Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Immigratie en integratie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Godsdienst en democratie (https://forum.politics.be/showthread.php?t=37007)

kwaku 12 juli 2005 15:18

Godsdienst en democratie

De uitspraak van Filip De Man dat de islam onverenigbaar is met de democratie was juist, maar eigenlijk onvolledig. Iedere godsdienst is onverenigbaar met democratie, ook het katholicisme. Echter, de R.K. Kerk is allang bedwongen door de overheid en dient zich in ieder geval naar buiten toe te gedragen volgens de democratie en de rechtsstaat. Het probleem met de islam is dat deze evolutie daar nog moet beginnen. Enkel in Turkije kent men een islam die gescheiden is van de staat, maar dan wel onder dwang van een machtig leger. Van een echte democratie kan men ook daar niet spreken. Ataturk was trouwens zelfs geen moslim, maar een atheïst.

C uit W 12 juli 2005 19:14

je zwanst, katholicisme is wel verenigbaar met democratie.
Jezus zei al: geef aan god wat god toekomt, en aan de keizer wat de keizer toekomt.
Da's al een scheiding tussen kerk en staat, iets wat inherent is aan het chistendom (ook al blijven vele individuen in die kerk streven naar wereldlijke macht).
Boedhisme lijkt me ook niet erg anti-democratisch.
Het geloof van de oude Grieken en Romeinen viel ook goed mee.
Ik vrees dat je gewoon zoekt naar middelen om het gezicht van een (groot uitgevallen)sekte te redden...

Phrea|K 12 juli 2005 19:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
je zwanst, katholicisme is wel verenigbaar met democratie.
Jezus zei al: geef aan god wat god toekomt, en aan de keizer wat de keizer toekomt.
Da's al een scheiding tussen kerk en staat, iets wat inherent is aan het chistendom (ook al blijven vele individuen in die kerk streven naar wereldlijke macht).
Boedhisme lijkt me ook niet erg anti-democratisch.
Het geloof van de oude Grieken en Romeinen viel ook goed mee.
Ik vrees dat je gewoon zoekt naar middelen om het gezicht van een (groot uitgevallen)sekte te redden...

Kun je mij eens vertellen waar die scheiding tussen Kerk en Staat was, de eerste 1700 jaar van de Christelijke heerschappij over Europa?

C uit W 12 juli 2005 19:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Phrea|K
Kun je mij eens vertellen waar die scheiding tussen Kerk en Staat was, de eerste 1700 jaar van de Christelijke heerschappij over Europa?

Pff, er zijn veel te veel conflicten geweest tussen de pausen en de keizers/koningen om die aan u te vertellen, of voor u te loochenen...

Phrea|K 12 juli 2005 20:12

'Geef de keizer wat de keizer toekomt en god wat god toekomt' was vnl een holle frase. De Kerk wilde altijd de absolute macht, net zoals de toenmalige wereldse heersers. In die zin was er dus wel een conflict soms. Het was echter niet zo dat de Kerk zich vrijwillig aan dat principe van scheiding hield.

Grellig 12 juli 2005 20:26

Daar ik toch enige interesse heb in religieuze verhalen en omdat de Islam en RK-kerk te veel politiek gebonden is ben ik overgestapt op Boeddhisme,en meer het Tibetaans Boeddhisme.Dit zijn nog pure "bewustzijnsgravers",zonder politiek tintje.

Bhairav 12 juli 2005 20:27

:rofl:

Grellig 12 juli 2005 20:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav
:rofl:

Rol er nog eentje ;-)

Musketo 12 juli 2005 20:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Grellig
Rol er nog eentje ;-)

Wat een lekker rechtse reactie weeral.

myrdjinn 12 juli 2005 23:40

rechts heeft voorrang

Bhairav 13 juli 2005 06:45

Vandaar dat uw pa, uw pa is.

kwaku 13 juli 2005 08:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Grellig
Daar ik toch enige interesse heb in religieuze verhalen en omdat de Islam en RK-kerk te veel politiek gebonden is ben ik overgestapt op Boeddhisme,en meer het Tibetaans Boeddhisme.Dit zijn nog pure "bewustzijnsgravers",zonder politiek tintje.

Juist ja, maar hoe zat de Tibetaanse samenleving in mekaar? Was het een democratie? Scheiding van kerk en staat? Vergeet het maar, de Dalai Lama was tegelijk 'opperpriester' en staatshoofd. Dus...
Dat betekent nog niet dat de Dalai Lama een dictator was die zijn volk slecht bejegende, integendeel. Ik bedoel alleen dat godsdienst nooit samengaat met democratie. Godsdienst dient dus verwezen te worden naar waar die thuishoort: het privéleven of het gebedshuis. Punt.
En dat moet de islam nog altijd leren.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be