Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Paradox (https://forum.politics.be/showthread.php?t=35921)

Hans1 18 juni 2005 08:20

Paradox

Wie kan mij deze paradox uitleggen:

De politici en krantencommentatoren in ons land zijn de eerste om het mislukken van de Europese top te betreuren. Ze zeggen dat de nationalismen hebben gezegevierd en dat het Europese project nu wordt in gevaar gebracht.

Anderzijds zijn zij de eerste om het Vlaams- en Waals-nationalisme in België aan te zwengelen waardoor België zijn voorbeeldfunctie van meertalige democratie t.o.v. Europa niet kan vervullen.

Als je zelf nationalist bent, kom dan andere nationalisten niet de les spellen.

Coekie 18 juni 2005 09:14

Citaat:

Maar u bent zelf toch ook nationalist.

Coekie

Herr Flick 18 juni 2005 09:21

:lol: :lol: :lol:

Herr Flick 18 juni 2005 09:24

Het komt inderdaad vooral uit een nationalistische reflex, volgens mij, ... (die nee stem)

Ik heb het hier gisteren nog gezegd tegen een paar italianen, : wij zijn geen amerikanen hé... wij hebben een te sterke band met onze eigen grond.

En bij ons in belgenland is da belgisch nationalisme nog nie groot, maar in landen als Frankrijk, Italië , Duitsland en de UK speelt dat wel heel erg.

woffer 18 juni 2005 09:37

Citaat:

De politici en krantencommentatoren in ons land zijn de eerste om het mislukken van de Europese top te betreuren. Ze zeggen dat de nationalismen hebben gezegevierd en dat het Europese project nu wordt in gevaar gebracht.

Anderzijds zijn zij de eerste om het Vlaams- en Waals-nationalisme in België aan te zwengelen waardoor België zijn voorbeeldfunctie van meertalige democratie t.o.v. Europa niet kan vervullen.

Nationalisme sluit samenwerking niet uit. Nationalisme strijdt enkel voor de behoud van cultuur en eigenheid van een volk. Dit wil niet zeggen dat daarom elke samenwerking met een ander volk uitgesloten is...

muys 18 juni 2005 11:15

wie kan mij de volgende paradox uitleggen : de bubbels beweren anti nationalistisch te zijn maar hangen wel heel sterk vast aan hun koning, hun vlag en hun volkslied. ze maken het ook duidelijk dat belgie de eeuwigheid moet trotseren en dat belgie nooit mag opgaan in een grotere staatsstructuur. dat laatste wordt bewezen door een topic die ik daarover opende, bubbel kim stond er eerst erg positief tegenover maar werd heel snel door de partijtop teruggefloten

http://forum.politics.be/showthread....2&page=1&pp=20
leg mij dus eens uit hoe anti nationalisme verenigbaar is met alles wat in die topic te lezen valt

Hans1 18 juni 2005 12:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Coekie

Coekie

Ik ben niet tegen Europese integratie.

Bovendien schijnt u mijn opmerking niet eens te snappen. Voor iemand die met de Europese vlag zwaait, is dat wel héél opmerkelijk.

Hans1 18 juni 2005 12:37

Dus de vraag is, waar pleiten voor een meertalig Europa als je tegen een meertalig België bent?

Jong N-VA'er 18 juni 2005 13:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Dus de vraag is, waar pleiten voor een meertalig Europa als je tegen een meertalig België bent?

Omdat we dan een verenigd Europa zijn (niet een VS van Europa) waar iedereen in vrede naast elkaar zou kunnen leven. Vandaag is er hier in België een groep die de Vlamingen het licht in de ogen niet gunt.

Tavek 18 juni 2005 15:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er
Omdat we dan een verenigd Europa zijn (niet een VS van Europa) waar iedereen in vrede naast elkaar zou kunnen leven. Vandaag is er hier in België een groep die de Vlamingen het licht in de ogen niet gunt.

De vlamingen zitten met veel waanideeen ja.

Het grote monster dat over de taalgrens woont is even reeel als Nessie !

Tantist 18 juni 2005 17:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Coekie

Coekie

:thumbsup:

Bob 18 juni 2005 19:16

Citaat:

Uiteindelijk heeft Europa dezelfde moeilijkheden, als Belgie. De ideologische tegenstellingen zijn van deze aard dat samenwerken zeer moeilijk, zoniet onmogelijk is. Zeker als er dan nog geld mee gemoeid is.
Dat is de realiteit. Vergeet daarbij niet dat Belgie een nettoontvanger is van Europa, terwijl Wallonie een nettoontvanger is van Belgie. Het sterk proeuropa standpunt van de regeringspartijen, is alzo, voor een stuk, hieraan te verklaren.

Bob 18 juni 2005 19:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
De vlamingen zitten met veel waanideeen ja.

Het grote monster dat over de taalgrens woont is even reeel als Nessie !

Maar de miljardenstroom is wel reeel. Komt daarbij de Vlaanderen het in de toekomst zelf moeilijk zal hebben om de eindjes aan elkaar te knopen.

De Nachtuil 18 juni 2005 19:22

Citaat:

Omdat er in België nog niemand is die echt tegen Europa(en schoonmoeder Frankrijk) durft ingaan.
BTW. Als ik Tony Blair op TV bezig hoorde, vond ik juist dat hij diegene was die het Europees belang verdedigde. Veel minder geld voor landbouw(is ook goed voor de ontwikkelingslanden). En een deel van het vrijgekomen geld in O&O, Onderwijs,...
Terwijl Chirac alleen kwam zeggen dat de Franse boeren modern waren en dus subsidies verdienden.

Bob 18 juni 2005 19:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Patriot
Omdat er in België nog niemand is die echt tegen Europa(en schoonmoeder Frankrijk) durft ingaan.

Alhoewel ik denk, dat als men morgen Brussel hoofdstad van Europa af moest maken, het enthousiasme hier toch ook wel een flink stuk zou koelen.
En vergeet ook niet dat Frankrijk tegen Europa (of alleszins tegen de grondwet) gestemd heeft.
Belgie heeft nu eenmaal nodig (zoals Wallonie, Vlaanderen nodig heeft).

zorroaster 18 juni 2005 20:44

Pfft, ik words soms zo moe van dat slappe geleuter van Van De Cauter.

U2, Zuid-Afrika, Cyprus, de paus... alles en iedereen pleit blijkbaar voor het Belgisch unitarisme dezer dagen als je hem mag geloven. Eén van de fasen van de waanzin is dat men overal tekenen van de grote verlossing begint te zien...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be