Groentje-18 |
31 augustus 2005 19:53 |
Ineens duidelijk waarom de laatste tijd zoveel vliegtuigongevallen gebeuren ...
Citaat:
31/08 Piloot ontslagen omdat hij veiligheid naleefde
|
Citaat:

De Bocholtse piloot Peter Thys (46) is door zijn werkgever, de Turkse chartermaatschappij Fly Air, ontslagen omdat hij de veiligheidsvoorschriften in acht nam.
Kort na het opstijgen in Parijs, merkte hij een technisch defect aan zijn Airbus 300-B4 op. Met 235 passagiers aan boord, keerde hij terug naar Parijs voor een dringende reparatie. Deze beslissing kostte hem zijn job.
Vorige woensdag merkte Thys in volle vlucht dat één van de drie generatoren van zijn vliegtuig was uitgevallen. Hij was net opgestegen met een toestel vol vakantiegangers vanop de Parijse luchthaven Orly met bestemming Djerba. De piloot (die al 9 jaar met dit type toestel vliegt) besliste terug te keren uit veiligheidsoverwegingen. Naar eigen zeggen kreeg hij daarvoor applaus van de Franse Direction Générale de l’Aviation Civile (DCAG) dat de veiligheid controleert.
“Na inspectie stelden de controleurs nog een heleboel andere mankementen vast.” Pas een dag later, met een tijdelijke reparatie van een brandstoflek en mits de belofte op een volledige reparatie in Djerba, mocht Thys met een leeg toestel terugvliegen naar Tunesië. Daar bleek dat Fly Air niet kon lachen met de beslissing van de piloot. Hij kreeg telefonisch en op staande voet zijn ontslag. “Het toestel vliegt intussen gewoon weer rond.”
Thys zelf, die sinds 1 augustus vanuit Djerba naar Parijs en Brussel vloog en in Tunesië op hotel moest verblijven, krijgt geen loon en moet nu zelf z’n hotelrekening en zijn vliegticket naar huis betalen. Bij Fly Air, dat op tien dagen drie keer af te rekenen kreeg met technische defecten, was gisteren niemand bereikbaar voor commentaar.
|
Als je kunt kiezen tussen winst maken en +200 levens moet je dus zeker kiezen voor het eerste ... volgens Fly Air (en waarschijnlijk zijn zij niet de enigste die er zo over denken :? ).
|