Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Vlaams-nationalistisch forum (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=67)
-   -   Volkeren in Europa (https://forum.politics.be/showthread.php?t=36048)

Ambiorix 20 juni 2005 23:39

Volkeren in Europa

kan u zich vinden in dit Europa?
waarom wel/niet?

garfield 21 juni 2005 14:02

waarom niet :-) ik moet de nieuwe staten + bijhorende hoofsteden toch niet meer leren ;-)

panzer 21 juni 2005 14:12

Bwa,... ik zie toch liever de Nederlanden één. (de Nederlandstalige toch)

Askapena 24 juni 2005 08:16

Ik kan me vinden in een Europa op basis van de volkeren, maar hoe bepaal je de grenzen van een volk? Concreet: op jouw kaart is Galiza iets kleiner dan bepaalde volksnationalisten daar graag zouden zien.

Het is een vraag, hoor, geen kritiek op jouw kaart als dusdanig.

Jong N-VA'er 24 juni 2005 13:31

Hm is al goed, maar kan m.i. nog ietsje beter. Zo mag Vlaanderen eigenlijk nog groter zijn, kwestie van afgenomen grond weer terug te nemen (zonder bloedvergieten weliswaar).

Pelgrim 24 juni 2005 14:28

Ik denk dat elk volk beter zelf beslist wat het wil doen, maar op zich ziet dat er fraai uit. Waar heb je die kaart vandaan?

Ambiorix 24 juni 2005 14:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Ik denk dat elk volk beter zelf beslist wat het wil doen, maar op zich ziet dat er fraai uit. Waar heb je die kaart vandaan?

http://www.eurominority.org/version/nld/
erges doorklikken en je komt er wel.

Ambiorix 24 juni 2005 14:36

http://www.eurominority.org/version/...posternat1.asp
(om precies te zijn)
en daar "details"
als ik nog eens bij kas ben zal ik wel eens zien of het de moeite is, 't is alleszins een mooie kaart.

Askapena 24 juni 2005 14:42

In de tijd van Willy Kuijpers had de EVA nog Europese kaarten uitgebracht met daarop de volkeren. In Lier hangt er bijvoorbeeld zo'n kaart in een kader. Mooi om te zien.

Pelgrim 24 juni 2005 14:45

Zijn die ergens te vinden in groter formaat?

Ambiorix 24 juni 2005 14:57

hier een paar andere, iets grotere.
http://www.eurominority.org/version/nld/maps.asp
Een echt groter formaat, nope, nergens gevonden.
k' ga me der eens aan zetten in augustus misschien.. als ik (hopelijk) wat tijd over heb.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Zwart & Geel on 24-06-2005 at 15:58
Reason:
--------------------------------

http://www.eurominority.org/version/nld/maps.asp
k' ga me der eens aan zetten in augustus misschien.. als ik (hopelijk) wat tijd over heb.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

k' ga me der eens aan zetten in augustus misschien.. als ik (hopelijk) wat tijd over heb.[/size]
[/edit]

Piet Hein 24 juni 2005 15:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwart & Geel
waarom wel/niet?

Kunt ze niet een beetje uitvergroten.

Ambiorix 24 juni 2005 15:49

misschien, maar ik denk dat er dan veel kwaliteitsverlies is. Misschien kan iemand dat zonder kwaliteitsverlies??

panzer 24 juni 2005 16:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwart & Geel
waarom wel/niet?

Ik denk trouwens dat er noord-Italianen zijn die het ook niet eens gaan zijn met u.

Ambiorix 24 juni 2005 16:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door panzer
Ik denk trouwens dat er noord-Italianen zijn die het ook niet eens gaan zijn met u.

je bedoelt Padania?

panzer 24 juni 2005 16:45

juuuuuuuuuust

Ambiorix 24 juni 2005 16:58

jeps, je kan je terecht afvragen waarom dat het niet aangeduid is. Anderzijds had ik ook al ergens gehoord dat het nogal "kunstmatig" opgewekt is, namelijk door o.m. de Lega Nord. het heeft dus niet veel te maken met echt volksnationalisme, meer een geldzaak van het rijke noorden / arme zuiden (dit argument haalt men ook dikwijls aan bij ons: totale onzin als je't mij vraagt. pak het regime en de politici aan, niet de armoede waar de mensen niks aan kunnen doen).

panzer 24 juni 2005 17:52

Ola, toen Italië in 1861 werd verenigd door Cavour en Garibaldi, wilden Italia Irredenta en Sud Tirol er al sowieso niet bij.

Akkoord, de Lega Nord heeft dit gebied nog een beetje uitgebreid en het 'Padania' genoemd, wat op zich niet helemaal natuurlijk is. Maar het is zeker niet allemaal zever in pakskes.
Trouwens het argument dat je nu gebruikt kan je perfect hanteren tegen Vlaanderen ook. Zuiver gezien behoren wij veeleer tot de Nederlandse tak.

Nu mijn persoonlijke visie is, dat een 'volk' geen duizend jaar een eenheid moet zijn om zich een 'volk' te noemen. Zolang het idee bij de bevolking zelf leeft, en er zijn genoeg gemeenschappelijke kenmerken, vindt ik dat een groep mensen zich terecht een volk kan noemen, en haar eisen stellen.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by panzer on 24-06-2005 at 18:53
Reason:

Ola, toen Italië in 1861 werd verenigd door Cavour en Garibaldi, wilden Italia Irredenta en Sud Tirol er al sowieso niet bij.

Akkoord, de Lega Nord heeft dit gebied nog een beetje uitgebreid en het 'Padania' genoemd, wat op zich niet helemaal natuurlijk is. Maar het is zeker niet allemaal zever in pakskes.
Trouwens het argument dat je nu gebruikt kan je perfect hanteren tegen Vlaanderen ook. Zuiver gezien behoren wij veeleer tot de Nederlandse tak.

Nu mijn persoonlijke visie is, dat een 'volk' geen duizend jaar een eenheid moet zijn om zich een 'volk' te noemen. Zolang het idee bij de bevolking zelf leeft, en er zijn genoeg gemeenschappelijke kenmerken, vindt ik dat een groep mensen zich terecht een volk kan noemen, en haar eisen stellen.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Ola, bij de Italië in 1861 werd verenigd door Cavour en Garibaldi, wouden Italia Irredenta en Sud Tirol er al sowieso niet bij.

Akkoord de Lega Nord heeft dit gebied nog een beetje uitgebreid en het 'Padania' genoemd, wat op zich niet helemaal natuurlijk is. Maar het is zeker niet allemaal zever in pakskes.

Nu mijn persoonlijke visie is, dat een 'volk' geen duizend jaar een eenheid moet zijn om zich een 'volk' te noemen. Zolang het idee bij de bevolking zelf leeft, en er zijn genoeg gemeenschappelijke kenmerken, vindt ik dat een groep mensen zich terecht een volk kan noemen, en haar eisen stellen.[/size]
[/edit]

superoccitanman 24 juni 2005 20:22

ik kan mij volledig vinden in dit europa. deze kaart plakte al op mijn schoolagenda, waar een kaart van het europa der staten opstond.

p.s. in mijn klas van aardrijkskunde hangt nog zo'n kaart van de EVA, misschien dat een zeldzame goede leraar die daar ooit nog heeft gehangen.

Ambiorix 24 juni 2005 20:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door superoccitanman
p.s. in mijn klas van aardrijkskunde hangt nog zo'n kaart van de EVA, misschien dat een zeldzame goede leraar die daar ooit nog heeft gehangen.

mooi!

waar kan je die krijgen?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be