Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   pensioen: wat met mensen die geen bijdrage hebben betaald? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=39421)

Mitgard 29 augustus 2005 10:18

pensioen: wat met mensen die geen bijdrage hebben betaald?

Voor een derde pensioenen is geen bijdrage betaald

Voor bijna een derde van de werknemerspensioenen die uitbetaald worden in ons land, zijn geen bijdragen betaald. Dat is ontzettend veel, en verklaart waarom de pensioenen hier zo laag zijn.De oorzaak is te zoeken bij werknemers met ziekteverlof, bevallingsverlof, werkloosheidsuitkering, brugpensioen en loopbaanonderbreking.

Zij betalen geen sociale bijdragen voor het pensioen, maar bouwen toch pensioenrechten op. Hun pensioen valt uiteindelijk niet veel lager uit dan dat van mensen die heel hun leven lang doorgewerkt hebben. Deze solidariteit tussen de werkenden en de uitkeringsgerechtigden, maakt dat iedereen een lager pensioen krijgt.

------------------------------------------------

wat moeten we volgens u doen met chronisch zieke, gehandicapte, depressieve e.d. mensen die geen bijdrage hebben betaald en pensioensgerechtigd zijn?[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Mitgard on 29-08-2005 at 11:20
Reason:
--------------------------------

Voor bijna een derde van de werknemerspensioenen die uitbetaald worden in ons land, zijn geen bijdragen betaald. Dat is ontzettend veel, en verklaart waarom de pensioenen hier zo laag zijn.De oorzaak is te zoeken bij werknemers met ziekteverlof, bevallingsverlof, werkloosheidsuitkering, brugpensioen en loopbaanonderbreking.

Zij betalen geen sociale bijdragen voor het pensioen, maar bouwen toch pensioenrechten op. Hun pensioen valt uiteindelijk niet veel lager uit dan dat van mensen die heel hun leven lang doorgewerkt hebben. Deze solidariteit tussen de werkenden en de uitkeringsgerechtigden, maakt dat iedereen een lager pensioen krijgt.

wat moeten we volgens u doen met chronisch zieke, gehandicapte, depressieve e.d. mensen die geen bijdrage hebben betaald en pensioensgerechtigd zijn?[/size]

[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

wat moeten we volgens u doen met zieke, gehandicapte, depressieve e.d. mensen die geen bijdrage hebben betaald en pensioensgerechtigd zijn?[/size]
[/edit]

Bhairav 29 augustus 2005 10:34

Meer geld geven. Uiteraard.
Al was het omdat ik weet dat er pseudo-darwinistische klootzakken en kutwijven hierdoor pissig worden.

King of beggars and fleas 29 augustus 2005 11:24

gewoon het pensioen afschaffen en vervangen door een levenslang onvoorwaardelijk basisinkomen. Dit onvoorwaardelijk basisinkomen mag voor kinderen - zieken en ouderen wat meer zijn. ( = een aangepast basisinkomen ) Wie buiten zijn onvoorwaardelijk basisinkomen nog extra pensoeinrechten wil opbouwen kan dat.

Tavek 29 augustus 2005 11:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav
Meer geld geven. Uiteraard.
Al was het omdat ik weet dat er pseudo-darwinistische klootzakken en kutwijven hierdoor pissig worden.

als gij ze betaalt mogen ze 5000 euro de maand krijgen, maar van mij krijgen ze geen cent.

Chipie 29 augustus 2005 11:35

Een onvoorwaardelijk basisinkomen zou inderdaad alles oplossen...
Ik zou het evenwel voldoende hoog stellen, zodat niemand verplicht is bijkomende verzekeringen/bijdragen te betalen...
Krenterigheid is enkel goed voor een krentenbrood... Alhoewel...

Mephisto 29 augustus 2005 11:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas
gewoon het pensioen afschaffen en vervangen door een levenslang onvoorwaardelijk basisinkomen. Dit onvoorwaardelijk basisinkomen mag voor kinderen - zieken en ouderen wat meer zijn. ( = een aangepast basisinkomen ) Wie buiten zijn onvoorwaardelijk basisinkomen nog extra pensoeinrechten wil opbouwen kan dat.

goed idee..

King of beggars and fleas 29 augustus 2005 11:38

het moet idd hoog genoeg zijn zodat het betalen van bijkomende verzekeringen louter een optie is en geen must om te kunnen overleven.

Bhairav 29 augustus 2005 11:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
als gij ze betaalt mogen ze 5000 euro de maand krijgen, maar van mij krijgen ze geen cent.

Zoals ik al zei... ;)

Chipie 29 augustus 2005 11:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mephisto
goed idee..

Mss kan ik van U vernemen hoe en wie dat gaat betalen... want dat schijnt een enorm bewaard geheim te zijn...

Veel verder dan 'de wereld is van iedereen' heb ik nog niet mogen lezen...

Ik vrees dat er weeral een koninklijke stilte zal heersen...

Van mij zou zelfs iedereen gezond moeten zijn/blijven en de eeuwige jeugd bewaren... Dan zijn pensioenen overbodig... :wink:

Bobke 29 augustus 2005 11:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas

Heel vriendelijk van u.
Ik vraag mij alleen af of dat dan geen vuile kapitalisten worden.
Een pensioen opbouwen houdt immers in dat ge een appeltje voor de dorst moet bijeen sparen, geld beleggen dus.
Leg mij trouwens eens uit waarin uw voorstel verschilt van de huidige toestand. :-(
Bij mijn weten krijgt gij ook een basisinkomen, zelfs al bent u nog lang niet aan pensioen toe.

King of beggars and fleas 29 augustus 2005 11:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Een pensioen opbouwen houdt immers in dat ge een appeltje voor de dorst moet bijeen sparen, geld beleggen dus.
Leg mij trouwens eens uit waarin uw voorstel verschilt van de huidige toestand.

het moet idd hoog genoeg zijn zodat het betalen van bijkomende verzekeringen louter een optie is en geen must om te kunnen overleven.

King of beggars and fleas 29 augustus 2005 11:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE
Mss kan ik van U vernemen hoe en wie dat gaat betalen... want dat schijnt een enorm bewaard geheim te zijn...

Veel verder dan 'de wereld is van iedereen' heb ik nog niet mogen lezen...

Ik vrees dat er weeral een koninklijke stilte zal heersen...

Van mij zou zelfs iedereen gezond moeten zijn/blijven en de eeuwige jeugd bewaren... Dan zijn pensioenen overbodig... :wink:

vanuit de stelling ( waarheid als een koe ) dat de wereld van iedereen is kan men vervolgens concluderen dat belasting op het (overdadig) gebruik van die wereld opprotuun is om een basisinkomen te finacieren. Verder is er ook nog de mogelijkheid om zoals di rupo voorstelde een belasting op kapitaal in te voeren ;-) .

Mambo 29 augustus 2005 18:44

Met ons pensioen in Polen gaan wonen, niet te ver en veel goedkoper. Regent daar evenveel als hier ook trouwens.
Bovendien prima idee voor werklozen, twee keer op en af reizen van polen naar de stempel en ginder overleven. Doenbaar en beter dan hier op zulke manier.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be