Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Boekentip v/d week-> Ian Kershaw: Hitler 1889-1945 (https://forum.politics.be/showthread.php?t=3874)

thePiano 12 juni 2003 17:43

Het beste en meest komplete werk dat er ooit over Adolf Hitler werd geschreven is ongetwijfeld de twee-delige biografie geschreven door Ian Kershaw.

Eindelijk is dit werk aan een betaalbare prijs heruitgegeven, met name de zesde druk werd door het Spectrum in paperback heruitgebracht en kost nu bij de Fnac 49,5 €, of zowat 1/3 van de vorige gebonden drukken.

Het zijn twee dikke turven van boeken en tesamen meer dan 2000 pagina's lectuur! Zo gauw ik er wat doorgeworsteld ben zal ik trachten enkele merkwaardige zaken in deze draad te posten ;)

Uit. Het Spectrum, zesde druk 2003, paperback; ISBN 90.274.8453.8-8454.6; http://www.spectrum.nl; 1200 blz dl 1 en 840 blz dl2; prijs 49,50€

Ian Kershaw schreef een lijvige biografie van Adolf Hitler. Daarin probeert hij op twee vragen een antwoord te geven:
Wie was Hitler en welke omstandigheden maakten de enorme invloed van Hitler mogelijk?
  • Hitler / deel 1889-1936 Hoogmoed
  • De Britse historicus Ian Kershaw is een prominent onderzoeker van nazi-Duitsland. Het eerste deel van zijn magistrale Hitler-biografie loopt tot 1936. Kershaw behandelt hierin de jeugd van Hitler, diens zwerversjaren te Wenen, Hitler als soldaat in de Eerste Wereldoorlog, Hitler als propagandist van de jonge nazipartij, diens lange weg naar de macht, en diens eerste jaren als dictator van Duitsland. Kershaw laat goed uitkomen dat Hitlers triomfen niet alleen op eigen conto geschreven dienen te worden, maar ook tot stand kwamen door toevallige factoren en door het optreden van politici die hem onbewust in de kaart speelden. Ook laat hij zien dat het regime draaide zonder dat Hitler zich met details bemoeide. Kershaw kon beschikken over recent onthulde bronnen (zoals Goebbels' dagboeken) zodat een nog completer beeld ontstaat dan de klassieke biografieën van Bullock en van Fest reeds boden. Het boek kent een strenge opbouw en het munt uit door een zeer toegankelijk taalgebruik.

Hitler / deel 1936-1945 Vergelding -
  • Het tweede deel van de omvangrijke, uitstekend gedocumenteerde Hitlerbiografie van de hand van de Britse historicus Kershaw behandelt de periode van 1936 (bezetting Rijnland) tot 1945 (ondergang Derde Rijk). Dit deel laat zien hoe Hitler in 1938 zonder oorlog veel bereikte (zoals de Anschluss van Oostenrijk en de annexatie van Sudetenland), maar streefde naar meer: wereldoverheersing en vernietiging van bolsjewisme en jodendom. Hij ontketende de Tweede Wereldoorlog, speelde alles-of-niets en sleepte het Duitse volk mee in de ondergang. Velen waren bereid de leider 'tegemoet te werken', zo laat Kershaw zien, zoals bij de uitvoering van de vernietigingsplannen met betrekking tot de joden. In 1945 moest het Duitse volk boeten, ten koste van onnoemelijke verwoestingen. Dit deel van de biografie is even meeslepend geschreven als het eerste*; het geeft een geslaagde combinatie van persoonsbeschrijving en sociale geschiedenis. Het boek vormt ongetwijfeld een standaardwerk, een geslaagde synthese, die oudere werken van Bullock en Fest in de schaduw stelt.

Tantist 12 juni 2003 17:45

Nu maar hopen dat ie toch niet in Argentinië zat na 1945... :wink:

[size=1](he Knuppel??? :twisted: )[/size]

thePiano 12 juni 2003 17:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tantist

Huh? Dan zou Hitler nu al 114 jaar oud moeten zijn, een krasse ouwe nazi hond, maar ja... in elk geval toch nog altijd tien jaar jonger dan Karel Dillen en die is nog immer aktief ;)

ferro 12 juni 2003 18:10

Opmerkelijk toch hoe de figuur van Europa's grootste veldheer;Adolf Hitler
tot de verbeelding blijft spreken...
Andere historische figuren kunnen op geen enkele aandacht meer rekenen maar Adolf Hitler blijft het publiek fascineren.
Trouwens wie wil weten wie Adolf Hitler was leest best het boek dat hij zelf schreef;Mein Kampf.
Dat zal veel interessanter zijn dan de vijf miljoenste biografie die over de mythe Adolf Hitler verschijnt...

Tantist 12 juni 2003 18:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tantist

Huh? Dan zou Hitler nu al 114 jaar oud moeten zijn, een krasse ouwe nazi hond, maar ja... in elk geval toch nog altijd tien jaar jonger dan Karel Dillen en die is nog immer aktief ;)

Bwaah, hij kan in 1958 gestorven zijn toen een kokosnoot op wijn kop belandde ook he... :wink:

Tantist 12 juni 2003 18:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ferro
Opmerkelijk toch hoe de figuur van Europa's grootste veldheer;Adolf Hitler
tot de verbeelding blijft spreken...
Andere historische figuren kunnen op geen enkele aandacht meer rekenen maar Adolf Hitler blijft het publiek fascineren.
Trouwens wie wil weten wie Adolf Hitler was leest best het boek dat hij zelf schreef;Mein Kampf.
Dat zal veel interessanter zijn dan de vijf miljoenste biografie die over de mythe Adolf Hitler verschijnt...

Nou, als het je kan troosten: ik blijf gefascineerd door Karel V en Willem van Oranje, en ook een klein klein beetje door Napoleon.

Quicky 12 juni 2003 18:48

Citaat:

Het zijn twee dikke turven van boeken en tesamen meer dan 2000 pagina's lectuur! Zo gauw ik er wat doorgeworsteld ben zal ik trachten enkele merkwaardige zaken in deze draad te posten
Maar waarheidsgetrouw weergeven, en weer niet uw eigen interpretatie, want uw zeverinterpretaties kennen we nu wel al.

zorroaster 12 juni 2003 22:18

Hopelijk lees je ze dit keer een beetje grondiger, zodat je geen Duitse Wehrmacht-officieren tot SS-generaals moet opblazen of dies meer...

thePiano 13 juni 2003 16:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Hopelijk lees je ze dit keer een beetje grondiger, zodat je geen Duitse Wehrmacht-officieren tot SS-generaals moet opblazen of dies meer...

Haha, jij bedoelt natuurlijk onze locale nazifanaat Guderian weer, die ik graag Korporaal Guderian pleeg te noemen om 'm een beetje te jennen natuurlijk. Geef toe, iemand die zijn nicknaam naar een nazi generaal noemt, moet ze toch niet allemaal op een rijtje hebben. 8)

Ambetanterik 13 juni 2003 16:42

Heb jij ze wel allemaal op een rijtje? Ik denk dat je laatste snaar aan het doorroesten is.

thePiano 13 juni 2003 16:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ambetanterik
Heb jij ze wel allemaal op een rijtje? Ik denk dat je laatste snaar aan het doorroesten is.

Is dit de bedoeling om grappig te zijn, of ben je gewoon een ambetanterik? 8)

zorroaster 14 juni 2003 15:28

Citaat:

Geef toe, iemand die zijn nicknaam naar een nazi generaal noemt, moet ze toch niet allemaal op een rijtje hebben. 8)

Guderian was géén nazi, Piano, maar een gewone Wehrmacht-generaal die frequent met Hitler en Himmler overhoop lag en die niet betrapt kon worden op veel symphatie voor de nazi's of de SS.

Wanneer gaat dat eindelijk eens doordringen in dat koppeke? Lees dan toch eens uw boek uit uw trotste thuisbibliotheek, "De val van Berlijn"!

thePiano 14 juni 2003 17:04

Citaat:

Citaat:

Geef toe, iemand die zijn nicknaam naar een nazi generaal noemt, moet ze toch niet allemaal op een rijtje hebben. 8)

Guderian was géén nazi, Piano, maar een gewone Wehrmacht-generaal die frequent met Hitler en Himmler overhoop lag en die niet betrapt kon worden op veel symphatie voor de nazi's of de SS.

Jaja, dat weet ik ook wel, maar voor mij is dat allemaal hetzelfde. Alleen voor hen die onschuldig willen pleiten aan de massacre wordt dat onderscheid opeens belangrijk.

De Wehrmacht heeft evengoed deelgenomen aan vervolging van andersdenkenden. Jarenlang hebben ze zich proberen onder de schuldvraag uit te trekken. Tenandere, wat Guderian (de Pantzer Generaal) betreft, die heeft nog tot aan het voorjaar in 1945 -toen het nazi-schip al verdronken was- zich vlijtig blijven inspannen voor Hitler.

zorroaster 14 juni 2003 17:14

Citaat:

Citaat:

Citaat:

Jaja, dat weet ik ook wel, maar voor mij is dat allemaal hetzelfde. Alleen voor hen die onschuldig willen pleiten aan de massacre wordt dat onderscheid opeens belangrijk.

De Wehrmacht heeft evengoed deelgenomen aan vervolging van andersdenkenden. Jarenlang hebben ze zich proberen onder de schuldvraag uit te trekken. Tenandere, wat Guderian (de Pantzer Generaal) betreft, die heeft nog tot aan het voorjaar in 1945 -toen het nazi-schip al verdronken was- zich vlijtig blijven inspannen voor Hitler.

Blijkbaar werd uw briljante analyse niet gedeeld door diegenen die de vonnissen moesten vellen na WOII. Op het proces van Neurenberg werden de Wehrmacht-generaals Keitel en Jodl tot de strop veroordeeld, terwijl Guderian niet eens beschuldigd werd...

Is het overigens een misdaad dat Guderian zijn land verdedigd heeft tegen de Sovjets? Hij wist wat er was gebeurd met de Duitsers in Oost-Pruisen toen de Russen daar arriveerden, dus besefte hij uitstekend wat er met Berlijn en gans Duitsland zou gebeuren als het Rode Leger daar zou binnenvallen.
Guderian bepleitte overigens al vanaf de mislukking van operatie Zitadelle, het tegenoffensief bij Koersk tegen het oprukkende Sovjet-leger, om een overgave te bedingen. Hitler weigerde dit, wat tot grote tweespalt leidde tussen Guderian en Hitler. De vijandschap ging zelfs zover dat Guderian Hitler de huid volschold omdat hij het hele land wou meesleuren in de ondergang. Daarop werd hij met de dood bedreigd doro Hitler en Bormann en van zijn post ontheven.

thePiano 14 juni 2003 17:20

Citaat:

Citaat:

Citaat:

Citaat:

Blijkbaar werd uw briljante analyse niet gedeeld door diegenen die de vonnissen moesten vellen na WOII. Op het proces van Neurenberg werden de Wehrmacht-generaals Keitel en Jodl tot de strop veroordeeld, terwijl Guderian niet eens beschuldigd werd...

Is het overigens een misdaad dat Guderian zijn land verdedigd heeft tegen de Sovjets?

Wat jij uitlegt als 'verdedigen' heet in werkelijkheid een 'aanvalsoorlog'. Gelieve de geschiedenis niet steeds te willen uitleggen zoals je graag zou willen hebben dat ze is.

Ps: ik heb geen zin om op jou ware oorlogshelden in te gaan, zoek maar een andere deelnemer :roll:

zorroaster 14 juni 2003 17:23

Citaat:

Ps: ik heb geen zin om op jou ware oorlogshelden in te gaan, zoek maar een andere deelnemer :roll:

Kijkkijk, wie vroeg daarnet om niet persoonlijk te worden?
Maar kom, de andere van nazi-symphatieën beschuldigen als het historische debat weer eens verloren is moet zowat je frequentste argument zijn...

Het voorspellen van zijn reacties is wel een stuk eenvoudiger zo:

Piano: En Guderian, die SS'er uit WOII...
Zorroaster: Piano, Guderian was geen SS'er.
Piano: Onzin, ge zijt aan t fantaseren! Leer uw geschiedenis!
Zorroaster: Jawel, het staat zwart op wit in uw eigen boeken die ge zo graag aanprijst.
Piano: Allez, dan kan het wel misschien zo zijn, maar dan maakt het niets uit en is t niet relevant.
Zorroaster: Het maakt wel iets uit, want...
Piano: Jaja, ge zijt weer uw nazi-idolen aan het ophemelen en goedpraten, ik hoor het al! Vlaams Blokker! Ik ben hier weg!

En zo verstrijkt weer een discussie tegen dovemansoren...

thePiano 14 juni 2003 17:28

Citaat:

Citaat:

Kijkkijk, wie vroeg daarnet om niet persoonlijk te worden?
Maar kom, de andere van nazi-symphatieën beschuldigen als het historische debat weer eens verloren is moet zowat je frequentste argument zijn...

Je hebt al verschillende keren eerder een persoonlijke haatcampagne tegen mij opgestart, en als je d'r niet mee ophoudt, laat ik je d'r wel mee ophouden. Beperk je tot het inhoudelijke en/of laat me gerust.

Zorroaster schreef op Za Dec 21, 2002 2:52 pm :
"De nieuwe forum-racist: The Piano"
http://forum.politics.be/viewtopic.p...ighlight=piano

zorroaster 14 juni 2003 17:35

Citaat:

Je hebt al verschillende keren eerder een persoonlijke haatcampagne tegen mij opgestart, en als je d'r niet mee ophoudt, laat ik je d'r wel mee ophouden. Beperk je tot het inhoudelijke en/of laat me gerust.

Om de één of andere reden begint zijn bloed te koken en gaat hij dreigementen uiten, als ware hij de moderator zelve.
Je moet overigens eens ophouden het ene moment te doen alsof je hoogstpersoonlijk mensen kan bannen, en het andere moment te roepen dat jij daar allemaal niets in te zeggen hebt. Dat werkt vrij verwarrend..

Allemaal héél inhoudelijk uiteraard.

thePiano 14 juni 2003 17:40

Citaat:

Citaat:

Om de één of andere reden begint zijn bloed te koken en gaat hij dreigementen uiten, als ware hij de moderator zelve.
Je moet overigens eens ophouden het ene moment te doen alsof je hoogstpersoonlijk mensen kan bannen, en het andere moment te roepen dat jij daar allemaal niets in te zeggen hebt. Dat werkt vrij verwarrend..

Allemaal héél inhoudelijk uiteraard.

Zoek een ander pispaaltje, er is genoeg ander volk op dit forum. Pak eens een Vlaams Blokker of een neonazi aan, zomaar een tip van me :roll:

Vlaamse Leeuw 14 juni 2003 17:41

Guderian was geen SS'er. Hij was een militair, net zoals Rommel, Von Rundstedt, ... , zij waren geen van allen SS'ers.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be