| Raven |
9 augustus 2005 21:14 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door styllo_ben
Eenvoudig? Is het daarom dat democratisering een proces van eeuwen is en dat het niet uitgevonden werd tegelijk toen we op onze twee achterste poten gingen staan?
|
Democratie werd reeds uitgevonden door de oude grieken, en semi-democratische regimes waren ook reeds realiteit in Iran(!!!). T'is niet omdat ze hier in't westen met ondemocratische koningshuizen draafden, dat democratie pas laat is op poten gezet.
Citaat:
"het volk bestuurt". Wat moet ik mij hier concreet bij voorstellen? Dat miljoenen mensen tegelijk naar het parlement gaan? En wat als een buitenlandse staatshoofd een bezoek brengt aan ons? Gaan we die met zijn allen gaan opwachten op de luchthaven?
|
Bij de oude grieken was ten eerste al de "overheid" niet zo groot als nu. Hoogstens ter grootte van enkele steden. Dus nog groot genoeg om het op begrijpbare schaal te houden. De zaken werden beslist in grote volksvergaderingen waar iedereen zijn mening kon zeggen en na een stemming werd dit verworpen of aanvaard.
Het is in praktijk onmogelijk om met z'n 10 miljoen op zondagmorgend allemaal samen te komen, dus hoe een waar democratisch model te gaan toepassen, ik weet het niet. Maar bindende referenda is alvast een stap in de goede richting.
Citaat:
Ik vraag niet of België een democratie is. Ik vraag uw visie over het begrip 'democratie'.
|
Vergeef mij dat ik mijn visie van democratie ook wil toepassen op het Belgisch parlementair systeem. T'is dan ook vakantie.
Citaat:
En als ik heel eerlijk mag zijn: je spreekt je eigen zo beetje tegen. Enerzijds zeg je dat het aantal aanhangers moet bepalen of iets verwezenlijkt moet worden. En anderzijds beklaag je je dat naar 1/4 van de mensen niet geluisterd wordt. Hoeft toch niet als de overige 3/4 de meerderheid uitmaken, en dit geheel volgens uw mening.
|
Dit klopt niet, het is niet zo dat 3/4 automatisch tegen is. Bijgevolg wordt er niet voldaan aan een "democratische verwerping". Dat is het nadeel van het parlementair systeem waar slechts enkelen de plak zwaaien.
Als eenvoudig voorbeeld kan je de VLD nemen. Bijna de helft is voorstander voor een samenwerking met het Vlaams Belang. Dat is een heel extreme mening, veel verder dan bereid zijn te praten ermee. Echter, omdat er een kleine elite is binnen de VLD die op dit moment iedereen uit de partij zet met zulke mening, is het onmogelijk een stemming te houden over de meest triviale trefpunten.
Teneinde een werkelijke goedkeuring te krijgen van een Cordon Sanitair rondom een bevolkingsgroep (wat an sich een democratische mening is), moet dit via een referendum bepaalt worden. Niet door enkele machthebbers van een partij die elke dissidentie in de kiem smoort.
|