ingenious |
19 augustus 2005 22:09 |
Horroretalage maakt ophef in hippe Antwerpse winkelstraat
Citaat:
Bloedende kinderen moeten klanten lokken
Horroretalage maakt ophef in hippe Antwerpse winkelstraat
,,Dégoutant. Als ik er te lang naar kijk, krijg ik kippenvel.''Rianne Houquet huivert wanneer ze voorbij een stel bebloede en zwaar verminkte kinderpoppen passeert. De afschrikwekkende beelden komen niet uit een horrorprent, maar vormen het niet-alledaagse decor voor kledingzaak Fish & Chips in de Antwerpse hippe Kammenstraat. Back to school luidt het thema in de etalage. Sommige ouders konden er niet om lachen.
Wij geloven niet in platte commercie'', zegt Patrick Noten, zaakvoerder van Fish & Chips. Een statement van jewelste. Achter hem prijkt een resem afgeslachte kinderpoppen in de etalage. Levensecht. Aan de ene kant bengelen ze aan de vleeshaak, aan de andere kant zijn ze op gestapo-achtige wijze tegen de muur gezet. De aandacht is getrokken. Passanten blijven even stilstaan en turen naar de horrorachtige etalage. Maar niet iedereen kan ermee lachen. Rianne Houquet werkt al jarenlang in een naburige school en kijkt met afgrijzen naar het schouwspel. ,,Zoiets zou verboden moeten zijn'', meent ze. ,,Ik heb moeite om er naar te kijken. Echt schandelijk. Als ik dit zie, kan ik maar één ding zeggen: waar zal dit eindigen?'' Haar man, Francis Casteels, denkt er anders over: ,,Slim gezien. Betere reclame kan een zaak zich toch niet wensen.''
,,Pure humor''
De etalage van Fish & Chips veroorzaakt wel degelijk commotie. ,,Opzet geslaagd'', luidt het bij Sven!!, de Antwerpse kunstenaar die het hele concept bedacht. ,,We wilden de mensen aanzetten tot nadenken. Of dit nu ook choqueert, laat ik aan de klanten over. Maar commercieel gezien zouden we beter scoren met een cliché-etalage volgestouwd met boekentassen en schrijfgerief. Maar nee, we willen het publiek iets extra geven. Geen bloedvergieten, maar sterke, sprekende beelden. Als je ziet hoe ver ze bij al die computerspelletjes durven gaan, waarom zou dit dan niet in een etalage kunnen?''
Bij Fish & Chips wilden ze alvast iets origineel. Het ontwerp van de etalage werd gebaseerd op het werk van een Amerikaanse kunstenaar en hier en daar werd gezorgd voor het nodige vleugje humor. Althans volgens ontwerper Sven!! ,,Dat zoiets in een etalage kan, is op zich al pure humor'', zegt hij. ,,En wat de mensen ervan vinden, kan me eigenlijk niet boeien. Als we daarmee rekening moeten houden, kan geen enkele kunstenaar nog z'n ei kwijt. Maar tot nu toe zijn de reacties vrij positief. Zelfs enkele moeders hebben ons al complimentjes gegeven. Het is alleen een kwestie van de horror te relativeren en na te denken over hetgeen je ziet.''
Dajo HERMANS
|
http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...cleID=GMOH4ORL
http://www.fishandchips.be/
een paar poppen en wat rode verf zijn weer al voldoende om sommige mensen te degouteren. ik ben er gisteren gepasseerd en ik vind ze sjiek. niks levensecht, niks zware verminkingen, niks om over te roepen dus. maar goed, ze hebben hun reclame weer al gehad hé. ;-)
|