Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   zes honderd miljoen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=36451)

sailer 28 juni 2005 22:18

zes honderd miljoen

Volgens ene mr feremans krijgt het VB jaarlijks zes honderd miljoen van de staat.Is zelfs in oude franken een reuzebedrag,maar in de tegenwoordige euro!Geen wonder dat die verwerpelijke partij zoveel reclame kan maken.Misschien kan mr feremans zich iets beter informeren alvorens zulke onzin te posten.En ook nog, het miljoen kiezers van het VB betalen ook belastingen.Zou het kunnen dat voor bepaalde mensen de druiven te groen zijn?:-)

predator 28 juni 2005 22:43

Sailer vroeg :

Citaat:

Zou het kunnen dat voor bepaalde mensen de druiven te groen zijn?
Niet de druiven; wel de "zeteltjes".

Beste Groeten.

Internaut 28 juni 2005 22:47

maar het is toch niet eerlijk dat een partij met minder stemmen zoals Groen! evenveel geld krijgt ?
Ik kan me vergissen natuurlijk...

la_Principessa 28 juni 2005 22:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door separatist
maar het is toch niet eerlijk dat een partij met minder stemmen zoals Groen! evenveel geld krijgt ?
Ik kan me vergissen natuurlijk...

natuurlijk krijgt groen! niet even veel geld. Het aantal kiezers bepaalt je budget. Hoeveel denk je dat bvb LSP of de BUB krijgt? (2 x niks dus)

Mephisto 28 juni 2005 23:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door sailer
Volgens ene mr feremans krijgt het VB jaarlijks zes honderd miljoen van de staat.Is zelfs in oude franken een reuzebedrag,maar in de tegenwoordige euro!Geen wonder dat die verwerpelijke partij zoveel reclame kan maken.Misschien kan mr feremans zich iets beter informeren alvorens zulke onzin te posten.En ook nog, het miljoen kiezers van het VB betalen ook belastingen.Zou het kunnen dat voor bepaalde mensen de druiven te groen zijn?:-)

Waarom heeft jouw avatar dan Vlaams behang?
Voor mij ben je dan net zo verderfelijk..

Dekoster 28 juni 2005 23:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door la_Principessa
natuurlijk krijgt groen! niet even veel geld. Het aantal kiezers bepaalt je budget. Hoeveel denk je dat bvb LSP of de BUB krijgt? (2 x niks dus)

Inderdaad, aan het aantal kiezers wordt bepaald hoeveel de partij krijgt aan middelen. Je kan altijd alternatieve manieren van financiering uitdokteren, zoals VZW's. Anders komt een iet wat grote partij niet toe met het toegekende budget. Deze VZW's nemen dan kosten zoals Lonen van medewerkers, Huurcontracten voor gebouwen, administratieve kosten ed meer voor hun rekening. Maar dat gebeurd bij elke partij al hoor. Ook bij vakbonden en Ziekenfondsen worden lonen en huurcontracten betaald via VZW's Het ACV en de CM zijn hier een typisch voorbeeld van en de grondleggers van dit systeem van alternatieve financiering.

Dekoster 28 juni 2005 23:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door sailer

Misschien komt ie aan dat bedrag als je de gelden van de VZW's verbonden aan het Vlaams Belang erbij gaat tellen (maar dan nog kom je niet aan dergelijk bedrag). Bij mijn weten krijgt het VB geen 600 Miljoen euro's per jaar. Dat zou dan de best gefinancierde partij van ons landje zijn.

Internaut 29 juni 2005 00:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door la_Principessa

maar wanneer je de kiesdrempel haalt krijg je toch dotaties ?
Ik vind dat het eerlijkst, zodanig dat het niet zoals in America afhangt van multinationals en waar het enkel miljonairs zijn die een partij kunnen oprichten.
Hier moet je je bewijzen aan de hand van electorale cijfers.

Bob 29 juni 2005 00:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dekoster
Inderdaad, aan het aantal kiezers wordt bepaald hoeveel de partij krijgt aan middelen. Je kan altijd alternatieve manieren van financiering uitdokteren, zoals VZW's. Anders komt een iet wat grote partij niet toe met het toegekende budget. Deze VZW's nemen dan kosten zoals Lonen van medewerkers, Huurcontracten voor gebouwen, administratieve kosten ed meer voor hun rekening. Maar dat gebeurd bij elke partij al hoor. Ook bij vakbonden en Ziekenfondsen worden lonen en huurcontracten betaald via VZW's Het ACV en de CM zijn hier een typisch voorbeeld van en de grondleggers van dit systeem van alternatieve financiering.

Maar de vraag is dan wel waar de VZW haar inkomsten haalt. Er kunnen misschien wel praktische (of andere) redenen zijn om een VZW op te richten, maar of de lonen nu rechtstreeks, of via een VZW worden uitbetaald, het geld moet van ergens komen. Of mis ik ergens iets ?

Bob 29 juni 2005 00:30

Citaat:

Misschien komt ie aan dat bedrag als je de gelden van de VZW's verbonden aan het Vlaams Belang erbij gaat tellen (maar dan nog kom je niet aan dergelijk bedrag). Bij mijn weten krijgt het VB geen 600 Miljoen euro's per jaar. Dat zou dan de best gefinancierde partij van ons landje zijn.

De cijfers zijn geen geheim hoor.
Voor degenen die het interesseert :
http://users.pandora.be/kiesbewust/p...al%20niveau%20.

Dekoster 29 juni 2005 00:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bob
De cijfers zijn geen geheim hoor.
Voor degenen die het interesseert :
http://users.pandora.be/kiesbewust/p...l%20niveau%20.

De cijfers van elke partij en hun VZW's zijn niet geheim hoor.

Dekoster 29 juni 2005 00:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bob
Maar de vraag is dan wel waar de VZW haar inkomsten haalt. Er kunnen misschien wel praktische (of andere) redenen zijn om een VZW op te richten, maar of de lonen nu rechtstreeks, of via een VZW worden uitbetaald, het geld moet van ergens komen. Of mis ik ergens iets ?

VZW's halen zowel geld uit sposoring als uit subsidies.

ericferemans 29 juni 2005 01:59

Ik las het bedrag 1.6 miljoen euro.

dit is inderdaad iets meer dan 60 miljoen oude franken.
Is dit een verwaarloosbare som? Ik denk het niet...

Bob 29 juni 2005 06:05

Citaat:

VZW's halen zowel geld uit sposoring als uit subsidies.

Jamaar deze subsidies en sponsering zouden anders rechtstreeks in de partijkas terecht komen. Zie wel het eventueel nut van een VZW om praktische redenen (en misschien ook wel om zaken die het daglicht best niet zien), maar niet om geld te vermenigvuldigen. Een bediende van een partij, kost deze partij evenveel als hij via een VZW wordt betaald, alsof hij door de partij rechtstreeks zou worden betaald.
Tenzij de subsidies onrechtstreekse steun aan de partij zijn (wat rechtstreeks niet zal toegelaten zijn) en sponsering via een VZW fiscaal interressanter is voor de sponser.

Bob 29 juni 2005 06:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans

Dit is dan enkel voor de federale regering. Verder heeft men nog het vlaams parlement, de provincieraden...
Al hetgeen men hierover kan zeggen is dat het de enige democratische subsidie is. Ieder bepaald in het stemhokje naar welke partij zijn subsidie gaat (en dan nog maar gedeeltelijk wegens het inbouwen van drempels...).

daiwa 29 juni 2005 09:21

Citaat:

Dat is idd veel geld maar dat dient dan wel om een hele partij draaiende te houden.
Nu meen ik eens ergens gelzen te hebben dat Fabiola als ''pensioentje'' maar liefst 1 miljoen!!!! euro trekt en dit is dan maar voor één!!!! persoon, wel een erg scheef getrokken verhouding vind ik.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by daiwa on 29-06-2005 at 10:22
Reason:
--------------------------------

Citaat:

Dat is idd veel geld maar dat dient dan wel om een hele partij draaiende te houden.
Nu meen ik eens ergens gelzen te hebben dat Fabiola als ''pensioentje'' maar liefst 1 miljoen!!!! euro trekt en dit is dan maar voor één!!!! persoon, wel een erg scheef getrokken verhouding vind ik.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:

Dat is idd veel geld maar dat dient wel om een hele partij draaiende te houden.
Nu meen ik eens ergens gelzen te hebben dat Fabiola als ''pensioentje'' maar liefst 1 miljoen!!!! euro trekt en dit is dan maar voor één!!!! persoon, wel een erg scheef getrokken verhouding vind ik.[/size]
[/edit]

Zwarte Spion 29 juni 2005 09:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa
Nu meen ik eens ergens gelzen te hebben dat Fabiola als ''pensioentje'' maar liefst 1 miljoen!!!! euro trekt en dit is dan maar voor één!!!! persoon, wel een erg scheef getrokken verhouding vind ik.

Dank u! 60 miljoen Bef is geen overbodige luxe voor een partij die monddood wordt gemaakt!

Gargamel 29 juni 2005 09:45

600 mijoen €,peulschil,franstalig Belang,de Waalse PS krijgt al tientallen jaren 600 miljard per jaar om haar kiesdoppersbestand in leven te houden[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Gargamel on 29-06-2005 at 10:51
Reason:

600 mijoen €,peulschil,franstalig Belang,de Waalse PS krijgt al tientallen jaren 600 miljard per jaar om haar kiesdoppersbestand in leven te houden[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

600 mijoen €,peulschil,de Waalse PS krijgt al tientallen jaren 600 miljard per jaar[/size]
[/edit]

Zwarte Spion 29 juni 2005 10:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gargamel
600 mijoen €,peulschil,franstalig Belang,de Waalse PS krijgt al tientallen jaren 600 miljard per jaar om haar kiesdoppersbestand in leven te houden

Het geld en de cijfertjes vliegen ons weer om de oren!

Noriko 29 juni 2005 19:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gargamel
600 mijoen €,peulschil,franstalig Belang,de Waalse PS krijgt al tientallen jaren 600 miljard per jaar om haar kiesdoppersbestand in leven te houden

Kijk he, Dat is dus typisch iets voor het Vlaams Blok en de kiezers ervan. "Wallonië dit, Wallonië dat..." Houd gij u maar bezig met Vlaanderen, das al genoeg voor u !
Je zou er nog wat van krijgen !

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be