieden Antwerpen en Gent (verkeer), Menen (verbrandingsoven), Albertkanaal en de havengebieden (industrie), de fruitstreek en enkele landelijke regio's (pesticiden).

Overal in Vlaanderen bleken er vervuilende stoffen in het bloed van de baby's te zitten. De concentratie aan cadmium was gemiddeld hoger dan in de buurlanden. Ook werden relatief hoge waarden van chloorverbindingen, zoals pcb's en dioxines, in het navelstrengbloed aangetroffen, maar die zijn vergelijkbaar met de andere Europese landen. Er zijn bij dit soort stoffen zelfs aanwijzingen voor een dalende trend. Het zware metaal lood kwam in mindere mate voor. Toch had 2 procent van de baby's een loodconcentratie die boven de richtlijn van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) zit. Ongeveer 10 procent van de moeders had een gehalte aan dioxines, cadmium of lood in het bloed dat in de buurt kwam van de WHO-richtwaarde.

Opvallend is dat de concentratie aan vervuilende stoffen niet hoger is in industriegebieden. Toch zijn er verschillen van streek tot streek. Zo werden in landelijk Vlaanderen, de Antwerpse agglomeratie en het havengebied, Menen en de Albertkanaalzone hogere waarden van chloorverbindingen gemeten. In Gent en de streek van Olen lagen de cadmiumgehaltes duidelijk hoger.

De vervuilende stoffen blijken wel degelijk een invloed te hebben op de gezondheid. Van baby's bij wie verhoogde concentraties aan pcb's, dioxines en hexachloorbenzeen (chloorverbindingen) werden aangetroffen, had de moeder veel vaker een vruchtbaarheidsbehandeling moeten ondergaan. De aanwezigheid van lood leidt dan weer tot meer gevallen van astma en hooikoorts. Voor cadmium werd niet onmiddellijk een gezondheidseffect gevonden.

Astma bij jonge vrouwen blijkt beduidend meer voor te komen in de Antwerpse en Gentse agglomeraties. In landelijke gebieden hebben de bewoners duidelijk minder last van astma en allergieën voor dieren.

Over de directe oorzaken van de afwijkingen is er nog niet veel informatie. "De hoge concentratie aan cadmium heeft waarschijnlijk te maken met de aanwezigheid van non-ferrobedrijven", aldus Vlaams milieuminister Kris Peeters. Hij wil een stappenplan uitvoeren om het probleem aan te pakken. "In eerste instantie moeten de gevonden waarden geëvalueerd worden, dan dienen de oorzaken te worden opgespoord en tenslotte moeten er gerichte acties komen", aldus Peeters. Hij denkt dan onder meer aan het zoeken naar minder schadelijke chemicaliën. De minister wijst er wel op dat het dioxinegehalte in het bloed daalt dankzij de strengere emissienormen voor de industrie.

-------------------------------------------------------------

steeds meer onvruchtbare en zwakke, zieke individuen dankzij vervuiling van de industrie. het vergif zit in de grond, het water, de lucht en in onze patatten.
komt ervan, met die obsessie voor de economie en het winstbejag.

vroeger, die sterke germanen en de kelten, die lieten zich niet doen.
dat waren geen zwakkelingen, 'immer bereid om gevaar te trotseren, zelfs met niets anders dan hun kracht en hun moed aan hun zijde' (strabo).

Dekoster 17 juni 2005 20:00

Zo een lange tekst, Kon je geen samenvatting maken???

Mitgard 17 juni 2005 20:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dekoster
Zo een lange tekst, Kon je geen samenvatting maken???

het voornaamste staat in de titel.

/\|cazar 17 juni 2005 20:17

Tegenwoordig moeten mannen zelfs testosteronzalfjes op hun gelaat smeren, na eerst de vochtinbrengende crème opgebracht te hebben uiteraard, om zich nog mannelijk 'te voelen', daarbij het hormonaal systeem van de kleine ukkies in het gezin danig te verstoren ( klein meisjes met een moustache ! :) )

Terwijl mannen zelf zwemmen in een zee van oestrogeen-achtige stoffen. -> geeft aanleiding tot mannen met borsten ( hoewel dat volgens mij ook voor een deel te maken heeft met de obesitas epidemie

Gelukkig woont /\ nog steeds lean and mean in zijn neanderthalergrot ![edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by /\|cazar on 17-06-2005 at 21:18
Reason:
--------------------------------

Tegenwoordig moeten mannen zelfs testosteronzalfjes op hun gelaat smeren, na eerst de vochtinbrengende crème opgebracht te hebben uiteraard, om zich nog mannelijk 'te voelen', daarbij het hormonaal systeem van de kleine ukkies in het gezin danig te verstoren ( klein meisjes met een moustache ! :) )

Terwijl mannen zelf zwemmen in een zee van oestrogeen-achtige stoffen. -> geeft aanleiding tot mannen met borsten ( hoewel dat volgens mij ook voor een deel te maken heeft met de obesitas epidemie

Gelukkig woont /\ nog steeds lean and mean in zijn neanderthalergrot ![/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Terwijl mannen zelf zwemmen in een zee van oestrogeen-achtige stoffen.

Gelukkig woon ik gerust in mijn neanderthalergrot ![/size]
[/edit]

/\|cazar 17 juni 2005 20:20

En het is weer Mitgard die een negatief onderwerp opstart !

Stop toch eens met het verspreiden van negatieve gedachten en vibraties, dat is slecht voor de zielerust van zovele hardwerkende vlaminken !

Firestone 17 juni 2005 20:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
...Vlaamse pasgeborenen hebben cadmiumwaarden in het bloed die hoger liggen dan in de buurlanden.
...

-------------------------------------------------------------

steeds meer onvruchtbare en zwakke, zieke individuen dankzij vervuiling van de industrie. het vergif zit in de grond, het water, de lucht en in onze patatten.
komt ervan, met die obsessie voor de economie en het winstbejag.

Deze "obsessie voor de economie en het winstbejag" is in de buurlanden toch niet minder dan hier?

Dat kan dan toch niet de reden zijn dat de cadmiumwaarden in het bloed hier hoger liggen dan in de buurlanden?:?

Mitgard 17 juni 2005 20:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door /\|cazar

Stop toch eens met het verspreiden van negatieve gedachten en vibraties, dat is slecht voor de zielerust van zovele hardwerkende vlaminken !

les 1 journalistiek: slecht nieuws is interessanter dan goed nieuws

Mitgard 17 juni 2005 20:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Firestone
Deze "obsessie voor de economie en het winstbejag" is in de buurlanden toch niet minder dan hier?

Dat kan dan toch niet de reden zijn dat de cadmiumwaarden in het bloed hier hoger liggen dan in de buurlanden?:?

denk je dat het niet de industriële vervuiling is, maar iets anders?
een biologische aanval van de russen ofzo.

/\|cazar 17 juni 2005 20:26

Citaat:

het heeft alles te maken met onze geweldig grote bevolkingsdichtheid en vrij schrale aanwezigheid van zuiverende buffers: boompjes verzameld in bossen.

saillant detail: als de Schelde terug proper wordt ( het schijnt dat ze properder aan het worden is ), krijgen we een plotse en enorme release van zware metalen uit de bodem.

Firestone 17 juni 2005 20:27

Citaat:

Zei ik dat?

Ik vroeg naar de reden van het verschil tussen Vlaanderen en de buurlanden.
Vermits hun economisch systeem niet verschilt van het onze kan dat toch niet DE reden zijn, hé.

EDIT: /\lcazar heeft inmiddels wat zinvoller gereageerd.:-)[edit]
[size=1]After edit by Firestone on 17-06-2005 at 21:27
Reason:

Citaat:

Zei ik dat?

Vermits hun economisch systeem niet verschilt van het onze kan dat toch niet DE reden zijn, hé.

EDIT: /\lcazar heeft inmiddels wat zinvoller gereageerd.:-)[/size]

Citaat:

Zei ik dat?

Vermits hun economisch systeem niet verschilt van het onze kan dat toch niet DE reden zijn, hé.[/size]
[/edit]

/\|cazar 17 juni 2005 20:37

Citaat:

Zei ik dat?

EDIT: /\lcazar heeft inmiddels wat zinvoller gereageerd.:-)

Altijd bereid een kopje zinvol te drinken.

Cd: smelterijen, verbranding fossiele brandstoffen, uitstoot door nutsbedrijven, huisvuilverbranding ... dit zijn de oorzaken.

Maar wat te denken van dit : http://www.zorgkrant.nl/read.html?id=1044 : deed veel stof opwaaien in Nederland.

Uiterst fijne stofdeeltjes die allerlei chemische troep aantrekken zoals plastiekweekmakers die makkelijk verdampen ( ftalaten ), zware metalen, organo N verbindingen, aromaten ( benzeen, tolueen, xyleen ) , om alzo het fijn stof te crëeren.

Ik ga hier een deftige luchtfilter op mijn neanderthalercave zetten.

Groentje-18 17 juni 2005 23:45

Inderdaad. Ik heb het ook gelezen. Vreselijk ... maar eigenlijk niet anders dan verwacht.
Wisten jullie trouwens dat België (ik geloof zelfs alleen Vlaanderen) één van de meest vervuilendste gebieden is dan Europa, erger dan de V.S? (verhouding vervuiling per oppervlakte ...)

Ik begrijp niet waarom er zo weinig op GROEN! gestemd was, zij konden er tenminste nog iets aan doen... Van de andere politieke partijen mogen we gerust doodvallen, zich bezighouden met allerlei akkefietjes ... en de overleving op lange termijn is blijkbaar geen noodzaak. Dat moet de volgende generatie maar doen zeker? ...

Een tijd geleden is trouwens aangetoond dat de vervuiling in België ervoor zorgt dat bij de huidige generaties de levensverwachting een stuk korter zal zijn.

Ik vraag me af hoeveel tekenen er nog moeten komen dat we fout bezig zijn voor er werkelijk wordt ingegrepen ...

Ik krijg zelf meer zin om een eigen politieke partij op te richten en te zien dat ik er sta voor de volgende verkiezingen, dan iets anders. Kwestie dat de aandacht dan er toch ten minste op gericht wordt ...

Groentje-18 17 juni 2005 23:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door /\|cazar

Akkoord dat dit 'negatieve vibraties' kan verspreiden maar ...
volgens mij is dit forum er net om problemen aan te kaarten. En die zijn per definitie wel eens negatief...

Yossarian 18 juni 2005 00:52

cadmium in het bloed onzer kroost godverdomme
en dan zijn er die zich nog druk maken over een lapje katoen op een vrouwenhoofd
of de afscheiding ener dwergvolkje eisen ("wat we zelf verneuken, verneuken we beter, meneer!")

Jonas Elossov 18 juni 2005 01:00

Citaat:

Vlaanderen is alleszins de meest geïndustrialiseerde en meest vervuilde omgeving van heel europa. Vlaanderen steekt daarin met kop en schouders boven de buurlanden uit. Enkel een paar uitgebuite derdewereldlanden, met vervuilende kapitalistische westerse industrie doen nog slechter.

/\|cazar 18 juni 2005 01:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18
volgens mij is dit forum er net om problemen aan te kaarten. En die zijn per definitie wel eens negatief...

groentje van achttien lentes, ik ben een ouwe zak van juist de dertig gepasseerd die in alle vervlogen idealen alleen nog maar wat ironische en sarcastische brouwsels op het net kan posten, op het net gaat nog, op papier wil ik niets meer zetten wegens parels ende zwijnen.

tuurlijk moeten we de realiteit aankaarten, maar ik word daar zo moe van, toen ik achttien was wou ik het amazone-woud redden, nu eet ik iedere dinsdagavond mcdonnalds stuff gevoed met soja geteeld op flattened primary amazon rainforest.

mensen worden ouder ( ik ben al stokoud ) en realistischer en cynischer en sarcastischer en alles wat 'fraai' is.

maar eerst moet je de realiteit nog in je gezicht krijgen, groentje, pas als je persoonlijk gewaar wordt wat dat is, zal je wel bijdraaien. ( in slechte zin spijtig genoeg, zoals quasi iedereen )[edit]
[size=1]After edit by /\|cazar on 18-06-2005 at 02:30
Reason:

Citaat:

groentje van achttien lentes, ik ben een ouwe zak van juist de dertig gepasseerd die in alle vervlogen idealen alleen nog maar wat ironische en sarcastische brouwsels op het net kan posten, op het net gaat nog, op papier wil ik niets meer zetten wegens parels ende zwijnen.

tuurlijk moeten we de realiteit aankaarten, maar ik word daar zo moe van, toen ik achttien was wou ik het amazone-woud redden, nu eet ik iedere dinsdagavond mcdonnalds stuff gevoed met soja geteeld op flattened primary amazon rainforest.

mensen worden ouder ( ik ben al stokoud ) en realistischer en cynischer en sarcastischer en alles wat 'fraai' is.

maar eerst moet je de realiteit nog in je gezicht krijgen, groentje, pas als je persoonlijk gewaar wordt wat dat is, zal je wel bijdraaien. ( in slechte zin spijtig genoeg, zoals quasi iedereen )[/size]

Citaat:

tuurlijk moeten we de realiteit aankaarten, maar ik word daar zo moe van, toen ik achttien was wou ik het amazone-woud verbranden, nu eet ik iedere dinsdagavond mcdonnalds stuff gevoed met soja geteeld op flattened primary amazon rainforest.

maar eerst moet je de realiteit nog in je gezicht krijgen, groentje, pas als je persoonlijk gewaar wordt wat dat is, zal je wel bijdraaien. ( in slechte zin spijtig genoeg, zoals quasi iedereen )[/size]
[/edit]

/\|cazar 18 juni 2005 01:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov
Vlaanderen is alleszins de meest geïndustrialiseerde en meest vervuilde omgeving van heel europa. Vlaanderen steekt daarin met kop en schouders boven de buurlanden uit. Enkel een paar uitgebuite derdewereldlanden, met vervuilende kapitalistische westerse industrie doen nog slechter.

ik denk dat het duitse ruhrgebied nog iets meer geïndustrialiseerd is ...

de limburgse leeuw 18 juni 2005 01:34

Citaat:

Ik begrijp niet waarom er zo weinig op GROEN! gestemd was, zij konden er tenminste nog iets aan doen.

Woehahahahahaha :evilbat:

Wat hadden de Groenen er dan aan kunnen doen ? Voor de Europese Grondwet stemmen zeker ? :evil:
Het Kyoto-verdrag ? Een lachertje, vrees ik, als de problemen echt zo groot zijn als jullie doen uitschijnen. Of gaat het om een heuristiek van de angst ?

de limburgse leeuw 18 juni 2005 01:36

Citaat:

Ik krijg zelf meer zin om een eigen politieke partij op te richten en te zien dat ik er sta voor de volgende verkiezingen, dan iets anders. Kwestie dat de aandacht dan er toch ten minste op gericht wordt ...

Wij hebben dat gedaan: http://staop-debout.blogspot.com

Wij zijn altijd bereid om met jou de dialoog aan te gaan, niet alleen voor de (gemeenteraads)verkiezingen, maar ook erna. Groen! als partij is een beetje te laks en onduidelijk in haar koers.
Ook zitten er teveel mensen in die nog geloven dat er hervormingen mogelijk zijn binnen het kader van het kapitalisme. Die illusie zijn wij kwijt. Het is het kapitalisme dat wereldwijd bestreden zou moeten worden als we ook op termijn de andere problemen duurzaam willen oplossen.[edit]
[size=1]After edit by de limburgse leeuw on 18-06-2005 at 02:39
Reason:

Citaat:

Wij hebben dat gedaan: http://staop-debout.blogspot.com

Wij zijn altijd bereid om met jou de dialoog aan te gaan, niet alleen voor de (gemeenteraads)verkiezingen, maar ook erna. Groen! als partij is een beetje te laks en onduidelijk in haar koers.
Ook zitten er teveel mensen in die nog geloven dat er hervormingen mogelijk zijn binnen het kader van het kapitalisme. Die illusie zijn wij kwijt. Het is het kapitalisme dat wereldwijd bestreden zou moeten worden als we ook op termijn de andere problemen duurzaam willen oplossen.[/size]

Citaat:

Wij hebben dat gedaan: http://sta-op-debout.blogspot.com

Wij zijn altijd bereid om met jou de dialoog aan te gaan.[/size]
[/edit]

/\|cazar 18 juni 2005 01:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door de limburgse leeuw
Woehahahahahaha :evilbat:

Wat hadden de Groenen er dan aan kunnen doen ? Voor de Europese Grondwet stemmen zeker ? :evil:
Het Kyoto-verdrag ? Een lachertje, vrees ik, als de problemen echt zo groot zijn als jullie doen uitschijnen. Of gaat het om een heuristiek van de angst ?

ik vrees dat de groene politiekers die ik ooit gezien ende gesproken heb, intellectueel niet capabel zijn om complexe problematieken te bevatten en derhalve vervallen in het kleinkleutertje spelletje waarvan ik de naam niet meer weet.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be