![]() |
Bruine Dewinter verbindt zijn lot en dat van z'n partij aan de verkiezingen van 2006
Dewinter verbindt zijn lot en dat van z'n partij aan de verkiezingen van 2006
Vlaams Belang-kopstuk Filip Dewinter verbindt zijn lot en dat van z'n extreem-rechtse partij aan de gemeenteraadsverkiezingen van 2006. ,,De verkiezingen van de allerlaatste kans'', noemt hij het. ,,Het wordt wij tegen zij.'' Ofwel wordt het cordon sanitaire doorbroken en breekt het moment aan waarop Dewinter al jaren wacht, mee besturen, ofwel blijft hij eeuwig in de oppositie steken. Een ietwat bruingebakken Dewinter heeft de zomer volledig achter zich gelaten en stormt weer blakend de politieke arena in. Tijdens het interview haspelt hij - de macht der gewoonte - nog met de regelmaat van de klok Vlaams Blok en Vlaams Belang door elkaar, maar het extreem-rechtse kopstuk meent klaar te zijn voor de gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2006. ,,Want dit keer is het onze allerlaatste kans'', bekent hij. ,,Het wordt nu of nooit. De demografische situatie in Antwerpen is op dit moment van die orde dat het de allerlaatste keer is dat we een ommekeer kunnen realiseren. Over zes jaar is het aantal allochtonen exponentieel toegenomen, waardoor het voor een rechts-nationalistische partij gewoonweg onmogelijk wordt een grote overwinning te boeken. De keuze is aan de kiezer.'' U zet vanaf nu alles in op de gemeenteraadsverkiezingen? ,,2006 wordt voor ons hét cruciale jaar. We willen aantonen dat we de bekwaamheid in huis hebben om verschillende steden en gemeenten te besturen. Het is onze bedoeling het cordon sanitaire te doorbreken en effectief deel te nemen aan het beleid.'' ,,Daarnaast hebben we nog ons nationale verhaal, waarin we vooral duidelijk willen maken dat Verhofstadt zijn tijd gehad heeft. Ik vraag hem vriendelijk de eer aan zich zelf te houden, zo snel mogelijk de regering te ontbinden en verkiezingen uit te schrijven. Als het van ons afhangt nog vóór de gemeenteraadsverkiezingen. Liefst eind 2005. '' Op de man spelen En wat mag het inhoudelijke alternatief dan wel wezen? Het Vlaams Belang? ,,Ja, en we moeten duidelijk maken dat het alternatief niet van de CD&V zal komen. Want daar schuilt de verborgen agenda van Yves Leterme. Hij voert één langgerekte campagne voor de komende federale verkiezingen en misbruikt daarvoor zijn ambt van Vlaams minister-president. Hij beschouwt de Vlaamse regering alleen maar als een tussenfase om zijn échte doel te bereiken: inbreken in de federale regering, na verkiezingen, en ervoor zorgen dat de CD&V daarbij de leidende macht wordt, mét Yves Leterme als eerste minister van dit land. Samen met de PS, want Leterme bakt alleen nog maar zoete broodjes met Di Rupo, Onkelinx en Van Cauwenbergh.'' ,,Ons zwaartepunt wordt nu om Leterme te ontmaskeren en hem voor de ultieme keuze te stellen. Ik vraag hem openlijk: is hij bereid zijn verantwoordelijkheid als minister-president te nemen voor de hele legislatuur, tot 2009? Geen federale verkiezingslijst te trekken en zich niet te profileren als de toekomstige eerste minister? Ik verwacht geen antwoord van Leterme. De afspraken over een rooms-rode regering zijn al gemaakt en binnenkort zal er sprake zijn van een officiële vrijage met de PS. Het ergste van al is dat we de restauratie van de CVP krijgen, de nieuwe tsjevenstaat.'' Speelt u nu niet erg op de man? Net u heeft diezelfde Leterme nog niet zolang geleden de hand gereikt. ,,Een gigantische gemiste kans, dan moet hij zeker niet verwonderd zijn dat we hem nu rechtstreeks aanvallen. We hadden samen accenten kunnen leggen, eigen prioriteiten kunnen creëren. Maar nu moeten we op de man spelen, al was het maar omdat hij het boegbeeld van de nieuwe CVP is. Ik neem het hem hoogstpersoonlijk kwalijk dat hij deze bocht neemt, omdat ik hoge, zeer hoge verwachtingen van hem had.'' Het Vlaams Belang legt de focus op de komende gemeenteraadsverkiezingen. Het cordon sanitaire zal in 2006 te allen prijze verbroken moeten worden? ,,Het cordon sanitaire is een uitputtingsslag, maar het geeft ons wel het voordeel dat het ons behoedt voor woelige politieke avonturen en deelname aan de macht zolang we er nog niet rijp voor zijn. Ik wind er geen doekjes om: dankzij het cordon blijven we politiek maagdelijk. En nee, het Vlaams Blok, ( herpakt zich, nvdr ) het Vlaams Belang is zeker nog niet over zijn hoogtepunt.'' ,,Het moet een openlijke tweestrijd worden tussen wij en zij, tussen de oude en de nieuwe politiek. En dan moeten we ervoor zorgen dat we onze bereidheid om te besturen ook in de praktijk omzetten. Dat kan nu, omdat de meerderheid het cordon niet meer zal kunnen handhaven.'' U lijkt daar erg zeker van te zijn? ,,Het zal in 2006 niet om één regering gaan die tot stand moet komen, maar om driehonderd gemeentebesturen. Als we erin slagen een aantal van die besturen in handen te krijgen, zal het cordon ook op Vlaams niveau vrij snel vallen. Op federaal vlak is dat nog een ander paar mouwen, en zijn we er ook niet in geïnteresseerd. Wallonië zal er wel voor zorgen dat het cordon op federaal niveau nog lange tijd aan de orde blijft. Maar op Vlaams niveau staan we dichter bij een doorbraak dan we vermoeden.'' Witte vlucht Eens het zover is, zal uw partij zich nochtans voor het eerst echt moeten bewijzen. ,,Deelnemen aan het beleid zal niet makkelijk zijn. De kans dat het lukt, is fifty-fifty. Als je ziet dat we in Antwerpen 34,9 procent van de bevolking achter ons hebben, mogen we de ambitie wel hebben. Ik besef dat die gemeenteraadsverkiezingen zowel voor mij als voor het VB cruciaal zijn. Mijn politiek lot is ten dele aan winst of verlies in Antwerpen verbonden. Ik zit daar niet mee, het is een avontuur. Als ik kan bijdragen tot de ommezwaai in Antwerpen, is het voor mij goed geweest. Ik hoef niet per se burgemeester te worden.'' Denkt u nog veel hoger te kunnen scoren? ,,De demografische situatie in Antwerpen is voor ons bijzonder nefast: enerzijds de vergrijzing van de autochtone bevolking en de witte vlucht van jonge gezinnen die de stad verlaten, anderzijds een massale inwijking van vreemdelingen en een jonge allochtone bevolking die in sneltempo aangroeit. Concreet: op een legislatuur, zes jaar tijd, betekent dat een toename van 30.000 vreemdelingen en een uittocht van 20.000 echte Antwerpenaren. Tel daarbij het vreemdelingenstemrecht, dat er in 2006 voor het eerst zal komen en waardoor bijna achtduizend allochtonen in Antwerpen de kans krijgen hun stem uit te brengen. Wees er zeker van: dit worden dé verkiezingen van de allerlaatste kans. Nu of nooit. Na 2006 zullen het niet meer de autochtone Vlaamse Antwerpenaren zijn die de beslissende doorslag zullen geven.'' Niets veranderd Met welke inhoudelijke speerpunten trekt het Vlaams belang het verkiezingsjaar in? ,,Wij gaan voor een kordaat, efficiënt beleid met aandacht voor de kerntaken. Moeten we hoera roepen dat Antwerpen zoveel miljoenen krijgt om het stadsonderwijs te financieren? Is het de taak van de stad om het onderwijs te organiseren? Nee, dat is voor de Vlaamse gemeenschap. Daar moeten wij niet mee bezig zijn, én dat is een van onze vrij ingrijpende keuzes. De kerntaken, daar draait het om: veiligheid, openbaar domein, properheid, cultuur en toerisme, en voor een stuk alles wat met economie te maken heeft. Maar daar houdt het wat mij betreft op. De rest laten we aan de andere overheden over.'' Kan u iets concreter zijn? Tewerkstelling bijvoorbeeld, daar heeft u het nog niet over gehad. ,,Dat is een gigantisch probleem, zeker in Antwerpen, maar niet het eerste probleem, denk ik. Eerst moeten we ervoor zorgen dat we in een stad zoals Antwerpen opnieuw een gezonde bevolkingssamenstelling krijgen. De toevloed van nieuwe vreemdelingen, illegale en verpauperden, is té groot. Laten we daarom een migratiestop invoeren en in bepaalde wijken het publiek kwalitatief omhoog krikken. Met welgestelde mensen. Mocht ik het ooit voor het zeggen hebben, ik zou de discussie daarover meteen op gang trekken. Zolang we niet-EU-burgers blijven inschrijven, ontwrichten we het financiële, sociale, economische en culturele draagvlak van een stad als Antwerpen.'' De uitgangspunten van het Vlaams Belang lijken niet zozeer te verschillen van die van het vroegere Vlaams Blok. ,,We moeten het minder van onze propaganda hebben en meer van de inhoud. Dat laat me toe de scherpe kantjes toch enigszins af te ronden. Qua inhoud was het in het verleden iets minder, dat ontken ik niet. Maar om de aandacht te trekken, was het nodig soms zeer scherp uit de hoek te komen. Maar onze grote uitgangspunten zijn niet veranderd. Dat zou ons anders zuur opbreken.'' Dajo HERMANS, foto's Marc Herremans04/09/2005 Hopelijk van niet ! |
dat is dus volgens mij juist NIET wat ze moeten doen.
Als ze echt systeemondermijnend willen werken blijven ze juist beter in de oppositie, blokkeren ze heel de 'meerderheid' die nu nóg meer moet samenwerken en 'regenboog'coalities moet sluiten zodat alles in mekaar stuikt. Verhofstadt&Co kunnen ze zo prachtig een hak zetten. Regeren kan enkel als de partij echt uit haar voegen barst, en in de grote steden een meerderheid kan vormen met zij die géen 'water bij de wijn' willen doen. |
Ja, dat is verkiezingsstrategie.
"Als je nu niet ook op ons stemt, dan is het te laat. Want volgende keer is het door de uittocht van Vlaamse Antwerpenaren en de intocht van nieuwe burgers onmogelijk om nog een stevige meerderheid te halen ...". Bijna laatste oproep aan de zogenaamd-demokratische partijen: lever het bewijs dat je bezig bent met de echte politiek voor de echte problemen van de mensen. Toon het, overtuig de kiezer ... |
Onmogelijk daar 1/3de van de kiezers ongelijk heeft.
|
:twisted:
|
Wat weet een partij als het Vlaams Belang nu van cultuur?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Die weet daar alles van. |
Citaat:
Goed gelachen. |
Citaat:
|
Citaat:
Wellicht is het VeeBee een 'beetje' eenzijdig gefocust op vreemdelingen, die volgens het VeeBee zonder onderscheid allemaal Marokkaans, moslim, terrorist en crimineel zijn. Maar rekenen en tellen is nooit de sterkste kant van het VeeBee geweest. 8) |
Citaat:
Ben ik nog verbaasd dat het VeeBee geen lor geeft om de werklozen?[edit] [size=1]Edit:[/size]
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Misschien ben jij wel wat éénzijdig gefocust op één onderdeel van het VB? :roll: |
Citaat:
|
Citaat:
Wat zegt FDW? Werkloosheid interesseert mij niet, de (arme)bruinen buiten en de (rijke) witten binnen. Je kan dit ook anders lezen, en het klinkt al even dubbelzinnig: de rijke bruinen mogen blijven en arme witten mogen er ook niet in. |
Piano & blokwatch, doen jullie nu werkelijk enkel aan afbraakpolitiek?
(niet specifiek op deze comments gericht) En meen jij dat dat productief is? Denk je vooreerst dat dat ook maar een fractie van een percentage verschil maakt? Denk je dat je daarmee meer mensen kan overtuigen om niet voor het Belang te stemmen dan dat je mensen met dat soort gore onverdraagzaamheid irriteert en zodoende verkrijgt dat ze op het Belang blijven stemmen of gaan stemmen? Of is het een manier om spanning en frustratie van je af te schrijven. Of is het je voornamelijk te doen om het behoud van het cordon sanitair, wat je op termijn toch een objectieve bondgenoot van het Belang maakt? Persoonlijk vind ik, de strapatsen van Guy Verhofstadt in gedachten, het eigenlijk een goede zaak dat het VB consequent blijft. Hoewel ik zeker geen voorstander ben van de harde lijn, vind ik dat mensen zoals FDW moreel hoogstaand wanneer ze bijvoorbeeld negationisten in bescherming nemen. Mensen die de onbegrijpelijke en huizenhoge fout maken de holocaust te ontkennen of te minimaliseren zouden niet gerechtelijk vervolgd mogen worden. Loutere dwaasheid, niet gekoppeld aan enige misdaad, is geen zonde. Ik pleit -ongetwijfeld samen met FDW- onomwonden voor de afschaffing van de negationismewet. Geen totalitaire wetten in onze democratie, alsjeblieft! |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:55. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be