![]() |
40 jaar gastarbeiders: geen viering?
In Nederland viert men 40 jaar Turkse gastarbeiders.
Net zoals in ons land werd er veertig jaar begonnen met het aantrekken van buitenlandse werkkrachten om de economie aan te zwengelen. De Nederlanders houden vieringen, richten een grote tentoonstellingen in om de bevolking en de migranten van de tweede en derde generatie te herinneren hoe de geschiedenis is verlopen. Men hoopt hierbij meer begrip te wekken, enerzijds door de autochtonen en anderzijds door de kinderen van gastarbeiders die zelf ook niet weten welke lange tocht hun ouders en families hebben meegemaakt. België was een van de fanatiekste wervers van arbeidskrachten. Het ronselen van nieuwe werkkrachten was een topprioriteit en aan de geïnteresseerden werden in hun land allerlei beloften gedaan, gouden bergen beloofd. In feite is de immigratie heel onvoorbereid en naïef aangepakt. De economische waarde van onze gasten werd centraal geplaatst. Het waren inderdaad eerder arbeiders dan gasten. Het zou goed zijn, om de betrokkenen, hun kinderen en ons allemaal recht te doen en om bij allen begrip te wekken dit Nederlandse voorbeeld niet alleen te volgen maar te overtreffen. Begrip doodt vervreemding. Sympathie overbrugt meningsverschillen. De geschiedvervalsing die steeds maar weer wordt gebruikt door rechtse eigenbelang profeten kan hier geen garen uit spinnen. Het is in het licht van de vergrijzing van de bevolking voor vele demografen en economen evident dat een tweede migratie golf onontbeerlijk is voor het overleven van de economie van ons land. Daarom ook is het nodig om er op toe te zien dat de geschiedenis zich niet herhaalt en dat deze keer we, met de kennis van het verleden, geen fouten meer maken naar onze gastarbeiders van de toekomst toe. Welke politieke partij heeft de moed om een dergelijk initiatief te verdedigen?[edit] [size=1]Edit:[/size]
[size=1]Edit:[/size]
|
Citaat:
De miserie begon een jaar vroeger in 1964. |
Citaat:
Ongetwijfeld haalbaar om iets te organiseren als de eerste Belgische gastarbeiders de 45 jaar kunnen vieren. Dat is dan volgens de heer Wreker binnen een goede vier jaar. |
Citaat:
Wie maakt een mullticulturele samenleving onmogelijk? Juist. Zij deden dit niet. Pummels als jij wel. |
Citaat:
*knip*[edit] [size=1]Edit:[/size]
|
Citaat:
Minister Verdonk (integratie) en de turkse minister van buitenlandse zaker waren er. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
En anderszijds is dé reden om migranten aan te trekken volgens u nota bene om de economie te laten draaien!? U draait hier wel met de (kapitalistische) wind mee.. |
Citaat:
Neen, ze werden énkel gewaardeerd voor hun economische inbreng. Hun sociaal 'geworpenheid' werd veel te laat in rekenschap gebracht. Migratie van overal is nodig en deze keer houden we beide zaken in ogenschouw. Dat is een sociaal-kapitalistische reflex! |
Citaat:
Het doet mij sterk denken aan dit: Het (niet-openbare) vreemdelingenstandpunt van de SP.A: "Paupers aller landen.. Migreert naar Vlaanderen! Dat de socialistische kudde-ideologie zegeviere." |
Citaat:
Hebben de socialisten nu gevraagd om hier te komen werken of de (liberale) ondernemers? Ik dacht dat die mensen overigens pas na veertig jaar stemrecht kregen? VB-ertjes beweren tegenwoordig om het even wat, is er nu niemand die die stoemerikken van antwoord dient? |
Citaat:
Citaat:
Men had een win-win situatie kunnen creeëren door een serieuze aanpak van de immigratie in de jaren zestig en daarna. Door de mensen alleen als een economische productiefactor te zien en niet als medemensen heeft men hen en ons tekort gedaan. Er is niets tegen immigratie indien dit voor beide partijen gunstig is, natuurlijk in alle aspecten. Dit houdt in dat men beseft dat wanneer men mensen naar hier lokt om de economie te laten draaien men moet voorzien om deze volwaardig de kans te geven om hier te leven, mét respect en met zin voor verandering, van onszelf inclusief. Dit vergt een andere aanpak dan het geknoei in de jaren zestig. |
Citaat:
Met 'geworpenheid' wilde ik refereren naar Heidegger, een onwaarschijnlijk geweldig filosoof van begin de 20e eeuw en onwaarschijnlijk moeilijk te begrijpen. Sein und Zeit is het meesterwerk dat hij schreef in 1927. Wat zijn begrip 'geworpenheid' betreft, daarmee bedoelt Heidegger dat de mens zichzelf aantreft als in de wereld geworpen, als erin terechtgekomen: "ik heb er zelf niet om gevraagd geschapen te worden. Ik ben zonder mijn medeweten op de wereld gezet (gegooid) en zal er nu het beste van moeten maken."[edit] [size=1]Edit:[/size]
[size=1]Edit:[/size]
|
Citaat:
:rofl: Elk verstandig mens heedft ondertussen al door dat het naar hier halen van grote groepen niet-Europese vreemdelingen een stommiteit van jewelste was. Er valt dus helemaal niks te vieren. |
Citaat:
Mooi, fraai en voorkomend is dat ! |
Citaat:
Moesten zij ons nog als gastheer beschouwen en zij als gasten? Maar néen hoor. Wij moeten ons AAN ELKAAR aanpassen! en WIJ moeten respect hebben voor HUN gewoontes. Áah, d�*e gastvrijheid bedoelt ge? |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:58. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be