Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Fortis zet de toon ... 2200 man de laan uit (https://forum.politics.be/showthread.php?t=36308)

/\|cazar 25 juni 2005 21:50

Fortis zet de toon ... 2200 man de laan uit
 
Afdelingen informatica, logistiek, technische dinges enzo verdwijnen naar turkije, dit alles om voor de heer Votron ( onder druk van enkele van de 'voornaamste' dividentpikkersfamilies der belgenland ) elk jaar een winststijging van 10 % te bewerkstelligen.

Andere banken moeten natuurlijk ook volgen ... anders worden ze te pletter geconcurreerd, lees: is hun winststijging geen double digit ding .

Grootchemie in Antwerpen is er ook al mee bezig.

MEer nog: veel bedrijven in Vlaanderenland denken eraan heel hun human resources richting lagerloonlanden te gaan outsourcen.

Met als gevolg: massaal te weinig werk voor huidige knelpuntberoepen: boekhouder, ...

Enz ... goed bezig

de limburgse leeuw 26 juni 2005 03:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door /\|cazar
Afdelingen informatica, logistiek, technische dinges enzo verdwijnen naar turkije, dit alles om voor de heer Votron ( onder druk van enkele van de 'voornaamste' dividentpikkersfamilies der belgenland ) elk jaar een winststijging van 10 % te bewerkstelligen.

Andere banken moeten natuurlijk ook volgen ... anders worden ze te pletter geconcurreerd, lees: is hun winststijging geen double digit ding .

Grootchemie in Antwerpen is er ook al mee bezig.

MEer nog: veel bedrijven in Vlaanderenland denken eraan heel hun human resources richting lagerloonlanden te gaan outsourcen.

Met als gevolg: massaal te weinig werk voor huidige knelpuntberoepen: boekhouder, ...

Enz ... goed bezig

Je hebt gelijk. Op deze manier tonen de banken nogmaals hun dankbaarheid naar de mensen toe: eerst hebben ze zich verrijkt op de nek van gewone mensen en nu gooien ze hun eigen werkvolk buiten. Merci, Fortis.

Ik stel voor dat morgen iedereen zijn geld van de bank gaat halen, vooral degenen die bij Fortis zitten. Geloof me, binnen het uur sluiten ze het loket, want de centen zijn op. :-)

Desiderius 26 juni 2005 09:51

Vooreerst: "te weinig werk voor huidige knelpuntberoepen" zorgt er dus voor dat het geen knelpuntberoepen meer zijn. Op zich zie ik daar het nadeel niet van in. Knelpunt opgelost dus.

De klassieke grootbanken zijn stilaan hun voeling met hun particuliere clienteel (en de KMO's) aan het verliezen. Relatieve nieuwkomers als Centea (weliswaar ook onder de KBC-koepel) boeken succes omdat ze terugvallen op een netwerk van zelfstandige agenten die nog de moeite doen om een namiddag uit te trekken om voor hun cliënten "op maat" te werken. En vooral op het moment dat het die cliënt het beste uitkomt. Bij Fortis, KBC, ING,... moet je tegenwoordig een halve dag verlof nemen om je bankzaken binnen de kantooruren geregeld te krijgen. Afspraak met de directeur? Eén week op voorhand vast te leggen en dan krijg je misschien een half uurtje met een welweter die je wat standaardproductjes tracht aan te smeren. Stilaan beginnen de "kleintjes" met hun persoonlijke aanpak (bankieren stijl jaren '80) en vaak veel gunstiger voorwaarden te vreten aan de marktaandelen van de grote jongens.

Laat Fortis dus gerust doen; binnen een aantal jaar zal het plots ontdekken dat het de slagkracht niet meer heeft om haar marktpositie te handhaven.

Welkom in de vrije markt.

kelt 26 juni 2005 10:08

O ironie.......

Terwijl de grootbanken bezig zijn met "financiele technologie" zullen de kleintjes op een berg ECHT geld zitten......,en de grootbanken met allerlei "opties","aandelen","goodwill",niks waar je nog een brood mee kan kopen...


ER komt een dag dat de term "grootbank" de lading niet meer zal dekken.....eerder "papiergroothandel".


:-D

/\|cazar 26 juni 2005 10:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius
Vooreerst: "te weinig werk voor huidige knelpuntberoepen" zorgt er dus voor dat het geen knelpuntberoepen meer zijn. Op zich zie ik daar het nadeel niet van in. Knelpunt opgelost dus.

De klassieke grootbanken zijn stilaan hun voeling met hun particuliere clienteel (en de KMO's) aan het verliezen. Relatieve nieuwkomers als Centea (weliswaar ook onder de KBC-koepel) boeken succes omdat ze terugvallen op een netwerk van zelfstandige agenten die nog de moeite doen om een namiddag uit te trekken om voor hun cliënten "op maat" te werken. En vooral op het moment dat het die cliënt het beste uitkomt. Bij Fortis, KBC, ING,... moet je tegenwoordig een halve dag verlof nemen om je bankzaken binnen de kantooruren geregeld te krijgen. Afspraak met de directeur? Eén week op voorhand vast te leggen en dan krijg je misschien een half uurtje met een welweter die je wat standaardproductjes tracht aan te smeren. Stilaan beginnen de "kleintjes" met hun persoonlijke aanpak (bankieren stijl jaren '80) en vaak veel gunstiger voorwaarden te vreten aan de marktaandelen van de grote jongens.

Laat Fortis dus gerust doen; binnen een aantal jaar zal het plots ontdekken dat het de slagkracht niet meer heeft om haar marktpositie te handhaven.

Welkom in de vrije markt.

Uw opmerking is heel terecht. Service maakt nu eenmaal wél het verschil, dat zijn ze uit het oog aan het verliezen.
Net zoals grote mastadont-multinationals verzinken in hun logheid.
En zo is binnenkort weer de cirkel rond.

/\|cazar 26 juni 2005 10:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt
O ironie.......

Terwijl de grootbanken bezig zijn met "financiele technologie" zullen de kleintjes op een berg ECHT geld zitten......,en de grootbanken met allerlei "opties","aandelen","goodwill",niks waar je nog een brood mee kan kopen...


ER komt een dag dat de term "grootbank" de lading niet meer zal dekken.....eerder "papiergroothandel".


:-D

tja, papierhandel vind je zowel terug bij de kleintjes als de grootjes, die briefjes van schuldbekentenis die met niets gedekt worden, bestaan alleen maar met de goodwill van de mensen ... al dan niet met verstand.

Den Bal 26 juni 2005 11:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius
Vooreerst: "te weinig werk voor huidige knelpuntberoepen" zorgt er dus voor dat het geen knelpuntberoepen meer zijn. Op zich zie ik daar het nadeel niet van in. Knelpunt opgelost dus.

De klassieke grootbanken zijn stilaan hun voeling met hun particuliere clienteel (en de KMO's) aan het verliezen. Relatieve nieuwkomers als Centea (weliswaar ook onder de KBC-koepel) boeken succes omdat ze terugvallen op een netwerk van zelfstandige agenten die nog de moeite doen om een namiddag uit te trekken om voor hun cliënten "op maat" te werken. En vooral op het moment dat het die cliënt het beste uitkomt. Bij Fortis, KBC, ING,... moet je tegenwoordig een halve dag verlof nemen om je bankzaken binnen de kantooruren geregeld te krijgen. Afspraak met de directeur? Eén week op voorhand vast te leggen en dan krijg je misschien een half uurtje met een welweter die je wat standaardproductjes tracht aan te smeren. Stilaan beginnen de "kleintjes" met hun persoonlijke aanpak (bankieren stijl jaren '80) en vaak veel gunstiger voorwaarden te vreten aan de marktaandelen van de grote jongens.

Laat Fortis dus gerust doen; binnen een aantal jaar zal het plots ontdekken dat het de slagkracht niet meer heeft om haar marktpositie te handhaven.

Welkom in de vrije markt.

Het spijtige is dat het personeel zelf er geen probleem mee hebben. Toen ik van mijn gewezen bank (ik denk een zestal jaar terug) te horen kreeg dat ik zou moeten betalen wanneer ik geld wou opnemen bij het loket. Ik heb hierover gesproken met iemand die bij die bank werkt. Hij vond dit een goede werkwijze. Zo kon er meer tijd vrijgemaakt worden voor andere zaken voor "de klant". Op dat moment werd er niet gesproken over het inkrimpen van functies. Nu is het idd zelfs zo dat je de zaterdag voormiddag niet meer terecht kan bij de bank. Nu moet het via een afspraak of in geval van nood de donderdag avond. Het zal je maar overkomen dat uw kaart de vrijdag na 16u defect is. Voor maandag 13u kan je niet terecht bij de bank. Het menselijk contact? Ver weg! Daarom heb ik alles opgezegd en naar een andere bank overgestapt. Alleen dit is een druppel op een hete plaat. Ik weet dat niet veel mensen dit ook zullen doen. Als je kijkt bij Renault bv. Iedereen vond het een schande wat er gebeurde bij Renault Vilvoorde. Dat jaar en het jaar erna zijn er in België nooit zoveel Renaults verkocht. Spijtig om te zeggen maar hier in België zijn de meeste mensen egoïst. Zolang ze zelf geen schade oplopen kan iedereen verrekken.

/\|cazar 26 juni 2005 11:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Bal
Het spijtige is dat het personeel zelf er geen probleem mee hebben. Toen ik van mijn gewezen bank (ik denk een zestal jaar terug) te horen kreeg dat ik zou moeten betalen wanneer ik geld wou opnemen bij het loket. Ik heb hierover gesproken met iemand die bij die bank werkt. Hij vond dit een goede werkwijze. Zo kon er meer tijd vrijgemaakt worden voor andere zaken voor "de klant". Op dat moment werd er niet gesproken over het inkrimpen van functies. Nu is het idd zelfs zo dat je de zaterdag voormiddag niet meer terecht kan bij de bank. Nu moet het via een afspraak of in geval van nood de donderdag avond. Het zal je maar overkomen dat uw kaart de vrijdag na 16u defect is. Voor maandag 13u kan je niet terecht bij de bank. Het menselijk contact? Ver weg! Daarom heb ik alles opgezegd en naar een andere bank overgestapt. Alleen dit is een druppel op een hete plaat. Ik weet dat niet veel mensen dit ook zullen doen. Als je kijkt bij Renault bv. Iedereen vond het een schande wat er gebeurde bij Renault Vilvoorde. Dat jaar en het jaar erna zijn er in België nooit zoveel Renaults verkocht. Spijtig om te zeggen maar hier in België zijn de meeste mensen egoïst. Zolang ze zelf geen schade oplopen kan iedereen verrekken.

is zo.

maar de bedrijven die ons landje welvaart hebben gebracht zijn ook egoïstisch, vandaar dat investeringen door multinationals in technologie in ons landje in een razend tempo aan het opdrogen zijn.

volgende beroepsgroep dat kan gaan stempelen ... ingenieurs ...

boer_bavo 26 juni 2005 12:49

Joepie, meer rente!

/\|cazar 26 juni 2005 12:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Joepie, meer rente!

:)

Mispoes,

De rente blijft zakken...

boer_bavo 26 juni 2005 13:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door /\|cazar
:)

Mispoes,

De rente blijft zakken...

In verhouding tot de marktrente stijgt de rente op je spaarboekje met al die besparingen.

Vroeger kreeg je zo goed als niks (vaak minder dan de inflatie). Nu krijg je wel rente.

De schoofzak 26 juni 2005 13:50

Het is al jaren geleden dat ik opstapte van de ASLK naar een kleinere goedkopere bank, met minder majestueuze kantoren en die bovendien een betere rente gaf.

Ik heb dus gelijk gehad.

Heel die tijd sinds mijn overstap hebben de klanten van fortis meebetaald aan tewerkstelling en service die niet nodig was.

Mitgard 26 juni 2005 18:48

goed zo.
hoe meer werklozen, hoe beter.

de limburgse leeuw 26 juni 2005 19:03

in slaap wiegen van de klanten...
 
Citaat:

Het spijtige is dat het personeel zelf er geen probleem mee hebben. Toen ik van mijn gewezen bank (ik denk een zestal jaar terug) te horen kreeg dat ik zou moeten betalen wanneer ik geld wou opnemen bij het loket. Ik heb hierover gesproken met iemand die bij die bank werkt. Hij vond dit een goede werkwijze. Zo kon er meer tijd vrijgemaakt worden voor andere zaken voor "de klant". Op dat moment werd er niet gesproken over het inkrimpen van functies.
Toen ze de bankpasjes invoerden was het ook al zo, dat men allerlei verhaaltjes kwam vertellen waar dat allemaal goed voor was. Je was aan het loket nog nauwelijks welkom. Die trend zet zich voort. Ze weten het altijd wel mooi voor te stellen, maar de resultaten blijven niet uit.....

de limburgse leeuw 26 juni 2005 19:08

Citaat:

Nu is het idd zelfs zo dat je de zaterdag voormiddag niet meer terecht kan bij de bank. Nu moet het via een afspraak of in geval van nood de donderdag avond. Het zal je maar overkomen dat uw kaart de vrijdag na 16u defect is. Voor maandag 13u kan je niet terecht bij de bank. Het menselijk contact? Ver weg!
Het is inderdaad zo dat de armen en de gewone werkmensen zich maar tot de machine moeten wenden. TIJD wordt alleen gemaakt voor de rijke klanten.



Citaat:

Daarom heb ik alles opgezegd en naar een andere bank overgestapt. Alleen dit is een druppel op een hete plaat. Ik weet dat niet veel mensen dit ook zullen doen. Als je kijkt bij Renault bv. Iedereen vond het een schande wat er gebeurde bij Renault Vilvoorde. Dat jaar en het jaar erna zijn er in België nooit zoveel Renaults verkocht. Spijtig om te zeggen maar hier in België zijn de meeste mensen egoïst. Zolang ze zelf geen schade oplopen kan iedereen verrekken
Zolang dit niet op een georganiseerde wijze kan gebeuren, zal iedereen constant moeten overstappen en zichzelf een hoop problemen bezorgen om die bank te treffen. Alleen door op grote schaal boycotacties te kunnen doen, kan dat enig effect sorteren. Burgerlijke ongehoorzaamheid en boycot van banken en multinationals zijn mooie slogans, maar ze moeten ook voldoende back-up krijgen van de bevolking in het algemeen.

Mephisto 26 juni 2005 19:54

Toch maf.
In Nederland betaal je niets voor:
- je bankkaart
- je rekening
- adviezen
En die banken doen het uitstekend

In België moet je voor elke dienst lappen
- Fortis gaat onderuit
- BBL is overgenomen (ING)
- enz..

Raar maar waar.
En dan zou de gratis-economie niet werken?
Me dunkt..

Chipie 26 juni 2005 20:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mephisto
Toch maf.
In Nederland betaal je niets voor:
- je bankkaart
- je rekening
- adviezen
En die banken doen het uitstekend

In België moet je voor elke dienst lappen
- Fortis gaat onderuit
- BBL is overgenomen (ING)
- enz..

Raar maar waar.
En dan zou de gratis-economie niet werken?
Me dunkt..

Fortis (vroeger Generale Bank) en ING (vroeger BBL) zijn nu in Nederlandse handen...
Vroeger, voor de Nederlandse staatsgreep, was dat hier ook gratis...
Nu laat men de stomme Belgskes de Nederlandse rekeningen betalen...;-)

/\|cazar 26 juni 2005 20:24

Landbouwkrediet is een deftige bank, lage kosten en ze hebben een deel van keytrade opgekocht ... waar dat ook goed voor moge zijn.


Men wordt serieus gepucht om aan thuis-bankieren te doen.
Maar waar kan je dan nog terecht als je zeer deftig advies wil hebben omtrent bedrijfsuitbreiding, financiering, etc ... niet in dat soort banken me dunkt.

de limburgse leeuw 26 juni 2005 20:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
goed zo.
hoe meer werklozen, hoe beter.

Hoe meer werklozen, hoe meer armen. Hoe meer armen, hoe meer Vierde Wereld Syndicaat.
Waar blijven de vakbonden ? In solidariteit ligt het antwoord, Mitgard. Samen strijden voor collectieve verbetering. 8)

Chipie 26 juni 2005 20:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door /\|cazar
Landbouwkrediet is een deftige bank, lage kosten en ze hebben een deel van keytrade opgekocht ... waar dat ook goed voor moge zijn.

Men wordt serieus gepucht om aan thuis-bankieren te doen.
Maar waar kan je dan nog terecht als je zeer deftig advies wil hebben omtrent bedrijfsuitbreiding, financiering, etc ... niet in dat soort banken me dunkt.

Gisteren 'toevallig' vernomen dat de Citibank momenteel de meest gunstige bank is (ook en mss op de eerste plaats als zakenbank). Of dit klopt, weet ik (nog) niet: (de website ziet er alleszins goed uit)

http://www.citibank.be/index.asp


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be