Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Aantal prematuurtjes stijgt schrikbarend snel: toch maar Anders Gaan Leven? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=38395)

oliepiek 10 augustus 2005 12:57

Aantal prematuurtjes stijgt schrikbarend snel: toch maar Anders Gaan Leven?

De coverstory van Knack: het aantal prematuurtjes dat in Vlaanderen geboren wordt is de laatste 10 jaar verdrievoudigd. Van alle babies die geboren worden, zijn vandaag bijna 8% prematuur tot zeer prematuur.

Met de moderne geneeskunde kunnen de gevolgen van deze premature geboorten voor het kind weliswaar wat verminderd worden, toch zijn dergelijke prematuurjes later minder intelligent, minder groot, minder sterk, en veel meer vatbaar voor allerlei kleine en grote ziektes. Kortom, premature geboorten leveren ongezonde Vlamingkjes op.

Dit is uiteraard een totale ramp. En het wordt dringend tijd dat aan de oorzaken iets gedaan wordt.

Die oorzaken zijn vooral van ecologische en sociale aard: een vervuilde omgeving, slechte voeding, slecht drinkwater, en een totaal gestoorde bourgeois stress-wereld.

Onze zieke maatschappij produceert blijkbaar zieke babies. En dat hebben wij dit keer volledig aan onszelf te danken. Moeten we misschien toch niet Anders Gaan Leven?

CutTheCrap 10 augustus 2005 13:32

Misschien gaan ze ooit nog wel eens beseffen dat we met z'n allen een te zware last zijn voor het milieu en dat er 2 mogelijkheden zijn. Ofwel blijven we voortkweken, geven we onze welvaart op en keren we terug naar middeleeuwse toestanden. Ofwel stoppen we met kweken en streven ernaar om dezelfde levensstandaard aan te houden, maar met veel minder mensen. Op termijn zou de bevolking van West-Europa moeten verminderen met de helft of nog meer om alles leefbaar te houden ( We hebben echt al die mensen niet nodig).

Pieke 10 augustus 2005 14:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door oliepiek
Met de moderne geneeskunde kunnen de gevolgen van deze premature geboorten voor het kind weliswaar wat verminderd worden, toch zijn dergelijke prematuurjes later minder intelligent, minder groot, minder sterk, en veel meer vatbaar voor allerlei kleine en grote ziektes. Kortom, premature geboorten leveren ongezonde Vlamingkjes op.

nuancering aub, niet elke prematuur is automatisch dommer, minder groot, minder sterk, ongezond...

Raven 10 augustus 2005 14:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pieke
nuancering aub, niet elke prematuur is automatisch dommer, minder groot, minder sterk, ongezond...

Ik vrees van wel hoor.

Zelfs als je als baby een zware verkoudheid kreeg, blijf je voor de rest van je leven erg vatbaar voor longziekten.

De meeste verantwoordelijkheid ligt volgens mij bij de moeder. Gezonde voeding, NIET ROKEN/DRINKEN en zich onttrekken uit een maatschappij van files en stressig werk kan het overgrote merendeel aan onheil voorkomen. En niet alleen voor premature bevalling. Er bestaat zelfs al een verband tussen vettig eten en de activiteit van het kind in de opgroei 8O .

Begrijpelijk als je beseft dat de ontwikkeling in de baarmoeder de belangrijkste "bouw"-periode is van ieder mens.

oliepiek 10 augustus 2005 15:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pieke

Ik wil gerust nuanceren en zeggen dat niet elke prematuur dat is. Maar het overgrote merendeel is dat wel. Net zoals niet alle rokers sterven aan de gevolgen van roken, maar het overgrote merendeel doet dat wel. Als je dat nuanceren noemt, wil ik dat gerust doen.

De schoofzak 10 augustus 2005 16:20

knip en plak: (met één zin in 't vet gezet door mij)

COVER: AMPER MENS
Het aantal premature baby's is de laatste tien jaar met 34 procent gestegen. Een echte verklaring is er niet. Te vroeg geboren kinderen kunnen nu ook veel beter dan vroeger overleven, dankzij de evoluties in de medische wetenschap. Maar ook dat zorgt voor problemen. Medische én ethische.

Sommigen hier doen ons wat te gemakkelijk geloven dat hun eigen konklusie deze is die in de knack zou staan ....

Ik geloof nu ook wel dat milieuvervuiling een mede-oorzaak is, maar ik zeg er tenminste bij dat maar een "geloven" is van mijnentwege.

Sommigen denken ook dat de huidige Westerse vrouw haar kindjes te laat krijgt (bedoeld: aan te oude leeftijd begonnen met het eerste kindje).

Enfin, wat ik wou zeggen is dat het me oneerlijk leek hoe deze draad hier geopend werd.

giserke 10 augustus 2005 19:14

zou er geen link zijn, ongezonde primatuurtjes-softdrugs/ alcoholgebruik moeder ?[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by giserke on 10-08-2005 at 20:14
Reason:
--------------------------------

zou er geen link zijn, ongezonde primatuurtjes-softdrugs/ alcoholgebruik moeder ?[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

zou er geen link zijn, ongezonde primatuurtjes-softdrugsgebruik moeder ?[/size]
[/edit]

De Violiste 10 augustus 2005 19:15

drugs , milieuvervuiling, bespoten groenten, schadelijke medicaties die dna-rna beschadigen,.... valt het nog te redden ?

Mitgard 10 augustus 2005 19:26

blanke ras is aan het degenereren, uitsterven...

giserke 10 augustus 2005 19:29

heb ik opgevangen:

Citaat:

Datum: 13 juni 2002

Problemen tijdens de bevalling

soft/harddrugs en de problemen tijdens de bevalling
Een verhoging van de bloeddruk van de moeder en in de placenta kan ook leiden tot het vroegtijdig loslaten van de placenta van de baarmoederwand (solutio placenta). Dit leidt tot een kritieke situatie, wat meestal leidt tot een miskraam of een vroegtijdige bevalling.
Pasgeborenen van moeders, die soft/harddrugs hebben gebruikt, hebben vaak een laag geboorte gewicht. Vaak zijn er ook sporen van drugs gevonden in het bloed van het kind. Er zijn zelfs gevallen waar het kind neurologische verschijnselen vertoonde na de geboorte. Dit kenmerkt zich door: extreme bewegelijkheid, verhoogde ademhaling, hyperactiviteit en soms zelfs "trekkingen' (convulsies). Deze baby's zijn trillering en zijn niet goed in staat om met de omgeving een interactie aan te gaan. Ze zijn snel geïrriteerd en moeilijk te troosten als ze huilen. De kinderen worden altijd een tijd ter observatie in het ziekenhuis gehouden in verband met eventuele complicaties.
Kinderen van moeders die soft/harddrugs gebruikten tijdens de zwangerschap hebben ook een grotere kans op wiegendood. Onduidelijk is nog in welk verband dit kan worden gezien met het gebruik van soft/harddrugs tijdens de zwangerschap." Tot zover dit citaat.

Stopt niet op eigen houtje met soft/harddrugs. Overleg eerst met de arts maar zorg dat je daar vandaag of morgen nog komt.

Succes met de zwangerschap.
Met vriendelijke groet,

Martin Sijes

Groene rakkers van de cannabis-kerk, blijf maar jullie favoriete sport promoten!!

De Violiste 10 augustus 2005 19:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard

wat heeft dat nu met rassen te maken :-D ? ze ademen dezelfde lucht , eten dezelfde groenen die gentisch gemanipuleerd zijn, besmet koeievlees en schaapvlees , iedereen boet voor de vervuiling

giserke 10 augustus 2005 19:31

Citaat:

neen, steeds meer blanken leren de hangmatcultuur kennen

Mitgard 10 augustus 2005 19:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke

neen, steeds meer chronische zieke en zwakke en gehandicapte mensen, en daarvoor dient toch sociale zekerheid -pardon de sociale hangmat in rechtse terminologie-, ofniet?[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Mitgard on 10-08-2005 at 20:35
Reason:

Citaat:

neen, steeds meer chronische zieke en zwakke en gehandicapte mensen, en daarvoor dient toch sociale zekerheid -pardon de sociale hangmat in rechtse terminologie-, ofniet?[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:

neen, steeds meer chronische zieke en zwakke en gehandicapte mensen, en daarvoor dient toch sociale zekerheid?[/size]
[/edit]

De Violiste 10 augustus 2005 19:35

Citaat:

neen, steeds meer chronische zieke en zwakke en gehandicapte mensen, en daarvoor dient toch sociale zekerheid?

heel zeker , zo veel nieuwe ziekten die uitbreken waarvoor de geneeskunde gen naam heeft en ze de naam geven CVS , ME , fibromyalgie.... bestond vroeger allemaal niet :-(

Mitgard 10 augustus 2005 19:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Violiste
heel zeker , zo veel nieuwe ziekten die uitbreken waarvoor de geneeskunde gen naam heeft en ze de naam geven CVS , ME , fibromyalgie.... bestond vroeger allemaal niet :-(

ik heb zo ook een chronische ziekte, en daardoor kan ik niet veel doen.
heel vervelend, want mensen tonen vaak onbegrip en denken dat je lui bent...

De Violiste 10 augustus 2005 19:39

Citaat:

ik heb zo ook een chronische ziekte, en daardoor kan ik niet veel doen.
heel vervelend, want mensen tonen vaak onbegrip en denken dat je lui bent...

heb dat nog gehoord en die medisch adviseurs / experts hebben geen medelijden, zoveel mogelijk mensen schorsen is hun opdracht , zieken zijn in hun ogen profiteurs ( beroepsmisvorming ofzo .... )

Groentje-18 10 augustus 2005 19:40

Citaat:

zou er geen link zijn, ongezonde primatuurtjes-softdrugs/ alcoholgebruik moeder ?

Dat is al onderzocht, vooral alcohol, en hierin ligt inderdaad een deel van de verklaring.

Maar er zullen ook wel andere oorzaken zijn.

giserke 10 augustus 2005 19:43

Citaat:

neen, steeds meer chronische zieke en zwakke en gehandicapte mensen, en daarvoor dient toch sociale zekerheid -pardon de sociale hangmat in rechtse terminologie-, ofniet?

aha, en bent u chronisch ziek? bent u een zwakkeling? bent u gehandicapt?
(bierbuik en ochtend kater telt niet mee)

giserke 10 augustus 2005 19:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18
Dat is al onderzocht, vooral alcohol, en hierin ligt inderdaad een deel van de verklaring.

Maar er zullen ook wel andere oorzaken zijn.

toch raar hé? hoemeer softdrugsverbruik, hoemeer gevallen van miskramen. :roll:

Groentje-18 10 augustus 2005 19:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Violiste

Inderdaad!

Wat moeilijk om de oorzaak te vinden toch ... even vergelijken hoe ons leven van vandaag verschilt met dat van een 50-tal jaar geleden ... mmm

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be