Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   de onmenselijk werkomstandigheden bij flightcare (https://forum.politics.be/showthread.php?t=37223)

Mitgard 19 juli 2005 16:06

de onmenselijk werkomstandigheden bij flightcare
 
Flightcare neemt zelf een loopje met de veiligheids- en arbeidsvoorschriften.


Dat is de teneur van het dossier waarmee de vakbonden bij het afhandelingsbedrijf naar minister van Werk Freya Van den Bossche trekken.

De aanleiding van het sociaal conflict -het ontslag van vakbondsvrouw Maria Vindevoghel- was slechts "het topje van de ijsberg", luidde het dinsdag op een persconferentie. De vakbonden zijn niet te spreken over het verbod dat de rechter vorige week uitsprak op acties waardoor reizigers op de luchthaven worden geblokkeerd. Ze nemen de "inmenging van de rechtbank in een sociaal conflict" niet. Het verbod neemt niet weg dat er nog syndicale acties zullen volgen, al gaat het dan om 'guerilla-acties' waarbij de reizigers zoveel mogelijk worden ontzien. Al is de kans klein dat die er zullen komen vo/o/r het gesprek met de sociaal bemiddelaar.

Vindevoghel werd aan de deur gezet omdat ze de veiligheidsregels meermaals niet zou hebben gerespecteerd. Maar het beeld dat de bonden dinsdag van het bedrijf schetsten, oogt zelf niet fraai. "Ik wil benadrukken dat de aanleiding van het conflict bij Flightcare maar het topje van de ijsberg is (...) De toestand van de werknemers op het terrein is vaak schrijnend. In de catacomben van de luchthaven hebben we toestanden gezien die anno 2005 niet meer te rechtvaardigen zijn", stelde Bert Verhoogen van de socialistische vakbond BBTK.

De Technische Inspectie bezocht op 4 april het bedrijf om er de veiligheidsvoorschriften te inspecteren. Daarvan werd een week later een verslag naar de directie gestuurd met daarnaast een datum waarop de euvels moesten worden opgelost. Dat verslag moest worden meegedeeld aan het Comité voor Preventie en Bescherming op het Werk. De bonden stellen dat ze slechts een 'gefilterde' versie onder ogen kregen.

Volgens Lode Verschingel (ACV) zijn een paar essentiële elementen of overtredingen tot op vandaag nog niet hersteld. De bonden verwijzen ook naar een controle door luchthavenexploitant Biac vorige week die een reeks aberraties zou aantonen. Jean-Marc Urbain (CSC-Transcom) maakte onder meer gewag van problemen met de stockage van radio-actief materiaal in het magazijn of met de plaatsing ervan in de vliegtuigen. Dat zou komen door een onderbezetting of een gebrek aan opleiding.

Verschingel nam het luik over de arbeidsomstandigheden voor zijn rekening. Zo is er drie jaar na de start van Flightcare in oktober 2002, na de overname van Sabena Handling, nog geen arbeidsreglement. Hij hekelde ook problemen rond de uurroosters en de invoering van de zogenaamde split-shifts. Ook bepaalde premies zouden niet worden uitbetaald. En dan zijn er de contracten. Volgens Verschingel neemt het bedrijf niemand in vaste dienst wanneer hij start en maakt het bedrijf "abusievelijk" gebruik van de mogelijkheid om vier opeenvolgende keren een tijdelijk contract van zes maanden aan te bieden. Pas dan volgt een definitief contract, zij het een 50 procent-contract. Daarbij kunnen nog "annexen" (een aantal percentages) komen die gelden voor een bepaalde periode.

De lijst met klachten is nog langer. Het gemeenschappelijk vakbondsfront wil er mee naar minister van Werk Freya Van den Bossche stappen. Oorspronkelijk was eerder op de dag een gesprek voorzien, maar dat werd uitgesteld. De bonden rekenen op een ontmoeting later op de dag of morgen/woensdag voor het contact met de sociaal bemiddelaar.


bron: HBVL

--------------------------------------------------------


zo'n 19de eeuwse werkomstandigheden, logisch dat ze ne goeie vakbondsdelegee buiten willen smijten... :evil:


STEUN MARIA!

Jampie 19 juli 2005 16:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
Flightcare neemt zelf een loopje met de veiligheids- en arbeidsvoorschriften.


Dat is de teneur van het dossier waarmee de vakbonden bij het afhandelingsbedrijf naar minister van Werk Freya Van den Bossche trekken.

De aanleiding van het sociaal conflict -het ontslag van vakbondsvrouw Maria Vindevoghel- was slechts "het topje van de ijsberg", luidde het dinsdag op een persconferentie. De vakbonden zijn niet te spreken over het verbod dat de rechter vorige week uitsprak op acties waardoor reizigers op de luchthaven worden geblokkeerd. Ze nemen de "inmenging van de rechtbank in een sociaal conflict" niet. Het verbod neemt niet weg dat er nog syndicale acties zullen volgen, al gaat het dan om 'guerilla-acties' waarbij de reizigers zoveel mogelijk worden ontzien. Al is de kans klein dat die er zullen komen vo/o/r het gesprek met de sociaal bemiddelaar.

Vindevoghel werd aan de deur gezet omdat ze de veiligheidsregels meermaals niet zou hebben gerespecteerd. Maar het beeld dat de bonden dinsdag van het bedrijf schetsten, oogt zelf niet fraai. "Ik wil benadrukken dat de aanleiding van het conflict bij Flightcare maar het topje van de ijsberg is (...) De toestand van de werknemers op het terrein is vaak schrijnend. In de catacomben van de luchthaven hebben we toestanden gezien die anno 2005 niet meer te rechtvaardigen zijn", stelde Bert Verhoogen van de socialistische vakbond BBTK.

De Technische Inspectie bezocht op 4 april het bedrijf om er de veiligheidsvoorschriften te inspecteren. Daarvan werd een week later een verslag naar de directie gestuurd met daarnaast een datum waarop de euvels moesten worden opgelost. Dat verslag moest worden meegedeeld aan het Comité voor Preventie en Bescherming op het Werk. De bonden stellen dat ze slechts een 'gefilterde' versie onder ogen kregen.

Volgens Lode Verschingel (ACV) zijn een paar essentiële elementen of overtredingen tot op vandaag nog niet hersteld. De bonden verwijzen ook naar een controle door luchthavenexploitant Biac vorige week die een reeks aberraties zou aantonen. Jean-Marc Urbain (CSC-Transcom) maakte onder meer gewag van problemen met de stockage van radio-actief materiaal in het magazijn of met de plaatsing ervan in de vliegtuigen. Dat zou komen door een onderbezetting of een gebrek aan opleiding.

Verschingel nam het luik over de arbeidsomstandigheden voor zijn rekening. Zo is er drie jaar na de start van Flightcare in oktober 2002, na de overname van Sabena Handling, nog geen arbeidsreglement. Hij hekelde ook problemen rond de uurroosters en de invoering van de zogenaamde split-shifts. Ook bepaalde premies zouden niet worden uitbetaald. En dan zijn er de contracten. Volgens Verschingel neemt het bedrijf niemand in vaste dienst wanneer hij start en maakt het bedrijf "abusievelijk" gebruik van de mogelijkheid om vier opeenvolgende keren een tijdelijk contract van zes maanden aan te bieden. Pas dan volgt een definitief contract, zij het een 50 procent-contract. Daarbij kunnen nog "annexen" (een aantal percentages) komen die gelden voor een bepaalde periode.

De lijst met klachten is nog langer. Het gemeenschappelijk vakbondsfront wil er mee naar minister van Werk Freya Van den Bossche stappen. Oorspronkelijk was eerder op de dag een gesprek voorzien, maar dat werd uitgesteld. De bonden rekenen op een ontmoeting later op de dag of morgen/woensdag voor het contact met de sociaal bemiddelaar.


bron: HBVL

--------------------------------------------------------


zo'n 19de eeuwse werkomstandigheden, logisch dat ze ne goeie vakbondsdelegee buiten willen smijten... :evil:


STEUN MARIA!

Wat weet jij nu af van werken ??

Turkje 19 juli 2005 16:15

't Wordt tijd dat ze de Dienstenrichtlijn goedkeuren... :grin:

Chipie 19 juli 2005 16:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
Flightcare neemt zelf een loopje met de veiligheids- en arbeidsvoorschriften.


Dat is de teneur van het dossier waarmee de vakbonden bij het afhandelingsbedrijf naar minister van Werk Freya Van den Bossche trekken.

De aanleiding van het sociaal conflict -het ontslag van vakbondsvrouw Maria Vindevoghel- was slechts "het topje van de ijsberg", luidde het dinsdag op een persconferentie. De vakbonden zijn niet te spreken over het verbod dat de rechter vorige week uitsprak op acties waardoor reizigers op de luchthaven worden geblokkeerd. Ze nemen de "inmenging van de rechtbank in een sociaal conflict" niet. Het verbod neemt niet weg dat er nog syndicale acties zullen volgen, al gaat het dan om 'guerilla-acties' waarbij de reizigers zoveel mogelijk worden ontzien. Al is de kans klein dat die er zullen komen vo/o/r het gesprek met de sociaal bemiddelaar.

Vindevoghel werd aan de deur gezet omdat ze de veiligheidsregels meermaals niet zou hebben gerespecteerd. Maar het beeld dat de bonden dinsdag van het bedrijf schetsten, oogt zelf niet fraai. "Ik wil benadrukken dat de aanleiding van het conflict bij Flightcare maar het topje van de ijsberg is (...) De toestand van de werknemers op het terrein is vaak schrijnend. In de catacomben van de luchthaven hebben we toestanden gezien die anno 2005 niet meer te rechtvaardigen zijn", stelde Bert Verhoogen van de socialistische vakbond BBTK.

De Technische Inspectie bezocht op 4 april het bedrijf om er de veiligheidsvoorschriften te inspecteren. Daarvan werd een week later een verslag naar de directie gestuurd met daarnaast een datum waarop de euvels moesten worden opgelost. Dat verslag moest worden meegedeeld aan het Comité voor Preventie en Bescherming op het Werk. De bonden stellen dat ze slechts een 'gefilterde' versie onder ogen kregen.

Volgens Lode Verschingel (ACV) zijn een paar essentiële elementen of overtredingen tot op vandaag nog niet hersteld. De bonden verwijzen ook naar een controle door luchthavenexploitant Biac vorige week die een reeks aberraties zou aantonen. Jean-Marc Urbain (CSC-Transcom) maakte onder meer gewag van problemen met de stockage van radio-actief materiaal in het magazijn of met de plaatsing ervan in de vliegtuigen. Dat zou komen door een onderbezetting of een gebrek aan opleiding.

Verschingel nam het luik over de arbeidsomstandigheden voor zijn rekening. Zo is er drie jaar na de start van Flightcare in oktober 2002, na de overname van Sabena Handling, nog geen arbeidsreglement. Hij hekelde ook problemen rond de uurroosters en de invoering van de zogenaamde split-shifts. Ook bepaalde premies zouden niet worden uitbetaald. En dan zijn er de contracten. Volgens Verschingel neemt het bedrijf niemand in vaste dienst wanneer hij start en maakt het bedrijf "abusievelijk" gebruik van de mogelijkheid om vier opeenvolgende keren een tijdelijk contract van zes maanden aan te bieden. Pas dan volgt een definitief contract, zij het een 50 procent-contract. Daarbij kunnen nog "annexen" (een aantal percentages) komen die gelden voor een bepaalde periode.

De lijst met klachten is nog langer. Het gemeenschappelijk vakbondsfront wil er mee naar minister van Werk Freya Van den Bossche stappen. Oorspronkelijk was eerder op de dag een gesprek voorzien, maar dat werd uitgesteld. De bonden rekenen op een ontmoeting later op de dag of morgen/woensdag voor het contact met de sociaal bemiddelaar.


bron: HBVL

--------------------------------------------------------


zo'n 19de eeuwse werkomstandigheden, logisch dat ze ne goeie vakbondsdelegee buiten willen smijten... :evil:


STEUN MARIA!

Hier se... onze pamperfiel :lol:

CutTheCrap 19 juli 2005 17:15

Als ik het goed begrijp, is het is een ongeloofelijk slecthe werkgever en zijn de werkomstandigheden verschrikkelijk en onmenselijk, en toch gaan ze er alles aan doen om die Vindevogel in deze mensonterende omstandigheden aan het werk te houden.
Ik heb het altijd geweten, die van die vakbonden dat is een aparte soort waarbij alle logica ontbreekt.

Mitgard 19 juli 2005 17:16

daens niet gezien zeker?
volgende week deel 2.

wilt ge terug naar dien tijd ofzo. :evil:

bartje 19 juli 2005 17:40

Vindevoghel heeft de regels overtreden na herhaaldelijke waarschuwingen. Ze moet de gevolgen nu maar dragen!
Mocht ik WG zijn zou ik zeker niet toegeven aan zo'n grillen!

longhorn 19 juli 2005 17:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
daens niet gezien zeker?
volgende week deel 2.

wilt ge terug naar dien tijd ofzo. :evil:

The Godfather-films niet gezien, zeker?

De Casa Nostra zou evengoed ACV of ABVV kunnen zijn....en dat verhaalt speelt zich NIET af in het verleden.

C uit W 19 juli 2005 17:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bartje
Vindevoghel heeft de regels overtreden na herhaaldelijke waarschuwingen. Ze moet de gevolgen nu maar dragen!
Mocht ik WG zijn zou ik zeker niet toegeven aan zo'n grillen!

Inderdaad.
Puur machtsmisbruik van de vakbonden die nog maar eens bewijzen wat voor een organistatie dat wel is.

Sfax 19 juli 2005 18:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
Flightcare neemt zelf een loopje met de veiligheids- en arbeidsvoorschriften.


Dat is de teneur van het dossier waarmee de vakbonden bij het afhandelingsbedrijf naar minister van Werk Freya Van den Bossche trekken.

De aanleiding van het sociaal conflict -het ontslag van vakbondsvrouw Maria Vindevoghel- was slechts "het topje van de ijsberg", luidde het dinsdag op een persconferentie. De vakbonden zijn niet te spreken over het verbod dat de rechter vorige week uitsprak op acties waardoor reizigers op de luchthaven worden geblokkeerd. Ze nemen de "inmenging van de rechtbank in een sociaal conflict" niet. Het verbod neemt niet weg dat er nog syndicale acties zullen volgen, al gaat het dan om 'guerilla-acties' waarbij de reizigers zoveel mogelijk worden ontzien. Al is de kans klein dat die er zullen komen vo/o/r het gesprek met de sociaal bemiddelaar.

Vindevoghel werd aan de deur gezet omdat ze de veiligheidsregels meermaals niet zou hebben gerespecteerd. Maar het beeld dat de bonden dinsdag van het bedrijf schetsten, oogt zelf niet fraai. "Ik wil benadrukken dat de aanleiding van het conflict bij Flightcare maar het topje van de ijsberg is (...) De toestand van de werknemers op het terrein is vaak schrijnend. In de catacomben van de luchthaven hebben we toestanden gezien die anno 2005 niet meer te rechtvaardigen zijn", stelde Bert Verhoogen van de socialistische vakbond BBTK.

De Technische Inspectie bezocht op 4 april het bedrijf om er de veiligheidsvoorschriften te inspecteren. Daarvan werd een week later een verslag naar de directie gestuurd met daarnaast een datum waarop de euvels moesten worden opgelost. Dat verslag moest worden meegedeeld aan het Comité voor Preventie en Bescherming op het Werk. De bonden stellen dat ze slechts een 'gefilterde' versie onder ogen kregen.

Volgens Lode Verschingel (ACV) zijn een paar essentiële elementen of overtredingen tot op vandaag nog niet hersteld. De bonden verwijzen ook naar een controle door luchthavenexploitant Biac vorige week die een reeks aberraties zou aantonen. Jean-Marc Urbain (CSC-Transcom) maakte onder meer gewag van problemen met de stockage van radio-actief materiaal in het magazijn of met de plaatsing ervan in de vliegtuigen. Dat zou komen door een onderbezetting of een gebrek aan opleiding.

Verschingel nam het luik over de arbeidsomstandigheden voor zijn rekening. Zo is er drie jaar na de start van Flightcare in oktober 2002, na de overname van Sabena Handling, nog geen arbeidsreglement. Hij hekelde ook problemen rond de uurroosters en de invoering van de zogenaamde split-shifts. Ook bepaalde premies zouden niet worden uitbetaald. En dan zijn er de contracten. Volgens Verschingel neemt het bedrijf niemand in vaste dienst wanneer hij start en maakt het bedrijf "abusievelijk" gebruik van de mogelijkheid om vier opeenvolgende keren een tijdelijk contract van zes maanden aan te bieden. Pas dan volgt een definitief contract, zij het een 50 procent-contract. Daarbij kunnen nog "annexen" (een aantal percentages) komen die gelden voor een bepaalde periode.

De lijst met klachten is nog langer. Het gemeenschappelijk vakbondsfront wil er mee naar minister van Werk Freya Van den Bossche stappen. Oorspronkelijk was eerder op de dag een gesprek voorzien, maar dat werd uitgesteld. De bonden rekenen op een ontmoeting later op de dag of morgen/woensdag voor het contact met de sociaal bemiddelaar.


bron: HBVL

--------------------------------------------------------


zo'n 19de eeuwse werkomstandigheden, logisch dat ze ne goeie vakbondsdelegee buiten willen smijten... :evil:


STEUN MARIA!

En is al dit een excuus voor de persoon in kwestie om de regels niet te moeten naleven?

Rene Artois 19 juli 2005 19:01

De vakbonden houden al een week fanfare over het ontslag van een délégé. Nu opeens is dat maar het topje van de ijsberg. Waarom was het dat vorige week dan niet? Als de lijst klachten zo lang was, waarom stapt men nu pas naar de minister?

De vakbond neemt de inmenging van de rechtbank in een sociaal conflict niet? De vakbond zal nooit aanvaarden verantwoordelijk gesteld te kunnen worden voor haar daden. Daar zit nu net het probleem.

bartje 19 juli 2005 19:17

Ik vind het ook crapuleus dat ze geen rekening houden met de reizigers, dat zijn maar weer es het slachtoffer zijn van gans dat gezever.
De vakbonden zeggen wel dat dit niet zo is, maar dat is bullshit.
Zo krijgen ze mijn sympathie zeker niet hoor en van velen zelfs niet.

Een geluk waren er personeelsleden die de actie niet steunden en werkten om de reizigers niet in de steek te laten en hen een aangenaam begin van de vakantie te geven, dit verdient ook een pluim![edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by bartje on 19-07-2005 at 20:18
Reason:
--------------------------------

Ik vind het ook crapuleus dat ze geen rekening houden met de reizigers, dat zijn maar weer es het slachtoffer zijn van gans dat gezever.
De vakbonden zeggen wel dat dit niet zo is, maar dat is bullshit.
Zo krijgen ze mijn sympathie zeker niet hoor en van velen zelfs niet.

Een geluk waren er personeelsleden die de actie niet steunden en werkten om de reizigers niet in de steek te laten en hen een aangenaam begin van de vakantie te geven, dit verdient ook een pluim![/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Ik vind het ook crapuleus dat ze geen rekening houden met de reizigers, dat zijn maar weer es het slachtoffer zijn van gans dat gezever.
De vakbonden zeggen wel dat dit niet zo is, maar dat is bullshit.[/size]
[/edit]

Mitgard 19 juli 2005 19:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bartje
Ik vind het ook crapuleus dat ze geen rekening houden met de reizigers, dat zijn maar weer es het slachtoffer zijn van gans dat gezever.
De vakbonden zeggen wel dat dit niet zo is, maar dat is bullshit.

wie geeft er nu om de luxevakantietjes van die vette rijkaards....

maria is illegaal ontslagen.
die werkgever zou men moeten aanklagen.

bartje 19 juli 2005 19:21

Zijn dat al luxevarkentjes in je ogen, mensen die gans het jaar keihard werken en dan es een weekje of twee weekjes willen genieten... Kwestie van hoe je het bekijkt hé.

Vindevogel is niet illegaal ontslagen, ze heeft de regels NIET gevolgd, dan moet je de gevolgen daar maar van dragen.
De werkgever zou ook gelijk hebben keihard bij zijn standpunt te blijven en niet toe te geven aan de grillen van mensen die alleen aan zichzelf denken!

Sfax 19 juli 2005 19:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
wie geeft er nu om de luxevakantietjes van die vette rijkaards....

maria is illegaal ontslagen.
die werkgever zou men moeten aanklagen.

Dus nu is elke hardwerkende arbeider of bediende die zichzelf op een reis trakteert tijdens zijn verdiende verlof, een vette rijkaard? U begint nu zowaar te schoppen en te slaan op diegenen waar u zogenaamd voor opkomt...
Vette rijkaards hebben de luchthaven van Zaventem niet nodig om op reis te gaan moet u weten...

Mitgard 19 juli 2005 19:36

ik heb nul de botten respect voor hard werken.
dat maakt echt geen enkele indruk op mij.

en ja, ik vind vliegtuigreizen overbodige luxe en dus allerminst iets waarmee in deze omstandigheden rekening mee gehouden dient te worden.

arbeidsvoorwaarden zijn net iets belangrijker.

alpina 19 juli 2005 19:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
wie geeft er nu om de luxevakantietjes van die vette rijkaards....

Die zelfde luxevakantietjes die die werknemers van flightcare wss ook zullen nemen? De tijd dat alleen "de rijken" een vliegticket konden aanschaffen is al wel even gepasseerd hoor!

Citaat:

maria is illegaal ontslagen.
die werkgever zou men moeten aanklagen.
Dat men dat dan doet en de reizigers die er niets mee te maken hebben met rust laat.

Musketo 19 juli 2005 20:03

Deze kwestie is simpel en ligt mij nauw aan het hart.


Overigens, Mitgard heeft gelijk.

khaled 19 juli 2005 21:17

En geen woord over de vette premie die ons Mariatje krijgt omdat ze toevallig vakbondsafgevaardigde was.... Hoeveel is het ook alweer ? Twee jaar uitbetalen ?

En dan zijn er nog die denken dat bedrijven voor hun plezier zulke mensen ontslaan.

Ik vind het inderdaad ook tekenend dat er door de vakbonden pas gereageerd wordt op wantoestanden als iemand van hun eigen clubke plots (door eigen toedoen dan nog) in de problemen geraakt... Het zoveelste bewijs dat de vakbond absoluut niet begaan is met (situatie van) de gewone werkman/vrouw, maar dat enkel hun eigen mensen en postjes belangrijk zijn.

Alvader 19 juli 2005 21:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bartje
Zijn dat al luxevarkentjes in je ogen, mensen die gans het jaar keihard werken en dan es een weekje of twee weekjes willen genieten... Kwestie van hoe je het bekijkt hé.

Vindevogel is niet illegaal ontslagen, ze heeft de regels NIET gevolgd, dan moet je de gevolgen daar maar van dragen.
De werkgever zou ook gelijk hebben keihard bij zijn standpunt te blijven en niet toe te geven aan de grillen van mensen die alleen aan zichzelf denken!

Ofwel bestaat er stakingsrecht, met alle gevolgen vandien, ofwel niet.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be