![]() |
Naar aanleiding van deze uitspraak vroeg ik me af wat de strikte voorwaarden zijn om jezelf 'intellectueel' te kunnen benoemen.
Citaat:
[size=1](ik verwacht hier al evenveel zinnige antwoorden als bij 'wie is een autoriteit')[/size] |
Citaat:
- een middelgroot tot groot ego zoiets? |
Als je jezelf intellectueel noemt, ben je het al niet. Een ware intellectueel is uiterst bescheiden over zichzelf, omdat die weet dat die nooit 'de waarheid' zal bevatten.
Iemand anders intelectueel noemen, is volgens mij juist wanneer die constant zichzelf in vraag stelt en beschikt over een goede basiskennis over modiale thema's. Heeft absoluut niets met diploma of IQ te maken. |
Citaat:
Die eerste voorwaarde lijkt me sterk gekoppeld aan de tweede, maar die 'naar keuze' zou ik weglaten; ook onder 'intellectuelen' is er een onderscheid tussen 'pseudo' en 'grote' :wink: |
Citaat:
|
Citaat:
Dat komt aardig in de buurt denk ik. Ge ziet, volgens mijn definitie is zelfs wschl. zelfs Piano een intellectueel! |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Intellectueel is vooral een woord van de culturele elite, om zich te onderscheiden van de gewone, domme massa. Het heeft helemaal geen objectieve betekenis.
|
Zou het niet mooier zijn iedereen als intellectueel te bestempelen?
de ene zal wiskundig intellectueel zijn, de ander politiek, nog een ander op het gebied van humor, wie weet bestaan er zelfs seksueel intellectuelen? |
Citaat:
Intellectueel zijn is niet zoiets als een lichaamseigenschap, maar een actief verder willen zien dan uw neus lang is. En dat hangt idd samen met sociale afkomst, opleiding, IQ, ev. diploma's. Een arbeider die na zijn geestdodend werk VTM opzet en daar de hele avond naar blijft gapen zal geen intellectueel worden, niet omdat het een arbeider is maar omdat hij niet aan zijn ontwikkeling WERKT. |
Citaat:
-klopt mijn objectieve definitie niet? |
Citaat:
|
Citaat:
Dus ja intelligentie heeft voor een groot gedeelte te maken met het al dan niet intellectueel zijn van iemand, omdat een gebrek aan IQ nu eenmaal de ontwikkelingsmogelijkheden van iemand beknot. Het struikelblok voor de meeste zal echter het laatste aspect zijn, want ik denk dat slechts aan weinigen op dit forum een zeker gezag wordt toegekend. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik denk dat het sowieso nooit intellectueel is om jezelf een intellectueel te noemen.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:06. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be