Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Vraag (https://forum.politics.be/showthread.php?t=3843)

Stefanie 10 juni 2003 22:56

Het is een domme vraag, maar ik ken nu niet eenmaal veel van economie. Daarom hoop ik om hier een antwoord te krijgen van leden die iets van economie afkennen.

In Duitsland en Nederland is de werkloosheid gestegen en er is recessie. De Britten wijten dat aan de invoering van de euro en denken dat het door de euro komt. Zij geven de eenheidsmunt de schuld. Klopt dat? Wat denken jullie? Zou er zonder de euro inderdaad geen hogere werkloosheid geweest zijn? Ik dacht altijd dat die euro niets met die werkloosheid en recessie te maken had, maar nu...

Wanne 10 juni 2003 23:04

Ik weet dat de Euro voor het eerst in zijn leven sterk heeft gestaan tegenover de Dollar en dat houdt dan in dat de Amerikanen geremd gaan worden om met ons transacties te doen, wat tot minder economische activiteit kan leiden tussen ons en de USA... Zou het dat kunnen zijn ?

zorlac 10 juni 2003 23:09

Ik kon er ook niet goed aan uit :? . Ginds zit de economie in nen boost, en hier zitten we met een recessie. D'er moet dan toch iets van aan zijn denk ik dan. Indien het waar is zouden ze inderdaad zot moeten zijn om mee te willen doen. Langs den andere kant begint de politiek er wel op aan te dringen.

Ja,'t blijven raar mannen die linksrijders!

Wanne 10 juni 2003 23:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door zorlac
Ik kon er ook niet goed aan uit :? . Ginds zit de economie in nen boost, en hier zitten we met een recessie. D'er moet dan toch iets van aan zijn denk ik dan. Indien het waar is zouden ze inderdaad zot moeten zijn om mee te willen doen. Langs den andere kant begint de politiek er wel op aan te dringen.

Ja,'t blijven raar mannen die linksrijders!

Dat is normaal he, als je een land b hebt en een land a, dat er wisselwerking is... Het ideaal is dat ze nooit te ver van elkaar wisselen en dat ze redelijk stabiel blijven ten opzichte van elkaar. Nu ging het redelijk slecht in de USA, waardoor onze munt meer waarde krijgt, maar daardoor worden de Europese producten ook duurder voor hen, wat dan weer voor het tegenovergestelde effect zal zorgen, namelijk dat onze markt zal zakken tegenover die van hen... Het is een constante wisselwerking spijtig genoeg...

zorlac 10 juni 2003 23:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wanne
Ik weet dat de Euro voor het eerst in zijn leven sterk heeft gestaan tegenover de Dollar en dat houdt dan in dat de Amerikanen geremd gaan worden om met ons transacties te doen, wat tot minder economische activiteit kan leiden tussen ons en de USA... Zou het dat kunnen zijn ?

Ik heb begrepen dat een lage dollarkoers juist goed zou zijn voor hunnen(USA) uitvoer. Dus dat ze 't liefst nog een tijdje zo houden(zelfs bewerkstelligen).

Wanne 10 juni 2003 23:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door zorlac
Ik heb begrepen dat een lage dollarkoers juist goed zou zijn voor hunnen(USA) uitvoer. Dus dat ze 't liefst nog een tijdje zo houden(zelfs bewerkstelligen).

Ah ja, natuurlijk, want dan zijn de producten goedkoper voor ons om aan te kopen... Maar dan zijn onze producten ook duurder voor hen waardoor wij weer minder inkomsten krijgen en onze munt weer in waarde gaat zakken... Pffft... Waarom al die shit !?

Dies 10 juni 2003 23:39

Het is natuurlijk overdreven om te stellen dat de invoering van de Euro en enkel en alleen de invoering van de Euro zouden hebben geleid tot recessie en gemaakt hebben dat we in een economische laagconjunctuur beland zijn, maar zoals Wanne terecht aanhaalt (kent hij dan toch iets van economie :wink: ) is het voor de Amerikanen positief (en voor Europa dus negatief) dat de Euro momenteel sterker genoteerd staat op de wisselmarkt dan de Dollar. (voordeligere export en kredieten)

Stefanie 10 juni 2003 23:40

Dus: Die Engelsen hebben gelijk, maar overdrijven wel.

Dies 11 juni 2003 00:05

Ze hebben in zeer geringe mate gelijk. Maar ook zonder de invoering van de Euro zat die recessie en die laagconjunctuur eraan te komen, dus om de oorzaken daarvan enkel en alleen te wijten aan de Euro is inderdaad overdreven (zoals het ook ridicuul is om 11september de volledige verantwoordelijkheid toe te schuiven)

TomB 11 juni 2003 00:16

De Euro is maar wat het is: Een transactiemiddel. Door het transactiemiddel te veralgemenen haal je de transactiekost voor handel binnen Europa naar beneden.

De kost van het transactiemiddel wordt, zoals Wanne reeds aangaf, bepaald door de onderliggende handelssituatie tussen Europa en andere landen (meer export = meer vraag naar Euro = duurdere Euro)

Als de Euro er niet was, dan was de Deutsche Mark er, die via het snake-tunnel systeem ook rechtsreeks de waarde van de andere munten die nu in de Euro zitten, bepaalde.

De Britse econoom zal waarschijnlijk beweren dat het adopteren van de Euro als 'standaard' in sommige industrien ervoor zal zorgen dat er kunstmatig meer vraag naar de Euro is gekomen. Dat kan inderdaad een tijdelijk effect hebben, dat automatisch zichzelf corrigeert na een tijdje. Maar in ruil heb je wel eventjes de transactiekost voor ALLE handel in Europa verlaagd waardoor de economie in zijn Europese geheel veel efficienter draait.

Het kortstondige nadeel dat eventueel ontstaat door standardizatie op de Euro weegt niet op tegen de voordelen van een eenheidsmunt. Die Engelse econoom heeft een politieke agenda en vertelt slechts een deel van het verhaal.

Dies 11 juni 2003 00:26

Hij kan het toch zo mooit verwoorden dienen Tom :wink:

TomB 11 juni 2003 00:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Hij kan het toch zo mooit verwoorden dienen Tom :wink:

Erkenning! Weer een stapje dichter naar de elite van de intellectuele wereld toe!

Daar ga ik eens op zwemmen voor de zon ondergaat :)

Stefanie 11 juni 2003 00:50

Tom, het kwam er op neer dat die werkloosheid en recessie allemaal de schuld was van de euro. Althans, toch volgens die Brit.

TomB 11 juni 2003 01:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Tom, het kwam er op neer dat die werkloosheid en recessie allemaal de schuld was van de euro. Althans, toch volgens die Brit.

Komaan Stefanie. Zeg eens eerlijk: Wat denkt ge zelf? Ge moet er zelfs mijn antwoord niet voor lezen.

Dies 11 juni 2003 01:48

Ge moet de economie bezien als ne slinger. Er is ergens wel een evenwicht (economie: trend), maar ze is steeds in beweging! Dus soms bevindt ze zich boven die trend, soms bevindt ze zich onder die trend, maar feit is dat ze steeds in beweging blijft en sowieso altijd wel terugkeert tot op een bepaald punt.
(en om u vraag dus nogmaals te beantwoorden: Neen het is niet de schuld van de Euro)

Knuppel 11 juni 2003 07:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Hij kan het toch zo mooi verwoorden dienen Tom :wink:

Citaat:

Erkenning! Weer een stapje dichter naar de elite van de intellectuele wereld toe!

Citaat:

Gelijkgestemdheid is het einde van alle vooruitgang!
:wink:

Het ergste is dat ik er ook mee akkoord ga ook al ben ik geen intellectueel en ken ik niks van economie.
(Behalve in mijn eigen huishouding) :wink:

vanbasten 11 juni 2003 10:21

Onrechstreeks heeft de Euro wel op zo goed als alles binnen de economie wel een invloed...doch zal dat in dit geval miniem zijn.
Feit is dat de amerikanen het momenteel niet zo erg vinden dat hun dollar zwakjes staat...Buiten dan Bush die liever een sterke munt had beweerde hij, maar die kent dan ook niks van economie :) Greenspan wilt het liever nog effe zo houden.
de ECB is vorig donderdag dan toch maar eens in gang geschoten, rente met half procent verlaagt ( van 2.5 naar 2 dacht ik ?? )...doch heeft het nog niet zo veel uitgehaald denk ik...buiten dan dat het de stijging zo wat heeft afgeremd...ik denk dat de euro nu zowel wat aan zijn plafond zal zitten ( is trouwens nu al rui overschat ) en als duitsland en frankrijk nog wat blijven verderklodderen zullen we wel trg gaan naar een daling binnekort...laten we het hopen voor onze economie.

Dat er zoveel verzet is in het VK tegen de euro heeft trouwens zeer uiteenlopende redenen. Bij de bevolking is dat vooral dat ze hun pond en koningin op hun briefjes zo graag zien :D
Bij de politiekers vooral dat ze daardoor bij het pleiten voor de euro die mensen hun stem verliezen, en ook een paar die wel iets van economie kennen dat GB daar nog niet totaal klaar voor is.

Mieke 79 11 juni 2003 11:08

Ik geloof dat onze prof het zo ongeveer zei:
Het probleem met een te sterke euro is gewoon dat het de investeringen (van Amerika, ...) in Europa tegenwerkt.
En de export uit de EU naar daar wordt ook benadeeld, want onze goederen zijn duurder nu voor mensen buiten de EU... (dus vooral voor Amerikanen, want de dollar is zwakker geworden.)

TomB 11 juni 2003 11:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mieke 79
Ik geloof dat onze prof het zo ongeveer zei:
Het probleem met een te sterke euro is gewoon dat het de investeringen (van Amerika, ...) in Europa tegenwerkt.
En de export uit de EU naar daar wordt ook benadeeld, want onze goederen zijn duurder nu voor mensen buiten de EU... (dus vooral voor Amerikanen, want de dollar is zwakker geworden.)

In 1 zin: Uw handelsbalans gaat naar de kloten.

filosoof 11 juni 2003 14:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wanne

Het zou natuurlijk ook kunnen dat het niet de euro is die hoog staat tov de $, maar dat de US hun $ hebben laten zakken met die bedoeling.... dat is nog gebeurd...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be