Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Partijdiscussies (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=121)
-   -   hoe Lenin dacht over het proletariaat ... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=36972)

PAJOT 11 juli 2005 20:53

hoe Lenin dacht over het proletariaat ...

De dictatuur van het proletariaat ? Ge kent de uitspraak van Lenin kort voor zijn dood : "De menschen zijn wilden zonder moed, die door een wilde zonder gewetensbezwaren, als ik, moeten beheerscht worden. De rest is flauwe praat, literatuur, philosophie, goed voor de dommerikken. En daar de wilden, booswichten zijn, moet het hoogste ideaal van elke regeering zijn : het land aan een bagno te doen gelijken. Mijn droom is van Rusland een onmetelijke bagno te maken. Ik haat de boeren. Zij vertegenwoordigen alles wat ik verafschuw ; het verleden, het geloof, de godsdienstige verslaafdheid, en de handenarbeid. Ik zou hen allen tot den laatste willen zien verdwijnen. Het bloed is de beste mest door de natuur aangeboden."

bron : Hier Dinaso, 4 augustus 1935

StevenNr1 11 juli 2005 21:20

Hehe, die bron lijkt me zeer objectief.

Musketo 11 juli 2005 22:00

Radicaal, je stelt me teleur.

Andro 11 juli 2005 22:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door radicaal

Beetje oud nieuws.:?

Andro 11 juli 2005 22:20

25 mensen afschuwelijk gemarteld tot de dood er op volgde.

Bron: Innocentius IV 5 mei 1243.

Firestone 11 juli 2005 22:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968
25 mensen afschuwelijk gemarteld tot de dood er op volgde.

Bron: Innocentius IV 5 mei 1243.

:lol:

Pelgrim 12 juli 2005 09:47

Citaat:

De dictatuur van het proletariaat ? Ge kent de uitspraak van Lenin kort voor zijn dood : "De menschen zijn wilden zonder moed, die door een wilde zonder gewetensbezwaren, als ik, moeten beheerscht worden. De rest is flauwe praat, literatuur, philosophie, goed voor de dommerikken. En daar de wilden, booswichten zijn, moet het hoogste ideaal van elke regeering zijn : het land aan een bagno te doen gelijken. Mijn droom is van Rusland een onmetelijke bagno te maken. Ik haat de boeren. Zij vertegenwoordigen alles wat ik verafschuw ; het verleden, het geloof, de godsdienstige verslaafdheid, en de handenarbeid. Ik zou hen allen tot den laatste willen zien verdwijnen. Het bloed is de beste mest door de natuur aangeboden."

En waar heeft Lenin dat gezegd?

ossaert 12 juli 2005 10:25

Citaat:

Na und? Het is niet aan mij om de verdediging van Lenin te voeren, maar een dergelijke uitspraak kon (en kan), mutatis mutandis, door elke ideologische leider of ideoloog gedaan worden. Lenin, Hitler, Pol Pot, Michel van den Bosch, radicaal... Diep vanbinnen denken ze dat allemaal, anders worden hun inspanningen om boven op de hoop te zitten futiel.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be