![]() |
Moet de koning meer inspraak krijgen?
Een belangrijke vraag die een reflectie geeft van de overtuigingen van onze bub-vrienden. De koning is momenteel een marionet, of een boegbeeld voor de belgische, hou u vast, ik ga het zeggen, 'eenheid'.
Moet de koning verlost worden uit dit passieve stadium, en meer inspraak krijgen, zoals dat het geval was tijdens het Ancien Regime? Mag de koning medezeggenschap hebben over de rechterlijke, wetgegevende en uitvoerende (waar hij nu tot behoort) macht? |
Mijn standpunt blijft hetzelfde: de monarchie is een overblijfsel van de Middeleeuwen , Renaissance en het Ancien Régime. Het is een ondemocratisch gegeven bovenop daar je gewoon in de juiste wieg moet geboren zijn. Voor hetzelfde geld krijg je dus daar de grootste idioot als koning van een land (vandaar noem ik de VS een republikeinse monarchie, een contrdictio in terminis, maar zie Bush en je begrijpt meteen wat ik bedoel). Door de monarchie heeft elk beschaafd land vele jaren achterstand opgelopen, want het is een blok aan het been van elke staat, ongeacht het argument dat een monarchie nog steeds veel deuren opent. Dat is trouwens makkelijk te weerleggen, herinner maar het bezoek van Filip & Mathilde aan de VS, waar het volk in de straat zelfs niet eens wist wie het waren. Als je naar de VS of ergens anders komt, moet je gewoon met geld staan zwaaien. En dat is de echte reden waarom een vorstenhuis nog deuren opent. Geld maakt macht. Maar...zie Roman Abramovich die zich inkocht bij CSKA Moskou, Chelsea en Corinthians (topclub in Brazilië). Hij is nog machtiger dan een koning, want iedereen wil nu met hem zaken doen. Dus monarchie als deuropener? Vergeet het. Het is het GELD.
|
Citaat:
|
In principe ben ik niet tegen een democratische parlementaire monarchie. Aangezien ik een staatshoofd met een symbolische functie verkies boven een staatshoofd dat alle touwtjes in handen heeft(Bush, Chirac). De vraag die dan volgt is of een symbolische president(bv. Ierland) beter/slechter is dan een symbolische monarch. Uit financieel oogpunt lijkt een symbolische monarch(die normalerwijs lang aan blijft) beter dan een symbolische president(die om de zoveel tijd veranderd moet worden).
Het grote struikelblok is natuurlijk dat een monarch dan moet beseffen dat hij zich zo neutraal mogelijk moet opstellen. Iets wat je van het Belgische vorstenhuis niet kan zeggen. Als ze na 6 koningen en 175 jaar bezit van de troon nog altijd niet verder raken dan"oewaarde lankenote", dan is dit een heel duidelijke inbreuk op het neutraliteitsprinciepe van de monarch. |
Chirac is eigenlijk ook meer symbolisch hoor. Voor mij persoonlijk is de invulling van een president het hoofd van een regering waarbij hij ervoor moet zorgen dat ze goed werkt, zonder hierbij alle macht te hebben.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Wanneer doen jullie je ogen eens open? Je hoeft daarvoor geen monarchist te worden, maar blijf dan niet als een negationist beweren dat hij �* la "woarde lankenote" spreekt...[edit] [size=1]Edit:[/size]
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Voila Wat een verbetering met de post hierboven, die het zo verwoordde: "oewaarde lankenote" [€dit]ik wil Maerlant zijn Frans wel eens horen...[/edit][edit] [size=1]Edit:[/size]
|
Citaat:
|
Citaat:
Volgens prof Dewachter is zijn inbreng reeds nu beperkt tot een drietal onbelangrijke puntjes in het beslissingsproces. Dat mag wat mij betreft gerust nog afgebouwd worden, zodat deze schitterende instelling zich enkel moet bekommeren op het louter protocollaire en het culturele erfgoed dat ze vertegenwoordigen. Iets in de zin van RSC Anderlecht: totaal overbodig, maar iedereen beleeft er reuzelol aan, velen verdienen er hun brood mee, 't is traditie, 't is cultuur, en dat mag een Eurootje kosten. |
Citaat:
|
Citaat:
Maar ja, het mag gezegd worden dat de koning het Nederlands beheerst. Niet echter op een vlotte manier en zeker niet accentloos. Over het Nederlands van de toekomstige opvolger zullen we het echter niet hebben: dat is om echt beschaamd te zijn. En dat van prins Laurent, tja... |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Herinner u de hilarische zin: "'t Ies un vRRouwtju". En prins Laurent: "'t Ies RRooze". Of nog prins Laurent tijdens z'n bezoek aan Werchter: "Ja, iek ou ook eel veel van de folkmusique". Inderdaad, op Werchter spelen ze folk... |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:07. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be