![]() |
Ik kon mijn oren niet geloven. Het was laat op de avond. Ik was nog wat aan het werk in mijn studeerkamer. Toen was mijn dochter binnengekomen en ze zei: "Papa, ik geloof niet meer in God!" En ze huilde.
Eerst voelde ik boosheid in mij opkomen, boosheid over het schoolsysteem, waar jonge mensen dingen moeten leren, die het geloof afbreken. Daarna werd ik bevreesd. Hadden wij ergens gefaald in onze opvoeding? Er rees een stil gebed in mij: ,,Here help!" |
Niet geloven is geen levensbedreigend probleem hoor.
|
Wees fier op uw verstandige dochter.
De waarheid ontwaakt in haar. Ze is haar pa dapper aan het overstijgen. :lol: |
Misschien kan ze u in de toekomst er ook nog van overtuigen dat er geen goden bestaan :wink:
|
De waarheid komt dikwijls uit een kindermond, beste Ali...
Ge hebt haar toch wel dadelijk een uitbrander gegeven en gezegd dat ze op die manier zou branden in de hel, dat ze moet geloven in god omdat de koran dat zegt, dat de koran gelijk heeft omdat de koran dat zegt, dat god bestaat omdat god dat via den engel gabriël via mohamed via de koran en hadiths heeft gezegd, dat ze een moslimdochter is en dus onherroepelijk zelf veroordeeld tot de islam, dat ze als ze aan de islam verzaakt de doodsstraf verdient, dat ze uw dochter niet meer is als ze niet sito presto in god gelooft,...? Hel en verdoemenis als dreigement...Maar als uw dochter nu ook niet in hel en verdoemenis gelooft, wat dan? Dutch |
Citaat:
|
Citaat:
Echter: God is een creatie van de (onwetende) mens! |
Citaat:
|
Citaat:
Waarom zijn sommige verstandige kinderen die in een godsdienstig milieu worden opgevoed gevoelig voor argumenten tegen die godsdienst zodat zij op een bepaald moment zeggen : “Pa, ik geloof er niet meer in” ? Is het omdat ze beginnen na te denken ? Elke filosofie begint met de verwondering over de wereld. Wie ben ik? Waarom is de wereld er? Elke filosoof van Plato tot Spinoza en Kant en Sartre hebben die vragen gesteld. Vanuit die vragen zoekt elk verstandig mens een levensfilosofie. Aan kinderen wordt meteen na de geboorte een levensfilosofie meegegeven : een zogenaamd in elkaar passend en zogenaamd logisch systeem. Dat sommige kinderen wanneer ze ouder worden dit systeem in vraag stellen en zelf beginnen na te denken, is niet meer dan logisch. Sommige kinderen zullen terugkeren tot de godsdienst, anderen niet. Voor zover het iemand zou interesseren : mijn zoontjes (bijna 8 en bijna 10 jaar oud) voed ik op zonder godsdienst. Nochtans zijn ze omringd door godsdienst en dit meer nadrukkelijk dan in Belgie. Zo zien ze mijn huismeid elke dag de Hindoe offers neerleggen naast hun bed (rijst, een bloemetje, een koekje, een brandend wierookstokje, dit alles in een bananenblad of een palmblad gewikkeld), maar ook offers in de keuken, voor elke deur en zelfs op de TV. Ze zien ook dat alle TV programma’s worden onderbroken (soms midden in een film) om de islamitische oproep tot het gebed uit te zenden, ze zien dat de kerken en moskees vol volk zitten, kortom, godsdienst is zeer nadrukkelijk aanwezig hier in Indonesië. En toch zijn ze daar niet door beinvloed – voor zover ik kan nagaan. Ze zeggen dat het wel een rare bedoening is, al die godsdiensten, en dan zeg ik gewoon :”Jaja, dat vind ik ook” Meer wordt daar niet over gesproken. Ze moeten zelf hun weg maar vinden. |
Het doet mij deugd te zien dat er nog ouders zijn die de volwaardige geestelijke ontwikkeling van hun kinderen niet in de weg staan; die niet proberen het zelfstandig denken van hun kinderen te beknotten door één of ander dwaas bijgeloof. Uw kinderen zullen daar later zeker de vruchten van plukken.
|
Citaat:
Men kan zijn kinderen perfect gelovig opvoeden, zonder dat dit nare gevolgen of ze zou hebben. Als mijn kind bij wijze van spreken op zijn 18 zegt dat het niet gelooft, dan zal ik mijn kind zijn keuze respectreren en zeker niet buitengooien. het zal dan toch zekere warden als naastenliefde en respect voor de rest van zijn dagen meedragen. Tenslotte, bmen kan een geloof pas echt leren kennen door er in te staan, niet door aan de zijlijn toe te kijken. Uw beeld zou dan wel eens volledig kunnen veranderen. Het is ergens logisch dat de kinderen van Indobelg op die manier naar godsdienst kijken, omdat kinderen in de eerste plaats de levenswijze van de ouders volgen. Het kan goed zijn dat ze zich op latere leeftijd wel nog in een godsdienst verdiepen. De keuze zal in ieder geval aan hen zijn... |
Citaat:
Wie zegt dat uw dochter niet gewoonweg mijn teksten hier op dit forum heeft doorgenomen, en een flits van begrip en inzicht ervaren heeft? :wink: |
Citaat:
Sommige kinderen hebben levenslang schuldgevoelens wegens bv het katholieke geloof dat hun werd opgedrongen. Mijn Bomma heeft dat ondervonden. Mijn grootmoeder was streng katholiek opgevoed maar zij trouwde met een atheist. Toen mijn atheistische grootvader stierf wilde zij niet meer leven en twee maanden na de dood van haar man is ook zij gestorven van verdriet. Ze waren 62 jaar getrouwd, dus de ene kon niet zonder de andere leven(ze was al 89 jaar maar niet seniel) Ik zag haar een dag voor haar dood. Ze lag in een hospitaal te wachten om te sterven. Ze was niet ziek. Ze was gewoon te oud en versleten. Tegen mij zei ze : "Ik ben bang. Als het nu allemaal eens waar was wat de katholieken zeggen dan ga ik naar de hel." Ik heb haar gerustgesteld en gepraat over haar man (mijn Bompa) die zijn leven lang een atheist was en ook de vader van mijn bompa, en diens vader, enzovoort, allemaal atheisten. Toen zei ze : "Ja, je hebt gelijk, ik mag mij geen zorgen maken." Een dag na mijn gesprek met haar was ze dood. Rudysfonduehuisje, als het alleen maar om naastenliefde ging, zou er niks verkeerd gaan, maar het is het hele geloofs-systeem dat fout is. Trouwens wie zegt dat naastenliefde het monopolie is van de gelovigen ? Naastenliefde komt zelfs bij een aantal dieren voor, maar het zou te lang duren om dit hier uit te leggen. Naastenliefde is genetisch bepaald, het is een middel van de soort om te overleven, in de stijl van : "Ik doe dit voor jou, en dan doe jij dat voor mij, zodat we samen kunnen zorgen voor de overleving van het mensdom." In sommige gevallen geeft men zijn leven opdat een ander zou kunnen overleven, en ook dat zit in de genen, in de evolutie van de menselijke soort als diersoort. Men heeft geen profeet of een God nodig om een dergelijke "moraal" aan te leren. Jezus heeft ons niks nieuws aangeleerd, we hadden het al in onze genen, in ons DNA. Het is trouwens te betwisten of Jesus ooit bestaan heeft. Hij komt in geen enkele Latijnse tekst voor, enkel bij een middeleeuwse vervalste kopij van Tacitus. Had hij echt bestaan zouden er veel meer teksten gevonden zijn. Paulus heeft weliswaar veel geschreven over Jezus, maar lees op de volgende link dat het wel eens kan zijn dat Paulus in werkelijkheid een geheim agent was van de Romeinen en in feite het christendom heeft uitgevonden om de Romeinen te helpen. http://www.groene.nl/2002/0214/rz_paulus.html |
Tja, die naam komt van een van mijn favoriete restaurants: "Rudy's Fonduehuisje" (Zwitserse specialiteiten, te vinden in Leuven, Lembeke en Sint-Niklaas!).
Uiteraard vind je naastenliefde buiten het christendom, ik heb nooit het tegendeel beweert. Christendom is ook meer dan naastenliefde. Wat de historiciteit van Christus betreft. Het overgrote deel van wetenschappers, historici twijfelt dar niet aan. Het boek dat u aanhaalde is mij welbekend, he is nog maar recent gepubliceerd. Het bevat enkele leuke theoriën, maar het rammelt langs alle kanten. |
In het boek staat trouwens niet dat Paulus het chridtendom uitgevonden heeft, er staat dat hij zich bekeerd heeft om te infiltreren en zo de leer aan te passen op een gunstige manier voor de Romeinen...
|
Probeert u ook deze link eens, waar die, eens niet originele theorie, over Paulus wordt ondergraven...
http://www.uk.rug.nl/archief/jaargang31/35/08a.htm |
Citaat:
|
Citaat:
Voor meningen hoef je geen respect op te brengen. Meestal wel voor de persoon die ze verdedigt. Moeten we respect opbrengen voor de meningen van hen die in 1935 den Dolf aan het bewind brachten, Moeten we respect hebben voor klinkklare demagogische aantoonbare leugens? Ik dacht het niet....... |
Citaat:
Beide versies i.v.m. Paulus hebben recht op bestaan. Iedereen denkt er het zijne van. Ik probeer niemand te overtuigen. Mij laat het volkomen koud of Jezus bestaan heeft of niet, of Paulus een verrader was of niet, kortom, dit ligt buiten mijn denkwereld en mijn interesses. Wat Jezus of Paulus nu wel gedaan, gezegd of geschreven hebben, of anderzijds niet gedaan, gezegd of geschreven hebben beïnvloedt mijn leven helemaal niet. Zo ga ik ook niet piekeren over het wel of niet bestaan van Robin Hood, Zorro of, waarom niet, de Verschrikkelijke Sneeuwman van de Himalaya. Ik leef gewoon mijn leven zonder kwaad te berokkenen aan anderen en daarmee is de kous af. Dat ik af en toe ook een daad van naastenliefde doe hoort bij het leven als mens. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:44. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be