Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Ziet er niet goed uit in Irak (https://forum.politics.be/showthread.php?t=39453)

Mustapha 29 augustus 2005 22:17

Ziet er niet goed uit in Irak

In oktober staat men terug bij het beginpunt, aangezien de grondwet zal weggestemd worden door de soennitische bevolking.

Oproep van de soennieten om de grondwet weg te stemmen is al volop bezig.

Ik zie geen positieve vooruitgang.
Even snelsnel een grondwet in mekaar gebonjoerd waar je 1miljard verschillende interpretaties aan kunt geven.
Bovendien heeft men geen grondwet waar men als één geheel achterstaat maar waar elk voor wils iets te vinden is.
Geen enkele consencuswetten...

Irak is klaar voor opsplitsing?

Musketo 29 augustus 2005 22:19

Ach, het zijn toch maar moslims.

Apocalyps 29 augustus 2005 22:32

Gelukkig hebben we Bush nog, de man die alle problemen oplost.... of is het nu andersom?

carlgustaaf 29 augustus 2005 23:16

federaal

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mustapha
In oktober staat men terug bij het beginpunt, aangezien de grondwet zal weggestemd worden door de soennitische bevolking.

Even snelsnel een grondwet in mekaar gebonjoerd waar je 1miljard verschillende interpretaties aan kunt geven.
Bovendien heeft men geen grondwet waar men als één geheel achterstaat maar waar elk voor wils iets te vinden is.

maak er toch een federale staat van , zoals in belgie, kurden, soenniten en chi'iten, elk hun eigen stukje woestijn...

Ambiorix 29 augustus 2005 23:28

Enkel door dictatuur kan Irak een eenheid blijven. Wat dus voor mij helemaal niet nodig is. De Koerden verdienen hun eigen territorium, na decennia gewelddadige onderdrukking is het zelfs niet meer dan normaal dat ze dit nu als eis stellen.
De soenniettische azijnpissers zijn nu wel enorm gefrustreerd . Het zijn z�*j die die juist in het meest loze stuk woestijn wonen in Irak (en onder Hoessein nota bene de olie én de Koerden controleerden). Maar dat is hun probleem uiteraard.

Herr Flick 30 augustus 2005 06:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf
maak er toch een federale staat van , zoals in belgie, kurden, soenniten en chi'iten, elk hun eigen stukje woestijn...

Zeg ik al lang,

scheur het land in delen en geef het aan de buurlanden, ... of maak die delen onafhankelijk ...

L'union fait la farce, ;-) dus moete maar iets doen aan die union hé...

eigeeltje 30 augustus 2005 08:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mustapha

Opsplitsing is geen oplossing. Zal alleen maar zorgen voor meer onrust in de regio. Bijvoorbeeld in Turks Koerdistan. Wat zal de VS daarmee dan doen? Zal het zijn NAVO bondgenoot "verraden" of zal het dan zijn ogen sluiten?

eigeeltje 30 augustus 2005 08:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick
Zeg ik al lang,

scheur het land in delen en geef het aan de buurlanden, ... of maak die delen onafhankelijk ...

L'union fait la farce, ;-) dus moete maar iets doen aan die union hé...

Het opdelen en aan de buurlanden schenken is ook geen oplossing. Zeker niet voor de bevolking. En er zit ook teveel olie in de grond.
Het gene waarvoor de tegenstanders gewaarschuwd hebben, lijkt een feit te worden een burgeroorlog staat voor de deur.

Herr Flick 30 augustus 2005 11:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eigeeltje
Het opdelen en aan de buurlanden schenken is ook geen oplossing. Zeker niet voor de bevolking. En er zit ook teveel olie in de grond.
Het gene waarvoor de tegenstanders gewaarschuwd hebben, lijkt een feit te worden een burgeroorlog staat voor de deur.

Voor je die grond weggeeft gooi je het natuurlijk op een akkoordje over de olie en over een basis, Stijl Guantanamo...

Bv, koerdistan,

Je geeft Koerdistan aan de Turken, op voorwaarde dat ze het contract voor de olie aan Exxon geven bv, en dat de amerikanen een basis met vliegveld, bij Mossul mogen aanleggen bv, ...

voor Bassrah maak je een deal met de Koeweiti's , of Iraan, enz...

tomm 30 augustus 2005 12:05

Volgens Bush is Irak op weg om een stabiele, harmonieuze en verlichte democratie te worden en verloopt alles volgens plan in Irak.

LeMmOnN 30 augustus 2005 12:34

Ff oude koeien uit de sloot halen...

Wist hier iemand dat Frankrijk Irak niet wou aanvallen vanwege de toen-lopende contracten voor de olie uit Irak? Of is enkel de Amerikaan de schijnheiligaard van de wereld?

Opsplitsen is de oplossing, maar dan wel een verdere splitsing dan in België want deze situatie zorgt nog steeds voor wrijvingen en touwgetrek.
Maar feit is dat iedereen in die grote zandbak gedoemd lijkt om in een dictatuur te leven... misschien willen ze niet anders?! Misschien kennen ze niets anders...

Vrijheid kan een vies woord zijn voor zij die dat niet willen...

eigeeltje 30 augustus 2005 13:46

Citaat:

Voor je die grond weggeeft gooi je het natuurlijk op een akkoordje over de olie en over een basis, Stijl Guantanamo...

Bv, koerdistan,

Je geeft Koerdistan aan de Turken, op voorwaarde dat ze het contract voor de olie aan Exxon geven bv, en dat de amerikanen een basis met vliegveld, bij Mossul mogen aanleggen bv, ...

en je denkt dat er dan vrede zal zijn .... Natuurlijjk als de VS er wegzijn dan is het hun probleem niet meer.

eigeeltje 30 augustus 2005 13:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door LeMmOnN

Wist hier iemand dat Frankrijk Irak niet wou aanvallen vanwege de toen-lopende contracten voor de olie uit Irak? Of is enkel de Amerikaan de schijnheiligaard van de wereld?

Opsplitsen is de oplossing, maar dan wel een verdere splitsing dan in België want deze situatie zorgt nog steeds voor wrijvingen en touwgetrek.
Maar feit is dat iedereen in die grote zandbak gedoemd lijkt om in een dictatuur te leven... misschien willen ze niet anders?! Misschien kennen ze niets anders...

Misschien moeten we er als Westerlingen mee lerenb leven dat onze oplosing niet overal "de" oplossing is.

Mephisto 30 augustus 2005 13:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Musketo
Ach, het zijn toch maar moslims.

Dát dacht ik dus ook bij de discussie over opsplitsing van Vlaanderen en Wallonië: "Ach, het zijn toch maar Belgen".

Mephisto 30 augustus 2005 13:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Apocalyps
Gelukkig hebben we Bush nog, de man die alle problemen oplost.... of is het nu andersom?

Gelukkig hebben we alle problemen nog, die waarin Bush oplost? :lol:

Mephisto 30 augustus 2005 13:56

Citaat:

Bv, koerdistan,

Right. En vervolgens moet Europa, met Turkije aan zijn zijde, weer gaan stoken om politieke onrust te scheppen in die regio's. Anders blijft al die olie in Amerikaanse handen..

Groentje-18 30 augustus 2005 17:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Apocalyps

Hij heeft zijn 'plannen' (waarvan ik het bestaan in twijfel durf trekken) om een modeldemocratie in Irak te maken opgegeven...

Jozef Ostyn 30 augustus 2005 17:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18
Hij heeft zijn 'plannen' (waarvan ik het bestaan in twijfel durf trekken) om een modeldemocratie in Irak te maken opgegeven...

Ten eerste betwijfel ik dat hij er een "model"-democratie van wil maken. Als Irak enigszins democratisch bestuurd wordt zal dat binnen de context van de Arabische wereld al een enorme vooruitgang zijn.
Ten tweede heeft hij een beetje meer geduld dan sommige kortzichtige Europeanen.

U heeft ongetwijfeld liever een lekker keiharde dictatuur met ditto massamoorden.

Groentje-18 30 augustus 2005 17:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door LeMmOnN

Seg komaan, waarom moeten er altijd als we spreken over het midden-oosten woorden gebruikt worden als woestijn en zandbak??

Alsof die mensen ervoor hebben gekozen om daar geboren te worden, en alsof ze nadien hun klimaat zelf konden bepalen ...

Wij zijn al met ons gat in de boter gevallen door hier geboren te worden, en dan halen we er nog even de prententie bij om de anderen uit te lachen (en tussendoor over onszelf als hoogbeschaafd te denken)?? :roll:

Groentje-18 30 augustus 2005 17:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn
Ten eerste betwijfel ik dat hij er een "model"-democratie van wil maken. Als Irak enigszins democratisch bestuurd wordt zal dat binnen de context van de Arabische wereld al een enorme vooruitgang zijn.
Ten tweede heeft hij een beetje meer geduld dan sommige kortzichtige Europeanen.

U heeft ongetwijfeld liever een lekker keiharde dictatuur met ditto massamoorden.

U leest iets en u verzint er een eigen werkelijkheid rond? :-s

Ik zei toch: Bush beweerde een model-democratie te willen maken in Irak maar ik geloof dat niet. Het was volgens mij gewoon een soort extra smoesje om ons nog de indruk te geven dat hij de Irakezen echt wel veel goeds wil brengen.

Natuurlijk is een democratie beter!!
Maar het lukt Bush niet en nu wil hij al opgeven, nadat hij nog grotere chaos in het land heeft gezaaid. -> Laf.
Dus ik ben benieuwd als het nog enigzins democratich bestuurd zal worden, ... I have my doubts ...
We moeten nu ook niet naïef gaan worden hé.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Groentje-18 on 30-08-2005 at 18:46
Reason:
--------------------------------

Citaat:

U leest iets en u verzint er een eigen werkelijkheid rond? :-s

Ik zei toch: Bush beweerde een model-democratie te willen maken in Irak maar ik geloof dat niet. Het was volgens mij gewoon een soort extra smoesje om ons nog de indruk te geven dat hij de Irakezen echt wel veel goeds wil brengen.

Maar het lukt Bush niet en nu wil hij al opgeven, nadat hij nog grotere chaos in het land heeft gezaaid. -> Laf.
Dus ik ben benieuwd als het nog enigzins democratich bestuurd zal worden, ... I have my doubts ...
We moeten nu ook niet naïef gaan worden hé.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:

Bent u van lotje getikt?? :-D

Maar het lukt Bush niet en nu wil hij al opgeven, nadat hij nog grotere chaos in het land heeft gezaaid. -> Laf.[/size]
[/edit]

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be