Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina
Citaat:
Ik snap niet goed hoe de economie plots anders kan zijn eenmaal je de taalgrens over bent.
|
Hoe dat dat precies komt weet ik ook niet en dat is ook niet zo belangrijk. Het heeft misschien iets te maken met mentaliteit, weet ik veel. Het enige dat telt is dat je op die verschillen moet reageren met adequate oplossingen.
Citaat:
Wat is dan zo verschillend?
|
In Wallonie werkt er 40% voor de overheid in Vlaanderen 20%. In Wallonie is er veel meer industrie dan in Vlaanderen waar bijna alles rond de dienstensector draait. In Vlaanderen zijn er vooral hoogopgeleiden die werkloos zijn, in Wallonie zijn het vooral laagopgeleide arbeiders. In Wallonie is men eerder geneigd om een staatsgeleide economie te realiseren in Vlaanderen is men veel liberaler.
Citaat:
Wat is de oorzaak hiervan?
|
Dat weet ik niet en dat is eigenlijk ook niet belangrijk.
Citaat:
Wat kan er aan gedaan worden?
|
De verschillen moet je niet perse wegwerken je moet wel oplossingen aanbieden die toegespitst zijn op de regio zelf, op de specifieke economie.
Citaat:
Kan dit geen voordeel zijn? Complementair?
|
Het kan een voordeel zijn om verschillende soorten economieen te hebben in een confederatie maar zeker niet in een federaal of unitair land waar die verschillen juist voor een inconsequent beleid zorgen.
|
[/quote]
Ik trek uw redenering door:
Morgen gaan we Florida splitsen in twee federale deelstaten, want: De kuststreek is vooral toerisme-diensten-georienteerd terwijl het binnenland eigenlijk vooral landbouw van citrusvruchten en mijnen heeft. Orlando, in het centrum van Florida, en de as rond I-4 zijn de uitzonderingen en moeten bij het kustgebied gevoegd worden. In ruil krijgt het binnenland dan de grootste stad ter wereld in oppervlakte: Jacksonville. Er wordt in de landbouwstreken ook meer Spaans gesproken omdat er vooral Mexicaanse gastarbeiders actief zijn, volkskundig is er dus ook een argument (hoewel Miami dan een klein probleem vormt)
Dit komt (zoals u ziet op het kaartje) toevallig nog overeen met het habitat van de Manatee in Florida, we krijgen dan dus Manatee State en Alligator State.
Voor degenen die niet weten wat een Manatee is:
Begint het u al te dagen dat die splitsing je reinste onzin is en dat je veel gemakkelijker je onderlinge verschillen aan de kant zet om samen verder te geraken?
Cool, pas dat dan nu toe op Belgie.
|