Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Nederland: Onderzoek naar Marokkaanse supporters (https://forum.politics.be/showthread.php?t=36552)

Sam 30 juni 2005 23:38

Nederland: Onderzoek naar Marokkaanse supporters

Citaat:

Onderzoek naar Marokkaanse supporters
AMSTERDAM - De disciplinaire commissie van de wereldvoetbalbond FIFA onderzoekt de misdragingen van Marokkaanse supporters op het jeugd-WK. In afwachting van mogelijke sancties excuseert de aanvoerder van Marokko zich zaterdagmiddag vlak voor de troostfinale van zijn ploeg tegen Braziliƫ publiekelijk voor het wangedrag van een deel zijn aanhang. Supporters van Marokko richtten dinsdag na afloop van de door hun team verloren halve finale tegen Nigeria (3-0) grote vernielingen aan in het Parkstadion van Kerkrade. Veel stoeltjes werden afgebroken. Sommige stewards werden bedreigd, geslagen en beroofd. Ook hadden plunderingen plaats bij benzinestations in de buurt van het stadion. De politie arresteerde 25 vandalen. Supporters van Marokko pleegden eerder op het WK ook al vernielingen in Utrecht.

Voorzitter Blatter van de wereldvoetbalbond FIFA weersprak donderdag tijdens een persconferentie in Amsterdam de geruchten dat de troostfinale op het WK vanwege de misdragingen van een deel van de Marokkaanse aanhang niet door zou gaan. "Dat is nooit aan de orde geweest. Voetbal moet altijd doorgaan en zeker niet zwichten voor mensen die iets proberen te verzieken. Wat er is gebeurd, dat is een schande. De disciplinaire commissie van de FIFA heeft de zaak in onderzoek. Na overleg met de Marokkaanse voetbalbond is alvast besloten dat de aanvoerder van Marokko zaterdag vlak voor het duel met Braziliƫ in het openbaar zijn excuses maakt."

De Marokkaanse bondscoach Jamel Fathi liet in een persverklaring ook weten dat hij teleurgesteld is in een deel van de eigen aanhang. "Een minderheid van onze fans heeft dit allemaal aangericht. Dat is jammer, want na de nederlaag tegen Spanje is het bijvoorbeeld wel rustig gebleven. We hopen dat onze supporters in de toekomst wel laten zien hoe Marokko een WK wil beleven."

Fathi betreurt eveneens het gedrag van sommige van zijn spelers. Iajour en Doulya krijgen een boete van 5000 euro opgelegd. Beide Marokkanen kregen in de slotfase van het verloren duel met Nigeria (3-0) de rode kaart. "Ze hebben de regels van fair play overtreden. Het geld zal naar een goed doel worden overgemaakt", aldus Fathi.

bron: Uitgeversmaatschappij De Telegraaf

Hmm mja dit hebben we niet gezien op de rode staatsomroep / vrtnieuws.net. Lijkt weeral verdacht veel op het steeds verzwijgen van feiten... positieve discriminatie... maar owee dit zal wel weer een racistische post wezen zeker ?!?

Feiten zijn feiten, daar kun je niet om heen.
Natuurlijk is er ook vlaams en europees holigan-geweld. Daarvoor EVEN HARD optreden. Voetbal is een sport, geen partijtje knokken/beroven.

Wreker 1 juli 2005 00:41

"Wat waren de oorzaken van het gedrag van die jongeren?"

;-)

Nick_ 1 juli 2005 07:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wreker

;-)

Het feit dat het Marokkanen waren heeft er weinig mee te maken. In een stadion overheerst het menselijke kuddegevoel. Een goede mix van alcohol, nederlaag en enkele boosdoeners kan een stadion al snel in lichterlaaie zetten.

Ik ben akkoord met Sam. Ongeacht wie het zijn: hooliganisme moet overal even hard bestreden worden.

Aan de andere kant ben ik niet akkoord met het 'rode gedoe' van Sam. Dat zoiets niet in het nieuws komt, vind ik maar terecht. Er zijn belangrijker dingen dan wat met stoeltjes gooien op een WK voor -20-jarigen.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Nick6502 on 01-07-2005 at 09:07
Reason: typfout
--------------------------------

Citaat:

;-)

Het feit dat het Marokkanen waren heeft er weinig mee te maken. In een stadion overheerst het menselijke kuddegevoel. Een goede mix van alcohol, nederlaag en enkele boosdoeners kan een stadion al snel in lichterlaaie zetten.

Ik ben akkoord met Sam. Ongeacht wie het zijn: hooliganisme moet overal even hard bestreden worden.

Aan de andere kant ben ik niet akkoord met het 'rode gedoe' van Sam. Dat zoiets niet in het nieuws komt, vind ik maar terecht. Er zijn belangrijker dingen dan wat met stoeltjes gooien op een WK voor -20-jarigen.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:

;-)

Aan de andere kant ben ik niet akkoord met het 'rode gedoe' van Sam. Dat zoiets niet in het nieuws komt, vind ik maar terecht. Er zijn belangrijker dingen dan wat met stoeltjes gooien in een WK voor -20-jarigen.[/size]
[/edit]

Jampie 1 juli 2005 08:05

Als ik me niet vergis is bestaat daarover zelfs een vrt-nota die zegt dat er niet telkens moet worden aandacht gegeven aanvoetbalgeweld, want dat is net wat dat krapuul wil. Je kan anders een hooligan-tv-station oprichten, elk weekend, beelden genoeg.

lyot 1 juli 2005 10:27

sam, wat heeft dit in godsnaam met internationale politiek te maken ?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be