Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Benedictus XVI, Paganisme en nazisme (https://forum.politics.be/showthread.php?t=39081)

De Knut 23 augustus 2005 15:14

Benedictus XVI, Paganisme en nazisme

Het nieuwe hoofd van de katholieke Kerk, Joseph Ratzinger ofte Benedictus XVI, heeft naar aanleiding van de Wereldjongerendagen in Keulen een paar opmerkelijke uitspraken gedaan.
Zo vond hij het blijkbaar nodig om de Paganisten te schofferen. Niet direct geplaagd door enige kennis ter zake wist de man namelijk te melden dat de racistische ideologie van de nazi’s geïnspireerd was door het neopaganisme. ’t Was dus allemaal de schuld van de heidenen, en niet van de christenen.

Kijk, we kunnen begrijpen dat de haring van de Kerk niet goed meer braadt, maar dat men zich moet gaan verlagen tot zo’n lage en leugenachtige aanvallen tegen andere religies, dat is onaanvaardbaar. De waarheid heeft namelijk ook zo haar rechten.

Het stilzwijgen van paus Pius XII over de jodenvervolging door de nazi's was namelijk niets anders dan de voortzetting van het beleid dat het Vaticaan sinds het begin van de jaren ‘30 tegenover het nazisme voerde. Om te beginnen sloot het Vaticaan in 1933 een concordaat met nazi-Duitsland. Nadien ondernam het Vaticaan niets dat dat concordaat in het gedrang kon brengen. Een regelrechte veroordeling van het nazisme kwam er nooit. De katholieke kerk reageerde uitsluitend om haar belangen in nazi-Duitsland te vrijwaren.

Uiteindelijk verscheen in maart 1937 na veel geaarzel de pauselijke encycliek 'Mit brennender Sorge'. In tegenstelling tot wat in de geschiedenisboekjes staat, werd die geen ondubbelzinnige veroordeling van het nazisme. Het woord nazisme komt er niet eens in voor. De encycliek werd een wereldvreemd theologisch document, waarin vooral wordt opgekomen voor het behoud van de godsdienst en de rechten van de kerk. Over de jodenvervolging en andere nazi-misdaden geen woord.

Meer info? Die vind je natuurlijk op http://traditie.skynetblogs.be

Bhairav 23 augustus 2005 16:05

Ik vraag mij af wat hij daar uiteindelijk mee wilt bereiken.

Guderian 23 augustus 2005 16:10

Het is algemeen geweten dat het christendom een godsdienst-stroming voor lafaards, huichelaars en zeveraars is. Het stamt tenslotte af van het jodendom, net als de islam.Dat gans die kerk maar snel verdwijnt, de gebouwen die ze nalaten zijn het enige waardevolle. De christelijke kerk ligt aan de basis van moorddadige denkbeelden en ideologieën waaronder het egalitarisme.
Ook in de rechtse Vlaamse Beweging (zelfs in het VB) zie je dat de grootste huichelaars en lafbekken in het katholieke deel ervan zitten.

Bhairav 23 augustus 2005 16:11

Gek. Nu lijk jij wel zuiver!

Apocalyps 23 augustus 2005 16:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
Het is algemeen geweten dat het christendom een godsdienst-stroming voor lafaards, huichelaars en zeveraars is. Het stamt tenslotte af van het jodendom, net als de islam.Dat gans die kerk maar snel verdwijnt, de gebouwen die ze nalaten zijn het enige waardevolle. De christelijke kerk ligt aan de basis van moorddadige denkbeelden en ideologieën waaronder het egalitarisme.
Ook in de rechtse Vlaamse Beweging (zelfs in het VB) zie je dat de grootste huichelaars en lafbekken in het katholieke deel ervan zitten.

Je vergeet absolutisme het einde van elk moraal.

Ambiorix 23 augustus 2005 16:17

Citaat:

éen woord: zever!

Christenen stammen inderdaad af van het Jodendom, maar jij stamt ook af van een apenvolk in Afrika! Christenen zijn in geen opzicht te verglijken met Joden;

Gelieve verder aan te tonen waarom wij lafaards en huichelaars zijn. Ik geef toe dat er in het verleden enkele misstappen zijn gebeurd, zoals de Kruistochten en de inquisitie.
Verder kan een Katholiek PERFECT nationalist zijn. Je frustratie druipt er vanaf, en ik zou niet weten waarvan die afkomstig is..
(een beetje ontgoocheld, ik dacht niet dat je zelfs deze groep zou aanvallen. maar soit)

skaldis 23 augustus 2005 16:36

Citaat:

Wat is er in vredesnaam waardevol aan een hoop stenen ? Dat ze die gebouwen maar afbreken. Ergens eentje laten staan als gedenkteken aan een bloederige waan uit een ver verleden is meer dan voldoende. Dat die mensen die toch nog aan een religie willen deelnemen maar terug onder de grond gaan, lekker warm, dicht bij hun vagevuur. En overal waar de kerkgebouwen zijn verdwenen planten we eiken, kastanjelaars, notebomen, essen, lindes, kerselaren en zo voort.

C uit W 23 augustus 2005 22:52

Hmm, ontkracht eerst maar eens dat het christendom de motor van onze samenleving/beschaving/vooruitgang was...

Guderian 24 augustus 2005 00:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Hmm, ontkracht eerst maar eens dat het christendom de motor van onze samenleving/beschaving/vooruitgang was...

Dat is juist, het christendom heeft ongeveer 1400 jaar de Europese beschaving mee vorm gegeven. Maar de laatste eeuw zit de mot er ferm in en doet het christendom meer schade dan goed. Althans zeker in Europa met enerzijds een linkselende basis en anderzijds een hogere clerus die niet weet hoe te reageren op nieuwe fenomenen, uitdagingen, schandalen,...

Het heidendom heeft Europa ook mee vorm gegeven en uitgerekend die ouwe pee van een Ratzinger meent eens te kunnen uitvaren tegen het (neo)paganisme terwijl hij in een synagoge binnenkruipt. De Romeinen en de Grieken waren ook heidenen, welnu, eens te meer na dit bericht van Knut ben ik fier dat het de Europese Romeinen waren die de jodenkoning Christus aan z'n kruis lieten nagelen.

Guderian 24 augustus 2005 00:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door skaldis
Wat is er in vredesnaam waardevol aan een hoop stenen ? Dat ze die gebouwen maar afbreken.

Ze behoren tot het erfgoed van Europa en dateren van een tijd waarin het christendom tenminste nog een belangrijke bijdrage leverde aan de vorming van onze beschaving.
Citaat:

Ergens eentje laten staan als gedenkteken aan een bloederige waan uit een ver verleden is meer dan voldoende. Dat die mensen die toch nog aan een religie willen deelnemen maar terug onder de grond gaan, lekker warm, dicht bij hun vagevuur. En overal waar de kerkgebouwen zijn verdwenen planten we eiken, kastanjelaars, notebomen, essen, lindes, kerselaren en zo voort.
Och ja, en veel Vlijtige Liesjes zaaien waar de bijtjes naartoe komen... :roll:

Ambiorix 24 augustus 2005 00:15

Citaat:

De Romeinen en de Grieken waren ook heidenen, welnu, eens te meer na dit bericht van Knut ben ik fier dat het de Europese Romeinen waren die de jodenkoning Christus aan z'n kruis lieten nagelen.

:rofl:
het is wel uitgerekend dat Romeinse Rijk dat het Christendom heeft verspreid over gans Europa..

Guderian 24 augustus 2005 00:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix
éen woord: zever!

Christenen stammen inderdaad af van het Jodendom, maar jij stamt ook af van een apenvolk in Afrika!

De Out of Africa-theorie is al meer en meer bekritiseerd en in vraag gesteld. Maar zelfs als het zo zou zijn, dan nog, we zijn geëvolueerd...
Citaat:

Christenen zijn in geen opzicht te verglijken met Joden;
Huh?!? In véél opzichten bedoel je? Qua leefwijze en cultuur misschien niet, maar que religie zeker wel.
Citaat:

Gelieve verder aan te tonen waarom wij lafaards en huichelaars zijn.
Ik ben zelf steeds tot aan het hoger onderwijs naar katholieke scholen geweest. Ik heb heel wat familieleden die in dat katholiek onderwijs beroepshalve actief zijn. Zowel ik als m'n familieleden (allemaal!) kunnen getuigen van achterbakse praktijken vanwege pastoors, nonnen, diakens,... en gans de santeboetiek tot parochiewerkers toe.
Citaat:

Ik geef toe dat er in het verleden enkele misstappen zijn gebeurd, zoals de Kruistochten en de inquisitie.
De Kruistochten waren juist positief! De inquisitie daarentegen was inderdaad...
Citaat:

Verder kan een Katholiek PERFECT nationalist zijn. Je frustratie druipt er vanaf, en ik zou niet weten waarvan die afkomstig is..
U mag het frustratie noemen, ik weet wat ik zeg en ik heb je hier net boven gezegd van waar het komt. Als ik huw, zal het niet voor de kerk zijn, ik heb wel interesse in die oud-Europese gebruiken. En ik overweeg me te laten ontdopen.
Citaat:

(een beetje ontgoocheld, ik dacht niet dat je zelfs deze groep zou aanvallen. maar soit)
Kijk, als er hypocrisie en dergelijke aanwezig is, zie ik niet in waarom dat te verzwijgen? Ik draai al lang genoeg mee in de Vlaamse Beweging en weet van genoeg zaken af om te weten dat in het overgrote deel van de gevallen het steeds christelijk-gezinde personen waren die iemand een mes in de rug staken. Niet altijd, maar opvallend dikwijls. En dat voor een godsdienst die de mond vol heeft over eerlijkheid, menslievendheid,... Pffff. Schijnheiligheid ja.

Guderian 24 augustus 2005 00:28

Citaat:

:rofl:
het is wel uitgerekend dat Romeinse Rijk dat het Christendom heeft verspreid over gans Europa..

Ten dele juist, omdat het Rijk afkalvende was!!! In de twee eeuwen na het begin van de jaartelling zat het christendom wat Europa betreft zo goed als volledig in de catacomben. Op het moment dat het christendom zich verspreid en Centraal-Europa bereikt, was het al zo goed als gedaan met het Romeinse Rijk. De Oudheid was heidens, de middeleeuwen werden de glorieperiode van het christendom.

Ambiorix 24 augustus 2005 00:37

Citaat:

De Out of Africa-theorie is al meer en meer bekritiseerd en in vraag gesteld. Maar zelfs als het zo zou zijn, dan nog, we zijn geëvolueerd...

Het Christendom is in vele opzichten ook geevolueerd tov het pre-messiaanse jodendom! het 'uiverkoren volk' van Jahwe wordt immers totaal overboord gesmeten, net zoals zijn woestijn-testament dat compleet is vervangen door het Nieuwe Testament.
De godsdienst is in vele opzichten ge-europeaniseerd.

Citaat:

Huh?!? In véél opzichten bedoel je? Qua leefwijze en cultuur misschien niet, maar que religie zeker wel.
oja?
Christenen wéten wat het doel is, en waar het leven na de dood te vinden is (trouwens, cfr het Walhalla). Joden zitten met het denkbeeld dat de 'messias' nog moet komen, ze denken maw dat Jezus maar een nep-profeet was en dat de echte nog moet komen; al 2000 jaar denken ze dat dus.

Citaat:

Ik ben zelf steeds tot aan het hoger onderwijs naar katholieke scholen geweest. Ik heb heel wat familieleden die in dat katholiek onderwijs beroepshalve actief zijn. Zowel ik als m'n familieleden (allemaal!) kunnen getuigen van achterbakse praktijken vanwege pastoors, nonnen, diakens,... en gans de santeboetiek tot parochiewerkers toe.
dat zijn dan uw ervaringen, ik heb nog niet veel negatiefs inzake die dingen meegemaakt. Het hangt van parochie tot parochie, van school tot school, en van instelling tot instelling af.

Citaat:

De Kruistochten waren juist positief! De inquisitie daarentegen was inderdaad...
Kruistochten positief? er zullen positieve kanten aangezeten hebben, maar ik zie niet in welk nut ze achteraf gehad hebben, en waarom dit expliciet positief genoemd kan worden?

Citaat:

U mag het frustratie noemen, ik weet wat ik zeg en ik heb je hier net boven gezegd van waar het komt. Als ik huw, zal het niet voor de kerk zijn, ik heb wel interesse in die oud-Europese gebruiken. En ik overweeg me te laten ontdopen.
da's natuurlijk persoonlijk. Waar u voor kiest gaat mij niet aan. Ik reageer enkel op uw christen-bashing.

Citaat:

Kijk, als er hypocrisie en dergelijke aanwezig is, zie ik niet in waarom dat te verzwijgen? Ik draai al lang genoeg mee in de Vlaamse Beweging en weet van genoeg zaken af om te weten dat in het overgrote deel van de gevallen het steeds christelijk-gezinde personen waren die iemand een mes in de rug staken. Niet altijd, maar opvallend dikwijls. En dat voor een godsdienst die de mond vol heeft over eerlijkheid, menslievendheid,... Pffff. Schijnheiligheid ja.
Dat komt misschien doordat de vroegere katholieke vlaams-gezinde zuil stilaan is overgegaan naar de CVP en syndicaal naar het ACV, waarin de stap naar marxistisch-links zelfs zeer klein is. Als deze in de Vlaamse Beweging wat te zeggen krijgen kan het LIJKEN alsof het 'de katholieken' zijn die hier de schijnheiligen zijn.
Vergeet niet al de christenen die dat zijn ZONDER dat expliciet in hun naam te vermelden zoals wel is bij CD&V, ACV, enz. Meestal zijn dat de betrouwbaarste:twisted:

De Knut 24 augustus 2005 08:54

Citaat:

Kruistochten positief? er zullen positieve kanten aangezeten hebben, maar ik zie niet in welk nut ze achteraf gehad hebben, en waarom dit expliciet positief genoemd kan worden?

Omdat ze de opmars van de islam in Europa tijdelijk een halt hebben toegeroepen

Ambiorix 24 augustus 2005 10:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Knut
Omdat ze de opmars van de islam in Europa tijdelijk een halt hebben toegeroepen

je bedoelt in Spanje? Zuid-spanje? Hier geef ik toe dat ik tekort schiet in geschiedkundige kennis. Als dat zo is, waren de kruistochten inderdaad positief.

De Knut 24 augustus 2005 11:05

Ik bedoel ONDERMEER in Spanje, maar ook de eerste pogingen om vaste voet aan grond te krijgen in ZO-Europa

C uit W 24 augustus 2005 12:43

Citaat:

je bedoelt in Spanje? Zuid-spanje? Hier geef ik toe dat ik tekort schiet in geschiedkundige kennis. Als dat zo is, waren de kruistochten inderdaad positief.

http://forum.politics.be/showthread.php?t=38683
Misschien niet positief, maar in elk geval niet 'slecht'

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be