![]() |
Dure Olie
Dure Olie
![]() De wereldeconomie zucht reeds maanden onder een galopperende ruwe olieprijs, die wellicht deels speculatief is. Volgens financiële kringen kost dit ons land zowat 3 miljard Euro, of één procent groei – daar waar zelfs onder normale omstandigheden de jaarlijkse groei van onze economie met moeite merkbaar boven de één procent zou uitstijgen. Helaas is er ook nog een onfrisse fiscale zijde aan dit verhaal. Bovenop die welhaast dagelijks stijgende olieprijs heft de federale regering, met een VLD-Eerste Minister en een dito liberale Minister van Financiën, daarenboven nog eens bijkomende accijnzen en BTW op die hogere olieprijs. Op basis van cijfers die ons uit betrouwbare bron bereiken zijn de accijnzen en BTW op dieselbrandstof tussen 1 januari 2005 en vandaag gestegen naar 558 Euro per liter, komend van 491 Euro per liter bij het begin van dit jaar. Dat is een stijging met eventjes 13,6 procent. Eenzelfde verhaal wat benzine aangaat: accijnzen en BTW zijn daar gestegen tot 826 Euro per 1000 liter, komend van 753 Euro per 1000 liter op 1 januari 2005 – of een verhoging met 9,6 procent. Beide cijfers komen bovenop de stijging van diesel- en benzineprijzen voor belastingen, als gevolg van de verhoogde ruwe olie-prijzen. Het is ontstellend dat een regering onder deze omstandigheden blijft vasthouden aan een fiscaal kliksysteem voor olieproducten dat in deze economisch tragische contekst de last voor de verbuiker nog verzwaart. De zogenaamde “accijnsverlaging” op de diesel met 2,10 Euro per 1000 liter, of 2,1 duizendsten van een Euro per liter, die twee dagen geleden triomfantelijk werd aangekondigd, is een aanfluiting van de intelligentie van de kiezer. Uit cijfers blijkt overigens nu reeds een duidelijke terugloop van het diesel- en benzineverbruik in België in 2005. De automobilist gaat ofwel over de grens tanken, ofwel laat hij zijn wagen vaker op stal. Desondanks heeft op basis van de verbruikscijfers van diesel en benzine in 2004 het perverse accijns- en BTW-systeem de Belgische verbruiker tussen 1 januari 2005 en vandaag naar verluidt bijkomende belastingen gekost ten bedrage van ongeveer 145 miljoen Euro voor diesel, en van zowat 55 miljoen Euro voor benzine – samen 200 miljoen Euro op zeven maanden, of zowat 343 miljoen Euro op jaarbasis bij constante prijzen. Men vraagt zich af of niemand binnen de Belgische regering beseft hoezeer men met dit soort irrationele inhaligheid de hele Belgische economie benadeelt, op een ogenblik dat de ondernemers hier een hopeloze strijd leveren om concurrentieel te blijven. Gezien de koppeling van de lonen aan de prijsindex zal dit de Belgische loonkosten, nu al tot zowat de hoogste in Europa gerekend, nog eens verhogen. De bedrijven moeten deze klap incasseren op het ogenblik dat zij nog steeds zuchten onder een te rigide arbeidsregeling, een in België onredelijk hoge electriciteitsprijs, dure en tergend inefficiënte milieuregels, enz.. Dit alles gebeurt op een moment dat in al onze buurlanden een bedrijfs- en tewerkstellingsvriendelijk beleid wordt gevoerd, waarbij Duitsland na de aankomende verkiezingen hoogstwaarschijnlijk het voortouw zal nemen. Ondertussen laat het zich aanzien dat hier in België het najaar zal ingezet worden met een aantal schijnbewegingen en het gewone immobilisme tussen regering en sociale partners inzake de zeer dringend te nemen maatregelen aangaande de sanering van de sociale zekerheid, en voor de bevordering van de tewerkstellingsgraad. Met een regering die, na de voormelde verhoging van de energiekosten, het aandurft dergelijke virtuele “accijnsverlagingen” aan te kondigen, valt, zoals reeds herhaaldelijk voorspeld, het ergste te verwachten. Wanneer ontwaakt de federale overheid van dit land uit haar nu reeds twee jaar durende winterslaap? Rudi De Ceuster 14/08/05 |
Citaat:
|
Dit is één van Verhofstadt zijn zo geroemde belastingverlagingen. :-)[edit]
[size=1]Edit:[/size]
|
het zal wel per 1000 liter zijn waarschijnlijk :-)
|
En het ergste is dat de olie duur zal blijven. Daarom moeten we echt investeren in projecten van alternatieve energie (hoewel ze dat hier nog niet door hebben, zie mijn topic over afblazen project windmolenpark Knokke bij BINNENLAND).
|
Er moet massaal werk gemaakt worden van motoren op waterstof. En dan kunnen die olieboeren in het midden oosten terug in hunnen zandbank kruipen en stof vreten...
|
Maar als je ziet wat een kip met gouden eieren de hele oliehandel voor onze regering is zal zij geen maatregelen nemen om zulke dingen te bevorderen... of schijnmaatregelen... daar zijn ze trouwens goed in...
|
Citaat:
Fuel cells wel, maar die dingen zijn zwaar en duur. Daar moet nog veel aan gewerkt worden. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik meen recent in enkele kwaliteitskranten gelezen te hebben dat de modale Vlaming en Waal zich geen fluit aantrekt van de hoge brandstofprijzen (in die zin, dat hij er maar op los blijft rijden; niet in de zin dat hij dat leuk vindt.) Er loopt een poll op de standaard on line, maar ik moet het nog checken.
Dus: wat in de openingspost staat over het beperkt benzineverbruik: ik geloof er geen knijt van. Voor de rest: met die hoge brandstofprijzen heeft de overheid ook hogere kosten: alle voertuigen van de staat, verwarming en elektriciteit van staatsgebouwen ... dat moet ook allemaal bekostigd worden. Dus ergens moeten de inkomsten van de staat aangepast worden. Heel wat brandstofgebruikers betalen niet de volle pot van de stijging. Ieder individu en elk bedrijf brengt de brandstofkost in als uitgave, waardoor er minder belastingen betaald moeten worden. (aftrekken, in de populaire taal) Er zitten dus wel wat "checks and balances" in ons systeem. ps: Daarmee heb ik niet gezegd dat er niet meer beleid moet zijn om jobs te scheppen ... |
De rijken voelen dat nog niet in hun portemonnee, maar ik weet wel dat de armeren wel al wat meer opletten.
|
Het is nog te warm om daar al wat van te zien. Toch staan bijna alle houtvuren al verkocht op ebay. Dat in een zomer periode wil dus zeggen dat ze idd niet veel mazout schikken te kopen deze winter.
Ik geef ze geen ongelijk. |
Citaat:
[size=1]Edit:[/size]
|
geen wonder dat er olieschaarste is als men eens waarneemt dat de gemiddelde vlaming nog maar zelden een hobby kan uitvoeren zonder hulp van een klassieke verbrandingsmotor. Ge ziet zelfs kwieten 200 km rijden om ergens per vélo te rijden en dergelijke en zich de illusie geven groen te sporten. En dan zwijgen we nog maar over motorrijders en dergelijke.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
|
Citaat:
Ik snap dat ook niet he, hier in de buurt langs de vaart komen ook van die types toe: duur fietske uit de koffer, jeanettekostuumpke aan, fluo verblindend dinges ... man man toch ... en dan maar roepen en tieren als ik hen in de vaart vlam met mijne mountainbike kolos :-) |
De staat economie wordt dit jaar 3 miljard euro lichter gemaakt door die stijgende olieprijs ( 1 % economische groei is dat ).
Maar dan zit ik met een vraagje. Als de groei 1 % minder is dan verwacht, en verwacht maar een groei van 0,8 %, zitten wij dan niet dik in de shit, spelen wij dan niet als kiekens zonder kop in een hopeloze match, in de toegevoegde tijd dan ? Ipv de belastingsdruk wat te verminderen, wat meer te snijden in het communistisch overheidsapparaat ... om de economie wat meer zuurstof te geven ( hopeloos eigenlijk, de vlamink is te stom om te ondernemen, wat zeg ik ... te laf om zijn nek uit te steken ) ... zitten die salonpolitiekers aan de brandstofvetpot ... en dan maar peperdure wijn zuipen op hun kabinetten ... pff |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:57. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be