![]() |
Waar iedereen op wachtte
Er wordt vaak geschreven dat de BUB schermt met allerhande cijfers en percentages om hun steun aan te tonen, maar dat ze daarbij nooit een bron vermelden. Groot was echter mijn verbazing toe ik een artikel las in 'Le Monde Diplomatique' van juni 2005, p16-17, met als titel Cloisonement identitaires entre Flamands et Wallons. Op p 16 staat er te lezen:"Selon un sondage réalisé en mars 2005 par le quotidien La Libre Belgique, 87% des personnes interrogées désirent une Belgique unie, le pourcentage étant �* peu près identique �* Bruxelles, en Wallonie et en Flandre." Een voetnoot in het artikel geeft de bron van die bewering; La Libre Belgique van 2 mei 2005.
Voor alle duidelijkheid: ikzelf heb het artikel in la Libre niet gelezen, ik ken niks van statistiek, of van het opstellen van peilingen. Ik geef gewoon weer wat er in 'le Diplo' staat. Mensen die daar zin in hebben, hebben nu een bron die ze kunnen opzoeken, en gebruiken. driewerf |
|
Citaat:
Je zou moeten weten, via het hebben van een kritisch apparaat, dat zulke dingen gewoon niet voor ernst te nemen zijn gezien de bron zwaar gekleurd is. In dit geval geloof je gewoon iets omdat het er geschreven staat (" 't stoet in de gazet, menier"). Jouw logica gebruikende zou je evengoed over joden kunnen gaan lezen in "Mein Kampf", ah ja, volgens "driewerf" is dat een goede bron, want 't staat er zo geschreven meneer. En als 't er geskreve staat, meneer, dan moetet toch wel waar zen verzeker? |
'Le Monde Diplomatique' van juni 2005, p16-17, met als titel
Citaat:
|
Citaat:
Maar ik heb wel m'n twijfels bij zo'n peilingen, laat staan dat ze enige waarde of relevantie hebben. La Libre is niet meteen de meest objectieve bron en ik zou graag eens weten wie/wat/hoe deze peiling gedaan heeft/is. Doorbraak doet trouwens ook gelijkaardige peilingen en daar zijn de resultaten toch net iets anders. Doorbraak is ook een zeer gekleurde bron maar hun peiling werd gehouden door Howest, niet door Doorbraak zelf. Maar ja, de peiling, altijd handig om zwakke argumenten te ondersteunen, en daar weet de BUB alles van. |
Citaat:
Ze hebben wellicht ook enorm hard moeten zoeken naar die 87% :? 't hangt ook allemaal af van de vraagstelling, en die ken ik hier niet. Een vraag als 'moet Vlaanderen onafhankelijk worden' of 'zou u het erg vinden mocht Belgie één land blijven' geeft nogal eens andere antwoorden.... |
Citaat:
Citaat:
|
Uiteraard is deze peiling ons gekend en ze toont de zeer grote aversie van de Belgen aan tegen separatisme. Maar wij hebben nooit beweerd dat het hier gaat om unitaristen en unie-federalisten alleen. Die zijn met zo'n 40% in België (o.a. studie K.U.L. 1999 die je ook op internet vindt: zo'n 30% in Noord-België met extrapolatie naar Zuid-België toe, waar het aantal unitaristen en unie-federalisten traditioneel een stuk hoger ligt). Maar overal, in noord en zuid, is er een gelijk en overweldigend aantal anti-separatisten. Andere en vroegere peilingen hebben dat ook bevestigd (peiling VRT 2000). Je kan veel ontkennen, maar je moet toch een beetje serieus blijven.
|
Citaat:
En laten we wel wezen Hans, de beste peiling is nog steeds de verkiezingen. Of niet soms? |
Nee, want dat is een spel van geld en media-aandacht, waarbij nog heel wat andere belangen een rol spelen. Maar die middelen heeft de B.U.B. niet. Dus blijven de peilingen de beste en meest zuivere waardemeter.
|
Citaat:
[size=1]Edit:[/size]
|
Citaat:
De kiezers weten dat N-VA en Vlaams Belang Vlaanderen onafhankelijk willen, en ze weten dat CD&V met N-VA in een kartel zit. Waar of niet? Als die mensen stemmen op Vlaams Belang of het Vlaams kartel is het dus duidelijk dat ze geen afkeer hebben van separatisme (maar uiteraard ook niet noodzakelijk voor zijn). Waar of niet? Als dat allemaal juist is kan ik dus gerust besluiten dat ongeveer 50% van de Vlamingen separatisme géén breekpunt vindt om op een partij te stemmen. Laten we het nu eens over media-aandacht en partijfinanciering hebben. Feit is dat de mensen die meedoen aan die peiling ook behoren tot die groep mensen die stemgerechtigd is in België, en eveneens bloot staat aan die media-aandacht die de separatistische partijen genieten. Waarom zouden ze dan anders stemmen in een peiling dan in de verkiezingen Hans? Leg mij eens uit waarom het spel van media-aandacht niet meespeelt in peilingen. (in het vet omdat je er anders toch al dan niet ombewust zal overlezen).[edit] [size=1]Edit:[/size]
|
Citaat:
Wat is het verschil tussen een federalist en een unie-federalist? |
Citaat:
Over de kiezers van de NVA druk ik me niet uit. Die zullen wel Vlaams-nationalistisch zijn, maar dat zijn er niet veel, hè. Die van de CDenV zijn meestal oud en stemmen traditioneel voor een "katholieke" partij. Velen zijn trouwens koningsgezind, zoals de CDenV dat ook "schijnt" te zijn. Het is dus dikwijls een kwestie van schijn, want als men dan de vraag stelt (wilt U België of niet) is het antwoord wel altijd en zeer duidelijk pro-België. |
De media spelen wel een rol in de peilingen. En daar reikt u mij een supplementair argument aan (waarvoor dank): ondanks alle anti-Belgische zever op TV, is 80% van de Belgen nog altijd pro-België.
|
Citaat:
In onze conceptie wil een federalist België behouden zoals het vandaag is zonder verdere of mits minieme bevoegdheidsoverdrachten. Zo een beetje zoals de VLD vandaag. Een unie-federalist daarentegen wil een stuk méér bevoegdheden vanuit de deelstaten overhevelen naar de federale overheid zonder echter het federalisme van gewesten en gemeenschappen af te schaffen. Dat is de eerste stap die de B.U.B. in zijn programma verdedigt, maar is voor ons niet noodzakelijk een eindpunt, tenzij de bevolking alsnog geen unitarisme zou willen. Dan zullen we ons daarbij neerleggen. |
Citaat:
Ik ga het geen 4x herhalen hoor. |
Citaat:
|
Citaat:
Veel Belgisch-gezinden stemmen VB. Het is zo, ik vind het dom, maar wat wil je? Die mensen zijn gewoon misleid en weten eigenlijk niet meer voor wie ze moeten stemmen. Ze wachten gewoon op een nieuwe partij zoals de B.U.B.. |
Citaat:
|
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:10. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be