Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Wat zijn de voordelen van een unitair systeem in Belgie? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=3805)

alpina 8 juni 2003 13:10

Ik heb het hier al ontelbare keren gevraagd maar blijkbaar interesseren de BUB'ers zich meer in tennis en in scheldpartijen!!

Wat zijn de voordelen van een unitair staatsvorm boven een confederale? Ik bedoel daarmee wat het systeem zelf concreet zo positief maakt voor Belgie.

Knuppel 8 juni 2003 13:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alpina
Ik heb het hier al ontelbare keren gevraagd maar blijkbaar interesseren de BUB'ers zich meer in tennis en in scheldpartijen!!

Wat zijn de voordelen van een unitair staatsvorm boven een confederale? Ik bedoel daarmee wat het systeem zelf concreet zo positief maakt voor Belgie.

Deze keer zal er zeker antwoord komen op je vraag. Er zitten hier immers een aantal BUBbers en vermits ze (nog) de enige partij zijn die het unitaire België bepleit weten ze precies weten waarom ze het unitiare België prefereren boven een confederaal land. :wink:

Quicky 8 juni 2003 15:30

Toch wel verdacht stil vind ik ????

zorroaster 8 juni 2003 15:46

Het antwoord zal in deze richting te zoeken zijn:

"Dat doet er allemaal niet toe! Henin en Clijsters stonden in de finale, nu België blijft eeuwig duren! Vlaams-nationalisme is dood na Roland Garros! Ik heb een Belgische vlag gezien!"

:D

Bruno* 8 juni 2003 16:49

Misschien een kostenbaring van plethorische administraties? Een stopzetting van de balkanisatie en ethnificatie van ons vaderland?

skye 8 juni 2003 16:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Misschien een kostenbaring van plethorische administraties? Een stopzetting van de balkanisatie en ethnificatie van ons vaderland?

Hoe ironisch...

Die "balkanisatie" was juist het gevolg van het willen centraliseren van de macht. Milosevich kon niet verdragen dat de kroaten, bosniers, enz... onafhankelijkheid wilden. Klinkt u dit bekend in de oren???

Bruno* 8 juni 2003 17:01

Ik heb de term centralisme niet gebruikt, ik raad u aan eens de website
www.belgischeunie.be te bekijken voor een verklarende woordenlijst.

skye 8 juni 2003 17:01

Citaat:

Ik heb de term centralisme niet gebruikt, ik raad u aan eens de website
www.belgischeunie.be te bekijken voor een verklarende woordenlijst.

Als u de term centralisme niet gebruikt heeft, weet u niet waarover u het heeft, punt.

Bruno* 8 juni 2003 17:03

Wat is dat voor onzin, is Nederland zo een centralistische staat?

skye 8 juni 2003 17:05

Citaat:

Wat is dat voor onzin, is Nederland zo een centralistische staat?

U wilt de wetgevende macht van de Vlaamse en de Waalse parlementen samenvoegen tot één parlement. Wat is dat?... :roll:

Dies 8 juni 2003 17:27

Citaat:

Wanneer u kosten wenst te besparen moet u denken in termen van winstgevendheid. U moet met andere woorden uw land besturen zoals men een bedrijf bestuurd, want bedrijven hun hoofdobjectief is winst maken (althans bedrijven uit de profit sector)
En wat zien we in de structuur van grote bedrijven: SBU's
Want het is namelijk efficiënter om bepaalde afdelingen op te splitsen, eigen verantwoordelijkheden te geven en een eigen budget toe te kennen zodat deze efficiënter kunnen werken en aldus tot een grotere totale winst kunnen komen voor het gehele bedrijf!

Renaud 8 juni 2003 19:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Citaat:

Wanneer u kosten wenst te besparen moet u denken in termen van winstgevendheid. U moet met andere woorden uw land besturen zoals men een bedrijf bestuurd, want bedrijven hun hoofdobjectief is winst maken (althans bedrijven uit de profit sector)
En wat zien we in de structuur van grote bedrijven: SBU's
Want het is namelijk efficiënter om bepaalde afdelingen op te splitsen, eigen verantwoordelijkheden te geven en een eigen budget toe te kennen zodat deze efficiënter kunnen werken en aldus tot een grotere totale winst kunnen komen voor het gehele bedrijf!

Inderdaad. En ik ben de enigste dat tot nu toe gepleit heeft voor een decentralisatie ten voordele van de provincies. Reacties?

Dies 8 juni 2003 19:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Le p'tit Belge
ik ben de enigste dat tot nu toe gepleit heeft voor een decentralisatie ten voordele van de provincies. Reacties?

Ik heb reeds in een andere topic tegen één van uw partijgenoten gezegd dat ik daar eventueel wel iets zou in zien.

Bruno* 8 juni 2003 20:20

Ik pleit voor een Belgische eenheidsstaat mét decentralisatie naar de negen provincies toe. Al de rest is ethnificatie. De gemeenschappen blijven behouden, maar hun raden worden afgeschaft.

C uit W 8 juni 2003 20:23

Citaat:

Ik pleit voor een Belgische eenheidsstaat mét decentralisatie naar de negen provincies toe. Al de rest is ethnificatie. De gemeenschappen blijven behouden, maar hun raden worden afgeschaft.

Er is geen reden noch een rationele behoefte naar de overkoepelende en overbodige staat Belgie, die moet dus verdwijnen, in het europa der regio's.
Vlaanderen en Wallonie zijn in alle opzichten te verschillend om een bestuurbaar land te vormen (behalve in een unitair-centralistische dictatuur ...)

Bruno* 8 juni 2003 20:25

De spontane volksuitbarstingen van de voorbije dagen van Parijs tot Hasselt en van de zee tot Bastogne hebben nogmaals bewezen dat de Vl-nationale landverraders een gedegenereerde (gefrustreerde) minderheid vormt die compleet wordt weggeblazen door de wens van de bevolking, die in innige mate trouw blijft aan Koning en Vaderland.

Renaud 8 juni 2003 20:37

Citaat:

Citaat:

ik ben de enigste dat tot nu toe gepleit heeft voor een decentralisatie ten voordele van de provincies. Reacties?

Ik heb reeds in een andere topic tegen één van uw partijgenoten gezegd dat ik daar eventueel wel iets zou in zien.

Onafhankelijker dan mij is er niet. Blijkbaar bestaat de illusie dat ik bij de BUB zit. Niet dus...

De Vliegende Hollander 8 juni 2003 20:43

Citaat:

De spontane volksuitbarstingen van de voorbije dagen van Parijs tot Hasselt en van de zee tot Bastogne hebben nogmaals bewezen dat de Vl-nationale landverraders een gedegenereerde (gefrustreerde) minderheid vormt die compleet wordt weggeblazen door de wens van de bevolking, die in innige mate trouw blijft aan Koning en Vaderland.

Trouw blijven aan de Koning??? In welke eeuw leven wij hier :lol: ...

C uit W 8 juni 2003 20:43

Citaat:

:lol: :lol: :lol: :lol:
Opgefokte emoties om het zielige gebrek aan symbolen wegens een gebrek aan vanderlandsgevoelens te camoufleren.
Dan een koning die probeert zichzelf op te warderen aan iets waar hij compleet niks te maken mee heeft, en verder niks.

Knuppel 8 juni 2003 20:43

Citaat:

Citaat:

Citaat:

Onafhankelijker dan mij is er niet. Blijkbaar bestaat de illusie dat ik bij de BUB zit. Niet dus...

Hela hela! Niet weglopen, hé?
Alweer eentje die het het niet meer ziet zitten met de BUB na Superstaaf?
Als het zo doorgaat zijn we binnenkort ons vermaak helem�*�*l kwijt!
Blijf nog wat en discussiëer wat met Dies over jullie gezamenlijke ideeën.
Ik zal braaf zijn en jullie niet onderbreken. :wink:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be