![]() |
Douane jaagt op dieselfraudeurs
Douane jaagt op dieselfraudeurs
![]() (Belga) Nu de prijs van de diesel torenhoog staat, voert de douane zijn brandstofcontroles op om het gebruik van goedkope huisbrandolie op te sporen. Steeds meer chauffeurs proberen aan de hoge dieselprijzen (1,13 euro per liter) te ontsnappen door over te schakelen op goedkope huisbrandolie (0,62 euro per liter). Fraudeurs betalen ter plaatse 500 euro, voor truckers kan de boete oplopen tot het dubbele. Bij de automobilistenfederatie VTB-VAB lopen intussen de vragen binnen over alternatieve brandstoffen. "Veel mensen willen weten of ze hun dure diesel kunnen aanlengen met gewone slaolie", zegt woordvoerder Maarten Matienko. "Voor alle duidelijkheid: dat is vragen om problemen." (svr) Ik weet niet of jullie de serie "Het leven zoals het is: inspecteurs" kijken maar zo ja, dan zou ik mij als truckchauffeur niet al te veel zorgen maken. Zo'n bende incompentente sukkels. En ook hier vindt dat men beter een prioriteit zo moeten maken van "mensenhandel"! Maar ja, dat brengt niet op en deze regering is het enkel en alleen voor de centen te doen! |
Een mens mag al niet meer besparen.
|
Citaat:
|
Iemand die gaat werken zal geen kou hebben en de huur kunnen betalen.
Zo simpel is dat. |
Citaat:
|
Slaolie in een dieselwagen kappen kan perfect. Het probleem kan ontstaan als er te veel slaolie in de diesel gaat. Viscositeit en de brandstofpomp.
Ander nadeel met een wagen die al wat kilomet'ers heeft. Slaolie werkt als een detergent, en lost het vuil neergeslagen in de tank en de leidingen. En dus verstropt zo de filters, en erger, de injectoren. Maar helaas, volgens de wet mag het ook niet. Op alle brandstoffen voor voertuigen moeten de toepasselijke taksen betaald worden. En dan word Slaolie onbetaalbaar. 60 cent + alle taxen erover, welkom €2+ brandstof. |
Als "ervaringsdeskundige" kan ik het volgende vertellen : huisbrandolie is perfect te gebruiken als dieselbrandstof. Een paar nadelen : het zwavelgehalte van huisbrandolie ligt hoger, maar dat is enkel vast te stellen in een labo.
Bovendien bevat huisbrandolie een solvent dat niet of toch moeilijk te verwijderen is. De ijverige douanebeambten moeten zich dus baseren op de toegevoegde rode kleurstof, omdat ze meestal niet beschikken over apparatuur om het zwavelgehalte vast te stellen of om het solvent (yellow24) op te sporen. De rode kleurstof van huisbrandolie is echter gemakkelijk te verwijderen met een koolstoffilter zodat je op het eerste zicht met "witte diesel" rijdt en glansrijk de controles kan doorstaan. Spijtig genoeg is men bezig de douane uit te rusten met apparatuur waarmee ze "on the road" meer verregaande controles kunnen uitvoeren. Het blijft dus gokken, maar het loont de moeite, vooral voor truckers, die toch al vlug met een verbruik van ca. 30L/100km zitten. Een ander middel is het toevoegen van lampolie (petrol) aan de dieselbrandstof. Dit kan tot twintig procent zonder schade voor de motor én de kleur blijft netjes zoals het hoort. De boetes zijn niet dramatisch hoog de eerste twee maal (30000 fr/ 60000 fr), maar de derde maal kan die boete 250 000 bf bedragen plus 10% van de waarde van het voertuig, al naargelang het humeur van de rechter. Zelfstandigen dienen zich natuurlijk te voorzien van de nodige fictieve facturen, die zonder moeite bij eender welk tankstation te verkrijgen zijn omdat die toch genoeg kasverkoop hebben. Zo doe je ook nog winst aan recupereerbare btw. Dus : aan de slag en niet voort vertellen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:59. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be