Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   VLD steunt Plan Vinck (https://forum.politics.be/showthread.php?t=3863)

Mieke 79 12 juni 2003 09:27

Bron: Ik benadruk nadrukkelijk dat deze info gebaseerd is op de VRT nieuws site... (ik hoop dat ik correct ben volgens het auteursrecht?! :? )

De VLD schaart zich volledig achter het ondernemingsplan van NMBS-topman Karel Vinck. VLD-voorzitter Karel De Gucht zegt dat de liberalen het plan door dik en dun zullen verdedigen tijdens de federale regeringsonderhandelingen.
Steun voor Vinck uit liberale hoek. De VLD heeft bij monde van Karel De Gucht immers laten weten het ondernemingsplan een "goed plan" te vinden. " De Gucht kan ook leven met een duurder treinkaartje. Op die mogelijke prijsverhoging kwam eerder scherpe kritiek van SP.A-voorzitter Steve Stevaert. Die verklaarde in TerZake dat "hogere prijzen een domme aangelegenheid zijn". "De NMBS zou beter meer reizigers aantrekken. De spoorwegen zijn er niet om winst te maken, maar om mensen te vervoeren."
Kritiek op het plan kwam er ook van de vakbonden, die intussen een actieplan opstelden. Woensdag volgt een werkonderbreking van 10 tot 12 uur om het spoorwegpersoneel in te lichten.

----------------------------------------------------------------------------------

Goed of slecht? Realistisch of onrealistisch?
1. een verminderd personeelsbestand voor de NMBS met 10.000 man.
Hoe gaan ze het met zoveel man/vrouw minder stellen en hoe gaat onze economie dit aankunnen, zoveel afdankingen.
2. weer een duurder ticket... zoals meermaals de laatste jaren.
3. VLD steunt dit.

fernand 12 juni 2003 10:00

Ik denk dat men wat nieuwe treinstellen moet kopen, wat nieuwe locomotieven, en het logo en naam moeten veranderen. Dat zal de kaartjesverkoop wel stimuleren. :oops:
Wanneer dat niet voldoende blijkt te zijn, kunnen ze een 50 tal crisis mannagers aanstellen; en 15.000 man ontslaan inplaats van 10.000. :oops:


Dat men eerst eens begint met de grote lonen die verlieslatend en niets bijdragen aan de productiviteit buiten te wippen.
Dat men dan, zoals in het verleden gebeurde, mensen vanuit het bedrijf promoveerd. Mensen die het klappen van de zweep kennen.
En dat men stopt met dit bedrijf op te vullen met politiek benoemde onbenullen en groot geldverdieners die van heel de structuur, gene ene bal afkennen, maar wel met dikke diploma 's staan te zwaaien.

solidarnosc 12 juni 2003 10:00

Tuurlijk steunt de VLD dit. Als ze de kans krijgen om een staatsbedrijf te ontmantelen zullen ze dit zeker niet nalaten te doen. Remember Sabena?

Bobke 12 juni 2003 10:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fernand
Ik denk dat men wat nieuwe treinstellen moet kopen, wat nieuwe locomotieven, en het logo en naam moeten veranderen. Dat zal de kaartjesverkoop wel stimuleren. :oops:
Wanneer dat niet voldoende blijkt te zijn, kunnen ze een 50 tal crisis mannagers aanstellen; en 15.000 man ontslaan inplaats van 10.000. :oops:


Dat men eerst eens begint met de grote lonen die verlieslatend en niets bijdragen aan de productiviteit buiten te wippen.
Dat men dan, zoals in het verleden gebeurde, mensen vanuit het bedrijf promoveerd. Mensen die het klappen van de zweep kennen.
En dat men stopt met dit bedrijf op te vullen met politiek benoemde onbenullen en groot geldverdieners die van heel de structuur, gene ene bal afkennen, maar wel met dikke diploma 's staan te zwaaien.

:lol:
Als ze Vinck buitenwippen kunnen ze met dat loon 30 man aan het werk houden. 8)
Heeft men werkelijk een manager nodig om dergelijke voorstellen te bedenken. :?

Bobke 12 juni 2003 10:59

Is er dan echt niets te bedenken om het goederenvervoer via het spoor te stimuleren??
Vermindert meteen ook het vrachtwagenprobleem.

alpina 12 juni 2003 11:05

Hoe je het nu draait of keert er zullen een hele hoop mensen afgedankt moeten worden bij de NMBS. De NMBS is geen opvangdienst voor werklozen of zoiets he! Het is nog steeds een bedrijf dat op zijn minst moet proberen om rendabel te zijn.

Mieke 79 12 juni 2003 11:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Is er dan echt niets te bedenken om het goederenvervoer via het spoor te stimuleren??
Vermindert meteen ook het vrachtwagenprobleem.

Het goederenverkeer van het spoor doet het nog relatief goe. Het zijn de mensen onder ons die gewoon de trein niet genoeg nemen...

Ik vind trouwens dat men es af moet van de stelling dat men denkt dat mensen die werken bij de NMBS of een andere overheidsdienst niet werken. Wie zegt dat de NMBS een goede dienstverlening kan garanderen met 10.000 man minder? Terwijl Vinck idd zowat het loon van zo'n 30 van de gewone werknemers krijgt.
Trouwens, ik zie ook het probleem van hoe we dat moeten betalen? Want, ok, de NMBS zal het dan niet meer moeten doen, maar het zal toch extra pensioenkosten en werkloosheidskosten opleveren. Dus komt het toch onrechtstreeks op ieders kap terecht.

alpina 12 juni 2003 11:18

Citaat:

Ik vind trouwens dat men es af moet van de stelling dat men denkt dat mensen die werken bij de NMBS of een andere overheidsdienst niet werken. Wie zegt dat de NMBS een goede dienstverlening kan garanderen met 10.000 man minder? Terwijl Vinck idd zowat het loon van zo'n 30 van de gewone werknemers krijgt.
Als men er in Duitsland in slaagt om met even veel mensen als bij de NMBS werken het volledige Duitse spoorwezen te onderhouden zou dat in Belgie toch ook mogen lukken!!

solidarnosc 12 juni 2003 11:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alpina
Hoe je het nu draait of keert er zullen een hele hoop mensen afgedankt moeten worden bij de NMBS. De NMBS is geen opvangdienst voor werklozen of zoiets he! Het is nog steeds een bedrijf dat op zijn minst moet proberen om rendabel te zijn.

Ken jij ergens ter wereld rendabele spoorwegen, die betaalbaar zijn? Er zijn wel bepaalde activiteiten die rendabel zijn en waar de privé op zit te azen maar je denkt toch niet dat je ooit de lijn de Poperinge-Ieper-Kortrijk rendabel kan maken zeker etc.......

percloride 12 juni 2003 11:20

Het probleem van de NMBS is hetzelfde probleem van ex-SABENA. Wie de problemen van ex-SABENA kent, kent ook de problemen van de NMBS.

Bobke 12 juni 2003 11:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mieke 79
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Is er dan echt niets te bedenken om het goederenvervoer via het spoor te stimuleren??
Vermindert meteen ook het vrachtwagenprobleem.

Het goederenverkeer van het spoor doet het nog relatief goe. Het zijn de mensen onder ons die gewoon de trein niet genoeg nemen...

Ik vind trouwens dat men es af moet van de stelling dat men denkt dat mensen die werken bij de NMBS of een andere overheidsdienst niet werken. Wie zegt dat de NMBS een goede dienstverlening kan garanderen met 10.000 man minder? Terwijl Vinck idd zowat het loon van zo'n 30 van de gewone werknemers krijgt.
Trouwens, ik zie ook het probleem van hoe we dat moeten betalen? Want, ok, de NMBS zal het dan niet meer moeten doen, maar het zal toch extra pensioenkosten en werkloosheidskosten opleveren. Dus komt het toch onrechtstreeks op ieders kap terecht.

Zo denk ik er ook over.
Door de prijzen op te trekken zullen er weinig nieuwe reizigers bijkomen, zeker wanneer de dienstverlening nog slechter wordt door personeels tekort.

alpina 12 juni 2003 11:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alpina
Hoe je het nu draait of keert er zullen een hele hoop mensen afgedankt moeten worden bij de NMBS. De NMBS is geen opvangdienst voor werklozen of zoiets he! Het is nog steeds een bedrijf dat op zijn minst moet proberen om rendabel te zijn.

Ken jij ergens ter wereld rendabele spoorwegen, die betaalbaar zijn? Er zijn wel bepaalde activiteiten die rendabel zijn en waar de privé op zit te azen maar je denkt toch niet dat je ooit de lijn de Poperinge-Ieper-Kortrijk rendabel kan maken zeker etc.......

Ik zeg het toch, je moet op zijn minst het doel hebben om de NMBS rendabel te maken....

Mieke 79 12 juni 2003 11:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alpina
Citaat:

Ik vind trouwens dat men es af moet van de stelling dat men denkt dat mensen die werken bij de NMBS of een andere overheidsdienst niet werken. Wie zegt dat de NMBS een goede dienstverlening kan garanderen met 10.000 man minder? Terwijl Vinck idd zowat het loon van zo'n 30 van de gewone werknemers krijgt.
Als men er in Duitsland in slaagt om met even veel mensen als bij de NMBS werken het volledige Duitse spoorwezen te onderhouden zou dat in Belgie toch ook mogen lukken!!

Het Belgische net is zowat het meest dichte en uitgebreide van de hele wereld. Van dienstverlening niet te vergelijken...
Dus je zal een keuze moeten maken: minder mensen, betekent ook minder stations, minder treinen, lijnen die gestopt worden, ...

@percloride: wanbeheer o.a.?! Dan moet de regering daar iets aan doen hé. Ipv het maar dood laten gaan zoals bij Sabena. Dat Daems daar niet op het matje voor is geroepen door de kiezer, is mij een groot raadsel. Al zijn de problemen natuurlijk van lange duur geweest, heeft ie niks kunnen oplossen... integendeel...

Celebfin 12 juni 2003 11:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Tuurlijk steunt de VLD dit. Als ze de kans krijgen om een staatsbedrijf te ontmantelen zullen ze dit zeker niet nalaten te doen. Remember Sabena?

Sabena is de schuld van de Zwitsers, slecht bestuur, te veel personeel, slechte beslisiingen die allemaal door de CVP werden goedgekeurd. De schuld bij dat faillisment ligt eerder bij onze christen-democraten dan bij de liberalen.

En ik vind het plan van Vinck ni slecht. Beter 10.000 via brugpensioenen laten afvloeien da 40.000l te ontslagen. Een overheisbedrijf moet in de eerste plaats diensten verlenen en geen werkgelegnheid verschaffen. Wel spijtig dat er geen tweede spoortoegang komt to de haven. Schaf die belachelijke 60-40(weer een kolder van de federale staat)regel af en laat de regios mee investreren, dan zijn ze voor iets goed.
Meerr geld voor de NMBS, dat is mijn devies en geen privatiseringen!!!

fernand 12 juni 2003 11:54

Bub, de schuld ligt hem niet bij de CVP maar bij het geheel van de traditionele partijen die er allemaal hun politiek benoemde sjarels in geplaceert hebben. Sjarels die zelf niet wisten wat een vliegtuigvleugel was, maar toch boven de mensen welke hun werk kenden zijn geparachuteerd. Sjarels die een groot diploma konden voorleggen, en die dan de werkende ging coeoneren. waarna deze geen goesting meer had om zijn werk kwijt te raken. Den sjarel gelijk gaf, en gans de firma heeft verziekt.
Waarom was het vroeger allemaal wel betaalbaar???
Tuurlijk, dan zaten er nog geen politiek benoemde creaturen in.
Een politieker moet de controle hebben op overheidsinstellingen, maar mag niet rechtstreeks kunnen ingrijpen.

zorlac 12 juni 2003 12:53

Citaat:

Dat men eerst eens begint met de grote lonen die verlieslatend en niets bijdragen aan de productiviteit buiten te wippen.
Dat men dan, zoals in het verleden gebeurde, mensen vanuit het bedrijf promoveerd. Mensen die het klappen van de zweep kennen.
En dat men stopt met dit bedrijf op te vullen met politiek benoemde onbenullen en groot geldverdieners die van heel de structuur, gene ene bal afkennen, maar wel met dikke diploma 's staan te zwaaien.
Niets aan toe te voegen :wink: !

percloride 12 juni 2003 14:35

het plan Vinck is niet tegen te houden, of je er nu voor of tegen bent er is maar één weg, en dat is de pijn, hoe zwaar dit ook mag zijn.De huidige toestand kan gewoon niet verder, tenzij....... men tot federalisering van de NMBS overgaat, zodat de lasten over de twee gemeenschappen gespreid word.

Celebfin 12 juni 2003 14:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fernand
Bub, de schuld ligt hem niet bij de CVP maar bij het geheel van de traditionele partijen die er allemaal hun politiek benoemde sjarels in geplaceert hebben. Sjarels die zelf niet wisten wat een vliegtuigvleugel was, maar toch boven de mensen welke hun werk kenden zijn geparachuteerd. Sjarels die een groot diploma konden voorleggen, en die dan de werkende ging coeoneren. waarna deze geen goesting meer had om zijn werk kwijt te raken. Den sjarel gelijk gaf, en gans de firma heeft verziekt.
Waarom was het vroeger allemaal wel betaalbaar???
Tuurlijk, dan zaten er nog geen politiek benoemde creaturen in.
Een politieker moet de controle hebben op overheidsinstellingen, maar mag niet rechtstreeks kunnen ingrijpen.

Ik vind Sabena toch nog een ander dossier hoor. ik vind niet dat ze bij de NMBS goochelen met het geld zoals bij Sabena.Of althans nu niet meer.
Bazen van overheidbedrijven zijn gelukkig niet altijd uit de politiek, kijk maar naar Vinck. ik vind het echter nog alltijd schandalig wat ze met schouppe hebben gedaan.

fernand 12 juni 2003 14:58

Celebin, denkt U nog dat Vinckt niet politiek benoemt is na heel die klucht met DURAND,en WIJSMANN???

boer_bavo 12 juni 2003 15:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alpina
Hoe je het nu draait of keert er zullen een hele hoop mensen afgedankt moeten worden bij de NMBS. De NMBS is geen opvangdienst voor werklozen of zoiets he! Het is nog steeds een bedrijf dat op zijn minst moet proberen om rendabel te zijn.

Ken jij ergens ter wereld rendabele spoorwegen, die betaalbaar zijn? Er zijn wel bepaalde activiteiten die rendabel zijn en waar de privé op zit te azen maar je denkt toch niet dat je ooit de lijn de Poperinge-Ieper-Kortrijk rendabel kan maken zeker etc.......

Met de bus.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be