Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Wie is voor jou de grootste filosoof allertijden? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=37133)

oliepiek 15 juli 2005 18:00

Wie is voor jou de grootste filosoof allertijden?

Naar aanleiding van het verbazingwekkende resultaat van een recente BBC poll, waarin Karl Marx werd verkozen tot de grootste denker allertijden, kwam er hier op "politics.be" kritiek op het feit dat de poll enkel Westerse denkers voorlegde.

Vandaar deze kleine poll, met een gevarieerder aanbod van keuzemogelijkheden. (Uiteraard zijn er honderden andere, maar het lijstje moest beperkt blijven). Bovendien gaat het om personen, en niet om collectieve vormen van denken (zoals niet-Westerse kosmologieën en denksystemen die door orale tradities worden overgedragen).

Het zou natuurlijk interessant zijn mocht je je keuze motiveren. Dan kunnen we er een beetje rond discussiëren.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by oliepiek on 15-07-2005 at 19:26
Reason:
--------------------------------

Naar aanleiding van het verbazingwekkende resultaat van een recente BBC poll, waarin Karl Marx werd verkozen tot de grootste denker allertijden, kwam er hier op "politics.be" kritiek op het feit dat de poll enkel Westerse denkers voorlegde.

Vandaar deze kleine poll, met een gevarieerder aanbod van keuzemogelijkheden. (Uiteraard zijn er honderden andere, maar het lijstje moest beperkt blijven). Bovendien gaat het om personen, en niet om collectieve vormen van denken (zoals niet-Westerse kosmologieën en denksystemen die door orale tradities worden overgedragen).

Het zou natuurlijk interessant zijn mocht je je keuze motiveren. Dan kunnen we er een beetje rond discussiëren.[/size]

[size=1]After edit by oliepiek on 15-07-2005 at 19:14
Reason:

Vandaar deze kleine poll, met een gevarieerder aanbod van keuzemogelijkheden. (Uiteraard zijn er honderden andere, maar het lijstje moest beperkt blijven). Bovendien gaat het om personen, en niet om collectieve vormen van denken (zoals niet-Westerse kosmologieën en denksystemen die door orale tradities worden overgedragen).[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Vandaar deze kleine poll, met een gevarieerder aanbod van keuzemogelijkheden.[/size]
[/edit]

Mitgard 15 juli 2005 18:20

adorno, habermas, marcuse, horkheimer.

Guderian 15 juli 2005 18:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
adorno, habermas, marcuse, horkheimer.

:roll: De sullen van de Frankfurter Schule... Waren het geestesvoer voor de Mei-68'ers die nu de grote kapitalist uithangen!

Guderian 15 juli 2005 18:32

Julius Evola

Mitgard 15 juli 2005 18:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
:roll: De sullen van de Frankfurter Schule... Waren het geestesvoer voor de Mei-68'ers die nu de grote kapitalist uithangen!

trendbreuk: praktische sociologie.
waren vernieuwers.
waardenvrije sociologie is toch een utopie.

met mei '68ers heeft dat niks te maken, die wilden gewoon een boekje hebben om te lezen op de dam.

Andro 15 juli 2005 18:36

Nietzsche.

Distel 15 juli 2005 18:41

Tegendradigaard

Wreker 15 juli 2005 21:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door oliepiek

Het zou natuurlijk interessant zijn mocht je je keuze motiveren. Dan kunnen we er een beetje rond discussiëren.

Ik heb niet kunnen stemmen. Spinoza stond er niet bij.

StevenNr1 15 juli 2005 21:44

Optie 'andere' had wel handig geweest.

democratsteve 15 juli 2005 22:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wreker
Ik heb niet kunnen stemmen. Spinoza stond er niet bij.

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Nice try, maar het niveau van uw posts doet eerder vermoeden dat u nog nooit in uw gehele leven ook maar iets hebt gelezen van ook maar één filosoof.

Grellig 15 juli 2005 22:45

Voor mij persoonlijk is het Boeddhisme de mooiste filosofie die er bestaat.Het gaat recht in je ziel en is niet voorzien van duistere doorverwijzingen en tussenpersonen zoals in het oude of nieuwe testament.

Vooral het feit dat de natuur en alle verschijnselen een projectie is van onze ziel en ons bewustzijnsniveau.Het Boeddhisme en de tibetaanse schrijvers kunnen hier uren over vertellen.Zeer helder,leerrijk en boeiend,ik raad het iedereen aan om zich er eens in te verdiepen!

Sokkie 15 juli 2005 22:57

Na mijn universitaire studies had ik mijn buik wel vol van al die filosofen en hun hersenspinsels...

Grellig 15 juli 2005 22:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sokkie
Na mijn universitaire studies had ik mijn buik wel vol van al die filosofen en hun hersenspinsels...

Allez,het is toch een plezant om ne keer door te denken.Ik heb het vroeger nooit gehad op school,maar naarmate een mens ouder wordt gaat hij af en toe toch eens nadenken.

Lees je nu nooit meer?

oliepiek 16 juli 2005 01:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sokkie

Dat komt wel terug wanneer je volwassen wordt. Maak je niet ongerust.

skaldis 16 juli 2005 05:38

Schoppenhauer

Beagle 16 juli 2005 09:51

Kan er niet zo direct één uitkiezen, maar er ontbreken er wel een paar in het lijstje, om er maar een paar interessante te noemen:
diogenes, socrates, plato, thomas van aquino, kant, popper, sartre,...

Musketo 16 juli 2005 10:16

Thales van Milete natuurlijk. De enige echte.

edit: De rest zijn fakers.[edit]
[size=1]After edit by Musketo on 16-07-2005 at 11:16
Reason:

edit: De rest zijn fakers.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Thales van Milete natuurlijk. De enige echte.[/size]
[/edit]

Percalion 16 juli 2005 10:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Musketo

edit: De rest zijn fakers.

Amen, broeder.

Alles is water.

Percalion 16 juli 2005 10:20

Persoonlijk vind ik Socrates de belangrijkste.

Ik denk dat hij eigenlijk de overgang gemaakt heeft tussen de natuurfilosofen en de metafysica, door op zoek te gaan naar definities van abstracte begrippen als "moed".

Diogenes van Sinope blijft wel de leukste natuurlijk.

Maar van de niet-Westerse filosofen ken ik eigenlijk enkel een paar namen, geen ideeën.

Musketo 16 juli 2005 10:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Percalion
Persoonlijk vind ik Socrates de belangrijkste.

Ik denk dat hij eigenlijk de overgang gemaakt heeft tussen de natuurfilosofen en de metafysica, door op zoek te gaan naar definities van abstracte begrippen als "moed".

Diogenes van Sinope blijft wel de leukste natuurlijk.

Maar van de niet-Westerse filosofen ken ik eigenlijk enkel een paar namen, geen ideeën.

Socrates is een nicht. Plato is een nicht. Aristoteles is een nicht.

Thales, d�*t was een echte man.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be