Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Partijdiscussies (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=121)
-   -   De Morgen vandaag en het Blok... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=38097)

Brugge Veilig en Leefbaar 6 augustus 2005 12:31

De Morgen vandaag en het Blok...

In De Morgen van vandaag staat een artikel waarin het Blok er nogal (terecht) wordt doorgetrokken. Welke goed ziel (met inzage in de on-line krant) voelt zich geroepen om dit naar hier te sleuren ? Met dank bij voorbaat... ;-)

Jong N-VA'er 6 augustus 2005 12:49

Waarover gaat het dan nu weer? Want De Morgen vertrouw ik voor geen cent...

Bhairav 6 augustus 2005 17:34

Natuurlijk niet, u bent rechts.

gorik 6 augustus 2005 18:51

De Morgen is een klucht

Vlaams-nationalist 6 augustus 2005 18:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gorik
De Morgen is een klucht

Sowieso, maar als het kan helpen tweedracht te zaaien in Vlaams-nationale kringen, waarom niet? :roll:

rik47 6 augustus 2005 18:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Brugge Veilig en Leefbaar
In De Morgen van vandaag staat een artikel waarin het Blok er nogal (terecht) wordt doorgetrokken. Welke goed ziel (met inzage in de on-line krant) voelt zich geroepen om dit naar hier te sleuren ? Met dank bij voorbaat... ;-)

Sleuren, inderdaad, zoveel boeit het de meesten wat in De Morgen staat, begrijpelijk......

Knuppel 6 augustus 2005 19:18

Citaat:

Doet De Morgen dan ook nog iets anders buiten het VB er 'nogal terecht' doorsleuren?

Flandriar 6 augustus 2005 20:43

Citaat:

Jammer dat ik de Morgen vandaag niet gekocht heb... :-(

Vlaams-nationalist 6 augustus 2005 20:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flandriar

Inderdaad, er is toch niets zo leuk dan negatief kommentaar op een partij die je veracht en nochtans onze eerste partner zou moeten zijn.

Maar ja, de "haat, broedertwist en schande" zegt je (en stel je gerust: ook vele anderen) niets meer. Spijtig genoeg. :-(

gorik 6 augustus 2005 21:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaams-nationalist
Inderdaad, er is toch niets zo leuk dan negatief kommentaar op een partij die je veracht en nochtans onze eerste partner zou moeten zijn.

Maar ja, de "haat, broedertwist en schande" zegt je (en stel je gerust: ook vele anderen) niets meer. Spijtig genoeg. :-(

Leve het prinsenvolk der oude Nederlanden ;-)

Wreker 6 augustus 2005 21:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flandriar

Dan zult ge als ge rap zijt overmorgen de Morgen van eergisteren nog te pakken moeten krijgen.

Wreker 6 augustus 2005 21:40

Ik ken een heel goei mop maar ik ben ze vergeten. ;-)[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Wreker on 06-08-2005 at 22:40
Reason:
--------------------------------

Ik ken een heel goei mop maar ik ben ze vergeten. ;-)[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Ik ken een heel goei mop maar ik be ze vergeten. :cry:[/size]
[/edit]

Xnorf 6 augustus 2005 21:47

Waarom koopt De Morgen blokwatch niet over.. Van niveau zijn ze het zelfde. Hebben die geen nieuws te melden ofzo. De blok-bash rage is al een aantal jaren uit de mode.

Jong N-VA'er 7 augustus 2005 16:25

Onnodig topic hier lijkt me zo. Nog altijd niets geweten over de inhoud.

Guderian 7 augustus 2005 18:09

Citaat:

Daar is Luciano met zijn geliefde gazet weer. Hij noemt zichzelf een rechts Vlaams-nationalist, maar gelooft wél wat De Morgen schrijft, de Pravda van Vlaanderen, de gazet dat links Vlaanderen onder hun hoofdkussen legt als het gaat slapen. :roll: :lol:

Overigens blijkt Luciano zijn gradatie aan lafheid nog wat op te voeren. Na de vele kritieken omwille van z'n onzinnige artikels die hij hier c/p plaatste om toch maar ergens het VB te kunnen belasteren, hoopt hij nu stiekem dat iemand anders zo'n artikel post zodat niet hij maar iemand anders de kritiek krijgt. Tsss... Wat zou Brugge toch zijn zonder deze man?

herr fritz 7 augustus 2005 18:17

Citaat:

Bof, ik denk dat de gemiddelde De Morgen-lezer al weet dat die anti-VlaamsBelang artikels obligatoir gepubliceerd worden. Men hecht er evenveel journalistieke waarde aan als de cartoons van Kim.

Supe®Staaf 7 augustus 2005 18:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Doet De Morgen dan ook nog iets anders buiten het VB er 'nogal terecht' doorsleuren?

Iemand moet het toch doen? Had je nu graag een partij gehad wier rotzooi kritiekloos geslikt en bejubeld werd door alle media?
Een beetje gezonde kritische zin kan nooit kwaad.

Knuppel 7 augustus 2005 21:45

Waar zitten die dan????? Waar? Waar?
Die 'alle' media die 'een' partij kritiekloos bejubelen?

Brugge Veilig en Leefbaar 8 augustus 2005 16:58

Pffff...ik zal het maar zelf doen, zekers... :roll:

Uit De Morgen
Een moskee ging [size=4]in vlammen op [/size][size=7][size=3]Met de groeten van [/size][/size][size=3]Vlaams Belang[/size]

[size=5][size=2][/size]
Ben van der Kooi [/size][size=6]

[/size][size=5]
Een ‘beetje geschift’, ‘marginaal’ en een ‘speciaal figuur’ die om die reden ‘enkele jaren geleden’ uit de partij werd gezet. Zegt de partij. Maar hoeveel jaar geleden ook alweer, dat wil of kan men zich bij het Vlaams Belang niet herinneren. En hoezeer het VB zich vandaag probeert te distantiëren van Ben van der Kooi (31), het feit is wel daar: de man die ervan wordt beschuldigd op 15 juni in Rotterdam een moskee in brand te hebben gestoken, was een hyperactief lid van het VB. Vorig jaar ontving hij nog een officiële uitnodiging voor het grote verkiezingsfeest in Antwerpen.[/size][size=2]

DOUGLAS DE CONINCK
[/size][size=3]

Vrij scherp in beeld

[/size][size=1]Uit zijn postings op het internet is op te maken dat Ben van der Kooi zich eerst verheugde op de uitzending van Opsporing verzocht: “Wekelijks zijn er in een stad als [/size][size=1]Rotterdam branden, maar hier schijnen de moslims eens een keertje slachtoffer, en die lijken wel haast heilig verklaard. Maar goed, wellicht dat Opsporing verzocht velen binnen extreem-rechts vanavond gaat vermaken met heftige beelden van de gloeiende inhoud van wat ooit een moskee was.” Of Van der Kooi veel plezier beleefde aan de uitzending is te betwijfelen. Centraal daarin stonden de opnamen die een bewakingscamera's enkele minuten voor de aanslag in de buurt van de moskee maakte. De tv-kijker werd gevraagd aandachtig te kijken. Misschien herkende iemand wel “deze persoon”. Op de tape was een man te zien op een stevige herenfiets, traag rijdend, nu en dan stoppend voor de moskee, het gebouw en de omgeving in zich opnemend. De politie, zei de commentaarstem in Opsporing verzocht, “vindt het gedrag van de fietser erg verdacht”. Een understatement. Het was een warme nacht, deze fietser droeg een zware pet met oorverwarmers. Vastgesnoerd op de bagagedrager was een jerrycan te zien. Op een extreem-rechts internetforum schreef een vriend van van der Kooi de volgende dag: “Op de foto is hij voor mij persoonlijk wel degelijk te herkennen.” Inderdaad, beaamde een ander: “Toen ik de foto van Opsporing verzochtzag, toen herkende ik wel iets van Ben hierin.” Op 30 juni werd Ben van der Kooi gearresteerd. Ook al ontkent hij iets met de brand te maken te hebben, zag hij zijn aanhouding vorige maand met negentig dagen verlengd en er werd hem ‘algehele beperking’ opgelegd. Dat houdt volgens de Nederlandse strafwet in dat de verdachte geen contact mag hebben met de buitenwereld en zijn advocaat niet gemachtigd is te communiceren met de media. Het houdt ook in dat je als buitenstaander kunt stellen dat het openbaar ministerie vrij zeker van zijn zaak is.[/size]

[size=7]T[/size][size=1]ussen de brandstichting en zijn arrestatie in was Ben van der Kooi nog in Antwerpen. Hij was op zaterdag 25 juni een van de driehonderd aanwezigen op de jaarlijkse Radicale Sporenherdenking van Voorpost. Dat was ooit een fascistoïde vechtersclubje, maar is de laatste [/size][size=1]jaren de kweekvijver bij uitstek voor politiek personeel van het Vlaams Belang. Ben van der Kooi was lid van het VB, en meer dan vermoedelijk ook van Voorpost. Dat zegt Willem Hart van kafka.nl, de Nederlandse tegenhanger van Blokwatch. De onderzoeksgroep brengt extreem-rechts in kaart en publiceerde in mei 2003 al eens een uitgebreid artikel over Van der Kooi. Toen al, aldus Hart, “viel ons de frequentie van zijn contacten met het Blok en zijn nevenorganisaties op”. Medewerkers van kafka.nl mengen zich geregeld tussen het publiek op extreemrechtse organisaties, maken foto’s en speuren het internet af. Van der Kooi was een eerder eenvoudig studieobject. “Hij praatte vrijuit met iedereen”, zegt Hart. [/size][size=1]“Hij deed nergens geheimzinnig over, ook niet over zijn lidmaatschap van het VB. Hij vertelde dat zelf meermaals aan al wie het horen wou en herhaalde dat in september 2002 nog in een e-mail. Als je dan kijkt naar de lijst van zijn aanwezigheden op manifestaties van het VB, ben je niet echt geneigd te denken dat hij er een toevallige, occasionele passant was.” Het hierna volgende lijstje van kafka.nl, zo benadrukt Hart, bevat alleen zekerhe[/size][size=1]den. Het gaat om manifestaties waar Van der Kooi door zijn mensen werd gezien (vaak ook gefotografeerd) of waarover hij zelf mededelingen deed op het [/size][size=1]internet. “Wij brengen alleen informatie naar voren als we keiharde bewijzen hebben.” • 25 augustus 2001: Europese Kameraad[/size][size=1]schapsavond van Voorpost in Diksmuide aan de vooravond van de IJzerbedevaart.• 24 augustus 2002: idem.• 31 januari 2004: nationalistische ex[/size][size=1]treem-r[/size][size=1]echtse betoging tegen migrantenstemrecht in Antwerpen. • 23 mei 2004: verkiezingscongres Vlaams Blok, stadsschouwburg Antwerpen. [/size][size=1]• 6 juni 2004: partijfeest Vlaams Blok op Linkeroever, Antwerpen. • 13 juni 2004: verkiezingsfeest Vlaams Blok, partijsecretariaat, Antwerpen. • 26 juni 2004: Radicale Sporenherdenking Voorpost in Antwerpen. • 22 augustus 2004: IJzerwake in Steenstrate, een feitelijke organisatie van het Vlaams Blok. • 25 juni 2005: Radicale Sporenherdenking van Voorpost in Antwerpen.[/size]
[size=1][/size][size=3]

Politieke vorming bij VB
[/size][size=1]
In juli 2001 nam Ben van der Kooi deel aan de ‘zomeruniversiteit’ van de Vlaams Blok Jongeren (VBJ) in het Oostenrijkse Tirol. Het gaat om een zomerkamp waar het VB jaarlijks een vijftigtal jongeren politieke vorming geeft. Dat Van der Kooi daar van de partij was valt voor het VB moeilijk te ontkennen. Blokwatch publiceerde foto’s die eerder verschenen in het VBJ-ledenblad Vrij Vlaanderen (september 2001) bij een verslag over het zomerkamp. Op de groepsfoto is Ben van der Kooi duidelijk te herkennen. Rechts achter hem staat Philip Dewinter. Volgens Marc Spruyt van Blokwatch kan de VB(J)-leiding niet volhouden dat ze niet wist wat voor vlees ze met Van der Kooi in de kuip had. Marc Spruyt: “Behalve door een haast chronische dronkenschap viel Van der Kooi naar verluidt vooral op door allerlei neonazistische uitspraken en kledij. Zo liet hij zich volgens een ooggetuige, met wie wij konden spreken, ooit opmerken door een T-shirt met ‘Leibstandarte Adolf Hitler’ op. Hoewel enkele VBJ-leden daar hun bedenkingen over uitten, zagen noch toenmalig VBJ-voorzitter Frederic Erens, noch de ook aanwezige VB-voorzitter Frank Vanhecke of parlementslid Jurgen Ceder, er volgens onze getuige graten in.” Voor hij in juli 2001 de naar Oostenrijk vertrok, zegt Spruyt, werd voor alle zekerheid Van der Koois bagage doorzocht: “De vrees bestond dat hij wapens en neonazistisch propagandamateriaal wilde meesmokkelen, die bij een eventuele huiszoeking door de Oostenrijkse politie in beslag zouden kunnen worden genomen. In Oostenrijk staan daar strenge straffen op. Die vrees bleek terecht. Het belette niet dat Van der Kooi toch nog mocht meereizen.” De krant De Standaard bood op 23 juli huidig VBJ-voorzitter Hans Verreyt een forum om de onthullingen van Blokwatch te minimaliseren. Hij noemde Van der Kooi “een extreem geval”, komende uit “een marginaal milieu” en “een spijtige uitzondering”. Daarom, zei Verreyt, werd de Nederlander te kennen gegeven dat hij niet meer welkom was. Dat in zijn bagage neonazistisch materiaal zou zijn aangetroffen, noemde hij “een indianenver[/size][size=1]haal”. [size=2]Idem voor zijn VBJ-lidmaatschap: “Hij is nooit lid van de Jongeren geweest.”[/size][/size]

[size=7]G[/size][size=1]econtacteerd door De Morgen is Hans Verreyt nu, twee weken later, van dat laatste niet meer zo zeker. “Hij is uit de partij gezet, dat weet ik nog wel”, geeft Verreyt met lichte tegenzin toe. “Dus ja, hij is ooit lid geweest, maar dat dateert toch al van enkele jaren geleden.” Niet zo verschrikkelijk veel jaren geleden, zo te zien. Even klikken op het forum van het Nederlandse extreem-rechtse Stormfront en dit berichtje komt te voorschijn, van Ben van der Kooi zelf, en gepost in mei 2004: ‘In de officiële uitnodiging die ik van de week binnen kreeg, samen met een ander poststuk met daarin het vertrouwde maandelijkse magazine van het Blok, stond dat er in de Stadsschouwburg plek is voor zo’n 2000 mensen.’ De uitnodiging waarvan sprake was een officiële, voor het verkiezingsfeest van het VB op 13 juni 2004 in Antwerpen. Groot als de partij inmiddels was en beperkt als de plaatsen in de Stadsschouwburg zijn, kregen normaal alleen kaderleden, mandatarissen en de meest verdienstelijke militanten een uitnodiging. Hans Verreyt zegt nu dat hij enkel kan gissen naar de redenen waarom Van der Kooi — “als dat al echt zo is” — een uitnodiging ontving. “Wat zou kunnen, is dat hij na uit de partij te zijn gezet, via het internet zich om de zes maanden opnieuw aanmeldde. Die Van der Kooi was een speciaal figuur. Hij wou overal aanwezig zijn, bij alles wat hij als ‘rechts’ beschouwde, wat niet altijd hetzelfde is als wat anderen als rechts beschouwen. Ik was zelf ook op dat kamp in Tirol in 2001. Als je tien dagen met iemand in het buitenland zit, leer je zo iemand wel een beetje kennen.” [/size][size=1]Hoe dan? [/size][size=1]Hans Verreyt: “De man is al jaren werkloos. Principieel werkloos, zei hijzelf. Om zich ‘ten volle aan de beweging te kunnen geven’ (lacht). Zo iemand.” [/size][size=1]En blijkbaar altijd dronken, dus werd hij in 2001 uit de partij gezet? [/size][size=1]“Dat hij altijd dronken was, zou ik niet kunnen bevestigen, maar hij is op zeker moment wel uit de partij gezet. Je kunt je afvragen wat een Nederlander bij het Vlaams Belang te zoeken heeft.” [/size][size=1]Precies, maar in 2004 is hij op tal van partijmanifestaties aanwezig en ontvangt hij een uitnodiging voor het verkiezingsfeest. [/size][size=1]“Zelfs u, journalist bij De Morgen, kunt u via internet aanmelden als geïnteresseerde en dan krijgt u automatisch het tijdschrijft en zo’n uitnodiging.” [/size][size=1]Kunt u niet gewoon zeggen op welke dag Ben van der Kooi uit de partij werd gezet? [/size][size=1]“Ik heb navraag laten doen. Het is meer dan een jaar geleden. Als het zo lang geleden is, dan interesseert het mij niet.”
[/size][size=7]

Z
[/size][size=1]o vaag als de herinneringen van de VB-top aan Ben van der Kooi vandaag zijn, zo scherp zijn ze bij minstens twee ex-militanten. Volgens Marleen Denecker, enkele jaren geleden nog voorzitster van het VB in Oostkamp, “behoorde die altijd dronken Nederlander” zonder meer tot het partijmeubilair. “Ik herinner me die Kameraadschapsavond in Diksmuide in 2001. Ik was op stap met Frank Vanhecke en Philip Dewinter. Het kan voor een buitenstaander vreemd klinken, maar in tegenstelling tot Vanhecke maakte Dewinter zich zorgen over figuren als Van der Kooi: ‘Oei, die zit daar met zijn bende in Diksmuide. Moeten we niet gaan zien dat de boel daar niet uit de hand loopt?’ Iedereen kende hem, hij was altijd en overal van de partij, kraamde de meest gore taal uit. Frank Vanhecke tolereerde dat. Hij vond dat allemaal prima. Als de VB-leiding nu beweert dat ze Van der Kooi maar één of een paar keer te zien kreeg en snel de laan uitstuurde, dan liegt ze.” Ook Kurt Deschachte, die twee maanden geleden na gerechtelijke problemen ontslag nam als (enige) VB-verkozene in de gemeenteraad van Bredene, ontmoette de Nederlander meer dan eens op partijmanifestaties allerhande: “Hij liep altijd op partijfeesten en debatten rond met een camera. Hij wou alles vastleggen. Hij was een beetje geschift, eigenlijk. Hij vertelde me dat hij ooit al eens zijn eigen auto in brand had gestoken voor een moskee. ”Wanneer precies en wat voor moskee, dat weet Deschachte niet meer. “Maar hij zei zulke dingen wel. En hij leek daar trots op te zijn. Het zou me dus niet echt verwonderen als zou blijken dat hij de dader is.” Volgens de laatste berichten volgt Ben van der Kooi nu het voorbeeld van de man die hij meer haat dan wie ook: Mohammed Bouyeri, de moordenaar van Theo van Gogh. Hij weigert elke medewerking met justitie, beroept zich op zijn recht om te zwijgen. Er komt een dag waarop hij voor de rechter zal verschijnen, wellicht ook een dag waarop waarop hij weer een vrij man zal zijn en bij machte te reageren op zij die hem nu omschrijven als “geschift” of “een speciaal geval”. Een dag om naar uit te kijken, denkt Willem Hart: “Hem kennende, zal hij niet in een of ander hoger belang gaan ontkennen lid te zijn of te zijn geweest van het Vlaams Belang. Hij zal de waarheid vertellen. Want zo is hij wel.”

[/size][size=4]

Anders dan de partijtop hadden minder belangrijke VB’ers wel hun bedenkingen bij de altijd maar met Hitler dwepende Nederlander die op geen enkele manifestatie wou ontbreken: ‘Hij vertelde me dat hij ooit al eens zijn eigen auto in brand had gestoken voor een moskee’

[/size][size=1]
[/size][size=1]Volgens ex-VB’ers behoorde Van der Kooi (r.) zonder meer tot het ‘partijmeubilair’. Ook op de IJzerwake in Steenstrate, augustus 2004, was hij present. [/size][size=1](Foto kafka.nl)[/size][size=1]

[/size][/font][edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Brugge Veilig en Leefbaar on 08-08-2005 at 18:05
Reason:

Uit De Morgen
Een moskee ging [size=4]in vlammen op [/size][size=7][size=3]Met de groeten van [/size][/size][size=3]Vlaams Belang[/size]

[size=5][size=2][/size]
Ben van der Kooi [/size][size=6]

[/size][size=5]
Een ‘beetje geschift’, ‘marginaal’ en een ‘speciaal figuur’ die om die reden ‘enkele jaren geleden’ uit de partij werd gezet. Zegt de partij. Maar hoeveel jaar geleden ook alweer, dat wil of kan men zich bij het Vlaams Belang niet herinneren. En hoezeer het VB zich vandaag probeert te distantiëren van Ben van der Kooi (31), het feit is wel daar: de man die ervan wordt beschuldigd op 15 juni in Rotterdam een moskee in brand te hebben gestoken, was een hyperactief lid van het VB. Vorig jaar ontving hij nog een officiële uitnodiging voor het grote verkiezingsfeest in Antwerpen.[/size][size=2]

DOUGLAS DE CONINCK
[/size][size=3]

Vrij scherp in beeld

[/size][size=1]Uit zijn postings op het internet is op te maken dat Ben van der Kooi zich eerst verheugde op de uitzending van Opsporing verzocht: “Wekelijks zijn er in een stad als [/size][size=1]Rotterdam branden, maar hier schijnen de moslims eens een keertje slachtoffer, en die lijken wel haast heilig verklaard. Maar goed, wellicht dat Opsporing verzocht velen binnen extreem-rechts vanavond gaat vermaken met heftige beelden van de gloeiende inhoud van wat ooit een moskee was.” Of Van der Kooi veel plezier beleefde aan de uitzending is te betwijfelen. Centraal daarin stonden de opnamen die een bewakingscamera's enkele minuten voor de aanslag in de buurt van de moskee maakte. De tv-kijker werd gevraagd aandachtig te kijken. Misschien herkende iemand wel “deze persoon”. Op de tape was een man te zien op een stevige herenfiets, traag rijdend, nu en dan stoppend voor de moskee, het gebouw en de omgeving in zich opnemend. De politie, zei de commentaarstem in Opsporing verzocht, “vindt het gedrag van de fietser erg verdacht”. Een understatement. Het was een warme nacht, deze fietser droeg een zware pet met oorverwarmers. Vastgesnoerd op de bagagedrager was een jerrycan te zien. Op een extreem-rechts internetforum schreef een vriend van van der Kooi de volgende dag: “Op de foto is hij voor mij persoonlijk wel degelijk te herkennen.” Inderdaad, beaamde een ander: “Toen ik de foto van Opsporing verzochtzag, toen herkende ik wel iets van Ben hierin.” Op 30 juni werd Ben van der Kooi gearresteerd. Ook al ontkent hij iets met de brand te maken te hebben, zag hij zijn aanhouding vorige maand met negentig dagen verlengd en er werd hem ‘algehele beperking’ opgelegd. Dat houdt volgens de Nederlandse strafwet in dat de verdachte geen contact mag hebben met de buitenwereld en zijn advocaat niet gemachtigd is te communiceren met de media. Het houdt ook in dat je als buitenstaander kunt stellen dat het openbaar ministerie vrij zeker van zijn zaak is.[/size]

[size=7]T[/size][size=1]ussen de brandstichting en zijn arrestatie in was Ben van der Kooi nog in Antwerpen. Hij was op zaterdag 25 juni een van de driehonderd aanwezigen op de jaarlijkse Radicale Sporenherdenking van Voorpost. Dat was ooit een fascistoïde vechtersclubje, maar is de laatste [/size][size=1]jaren de kweekvijver bij uitstek voor politiek personeel van het Vlaams Belang. Ben van der Kooi was lid van het VB, en meer dan vermoedelijk ook van Voorpost. Dat zegt Willem Hart van kafka.nl, de Nederlandse tegenhanger van Blokwatch. De onderzoeksgroep brengt extreem-rechts in kaart en publiceerde in mei 2003 al eens een uitgebreid artikel over Van der Kooi. Toen al, aldus Hart, “viel ons de frequentie van zijn contacten met het Blok en zijn nevenorganisaties op”. Medewerkers van kafka.nl mengen zich geregeld tussen het publiek op extreemrechtse organisaties, maken foto’s en speuren het internet af. Van der Kooi was een eerder eenvoudig studieobject. “Hij praatte vrijuit met iedereen”, zegt Hart. [/size][size=1]“Hij deed nergens geheimzinnig over, ook niet over zijn lidmaatschap van het VB. Hij vertelde dat zelf meermaals aan al wie het horen wou en herhaalde dat in september 2002 nog in een e-mail. Als je dan kijkt naar de lijst van zijn aanwezigheden op manifestaties van het VB, ben je niet echt geneigd te denken dat hij er een toevallige, occasionele passant was.” Het hierna volgende lijstje van kafka.nl, zo benadrukt Hart, bevat alleen zekerhe[/size][size=1]den. Het gaat om manifestaties waar Van der Kooi door zijn mensen werd gezien (vaak ook gefotografeerd) of waarover hij zelf mededelingen deed op het [/size][size=1]internet. “Wij brengen alleen informatie naar voren als we keiharde bewijzen hebben.” • 25 augustus 2001: Europese Kameraad[/size][size=1]schapsavond van Voorpost in Diksmuide aan de vooravond van de IJzerbedevaart.• 24 augustus 2002: idem.• 31 januari 2004: nationalistische ex[/size][size=1]treem-r[/size][size=1]echtse betoging tegen migrantenstemrecht in Antwerpen. • 23 mei 2004: verkiezingscongres Vlaams Blok, stadsschouwburg Antwerpen. [/size][size=1]• 6 juni 2004: partijfeest Vlaams Blok op Linkeroever, Antwerpen. • 13 juni 2004: verkiezingsfeest Vlaams Blok, partijsecretariaat, Antwerpen. • 26 juni 2004: Radicale Sporenherdenking Voorpost in Antwerpen. • 22 augustus 2004: IJzerwake in Steenstrate, een feitelijke organisatie van het Vlaams Blok. • 25 juni 2005: Radicale Sporenherdenking van Voorpost in Antwerpen.[/size]
[size=1][/size][size=3]

Politieke vorming bij VB
[/size][size=1]
In juli 2001 nam Ben van der Kooi deel aan de ‘zomeruniversiteit’ van de Vlaams Blok Jongeren (VBJ) in het Oostenrijkse Tirol. Het gaat om een zomerkamp waar het VB jaarlijks een vijftigtal jongeren politieke vorming geeft. Dat Van der Kooi daar van de partij was valt voor het VB moeilijk te ontkennen. Blokwatch publiceerde foto’s die eerder verschenen in het VBJ-ledenblad Vrij Vlaanderen (september 2001) bij een verslag over het zomerkamp. Op de groepsfoto is Ben van der Kooi duidelijk te herkennen. Rechts achter hem staat Philip Dewinter. Volgens Marc Spruyt van Blokwatch kan de VB(J)-leiding niet volhouden dat ze niet wist wat voor vlees ze met Van der Kooi in de kuip had. Marc Spruyt: “Behalve door een haast chronische dronkenschap viel Van der Kooi naar verluidt vooral op door allerlei neonazistische uitspraken en kledij. Zo liet hij zich volgens een ooggetuige, met wie wij konden spreken, ooit opmerken door een T-shirt met ‘Leibstandarte Adolf Hitler’ op. Hoewel enkele VBJ-leden daar hun bedenkingen over uitten, zagen noch toenmalig VBJ-voorzitter Frederic Erens, noch de ook aanwezige VB-voorzitter Frank Vanhecke of parlementslid Jurgen Ceder, er volgens onze getuige graten in.” Voor hij in juli 2001 de naar Oostenrijk vertrok, zegt Spruyt, werd voor alle zekerheid Van der Koois bagage doorzocht: “De vrees bestond dat hij wapens en neonazistisch propagandamateriaal wilde meesmokkelen, die bij een eventuele huiszoeking door de Oostenrijkse politie in beslag zouden kunnen worden genomen. In Oostenrijk staan daar strenge straffen op. Die vrees bleek terecht. Het belette niet dat Van der Kooi toch nog mocht meereizen.” De krant De Standaard bood op 23 juli huidig VBJ-voorzitter Hans Verreyt een forum om de onthullingen van Blokwatch te minimaliseren. Hij noemde Van der Kooi “een extreem geval”, komende uit “een marginaal milieu” en “een spijtige uitzondering”. Daarom, zei Verreyt, werd de Nederlander te kennen gegeven dat hij niet meer welkom was. Dat in zijn bagage neonazistisch materiaal zou zijn aangetroffen, noemde hij “een indianenver[/size][size=1]haal”. [size=2]Idem voor zijn VBJ-lidmaatschap: “Hij is nooit lid van de Jongeren geweest.”[/size][/size]

[size=7]G[/size][size=1]econtacteerd door De Morgen is Hans Verreyt nu, twee weken later, van dat laatste niet meer zo zeker. “Hij is uit de partij gezet, dat weet ik nog wel”, geeft Verreyt met lichte tegenzin toe. “Dus ja, hij is ooit lid geweest, maar dat dateert toch al van enkele jaren geleden.” Niet zo verschrikkelijk veel jaren geleden, zo te zien. Even klikken op het forum van het Nederlandse extreem-rechtse Stormfront en dit berichtje komt te voorschijn, van Ben van der Kooi zelf, en gepost in mei 2004: ‘In de officiële uitnodiging die ik van de week binnen kreeg, samen met een ander poststuk met daarin het vertrouwde maandelijkse magazine van het Blok, stond dat er in de Stadsschouwburg plek is voor zo’n 2000 mensen.’ De uitnodiging waarvan sprake was een officiële, voor het verkiezingsfeest van het VB op 13 juni 2004 in Antwerpen. Groot als de partij inmiddels was en beperkt als de plaatsen in de Stadsschouwburg zijn, kregen normaal alleen kaderleden, mandatarissen en de meest verdienstelijke militanten een uitnodiging. Hans Verreyt zegt nu dat hij enkel kan gissen naar de redenen waarom Van der Kooi — “als dat al echt zo is” — een uitnodiging ontving. “Wat zou kunnen, is dat hij na uit de partij te zijn gezet, via het internet zich om de zes maanden opnieuw aanmeldde. Die Van der Kooi was een speciaal figuur. Hij wou overal aanwezig zijn, bij alles wat hij als ‘rechts’ beschouwde, wat niet altijd hetzelfde is als wat anderen als rechts beschouwen. Ik was zelf ook op dat kamp in Tirol in 2001. Als je tien dagen met iemand in het buitenland zit, leer je zo iemand wel een beetje kennen.” [/size][size=1]Hoe dan? [/size][size=1]Hans Verreyt: “De man is al jaren werkloos. Principieel werkloos, zei hijzelf. Om zich ‘ten volle aan de beweging te kunnen geven’ (lacht). Zo iemand.” [/size][size=1]En blijkbaar altijd dronken, dus werd hij in 2001 uit de partij gezet? [/size][size=1]“Dat hij altijd dronken was, zou ik niet kunnen bevestigen, maar hij is op zeker moment wel uit de partij gezet. Je kunt je afvragen wat een Nederlander bij het Vlaams Belang te zoeken heeft.” [/size][size=1]Precies, maar in 2004 is hij op tal van partijmanifestaties aanwezig en ontvangt hij een uitnodiging voor het verkiezingsfeest. [/size][size=1]“Zelfs u, journalist bij De Morgen, kunt u via internet aanmelden als geïnteresseerde en dan krijgt u automatisch het tijdschrijft en zo’n uitnodiging.” [/size][size=1]Kunt u niet gewoon zeggen op welke dag Ben van der Kooi uit de partij werd gezet? [/size][size=1]“Ik heb navraag laten doen. Het is meer dan een jaar geleden. Als het zo lang geleden is, dan interesseert het mij niet.”
[/size][size=7]

Z
[/size][size=1]o vaag als de herinneringen van de VB-top aan Ben van der Kooi vandaag zijn, zo scherp zijn ze bij minstens twee ex-militanten. Volgens Marleen Denecker, enkele jaren geleden nog voorzitster van het VB in Oostkamp, “behoorde die altijd dronken Nederlander” zonder meer tot het partijmeubilair. “Ik herinner me die Kameraadschapsavond in Diksmuide in 2001. Ik was op stap met Frank Vanhecke en Philip Dewinter. Het kan voor een buitenstaander vreemd klinken, maar in tegenstelling tot Vanhecke maakte Dewinter zich zorgen over figuren als Van der Kooi: ‘Oei, die zit daar met zijn bende in Diksmuide. Moeten we niet gaan zien dat de boel daar niet uit de hand loopt?’ Iedereen kende hem, hij was altijd en overal van de partij, kraamde de meest gore taal uit. Frank Vanhecke tolereerde dat. Hij vond dat allemaal prima. Als de VB-leiding nu beweert dat ze Van der Kooi maar één of een paar keer te zien kreeg en snel de laan uitstuurde, dan liegt ze.” Ook Kurt Deschachte, die twee maanden geleden na gerechtelijke problemen ontslag nam als (enige) VB-verkozene in de gemeenteraad van Bredene, ontmoette de Nederlander meer dan eens op partijmanifestaties allerhande: “Hij liep altijd op partijfeesten en debatten rond met een camera. Hij wou alles vastleggen. Hij was een beetje geschift, eigenlijk. Hij vertelde me dat hij ooit al eens zijn eigen auto in brand had gestoken voor een moskee. ”Wanneer precies en wat voor moskee, dat weet Deschachte niet meer. “Maar hij zei zulke dingen wel. En hij leek daar trots op te zijn. Het zou me dus niet echt verwonderen als zou blijken dat hij de dader is.” Volgens de laatste berichten volgt Ben van der Kooi nu het voorbeeld van de man die hij meer haat dan wie ook: Mohammed Bouyeri, de moordenaar van Theo van Gogh. Hij weigert elke medewerking met justitie, beroept zich op zijn recht om te zwijgen. Er komt een dag waarop hij voor de rechter zal verschijnen, wellicht ook een dag waarop waarop hij weer een vrij man zal zijn en bij machte te reageren op zij die hem nu omschrijven als “geschift” of “een speciaal geval”. Een dag om naar uit te kijken, denkt Willem Hart: “Hem kennende, zal hij niet in een of ander hoger belang gaan ontkennen lid te zijn of te zijn geweest van het Vlaams Belang. Hij zal de waarheid vertellen. Want zo is hij wel.”

[/size][size=4]

Anders dan de partijtop hadden minder belangrijke VB’ers wel hun bedenkingen bij de altijd maar met Hitler dwepende Nederlander die op geen enkele manifestatie wou ontbreken: ‘Hij vertelde me dat hij ooit al eens zijn eigen auto in brand had gestoken voor een moskee’

[/size][size=1]
[/size][size=1]Volgens ex-VB’ers behoorde Van der Kooi (r.) zonder meer tot het ‘partijmeubilair’. Ook op de IJzerwake in Steenstrate, augustus 2004, was hij present. [/size][size=1](Foto kafka.nl)[/size][size=1]

[/size][/font][/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Uit De Morgen
Een moskee ging [font=ConduitITC-Bold][size=4]in vlammen op[/size][/font][font=ConduitITC-Light][size=7][size=4]. [/size][/size][/font][font=ConduitITC-Light][size=7][size=3]Met de groeten van [/size][/size][/font][font=ConduitITC-Bold][size=3]Vlaams Belang[/size]

[/font][font=ConduitITC][size=5]
Ben van der Kooi [/size][/font][font=ConduitITC-Bold][size=6]

[/size][/font][font=ConduitITC-Light][size=5]
Een ‘beetje geschift’, ‘marginaal’ en een ‘speciaal figuur’ die om die reden ‘enkele jaren geleden’ uit de partij werd gezet. Zegt de partij. Maar hoeveel jaar geleden ook alweer, dat wil of kan men zich bij het Vlaams Belang niet herinneren. En hoezeer het VB zich vandaag probeert te distantiëren van Ben van der Kooi (31), het feit is wel daar: de man die ervan wordt beschuldigd op 15 juni in Rotterdam een moskee in brand te hebben gestoken, was een hyperactief lid van het VB. Vorig jaar ontving hij nog een officiële uitnodiging voor het grote verkiezingsfeest in Antwerpen.
[/size][/font][font=ConduitITC][size=2]
DOUGLAS DE CONINCK
[/size][/font][font=ConduitITC-Bold][size=3]
Vrij scherp in beeld

[/size][/font][font=Swift-Light][size=1]Uit zijn postings op het internet is op te maken dat Ben van der Kooi zich eerst verheugde op de uitzending van Opsporing verzocht: “Wekelijks zijn er in een stad als [/size][/font][font=Swift-Light][size=1]Rotterdam branden, maar hier schijnen de moslims eens een keertje slachtoffer, en die lijken wel haast heilig verklaard. Maar goed, wellicht dat Opsporing verzocht velen binnen extreem-rechts vanavond gaat vermaken met heftige beelden van de gloeiende inhoud van wat ooit een moskee was.” Of Van der Kooi veel plezier beleefde aan de uitzending is te betwijfelen. Centraal daarin stonden de opnamen die een bewakingscamera's enkele minuten voor de aanslag in de buurt van de moskee maakte. De tv-kijker werd gevraagd aandachtig te kijken. Misschien herkende iemand wel “deze persoon”. Op de tape was een man te zien op een stevige herenfiets, traag rijdend, nu en dan stoppend voor de moskee, het gebouw en de omgeving in zich opnemend. De politie, zei de commentaarstem in Opsporing verzocht, “vindt het gedrag van de fietser erg verdacht”. Een understatement. Het was een warme nacht, deze fietser droeg een zware pet met oorverwarmers. Vastgesnoerd op de bagagedrager was een jerrycan te zien. Op een extreem-rechts internetforum schreef een vriend van van der Kooi de volgende dag: “Op de foto is hij voor mij persoonlijk wel degelijk te herkennen.” Inderdaad, beaamde een ander: “Toen ik de foto van Opsporing verzochtzag, toen herkende ik wel iets van Ben hierin.” Op 30 juni werd Ben van der Kooi gearresteerd. Ook al ontkent hij iets met de brand te maken te hebben, zag hij zijn aanhouding vorige maand met negentig dagen verlengd en er werd hem ‘algehele beperking’ opgelegd. Dat houdt volgens de Nederlandse strafwet in dat de verdachte geen contact mag hebben met de buitenwereld en zijn advocaat niet gemachtigd is te communiceren met de media. Het houdt ook in dat je als buitenstaander kunt stellen dat het openbaar ministerie vrij zeker van zijn zaak is.[/size][/font]

[font=ConduitITC-Bold][size=7]T[/size][/font][font=Swift-Light][size=1]ussen de brandstichting en zijn arrestatie in was Ben van der Kooi nog in Antwerpen. Hij was op zaterdag 25 juni een van de driehonderd aanwezigen op de jaarlijkse Radicale Sporenherdenking van Voorpost. Dat was ooit een fascistoïde vechtersclubje, maar is de laatste [/size][/font][font=Swift-Light][size=1]jaren de kweekvijver bij uitstek voor politiek personeel van het Vlaams Belang. Ben van der Kooi was lid van het VB, en meer dan vermoedelijk ook van Voorpost. Dat zegt Willem Hart van kafka.nl, de Nederlandse tegenhanger van Blokwatch. De onderzoeksgroep brengt extreem-rechts in kaart en publiceerde in mei 2003 al eens een uitgebreid artikel over Van der Kooi. Toen al, aldus Hart, “viel ons de frequentie van zijn contacten met het Blok en zijn nevenorganisaties op”. Medewerkers van kafka.nl mengen zich geregeld tussen het publiek op extreemrechtse organisaties, maken foto’s en speuren het internet af. Van der Kooi was een eerder eenvoudig studieobject. “Hij praatte vrijuit met iedereen”, zegt Hart. [/size][/font][font=Swift-Light][size=1]“Hij deed nergens geheimzinnig over, ook niet over zijn lidmaatschap van het VB. Hij vertelde dat zelf meermaals aan al wie het horen wou en herhaalde dat in september 2002 nog in een e-mail. Als je dan kijkt naar de lijst van zijn aanwezigheden op manifestaties van het VB, ben je niet echt geneigd te denken dat hij er een toevallige, occasionele passant was.” Het hierna volgende lijstje van kafka.nl, zo benadrukt Hart, bevat alleen zekerhe[/size][/font][font=Swift-Light][size=1]den. Het gaat om manifestaties waar Van der Kooi door zijn mensen werd gezien (vaak ook gefotografeerd) of waarover hij zelf mededelingen deed op het [/size][/font][font=Swift-Light][size=1]internet. “Wij brengen alleen informatie naar voren als we keiharde bewijzen hebben.” • 25 augustus 2001: Europese Kameraad[/size][/font][font=Swift-Light][size=1]schapsavond van Voorpost in Diksmuide aan de vooravond van de IJzerbedevaart.• 24 augustus 2002: idem.• 31 januari 2004: nationalistische ex[/size][/font][font=ConduitITC][size=1]treem-r[/size][/font][font=Swift-Light][size=1]echtse betoging tegen migrantenstemrecht in Antwerpen. • 23 mei 2004: verkiezingscongres Vlaams Blok, stadsschouwburg Antwerpen. [/size][/font][font=Swift-Light][size=1]• 6 juni 2004: partijfeest Vlaams Blok op Linkeroever, Antwerpen. • 13 juni 2004: verkiezingsfeest Vlaams Blok, partijsecretariaat, Antwerpen. • 26 juni 2004: Radicale Sporenherdenking Voorpost in Antwerpen. • 22 augustus 2004: IJzerwake in Steenstrate, een feitelijke organisatie van het Vlaams Blok. • 25 juni 2005: Radicale Sporenherdenking van Voorpost in Antwerpen.
[/size][/font][font=ConduitITC-Bold][size=3]
Politieke vorming bij VB
[/size][/font][font=Swift-Light][size=1]
In juli 2001 nam Ben van der Kooi deel aan de ‘zomeruniversiteit’ van de Vlaams Blok Jongeren (VBJ) in het Oostenrijkse Tirol. Het gaat om een zomerkamp waar het VB jaarlijks een vijftigtal jongeren politieke vorming geeft. Dat Van der Kooi daar van de partij was valt voor het VB moeilijk te ontkennen. Blokwatch publiceerde foto’s die eerder verschenen in het VBJ-ledenblad Vrij Vlaanderen (september 2001) bij een verslag over het zomerkamp. Op de groepsfoto is Ben van der Kooi duidelijk te herkennen. Rechts achter hem staat Philip Dewinter. Volgens Marc Spruyt van Blokwatch kan de VB(J)-leiding niet volhouden dat ze niet wist wat voor vlees ze met Van der Kooi in de kuip had. Marc Spruyt: “Behalve door een haast chronische dronkenschap viel Van der Kooi naar verluidt vooral op door allerlei neonazistische uitspraken en kledij. Zo liet hij zich volgens een ooggetuige, met wie wij konden spreken, ooit opmerken door een T-shirt met ‘Leibstandarte Adolf Hitler’ op. Hoewel enkele VBJ-leden daar hun bedenkingen over uitten, zagen noch toenmalig VBJ-voorzitter Frederic Erens, noch de ook aanwezige VB-voorzitter Frank Vanhecke of parlementslid Jurgen Ceder, er volgens onze getuige graten in.” Voor hij in juli 2001 de naar Oostenrijk vertrok, zegt Spruyt, werd voor alle zekerheid Van der Koois bagage doorzocht: “De vrees bestond dat hij wapens en neonazistisch propagandamateriaal wilde meesmokkelen, die bij een eventuele huiszoeking door de Oostenrijkse politie in beslag zouden kunnen worden genomen. In Oostenrijk staan daar strenge straffen op. Die vrees bleek terecht. Het belette niet dat Van der Kooi toch nog mocht meereizen.” De krant De Standaard bood op 23 juli huidig VBJ-voorzitter Hans Verreyt een forum om de onthullingen van Blokwatch te minimaliseren. Hij noemde Van der Kooi “een extreem geval”, komende uit “een marginaal milieu” en “een spijtige uitzondering”. Daarom, zei Verreyt, werd de Nederlander te kennen gegeven dat hij niet meer welkom was. Dat in zijn bagage neonazistisch materiaal zou zijn aangetroffen, noemde hij “een indianenver[/size][/font][font=Swift-Light][size=1]haal”. [size=2]Idem voor zijn VBJ-lidmaatschap: “Hij is nooit lid van de Jongeren geweest.”[/size][/size][/font]

[font=ConduitITC-Bold][size=7]G[/size][/font][font=Swift-Light][size=1]econtacteerd door De Morgen is Hans Verreyt nu, twee weken later, van dat laatste niet meer zo zeker. “Hij is uit de partij gezet, dat weet ik nog wel”, geeft Verreyt met lichte tegenzin toe. “Dus ja, hij is ooit lid geweest, maar dat dateert toch al van enkele jaren geleden.” Niet zo verschrikkelijk veel jaren geleden, zo te zien. Even klikken op het forum van het Nederlandse extreem-rechtse Stormfront en dit berichtje komt te voorschijn, van Ben van der Kooi zelf, en gepost in mei 2004: ‘In de officiële uitnodiging die ik van de week binnen kreeg, samen met een ander poststuk met daarin het vertrouwde maandelijkse magazine van het Blok, stond dat er in de Stadsschouwburg plek is voor zo’n 2000 mensen.’ De uitnodiging waarvan sprake was een officiële, voor het verkiezingsfeest van het VB op 13 juni 2004 in Antwerpen. Groot als de partij inmiddels was en beperkt als de plaatsen in de Stadsschouwburg zijn, kregen normaal alleen kaderleden, mandatarissen en de meest verdienstelijke militanten een uitnodiging. Hans Verreyt zegt nu dat hij enkel kan gissen naar de redenen waarom Van der Kooi — “als dat al echt zo is” — een uitnodiging ontving. “Wat zou kunnen, is dat hij na uit de partij te zijn gezet, via het internet zich om de zes maanden opnieuw aanmeldde. Die Van der Kooi was een speciaal figuur. Hij wou overal aanwezig zijn, bij alles wat hij als ‘rechts’ beschouwde, wat niet altijd hetzelfde is als wat anderen als rechts beschouwen. Ik was zelf ook op dat kamp in Tirol in 2001. Als je tien dagen met iemand in het buitenland zit, leer je zo iemand wel een beetje kennen.” [/size][/font][font=Interstate-Bold][size=1]Hoe dan? [/size][/font][font=Swift-Light][size=1]Hans Verreyt: “De man is al jaren werkloos. Principieel werkloos, zei hijzelf. Om zich ‘ten volle aan de beweging te kunnen geven’ (lacht). Zo iemand.” [/size][/font][font=Interstate-Bold][size=1]En blijkbaar altijd dronken, dus werd hij in 2001 uit de partij gezet? [/size][/font][font=Swift-Light][size=1]“Dat hij altijd dronken was, zou ik niet kunnen bevestigen, maar hij is op zeker moment wel uit de partij gezet. Je kunt je afvragen wat een Nederlander bij het Vlaams Belang te zoeken heeft.” [/size][/font][font=Interstate-Bold][size=1]Precies, maar in 2004 is hij op tal van partijmanifestaties aanwezig en ontvangt hij een uitnodiging voor het verkiezingsfeest. [/size][/font][font=Swift-Light][size=1]“Zelfs u, journalist bij De Morgen, kunt u via internet aanmelden als geïnteresseerde en dan krijgt u automatisch het tijdschrijft en zo’n uitnodiging.” [/size][/font][font=Interstate-Bold][size=1]Kunt u niet gewoon zeggen op welke dag Ben van der Kooi uit de partij werd gezet? [/size][/font][font=Swift-Light][size=1]“Ik heb navraag laten doen. Het is meer dan een jaar geleden. Als het zo lang geleden is, dan interesseert het mij niet.”
[/size][/font][font=ConduitITC-Bold][size=7]
Z
[/size][/font][font=Swift-Light][size=1]o vaag als de herinneringen van de VB-top aan Ben van der Kooi vandaag zijn, zo scherp zijn ze bij minstens twee ex-militanten. Volgens Marleen Denecker, enkele jaren geleden nog voorzitster van het VB in Oostkamp, “behoorde die altijd dronken Nederlander” zonder meer tot het partijmeubilair. “Ik herinner me die Kameraadschapsavond in Diksmuide in 2001. Ik was op stap met Frank Vanhecke en Philip Dewinter. Het kan voor een buitenstaander vreemd klinken, maar in tegenstelling tot Vanhecke maakte Dewinter zich zorgen over figuren als Van der Kooi: ‘Oei, die zit daar met zijn bende in Diksmuide. Moeten we niet gaan zien dat de boel daar niet uit de hand loopt?’ Iedereen kende hem, hij was altijd en overal van de partij, kraamde de meest gore taal uit. Frank Vanhecke tolereerde dat. Hij vond dat allemaal prima. Als de VB-leiding nu beweert dat ze Van der Kooi maar één of een paar keer te zien kreeg en snel de laan uitstuurde, dan liegt ze.” Ook Kurt Deschachte, die twee maanden geleden na gerechtelijke problemen ontslag nam als (enige) VB-verkozene in de gemeenteraad van Bredene, ontmoette de Nederlander meer dan eens op partijmanifestaties allerhande: “Hij liep altijd op partijfeesten en debatten rond met een camera. Hij wou alles vastleggen. Hij was een beetje geschift, eigenlijk. Hij vertelde me dat hij ooit al eens zijn eigen auto in brand had gestoken voor een moskee. ”Wanneer precies en wat voor moskee, dat weet Deschachte niet meer. “Maar hij zei zulke dingen wel. En hij leek daar trots op te zijn. Het zou me dus niet echt verwonderen als zou blijken dat hij de dader is.” Volgens de laatste berichten volgt Ben van der Kooi nu het voorbeeld van de man die hij meer haat dan wie ook: Mohammed Bouyeri, de moordenaar van Theo van Gogh. Hij weigert elke medewerking met justitie, beroept zich op zijn recht om te zwijgen. Er komt een dag waarop hij voor de rechter zal verschijnen, wellicht ook een dag waarop waarop hij weer een vrij man zal zijn en bij machte te reageren op zij die hem nu omschrijven als “geschift” of “een speciaal geval”. Een dag om naar uit te kijken, denkt Willem Hart: “Hem kennende, zal hij niet in een of ander hoger belang gaan ontkennen lid te zijn of te zijn geweest van het Vlaams Belang. Hij zal de waarheid vertellen. Want zo is hij wel.”
[/size][/font][font=ConduitITC-Bold][size=4]
[/size][/font][font=ZapfDingbats][size=1]
■ [/size][/font][font=Interstate-Light][size=1]Volgens ex-VB’ers behoorde Van der Kooi (r.) zonder meer tot het ‘partijmeubilair’. Ook op de IJzerwake in Steenstrate, augustus 2004, was hij present. [/size][/font][font=Interstate-Light][size=1](Foto kafka.nl)[/size][/font][font=Interstate-Light][size=1]
[/size][/font][/size]
[/edit]

Jong N-VA'er 9 augustus 2005 13:24

Tja, als dit de waarheid is, dan is het zo. Dan vind ik het dom van het Vlaams Belang dat ze dit willen toedekken. Soms ik toegeven beter dan ontkennen. Maar ja, op dat vlak doen ze dan WEL mee met de rest.;-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be